Vegatopia Forum

Kokosolie en/of vet

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marianne

Kokosolie en/of vet
« Gepost op: 12 april 2007, 14:05:45 »
omdat mijn cholesterol te hoog is ben ik op internet gaan zoeken en kwam op de site www.kruidenvrouwtje.nl/dieeten/cholesterol.
Hier wordt geadviseerd om te bakken met kokosolie of vet.
In de reformzaak is deze vrij duur waar kan ik een goedkopere variant kopen?
« Laatst bewerkt op: 01 november 2007, 13:14:10 door Sander »

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:kokosolie of vet
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2007, 14:39:32 »
kijk eens in deze draad http://www.vegatopia.com/forum/index.php?board=32;action=display;threadid=4762
Die gaat over omega-3 vetzuren en oliën waar dat in zit
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:kokosolie of vet
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2007, 15:12:56 »
omdat mijn cholesterol te hoog is ben ik op internet gaan zoeken en kwam op de site www.kruidenvrouwtje.nl/dieeten/cholesterol.
Hier wordt geadviseerd om te bakken met kokosolie of vet.
In de reformzaak is deze vrij duur waar kan ik een goedkopere variant kopen?

Toko.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:kokosolie of vet
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2007, 17:04:09 »
Rijstolie is ook goed bij een te hoog cholesterol.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:kokosolie of vet
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2007, 17:12:14 »
Vind dat trouwens raar, kokosolie bij een te hoog cholesterol. Het is heel veel verzadigd vet. ???
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:kokosolie of vet
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2007, 17:33:00 »
Vind dat trouwens raar, kokosolie bij een te hoog cholesterol. Het is heel veel verzadigd vet. ???

Maar het ene verzadigde vet is het andere niet.  En de ene cholesterol is de andere ook niet.  (Niet alle cholesterol is schadelijk.)

Niettegenstaande de meeste verzadigde vetten en transvetten een negatieve invloed hebben op de hoeveelheid slechte cholesterol (LDL) zou het eveneens wetenschappelijk zijn aangetoond dat kokosolie goed is tegen te veel slechte cholesterol.
Hoe dat juist komt weet ik ook niet, maar dat is waarschijnlijk ook te ingewikkeld om in een paar lijntjes samen te vatten.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:kokosolie of vet
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2007, 17:34:30 »
Ah, bedankt.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:kokosolie of vet
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2007, 07:19:16 »
Vind dat trouwens raar, kokosolie bij een te hoog cholesterol. Het is heel veel verzadigd vet. ???

Maar het ene verzadigde vet is het andere niet.  En de ene cholesterol is de andere ook niet.  (Niet alle cholesterol is schadelijk.)

Niettegenstaande de meeste verzadigde vetten en transvetten een negatieve invloed hebben op de hoeveelheid slechte cholesterol (LDL) zou het eveneens wetenschappelijk zijn aangetoond dat kokosolie goed is tegen te veel slechte cholesterol.
Hoe dat juist komt weet ik ook niet, maar dat is waarschijnlijk ook te ingewikkeld om in een paar lijntjes samen te vatten.
Is ook ingewikkeld. Er zit laurinezuur in koksolie en deze verhoogt het goede cholesterol HDL geloof ik. Ik bak er mijn eten in en ik vind het erg lekker.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:kokosolie of vet
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2007, 07:39:07 »
Maar hoe krijg je het uit de fles dan?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:kokosolie of vet
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2007, 07:50:40 »
Het zit in een pot, en ik haal er met een lepel of een mes wat uit. Het heet ook kokosolie of kokosvet. Olie is verwarrend want het is niet vloeibaar. Ik heb het uit de natuurvoedingswinkel, van Rapunzel kokosfett. Het is gestoomde kokosolie. Kost ongeveer 5 euro en het is overigens neutraal van smaak.

Offline firefox

  • ***
  • 105
  • Geslacht: Man
Re:kokosolie of vet
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2007, 14:49:16 »
Ik heb in de Bioshop in Antwerpen kokosolie gevonden die op kamertemperatuur vloeibaar is, en toch 100% kokos schijnt te zijn (het was een Duits merk, ik denk Rapunzel).  Ik gebruik het om brood te bakken (omdat kokos de enige plantaardige olie/vet is die veilig op hoge temperaturen kan gebruikt worden naar het schijnt).

