Vegatopia Forum

Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Zjest en Zjaar

Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Gepost op: 22 juni 2007, 11:54:07 »
Al verscheidene Jaren verras ik vrienden en kenissen met mijn zelfgemaakte knoflooksoep..men kan deze soep op verscheidene manieren maken en ik kies voor meestal de eenvoudigste...Ze smaakt even zalig als een meer ingewikkelde bereiding...Handig als je weinig geld hebt of weinig ingriediënten in huis

Men neme 2 of 3 bollen knoflook (+ eventueel wat ajuin)
men doet er goed wat water bij (wel rekening houden dat er nog melk of room bij moet dus een beetje wikken en wegen)
men laat dit koken (5 a 10 minuten is genoeg)
men mixt het (alvorens de melk of room toe te voegen)
en giet er dan goed wat melk of room bij.
Aardappelen hoeft men er niet bij te doen want net als pompoensoep is deze soep gebonden genoeg.

Succes gegarandeerd  :P

Verder ben ik een grote knoflookfanaat en zeg al jaren :
KNOFLOOK IS MIJN LANGE LEVEN (al ben ik er maar 34 met knoflook word ik er 125)

Zijn er nog zo'n knoflookfanaten tussen de vegies en vegas hier?

Kijk dan maar alvast eens naar deze knoflooksite boordevol met interessante weetjes ,knoflookliedjes enzovoort...

http://www.knoflooksite.nl/

Ook bestaat er een knoflookstartpagina

http://knoflook.startpagina.nl/

En ik verzeker u dat ge ook van vampieren geen last zult hebben...Indien u niet gelooft in vampieren maar wel in het feit dat mensen ook uw energie kunnen uitzuigen...Ook dat soort vampieren gaan in een boog om u heen...

Groetjes van Zjest ...En smakelijk  :hungry:
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2007, 11:56:31 door Zjest en Zjaar »

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2007, 12:16:38 »
Ik heb met een jongen in huis gewoond die zoveel knoflook at dat je het/hem echt altijd rook. Als wij samen aten en hij kookte, dan proefde ik de knoflook meestal nog een paar dagen, dat vond ik niet ze heel erg lekker...

Maar, ondanks wat nare eravaringen, ben ik alsnog een groot liefhebber van knoflook!

Een vriend van mij maakt wel eens tsjechische knoflooksoep met heel veel witte wijn. Die is ook bijzonder smakelijk, ik zal 'm eens naar het recept vragen.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2007, 12:18:36 door Dot »
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Zjest en Zjaar

Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2007, 13:23:32 »

Een vriend van mij maakt wel eens tsjechische knoflooksoep met heel veel witte wijn. Die is ook bijzonder smakelijk, ik zal 'm eens naar het recept vragen.

Tja Zjest en Zjaar hebben een allergie tegen alcohol ;) Dus zullen we die tjechische soep niet kunnen bereiden...Maar toch tof dat je ook van knoflook houd...  :-*

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2007, 10:11:18 »
Hier meldt zich nog een knoflookfan. Ik ga zeker op de sites kijken. De knoflookoogst (eigen tuin) is begonnen: fantastische smaak.

Gwennepen

Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2007, 10:22:44 »
 :gossip: Als het in een recept niet als ingrediënt staat voeg ik het stiekem toch toe en als er staat één teentje... ;)

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2007, 10:41:16 »
Ik ook, zeker in alle "mediterraanse" bereidingen. Vroeger gebruikte ik een knoflookpers, maar ik vond dat je het teentje dan toch deerlijk verminkte en verpulverde (plus dat hele kuisen van de pers). Dus nu gewoon met mes in kleine stukjes snijden. Las ergens van wel de groene draad van binnen te verwijderen, zou die vooral verantwoordelijk zijn voor de geur ??
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2007, 10:42:02 door karl »

Gwennepen

Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2007, 10:50:09 »
Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over het schoonmaken van die pers. Wat er in blijft zitten trek je er toch zo goed als in één velletje uit. En geperst komt er toch het meeste smaak af. :)

Harry

Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2007, 10:53:52 »
Gewoon een koksmes plat op het teentje leggen en er hard op slaan. Vervolgens de geplette teen nog even in stukjes hakken.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2007, 11:56:26 »
Las ergens van wel de groene draad van binnen te verwijderen, zou die vooral verantwoordelijk zijn voor de geur ??

