Vegatopia Forum

Raw food en te mager zijn

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

alex1413

Raw food en te mager zijn
« Gepost op: 19 juni 2007, 19:26:56 »
beste allemaal,een tijdje wil ik op een 100 % rauw dieet.ik ben een man van 34 en ben 1.77 lang en 60 kg.te mager dus ! en ik voel me niet goed.een vraagje onder de rawfoodters.
hoe kan ik op 100 % raw eten en toch op mijn natuurlijke gewicht komen.
ook heb ik een ingevallen gezicht.
momenteel helemaal rauw.
ik eet fruit,groenten,noten pitten en zaden.
veel bladgroenten en af en toe wortelbleekselderij sap en spinazie sap.
wel drink ik veel water en kruidethee.
ook slik ik medicijnen voor schizofrenie maar die zouden me juist dik maken.
alvast bedankt voor jullie andtwoord

alex gerpot
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2007, 14:37:43 door Hizikigrrrl »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:raw food te mager
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2007, 19:58:18 »
Zo op het eerste gezicht krijg je te weinig eiwit en vitamine B12 binnen.
Ook vet is nodig, vooral om vitamine A en D binnen te krijgen. Peulvruchten in combinatie met noten en/of granen zou je aan genoeg eiwit kunnen helpen, maar ja die eet je niet. B12 pillen zou ik wel nemen, het tekort heb je waarschijnlijk te lang uitgedaagd.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:raw food te mager
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2007, 20:27:17 »
Ehm avocado? Dat is in ieder geval erg vet (wel onverzadigd).
En kokos? Lastig hoor, van de meeste dingen sta ik er niet eens bij stil dat ze verhit zijn. (Kaas bijvoorbeeld, is dat rauw of niet? Zal wel van niet.) Ik dacht trouwens dat je 'officieel' bij raw food ook geen kruidenthee mocht drinken. Verse melk? Of eet je veganistisch?

Harry

Re:raw food te mager
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2007, 20:30:09 »
Kaas bijvoorbeeld, is dat rauw of niet? Zal wel van niet.
Alle boerenkazen zijn rauwmelkse kazen. Afgeraden voor zwangere vrouwen, maar dit terzijde.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2007, 20:51:32 door Meneer de Uil »

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:raw food te mager
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2007, 12:35:35 »
Kaas bijvoorbeeld, is dat rauw of niet? Zal wel van niet.
Alle boerenkazen zijn rauwmelkse kazen. Afgeraden voor zwangere vrouwen, maar dit terzijde.

Denk niet dat Alex zwanger is ;)
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2007, 15:25:34 »
Ik denk dat je het beste langs een natuurvoedingsconsulent kan gaan die je kan helpen bij het opstellen van een dagmenu. Een gewone dietiste zal niet weten wat ze moet met iemand die raw-food eet. Maar de meeste natuurvoedingscosulenten zijn in ieder geval bekend met vegetariers en veganisten, dus misschien dat zo iemand je verder kan helpen?!

http://www.natuurvoedingsconsulent.nl/

Het kost wel even wat, maar vaak word het vergoed door de verzekering. En ach ook al zou je het zelf moeten betalen: het lijkt me erg goed als iemand eens kijkt naar wat je nu binnen krijgt en wat daar misschien aan toegevoegd moet worden.

Kan je niet tijdelijk wat aansterken en vegetarisch eten en dan langzaam over gaan? Ik denk persoonlijk dat je lichaam een soort van 'boost' nodig heeft om weer helemaal fit te worden!

Bestaad er trouwens geen forum voor raw-food people?

Ik hoop dat je je binnenkort wel weer goed voelt!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2007, 15:43:51 »
Er bestaat "rauwe chocolade". Misschien moet je je daar veel van gunnen?

alex1413

Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2007, 20:18:42 »
beste allemaal, bedankt voor jullie andtwoorden.
ik denk dat ik het inderdaad aan een natuurconculent kan vragen.
weten jullie hoeveel die kost ? en hoeveel sessies heb je meestal nodig?
pillen slik ik niet want die is niet gemaakt door de natuur maar door mensen.er zijn nou eenmaal geen pillenbomen.en ik heb gelezen dat je door pillen(ook natuurlijke) schade aan je lichaam doet.voor de rest ben ik veganist.
ben wel eventueel bereidt een klein beetje granen,noten en peulvruchten te eten al zijn ze niet rauw.
verder allemaal bedankt.
ps: heeft iemand ervaring met consult bij diddy van de veer?

vriendelijke groet alex gerpot

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2007, 21:25:34 »
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je je gezondheid niet voorop stelt en een tijdje niet raw eet, totdat je volledig heb uitgezocht hoe je op die manier gezond kunt eten.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2007, 21:26:51 door Annemieke »

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2007, 23:11:05 »
Hoi Alex,

ik heb geen ervaring met de consulente die je noemt. Ik ben zelf aan het zoeken geweest op de site die ik gaf en daar kwam ik de volgende consulente tegen: mooi midden in het land en haar website zag er ook goed uit: http://www.kijkopvoeding.nl/

Moet je daar maar eens rondneuzen. Daar staan ok prijzen op en een indicatie van hoe zo'n proces verloopt etc.

