Vegatopia Forum

Wat vind je van veganisme?

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Wat vind je van veganisme?
« Gepost op: 21 mei 2007, 12:19:32 »
We zitten hier op een vegetariërsforum en de meesten hier zijn dan ook vegetariër. Ik vraag me af wat jullie van het veganisme vinden.

Bij veganisten heb ik het idee dat veel van hen het een logisch vervolg op vegetarisme vinden. Daar ben ik het mee eens en ik ben stukje bij beetje verschillende veganistische producten en recepten aan het uitproberen. Ik zie mezelf in de nabije toekomst niet veganist worden, maar je weet uiteindelijk maar nooit  ;)

Mijn vraag is dus eigenlijk: wie heeft hier wel eens nagedacht over veganisme, en waarom heb je uiteindelijk toch besloten om niet veganistisch te gaan leven?

(Ik bedoel dit overigens niet lullig ofzo, ik krijg zelf ook regelmatig opmerkingen over hoe inconsequent ik ben met mijn leren schoenen en eierkoeken.... ik ben alleen nieuwsgierig hoe andere vegetariërs hier tegenaan kijken).
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Gwennepen

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2007, 16:22:15 »
Ik vind het wel boeiend. Ik ben erg bezig op het moment om te kijken hoe je zo plantaardig mogelijk kan leven. Lijkt me gezond om regelmatig te doen en ik vind het ook wel een uitdaging om te eten zonder geklier aan dieren. Maar echt veganist zou ik niet kunnen, ik hou zo van kaasjes en eieren en honing. Maar in sommige gerechten probeer ik het nu met bijv. sojaroom of sojamelk te redden. Valt helemaal niet tegen.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2007, 17:05:45 »
In mijn tijd was het al een hele stap om vegetarisch te gaan eten. Begin jaren 70. De stap naar veganistisch nooit overwogen, omdat dit ook in een kwade reuk was komen te staan. In Noord-Groningen was er een ouderpaar die om principiële redenen de kinderen macro-biotisch en veganistisch liet opgroeien. Totdat één van de kinderen stierf. De ouders werden uit hun ouderlijke macht gezet. Dit voorval met desastreuze afloop heeft indertijd de noordelijke berichtgeving gedomineerd. En ik hoefde mij dus niet te verdedigen voor het dragen van leren schoenen en dergelijke. Het vegetarische eten is gebleven en bevalt mij goed. Ik hoef geen grotere stap te zetten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2007, 19:23:48 »
Ik drink sojamelk, maar gebruik soms (vegetarische) kaas, yoghurt of kwark. Loop op schoenen die niet van leer zijn gemaakt (ook geen suede), ze zien er alleen niet netjes uit. Riem van katoen. Dus kleine stapjes, op weg naar het ultieme.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2007, 19:28:55 »
In het begin van mijn vegatopia-avontuur ;), dus weer heel wat jaartjes geleden, toen wist ik ook nog niet echt wat veganisme inhield. Door de informatie die ik hier kreeg ben ik aan het denken gezet. Toen was het inderdaad voor mij een logische stap verder, omdat ik vegetarisme in mijn gevoel toch het halve werk vond.

En tuurlijk heb je in het begin iets van dat het wel lastig is enzo. Maar ik denk dat iedereen dat wel ook gehad heeft toen die koos om vegetarier te worden. Toen was de keuze en de wil om vegetarier te zijn ook iets wat meer woog dan wat andere denken en wat het in de praktijk zou in houden. Voor mij was het niet erg lastig in ieder geval die overstap, maar zuivel enzo domineerde ook niet echt mijn eetstijl. Voor mij was het simpel. De dieren hebben gewoonweg niet eens een keuze en ik heb dat wel. Dat kleine offer, dat klein beetje ongemak vind ik daarom ook niet opwegen tegen het leed waar de dieren mee te maken krijgen. Daarom de logische keuze voor mij geweest.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2007, 13:36:41 »
Ik vind het niet nodig. Ik koop voor mijn familie ook (zoveel mogelijk, maar ja we zitten in Zwitserland he) biologisch vlees. We drinken bio-zuivel, gebruiken bio-yoghurt etc. Het enige wat er nog wel eens doorheen gaat zijn niet bio toetjes (of mijn man die boodschappen doet  :-\).

Ik ben nog steeds van mening dat je dieren best mag gebruiken, alleen niet misbruiken. Daarom ben ik ook niet principieel tegen vlees, alleen tegen fout vlees (en ik vind het tegenwoordig gewoon ranzig). Met vis hetzelfde. Als iedereen verstandig om zou gaan met vis is het goed, maar nu is er zoveel veel bij- en overvang dat ik het voor mezelf niet meer kan verantwoorden.