Nee, de heleknoflook ik verantwoordelijk voor de geur. (Probeer maar eens...)
Johannes vindt zo'n groen fliepje binnenin bitter. En dan is het waar.


Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen over het schoonmaken van die pers. Wat er in blijft zitten trek je er toch zo goed als in één velletje uit. En geperst komt er toch het meeste smaak af. :)

Volgens mij hebben mensen die moeilijk doen over het schoonmaken van de pers niet door dat je de tenen er ongeschild in moet doen...
This is between me and the vegetable!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2007, 15:40:22 »
tenen ongeschild in de pers? ???

knoflook olie zelf maken is ook erg makkelijk; men neme een flesje, doet daar een mengsel van olijf- en zonnebloemolie in, perst daar naar behoefte teentjes in uit, doet er een paar peperkorrels in, laat 2 weken staan(elke dag even schudden) en klaar! Goed om in te bakken en/of te roerbakken
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2007, 16:15:36 »
Gewoon een koksmes plat op het teentje leggen en er hard op slaan. Vervolgens de geplette teen nog even in stukjes hakken.

Werkte lang met pers, vond dat niet alles uit de pers kwam en dat het ook wat te veel moes was. Amerikaanse kok Anthony Bourdain schreef ook dat een pers een martelwerktuig is voor look. Met het hard slaan op het teentje bereik je denk ik ook dat de nodige sappen vrijkomen. Is ook eenvoudiger
dan weer een hulpmiddel.
Meneer de Uil heeft dikwijls verstandige bemerkingen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2007, 17:36:08 »
Ik ben gek op knoflook. Ik heb voor een vegatopia etentje ook nog wel eens knoflooksaus gemaakt... sommige mensen zullen zich het misschien nog herinneren :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2007, 17:36:58 »
Ik heb voor een vegatopia etentje ook nog wel eens knoflooksaus gemaakt... sommige mensen zullen zich het misschien nog herinneren :)

Jaaaaa die was lekker!
,,,,فلافل

Zjest en Zjaar

Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2007, 19:03:01 »

knoflook olie zelf maken is ook erg makkelijk; men neme een flesje, doet daar een mengsel van olijf- en zonnebloemolie in, perst daar naar behoefte teentjes in uit, doet er een paar peperkorrels in, laat 2 weken staan(elke dag even schudden) en klaar! Goed om in te bakken en/of te roerbakken

Ik heb al geruime tijd zin om dit ook eens te maken maar hetgene me weerhoud is dat ik op verscheidene plaatsen had gelezen dat knoflookolie (vooral zelfgemaakte)toxisch kan zijn en dat je er zelfs het hoekje van om kunt gaan :bye:  Daarom durf ik niet  

Harry

Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2007, 19:16:12 »
Heb je één of meerdere bronnen?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2007, 19:24:34 »
Als je zelf knoflook in een flesje olie doet loop je de kans dat er schimmelgroei optreedt. Dat is hier wel eens vaker genoemd.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2007, 19:37:12 »
Als je zelf knoflook in een flesje olie doet loop je de kans dat er schimmelgroei optreedt. Dat is hier wel eens vaker genoemd.

niet alleen schimmel: ook gas, bruisend stinkend vocht en wat meer. Een knoflookbom, zeg maar.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Zjest en Zjaar

Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2007, 20:06:01 »
Heb je één of meerdere bronnen?

Tja ik weet zeker dat er iets over vermeld word op de knoflooksite van nl (zie link hierboven)maar ik weet het niet meer zo goed terug te vinden...ook als  je in je zoekmachine toxisch en knoflookolie indrukt kan je er zeker wat over terugvinden

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2007, 21:09:33 »
ook als  je in je zoekmachine toxisch en knoflookolie indrukt kan je er zeker wat over terugvinden
Het probleem met zoekmachines is dat je altijd wel wat vindt, maar dat je niet altijd makkelijk iets vindt wat waardevol is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Knoflook...Knoflook en nog eens knoflook
« Reactie #19 Gepost op: 23 juni 2007, 21:10:51 »
Een knoflookbom, zeg maar.
Het zal dan vast niet lang meer duren voordat de grootgrutterijen geen knoflook meer verkopen aan jongeren van onder de zestien.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.