Succes ermee!

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2007, 23:15:13 »
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je je gezondheid niet voorop stelt en een tijdje niet raw eet, totdat je volledig heb uitgezocht hoe je op die manier gezond kunt eten.
Ik denk dat Alex er van uit gaat dat moeder natuur je alles kan geven wat je nodig hebt om gezond te leven. Daar horen pillen dus niet bij.
Maar in de westerse wereld kun je ook nog maar moeilijk op die manier leven die moeder natuur je zou willen geven. De groente die je in de winkel koopt is dusdanig schoongemaakt en/of bestraald dat je op die manier geen b12 binnen krijgt zoals wellicht vroeger. In India hebben de mensen in het algemeen geen B12 probleem omdat ze hun eigen groente met hun eigen mest  bemesten en doordat groente slecht word schoongemaakt (voor onze begrippen) daar waarschijnlijk hun B12 uit krijgen.
Omdat het werk van moeder natuur hier verstoord wordt zijn wij voor onze gezondheid genoodzaakt dus B12 via pilletjes in te nemen (voor veganisten en groepen vegetariers)

Ik hoop dat Alex hier iets mee kan v.w.b. B12.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2007, 11:19:27 »
Wat is er niet rauw aan ongepelde noten???????

En was een rauw ei met tomatensap niet goed tegen een kater? Zelf een tomaatje uitpersen en een eitje mixen. Of betekent rauw dat je het zo van de boom zou moeten eten en er helemaal niks aan mag doen?

(dit is geloof ik te moeilijk voor mij  ???)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #12 Gepost op: 21 juni 2007, 11:55:13 »
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je je gezondheid niet voorop stelt en een tijdje niet raw eet, totdat je volledig heb uitgezocht hoe je op die manier gezond kunt eten.
Ik denk dat Alex er van uit gaat dat moeder natuur je alles kan geven wat je nodig hebt om gezond te leven. Daar horen pillen dus niet bij.

Mijn punt is dus dat hij blijkbaar nog niet weet hoe wat dan precies te moeten eten om gezond te leven. En ik snap dan niet dat hij niet totdat hij echt zeker weet dat met het raw dieet gaat lukken, alles eet om in ieder geval gezond te blijven en op gewicht te komen.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #13 Gepost op: 21 juni 2007, 16:05:39 »

ben wel eventueel bereidt een klein beetje granen,noten en peulvruchten te eten al zijn ze niet rauw.

Dan zou ik maar beginnen met linzen met rijst of iets dergelijks. Of snert met roggebrood. Dat is qua eiwitgehalte prima in orde. Als je al meer dan 5 jaar zonder dierlijk voedsel leeft heb je bijna zeker een vitamine B12 tekort opgelopen. Je kunt een huisarts vragen dit met een injectie teniet te doen. Of mag dit ook niet volgens je principes. Als je contact hebt met een natuurgenezer vraag dan een test op die B12. Echt, daag het tekort niet verder uit.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #14 Gepost op: 21 juni 2007, 16:10:42 »
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je je gezondheid niet voorop stelt en een tijdje niet raw eet, totdat je volledig heb uitgezocht hoe je op die manier gezond kunt eten.

 De groente die je in de winkel koopt is dusdanig schoongemaakt en/of bestraald dat je op die manier geen b12 binnen krijgt zoals wellicht vroeger. In India hebben de mensen in het algemeen geen B12 probleem omdat ze hun eigen groente met hun eigen mest  bemesten en doordat groente slecht word schoongemaakt (voor onze begrippen) daar waarschijnlijk hun B12 uit krijgen.

Dick, niet iets beweren wat niet waar is. Echt niet! B12 is te belangrijk in je voedingspatroon om te gaan experimenteren. Het zit niet in groentes. Ook niet met de door jou ingebrachte teeltwijze van mensen uit India. B12 zit van nature alleen in dierlijke producten of chemisch in injecties of pilletjes. Zet lezers van dit forum a.u.b. niet op het verkeerde been.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

alex1413

Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2007, 17:05:54 »
leuk dat jullie mij weer andtwoorden.mischien kan ik beter wat meer eiwitten nemen .
bedankt voor de tips allemaal.ik ga eerst wat meer peulvruchten,granen en noten eten.mischien ook wat aardappels om op krachten te komen.wat betreft vitamine b12 geloof ik niet dat ik daar een tekort aan heb.
mijn diepste overtuiging is dat plantaardig voedsel alles is wat je nodig hebt.ook in vergeperste wortelsap zit ruim voldoende vitamine b.ik heb gelezen dat veganisten het beter doen wat betreft vitamine b dan zuivel eters.de b vitamine in melk wordt minder goed opgenomen door het lichaam dan de wortelsap.
nogmaals bedankt voor jullie tips.

