Vegatopia Forum

Gnocchi

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Gnocchi
« Gepost op: 17 juni 2007, 22:30:59 »
Gisteravond heeft Geerhartje mij in aanraking gebracht met de geneugten van het aardappeldeeggerecht Gnocchi.  Ik, als Belgische, had hier natuurlijk nog nooit van gehoord; wij hebben immers ook nog steeds geen aardbeien in blik en kersen kosten bij ons 10 euro de kilo.  Geerhartje wijdt dit - de aardbeien, Geerhartje zelf heeft dit van de kersen ingevoegd - niet aan onze goede smaak, maar aan het feit dat de conserve nog niet op punt staat in Belgi - waar staat in godsnaam het tremateken, of hoe hiet da, die verdomde qwerty-borden - e en ik geloof hem.  Maar nu, desondanks ik nog veel te zeggen heb over hoe goor aardbeien in blik wel zijn, had ik het over Gnocchi, allerminst goor maar in de 100 procent koosjere versie van de landgoedwinkel van Marienwaerdt wel pokkeduur.  Zodus vroegen wij ons af of ener onder u, veganistisch zijnde, toevallig op de hoogte is van de aardappeldeeggerechten van de AH.  Daar verkopen ze het immers ook en Geerhartje meent zich te herinneren van ene fabrikant waarvan de naam begint met Della of Del en ik vindt afkappingsteken ook niet maar wel de puntjes gevonden, hierbij wil ik duidelijk maken dat ik het dus had over België en Mariënwaerdt dan wel Mariënwaardt of mogelijk zelfs Mariënwaard.  Maar dus del - afkappingsteken - a; wat mij inderdaad beter Italiaans lijkt, zoals u allen hoogstwaarschijnlijk ook al opgemerkt had.  Wat nu de zaak is met Gnocchi - afkappingsteken - s van ons aller appie is dat er melkzuur in vervat zit.  Melkzuur is zoals u allen wel weet niet altijd 100 procent koosjer.  Is er nu geen gnocchiliefhebber onder u nogal krap bij kas of onbekend met de landgoedwinkel van Mariënwaerdt, doch de reinste zonde maar wellicht niet bij de deur, die bij de fabrikant die dus genaamd is iets dat begint met /dεla/ - fonetisch schrift (ten onder gegaan in het overzetten van Word naar forum) -; geïnformeerd heeft naar de herkomst van dit melkzuur, of zelfs gewoon een andere, goedkope bron van gnocchi - afkappingsteken - s weet, de Italiaanse Aldi of zo, die wel 100 procent koosjer is, laat het aub weten, want mijn Geerhartje heeft mij ontzettend verslingerd aan dit aardappelgerecht gemaakt.  Bij voorbaat dank.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2007, 22:56:53 door Lynnova-Geerhartje »

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Gnocchi
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2007, 20:45:01 »
De Gnocchi van Albert Heijn is van het merk Delverde (gevonden op www.albert.nl). Bij Xenos verkopen ze het ook, maar ik weet niet welk merk ze daar verkopen. En je kunt het natuurlijk ook zelf maken. Dat is wel heel veel werk, maar ook erg lekker, mijn schoonmoeder maakt het wel eens. En volgens mij gaan daar alleen maar aardappelen en bloem in.

Re:Gnocchi
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2007, 22:57:54 »
Ach ja, Delverde, die Geerhartje is niet goed wijs...  Maar bedankt, dan zullen wij die van Xenos eens onder de loep nemen!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gnocchi
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2007, 11:38:45 »
is dat net zoiets als rosti?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Gwennepen

Re:Gnocchi
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2007, 11:47:30 »
Nee, het zijn een soort balletjes. Ik heb net die van de Xenos gehaald.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Gnocchi
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2007, 13:36:49 »
is dat net zoiets als rosti?

Nee, je kookt ze en rösti bak je.
This is between me and the vegetable!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Gnocchi
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2007, 13:52:58 »
is dat net zoiets als rosti?

Nee, je kookt ze en rösti bak je.
Na het koken kun je gnocchi ook prima bakken. Doe het met uitjes en je hebt een heerlijk gerecht.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Gnocchi
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2007, 13:54:02 »
Ik heb het laatst gefrituurd gekregen in een restaurant. Was ik niet kapot van.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Gnocchi
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2007, 13:59:06 »
is dat net zoiets als rosti?

Nee, je kookt ze en rösti bak je.

