Vegatopia Forum

Pesto

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Pesto
« Gepost op: 30 juni 2007, 18:25:59 »
Bij het doorzoeken van het forum geen pesto-draad tegengekomen (als ik die over het invriezen van pesto niet meetel), maar ik vind het wel iets wat zijn eigen draad verdient.

Dus:
- Kopen jullie je pesto of maken jullie hem zelf?
- Als je hem zelf maakt, wat is dan je favoriete recept/ingrediëntencombinatie
- Doe je het met de vijzel of met de keukenmachine?
- Waar doe je de pesto allemaal op/in/door?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
Re:Pesto
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2007, 18:31:28 »
Ik maak pesto zelf, met geitenkaas ipv. parmezaanse kaas, omdat parmezaanse kaas van koemelk wordt gemaakt. Met de vijzel, omdat ik bang ben dat het met de keukenmachine te dun wordt. Ik vind pesto met rucola en walnoten echt ontzettend lekker. Kan door de pasta, op je brood (met kaas, maar ook zonder als smeerseltje), en door alle andere dingen waar je wel eens pesto doorheen doet.

Ik vind ook de geroosterde tomatenpesto uit Vliegensvlug Vegetarisch lekker, al weet ik niet zeker of dat wel echte pesto is, het bestaat voornamelijk uit gepureerde, geroosterde tomaten.

Wat is eigenlijk échte pesto?

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2007, 18:46:45 »
Voorzover ik weet basilicum met olijfolie, parmezaanse kaas en pijnboompitten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Harry

« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2007, 18:49:50 »
Of pecorino i.p.v. parmezaanse kaas.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2007, 19:05:15 »
Voorzover ik weet basilicum met olijfolie, parmezaanse kaas en pijnboompitten.
Maar alleen die? Zijn er geen andere variaties mogelijk die ook pesto mogen heten?

Harry

« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2007, 19:35:40 »
Dit zegt Wikipedia. Er staan wel twee variaties vermeld.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2007, 19:37:40 door Harry »

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2007, 19:40:06 »
Citaat
Pesto wordt vaak verward met of ondergebracht bij de tapenades. Pesto is doorgaans fijner van structuur en wordt altijd gemaakt met basilicumblaadjes.

Dan lijkt het er weer op dat alles met een fijne structuur en basilicum pesto heet, maar de voornaamste variant die met pijnboompitten is. Rucolapesto is dus iig geen pesto.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2007, 19:45:20 »
Maar alleen die? Zijn er geen andere variaties mogelijk die ook pesto mogen heten?

Wat is 'mogen heten'?
Als we het hebben over wat er oorspronkelijk pesto werd genoemd dan beperkt zich dat - vermoed ik - tot wat Christiaan beschrijft, al dan niet aangevuld met olijven (zoals vermeld in de Wikipedia-link).

Wettelijk gezien zijn er nog maar heel weinig productnamen die beschermd zijn en waar het gebruik dus strikt van vast ligt.  (Meestal gaat het dan nog om oorsprongsbenamingen, maar ook b.v. de naam 'chocolade' is in Europa beschermd.)

Voor zover ik weet hoor pesto daar niet bij.  Vandaar dat men 'rode pesto' ook pesto mag noemen.
Maar als jij morgen een mengsel van choco, mosterd en stukjes prei, pesto wil noemen en zo op de markt wil brengen dan is er waarschijnlijk niets dat je dat belet.  (Of je veel zal verkopen is weer een andere zaak  ;) )

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2007, 19:52:36 »

Wat is 'mogen heten'?
Van de kookpolitie.

Dezelfde mensen waarvan je njokkie moet zeggen en geen gggnnnokki, en waarvan je geen eieren mag vullen. Daar hou ik me allemaal braaf aan, dus wil ik ook geen fouten maken met pesto  :P

Harry

« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2007, 19:53:51 »
Ja, fem is het braafste meisje van de klas. ;D

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2007, 23:34:09 »
Van de kookpolitie.

Dezelfde mensen waarvan je njokkie moet zeggen en geen gggnnnokki, en waarvan je geen eieren mag vullen.

:bloos:
De meeste mensen zeggen trouwens gnotsji.  :P

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2007, 23:42:41 »
Ikke niet, ik zeg netjes njokkie. Dus wil ik ook geen dingen pesto noemen die dat niet zijn.

Maar vertel eens, jij doet vast heel vaak pesto(achtige smeerseltjes) maken, hoe doe je dat nou en wat doe ermee?

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #12 Gepost op: 03 juli 2007, 19:39:38 »
Ik maak altijd met wat ik in huis heb en noem het gewoon tapenade of pesto.

mjets

« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2007, 17:07:21 »
Maak het altijd zelf, ik doe als Christiaan en in de magimix en varieer zelden omdat ik deze zooo lekker vind. Met de verhoudingen van Carloccio! Alleen het zout laat ik een beetje afhangen per keer want de parmezaan is de ene keer ouder dan de andere keer. (een keer goed de mist mee in gegaan... zo zonde, kon wel janken!)
En 'gewoon' met (verse) pasta dus. Al is die de volgende dag op een broodje met tomaat en ui en paprika uit glas ook HEERLIJK! Of als basis op een pizza (ipv tomatensaus) ook HEERLIJK. Kortom, heerlijk dus!  :P
Oh ik lees 1 verschil, ik rooster de pijnboompitten eer ik ze in de blender kieper... doet de maestro niet? Eens mijn boek op naslaan... eh... na de verbouwing... :-X
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2007, 17:11:43 door mjets »

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #14 Gepost op: 06 juli 2007, 17:34:44 »
ik rooster de pijnboompitten eer ik ze in de blender kieper

Jaaaaa, daar worden ze zo veel lekkerder van.

Puck

« Reactie #15 Gepost op: 06 juli 2007, 18:38:54 »
Wat vindt de kookpolitie daarvan?

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #16 Gepost op: 06 juli 2007, 22:34:31 »
Daar hoeft de kookpolitie niks van te vinden, want het is de enige manier om pijnboompitten fatsoenlijk te vewerken!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #17 Gepost op: 06 juli 2007, 23:09:37 »
Maar ze blijven de zinloze metafoor van de moderne keuken.
Afijn.
Van Johannes moet in pesto iig basilicum, olijfolie, zout, het liefst ook knoflook en kaas en eigenlijk ok pijnboompitten. Als je die niet wilt gebruiken, dan liever walnoten dan cashews. In geen geval pinda.
Boter mag, maar hoeft niet. De stelen moeten van de basilicum af. Liever in een vijzel maken dan in een foodprocessor. Rode pesto, olijvenpesto en rucolapesto mogen van Johannes geen pesto heten. En ook mag je niet zomaar alles tapenade noemen.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #18 Gepost op: 06 juli 2007, 23:10:33 »
Daar hoeft de kookpolitie niks van te vinden, want het is de enige manier om pijnboompitten fatsoenlijk te vewerken!
Bovendien is er niks mis mee volgens de kookpolitie.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2007, 23:10:57 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Puck

« Reactie #19 Gepost op: 06 juli 2007, 23:12:10 »
Fatsoen dat moet je doen. ;)