vriendelijke groet,

alex gerpot

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #16 Gepost op: 21 juni 2007, 17:12:10 »
...
mijn diepste overtuiging is dat plantaardig voedsel alles is wat je nodig hebt.ook in vergeperste wortelsap zit ruim voldoende vitamine b....


maar waarom dan? waar baseer je dat op? is dan niet de wens de vader van de gedachten?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #17 Gepost op: 21 juni 2007, 17:19:44 »
ook in vergeperste wortelsap zit ruim voldoende vitamine b.

We hebben het over B12.
Aan de naam kan je al afleiden dat er veel verschillende B-vitamines zijn, en de specifieke B12-vitamine zit, absoluut zeker weten, niet in wortel(sap) of enige andere plantaardige voedingsbron.
En het is absoluut een belangrijke en onmisbare voedingsstof, maak niet de vergissing dat die door andere B-vitamines vervangen of gecompenseerd kan worden. Je lichaam doet er weliswaar jaren over om de opgebouwde voorraad uit te putten, maar je wilt het echt niet zover laten komen, geloof me. http://nl.wikipedia.org/wiki/B12
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2007, 17:34:41 door Snoesha@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Kiwi

Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #18 Gepost op: 21 juni 2007, 17:37:26 »
mijn diepste overtuiging is dat plantaardig voedsel alles is wat je nodig hebt.ook in vergeperste wortelsap zit ruim voldoende vitamine b.ik heb gelezen dat veganisten het beter doen wat betreft vitamine b dan zuivel eters.de b vitamine in melk wordt minder goed opgenomen door het lichaam dan de wortelsap.

Je kunt uit een volledig plantaardige voeding inderdaad alles halen wat je nodig hebt. BEHALVE VITAMINE B12 Ik ben zelf veganist, en slik regelmatig een B12-tabletje. Verder neem ik geen supplementen, ik ben namelijk geen voorstander van pilletjes en poedertjes. Ik weet alleen wel dat het zeer slecht is voor mijn gezondheid als ik die B12 niet neem, dus daar maak ik graag een uitzondering voor. En dat zou jij ook moeten doen, om onherstelbare schade aan je zenuwgestel te voorkomen. Verdiep je voor je een te groot B12-tekort oploopt eens in bijvoorbeeld de literatuurstudie van Michèl Post, de goeroe in Nederland op het gebied van vitamine B12.

Nog even voor de duidelijkheid: vitamine B12 zit niet in plantaardige producten en als veganist of vegetariër die niet veel zuivel en/of eieren eet moet je een vitamine B12-supplement slikken om gezond te blijven.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Raw food en te mager zijn
« Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2007, 18:18:09 »
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom je je gezondheid niet voorop stelt en een tijdje niet raw eet, totdat je volledig heb uitgezocht hoe je op die manier gezond kunt eten.

 De groente die je in de winkel koopt is dusdanig schoongemaakt en/of bestraald dat je op die manier geen b12 binnen krijgt zoals wellicht vroeger. In India hebben de mensen in het algemeen geen B12 probleem omdat ze hun eigen groente met hun eigen mest  bemesten en doordat groente slecht word schoongemaakt (voor onze begrippen) daar waarschijnlijk hun B12 uit krijgen.

Dick, niet iets beweren wat niet waar is. Echt niet! B12 is te belangrijk in je voedingspatroon om te gaan experimenteren. Het zit niet in groentes. Ook niet met de door jou ingebrachte teeltwijze van mensen uit India. B12 zit van nature alleen in dierlijke producten of chemisch in injecties of pilletjes. Zet lezers van dit forum a.u.b. niet op het verkeerde been.
Hoi Willem, ik heb in het verleden met meer mensen gesproken die er heilig van overtuigd zijn dat moeder natuur zo fantastisch en goed is dat dat ook zo zal zijn met B12. Uit die hoek wilde ik het dan ook duidelijk maken dat je zo in Nederland niet kan leven.
Een paar jaar geleden had ik nog een kort gesprek met iemand die dacht B12 het te kunnen opnemen door gras te eten. (geen veganist overigens)  Je schijnt bij bepaalde rawfoodsites (clubs) kweeksetjes gras te kunnen kopen.
Hard schreeuwen dat je een B12 te kort krijgt heeft geen zin heb ik gemerkt, daarom probeerde ik het op een andere manier.
B12 is gewoon belangrijk.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.