Dat is toch niet het enige verschil?  :)
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2007, 13:59:19 door Annemieke »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Gnocchi
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2007, 14:09:09 »
Ik heb het laatst gefrituurd gekregen in een restaurant. Was ik niet kapot van.
Dat is echt wat anders dan bakken. Je kunt het ook mengen met die blokjes van Tivall (niet de oosterse wokblokjes, maar die andere; ik ben even de naam kwijt). Samen met ui en wat knoflook, bieslook en thijm, of basilicum: heerlijk.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2007, 14:36:38 door willem »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re:Gnocchi
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2007, 14:10:36 »
Ik snap wel dat het anders is. Maar ik wou alleen maar even melden dat frituren dus ook kan en dat het voor mij niet veel toevoegde. Het was wel ok hoor, maar ik ga het nu zelf niet doen.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2007, 14:18:54 door LL de Ling »

Offline Sam

  • ******
  • 7.154
Re:Gnocchi
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2007, 17:31:17 »
Gnocci vind ik meer lijken op pasta dan op iets als rosti eigenlijk. Ik eet het ook met zelfde sauzen als pasta. Ik heb ineens ontzettend veel zin in gnocci met blauwe kaassaus  :hungry:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Gnocchi
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2007, 19:44:31 »
Nee, het zijn een soort balletjes. Ik heb net die van de Xenos gehaald.

Zijn die dan veganistisch?  Of ben jij niet veganistisch?  Jij bent wel degene die luisjes eet zeker?  Nou ja, drinkt, dat las ik gisteren in de draad over Adez...   ;)

Re:Gnocchi
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2007, 19:47:28 »
Wij aten het trouwens ook met pastasaus ja: tomaat en aubergine,  :vork:

Gwennepen

Re:Gnocchi
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2007, 20:29:12 »
Nee, het zijn een soort balletjes. Ik heb net die van de Xenos gehaald.

Zijn die dan veganistisch?  Of ben jij niet veganistisch?  Jij bent wel degene die luisjes eet zeker?  Nou ja, drinkt, dat las ik gisteren in de draad over Adez...   ;)

Ik ben niet veganistisch, ik kook alleen af en toe plantaardig. :) Volgens mij zit in de gnocchi van de Xenos niks dierlijks zo op het eerste gezicht. Maar het zou natuurlijk in de natuurlijke smaakstoffen kunnen zitten. Ik kwam er trouwens gisteren achter dat er ook luisjes in de vrolijk gekleurde rijstsnoepjes manna zitten, E120. Je gaat haast denken dat ik een luizenzot ben. :P

Re:Gnocchi
« Reactie #15 Gepost op: 20 juni 2007, 21:38:03 »
Ben zelf ook dol op gnocchi. Eet het, zoals Lynnova al zegt, ook als pasta. Het fijne r van is dat het helemaal niet aardappelig smaakt. Eet het dan ook zoals wij  pasta eten: met een lekker sausje. Bijvoorbeeld, ik snij een ui. Ondertussen snijdt Lynnova een aubergine en paprika in blokjes. (Lynnova snelt sneller dan ik.) Uitje groenten ik bedoel fruiten in olijfolie. Paprikapoeder en witte peper r op, dat geeft n mooi kleurtje. De paprika en aubergine r bij. In de roerbakpan, gewoon alles in de roerbakpan. (Behalve de gnocchi.) Dan, als de boel lekker zogt is, om het maar ns op zn Vlaams te zeggen, een goeie tomatensaus r bij. Die van Bertolli uit die zakkige pakken zijn wel fijn. Maar nee, wacht. Eerst nog oregano, basilicum en rozemarijn r bij. In willekeurige volgorde, maar wel omstebeurt zodat je ruiken kunt, hé, das oregano, hé, das basilicum and so on. Dan de saus rbij. Tien minuutjes laten pruttelen. Cayennepeper toevoegen, niet te zuinig, en je hebt een heerlijke saus voor over je gnocchi.

Die cayennepeper is trouwens heel fijn want maakt de saus pittig zonder de smaak r van teniet te doen.

Gwennepen

Re:Gnocchi
« Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2007, 21:42:15 »
Ik had er een keer zelfgemaakte rucolapesto opgedaan. :)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Gnocchi
« Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2007, 22:43:10 »
is dat net zoiets als rosti?

Nee, je kookt ze en rösti bak je.

Dat is toch niet het enige verschil?  :)

Nee, maar het geeft een uiterst opvallend textuurverschil.
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Gnocchi
« Reactie #18 Gepost op: 21 juni 2007, 19:25:21 »
Om gnocchi te maken, maak je van de aardappels eerst puree, daar doe je bloem bij, je kneed er een deeg van (in sommige recepten gaat er dan ei of spinazie of kaas of weet ik wat bij) en daar rol je rolletjes van en daar snij je stukjes af en die maak je met behulp van een speciaal plankje (of een vork) in de juiste vorm (per stuk dus, best veel werk). En dan in kokend water gooien en er uit halen als ze gaan drijven.

Best heel erg anders dan rosti dus ;-)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Gnocchi
« Reactie #19 Gepost op: 21 juni 2007, 20:07:49 »
het is een beetje een kleine, en italiaanse versie, van knoedeln (duitse aardappel deeg ballen)

zie ook de overeenkomst is naam: (fonetisch) knotsjie -  kneudeln
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2007, 20:09:00 door Gabs »