En dan is er nog kaas  :-*.

Nee, veganist worden zit er niet in.

Daarbij komt nog dat je als veganist wel erg snel tegen vitaminetekorten oploopt, dat is n.m.m. een teken dat je je als mens zo niet kunt voeden op de lange termijn.
Hoor wie klopt daar kinders???

Kiwi

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2007, 14:10:19 »
Daarbij komt nog dat je als veganist wel erg snel tegen vitaminetekorten oploopt, dat is n.m.m. een teken dat je je als mens zo niet kunt voeden op de lange termijn.

Hoe kom je dáár nou bij? ??? Als veganist is de enige vitamine die je bij moet slikken vitamine B12. En zelfs vegetariërs (sterker nog; zelfs omnivoren!) lopen het risico een tekort aan B12 op te lopen. Vandaar dat vegetariërs die niet heel veel zuivel of eieren eten aangeraden wordt een B12-supplement te slikken. Verder kunnen alle benodigde vitamines, mineralen en overige voedingsstoffen prima uit een volledig plantaardig dieet gehaald worden.
Een dieet zonder dierlijke vetten is naast dier- en milieuvriendelijker juist gezonder (minder kans op hart- en vaatziekten, minder kans op een te hoog cholestorolgehalte, minder kans op veel soorten kanker, minder kans op osteoporose, noem het maar op).

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2007, 15:06:28 »
Daarbij komt nog dat je als veganist wel erg snel tegen vitaminetekorten oploopt, dat is n.m.m. een teken dat je je als mens zo niet kunt voeden op de lange termijn.

Een dieet zonder dierlijke vetten is naast dier- en milieuvriendelijker juist gezonder (minder kans op hart- en vaatziekten, minder kans op een te hoog cholestorolgehalte, minder kans op veel soorten kanker, minder kans op osteoporose, noem het maar op).
Daarom wordt ook aangeraden zuivelproducten van de vetarme soorten te gebruiken. Ik probeer mij er zo veel mogelijk aan te houden.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2007, 16:14:23 »
Daarbij komt nog dat je als veganist wel erg snel tegen vitaminetekorten oploopt, dat is n.m.m. een teken dat je je als mens zo niet kunt voeden op de lange termijn.

Een dieet zonder dierlijke vetten is naast dier- en milieuvriendelijker juist gezonder (minder kans op hart- en vaatziekten, minder kans op een te hoog cholestorolgehalte, minder kans op veel soorten kanker, minder kans op osteoporose, noem het maar op).
Daarom wordt ook aangeraden zuivelproducten van de vetarme soorten te gebruiken. Ik probeer mij er zo veel mogelijk aan te houden.

Ik koop wel vaak de volle producten, omdat mij dat vet wel goed lijkt, bv als je niet op je gewicht hoeft te letten
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2007, 11:03:39 door Lona »
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Ray

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2007, 20:03:27 »
vet, mits onverzadigd, lijkt me sowieso niet goed. Meer suiker in je eten is om aan te komen handiger denk ik...

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2007, 20:22:26 »
Suiker is NOOIT goed. Als je aan wilt komen, dan kan je beter aan de lijnzaadolie gaan.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2007, 10:44:05 »
Suiker is niet slecht voor je als je er maar niet teveel van gebruikt. Dus om aan te komen is het niet goed, maar een beetje suiker in het cakebeslag is niet slecht. Typisch zo'n waandenkbeeld van de dieetindustrie (drink dus in godsnaam gewone coca cola en niet light, dat is pas slecht voor je; geen is overigens in dit geval natuurlijk het beste ;)
 )

Willem het is beter volle melk aan te lengen met water. Dan krijg je ook halfvolle melk, maar dan inclusief de mineralen etc. die er bij halfvolle melk niet meer inzitten!

Die dierlijke vetten hebben vooral betrekking op rood vlees (zie Azië)

En als je als veganist sowieso B12 moet slikken en als vegetariër heb je (alleen) kans op bewijst dat volgens mij mijn stelling.  :O
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2007, 10:45:02 door Hausfrau »
Hoor wie klopt daar kinders???

Aiko

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2007, 21:16:28 »
Willem het is beter volle melk aan te lengen met water. Dan krijg je ook halfvolle melk, maar dan inclusief de mineralen etc. die er bij halfvolle melk niet meer inzitten!

Ik veronderstel dat dit niet het geval zal zijn. Halfvolle melk lijkt mij meer afgeroomd dan volle melk. Wat water bij de een maakt niet het ander, hooguit daalt het vetgehalte per liter met een ietsiepietsie.

Kiwi

Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2007, 21:25:45 »
Die dierlijke vetten hebben vooral betrekking op rood vlees (zie Azië)

Nee hoor, in Azië wordt ook (bijna) geen zuivel gegeten/gedronken. Ooit van de China Study gehoord?