Het gaat om de 'Palmo spezial'.  Door filtering van de kokosolie houden zij naar eigen zeggen enkel de vloeibare delen over.  Of zoiets.  Het heeft een lichtgele kleur, niet echt typisch voor kokosolie eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2007, 16:25:22 door firefox »

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:kokosolie of vet
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2007, 07:04:44 »
Rijstolie kan ook hoge temperaturen hebben. Zo'n 220 graden.

Harry

Re:kokosolie of vet
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2007, 07:17:33 »
Arachideolie kan de hoogste temperaturen aan en is ook prima voor hart en bloedvaten.

agneta

Re:kokosolie of vet
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2007, 12:26:48 »
dag, ik zat met hetzelfde probleem en nu importeer in extra vierge kokosolie, biologische.

Ik weet niet waar je woont, maar ik betaal nu 16 euro voor een liter van de beste kwaliteit. Goedkoper heb ik ze nog niet gezien. de goedkoopste is 17.50 per liter en dan komen er nog verzendkosten bij natuurlijk.

Ik woon in Purmerend.

groet,

Agneta


bAnnaANTJE

Re:Kokosolie en/of vet
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2007, 15:05:00 »
Ik heb net voor het eerst kokosvet (olie) gekocht bij de BioPlanet in Gent van het merk OMEGA&MORE. Ik betaalde €6,95 voor een pot van 450gram. Het is ontgeurde wat ik bij nader inzien jammer vind, want na wat speurwerk lees ik dat het beter is om diegene te kopen die wel nog naar kokos geurt omdat die niet ontdaan is van haar gezonde voedingsstoffen.

Ik heb ook gelezen dat kokosolie perfect dienst kan doen als deodorant omdat het de bacterieën die zweet doen ruiken doodt. En nog veel nieuwtjes.
Je moet maar eens kokosolie opzoeken op google en je wordt overstelpt met de heilzame werking en effecten ervan.

Nu wil ik hiermee beginnen koken, heeft iemand hier al ervaring mee? Tips?

zosten

Re:Kokosolie en/of vet
« Reactie #15 Gepost op: 10 november 2007, 17:48:56 »
het is duur dat wel, maar...
je hebt er echt heél weinig van nodig om te bakken of braden.
Wij gebruiken het iig heel veel.


dat het geen kwaad kan ivm cholesterol ?....
omdat het iets te maken heeft met korte en lange ketens.....
maar dat is een heel ingewikkeld thema....
die uitleg kan je vinden bij de fabrikant (Aman Prana vetten)

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Kokosolie en/of vet
« Reactie #16 Gepost op: 11 november 2007, 16:54:51 »
ik bak en braad er ook in, heel goed! van rapunzel niet zo duur, verkrijgbaar in de natuurvoedingswinkel

christine

Re:Kokosolie en/of vet
« Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2008, 12:51:26 »
ik bak en braad er ook in, heel goed! van rapunzel niet zo duur, verkrijgbaar in de natuurvoedingswinkel
heb het geprobeerd maar dit is volgens mij bewerkte olie/vet, het is verhit waardoor de goede eigenschappen verdwijnen.
Werd zelf verwezen naar www.onerco.nl , deze site geeft duidelijke info en verwijst ook naar andere internationale sites met veel informatie.

Jippia

Re:Kokosolie en/of vet
« Reactie #18 Gepost op: 06 februari 2008, 14:22:46 »
Ik bak vaak in half kokosvet half rijstolie. Bakt tahoe en aardappelschijfjes mooi bruin en krokant. Ik gebruik een combinatie van margarine en olijfolie als er iets Mediterraans of Midden-Oosters op het menu staat. Of alleen olijfolie.





Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Kokosolie en/of vet
« Reactie #19 Gepost op: 06 februari 2008, 15:38:09 »
Ik bak vaak in half kokosvet half rijstolie. Bakt tahoe en aardappelschijfjes mooi bruin en krokant.

Een collega van mij vertelde mij dat aardappeltjes gebakken in kokosolie de lekkerste waren die ze ooit had gegeten. Zij is er ook helemaal blij mee. Ik ga er ook maar eens naar op zoek.