Citaat
En als je als veganist sowieso B12 moet slikken en als vegetariër heb je (alleen) kans op bewijst dat volgens mij mijn stelling.  :O

Je stelling dat je 'erg snel tegen vitaminetekorten oploopt' bedoel je? Nee, je loopt als veganist niet erg snel tegen vitaminetekorten op, je komt alléén vitamine B12 tekort als je gewoon gezond veganistisch eet en je zou geen B12-supplement nemen. Verder zijn alle benodigde voedingsstoffen gewoon uit plantaardige voeding op te nemen.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2007, 13:44:58 »
In Zwitserland wordt door kinderartsen gepropageerd dat je babies vanaf 6 maanden (mits ze verder 'normaal'  eten, dus potjes oid) gewoon koemelk kunt geven. Daarbij wordt aangeraden volle melk te geven aangelengd met water omdat de halfvolle melk niet voldoende mineralen etc. meer bevat doordat het vet eruit is gehaald. Daardoor is het goede van de melk eigenlijk verdwenen. Mijn kinderen drinken dus 1 beker volle melk per dag (deden ze voordat ik dit wist ook al: gezond boerenverstand) en niet de aanbevolen 3 bekers halfvolle melk.

Klopt dat in Azië ook veel minder zuivel gebruikt wordt, maar voor zover ik weet kun je met zuivel maar zonder rood vlees een significant gezondheidsvoordeel halen (uiteraard zuivel in normale hoeveelheden).
Hoor wie klopt daar kinders???

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2007, 00:29:10 »
Ik ben nog steeds van mening dat je dieren best mag gebruiken, alleen niet misbruiken. Daarom ben ik ook niet principieel tegen vlees, alleen tegen fout vlees (en ik vind het tegenwoordig gewoon ranzig). Met vis hetzelfde. Als iedereen verstandig om zou gaan met vis is het goed, maar nu is er zoveel veel bij- en overvang dat ik het voor mezelf niet meer kan verantwoorden.
Precies mijn mening. Als andere dieren vlees mogen eten, mogen wij dat ook.  Eten en (liever niet) gegeten worden, dat is de natuur  :P

Maar dat gedoe met kistkalfjes, varkensflats en veetransporten, dat is iets waar ik absoluut niet aan mee wil doen. In principe heb ik niets tegen het af en toe eten van een biologisch b**fstukje, ik persoonlijk blief het niet (en als je goed zonder kunt leven, des te beter).

Citaat
En dan is er nog kaas  :-*.
:kwijl:

Veganist worden is mij te gecompliceerd (ik heb nu al moeite om tijdens conferenties iets fatsoenlijks vegetarisch te regelen) en het past niet in mijn ideologisch denkraam. Maar wie graag veganistisch wil leven: prima!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2007, 11:10:28 »
Precies mijn mening. Als andere dieren vlees mogen eten, mogen wij dat ook.  Eten en (liever niet) gegeten worden, dat is de natuur  :P

Ik ben dan ook elke dag weer bang voor de opstand van de koeien en de varkens waarbij ze alle mensen gaan opeten. :P
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2007, 17:51:23 »
Ikzelf zal nooit veganist worden. Simpelweg omdat ik mij dat etiket niet op wil plakken! Als je eenmaal daarvoor kiest dan moet je er ook voor gaan en dan zou ik ook een echte veganist willen zijn. Ik wil niet zo streng voor mijzelf zijn en denk dat ik als 'stricte' vegetarier prima met mijzelf door een deur kan, nu en in de toekomst!

Ik probeer zoveel mogelijk plantaardig te eten maar als ik ergens op visite ben wil ik wel gewoon een plakje cake kunnen eten, en als ik uit eten ga naar zo'n pannenkoek boerderij (ai, die typische familie uitjes) dan wil ik ook gewoon een pannenkoek eten!

Het enige dierlijke wat ik nu wel thuis eet is af en toe een bio eitje en vega kaas. Melk houd ik niet van en honing dat gebruik ik eigenlijk nooit.

Kan me voorstellen dat het voor sommige mensen de logishe volgende stap in het leven is maar ik niet.


Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2007, 18:29:30 »
Kan me voorstellen dat het voor sommige mensen de logishe volgende stap in het leven is maar ik niet.
Ik denk dat het voor vrij weinig mensen een logische stap in het leven is. Een logische stap na vegetarisme, ok, maar in het leven...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat vind je van veganisme?
« Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2007, 19:20:31 »
Ja zo bedoel ik het ook!  :)

Voor sommige vegetariers is veganist worden de logische volgende stap in hun leven.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2007, 19:22:07 door Anna »