Vegatopia Forum

Vleesvervangers, niet lekker?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Sal

Vleesvervangers, niet lekker?
« Gepost op: 01 april 2007, 17:49:13 »
Hey,

ik ben hier net nieuw en ben al 6 jaar vegetariër (vanaf mijn 12de). Nu heb ik al de berichten bekeken en het gaat vaak over vleesvervangers, maar wat als je de vleesvervangers niet mag? Ik vind dat het soms te veel op vlees lijkt.... zo vies en dan vragen ze je of je nu toch ineens opnieuw vlees eet!

Is het ongezond om geen vleesvervangers te eten? (of worden eieren ook bij vleesvervangers gerekend?)

Groetjes en alvast bedankt!
xxx
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2007, 23:47:46 door Hizikigrrrl »

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #1 Gepost op: 01 april 2007, 19:01:54 »
Ik gebruik zelf ook (bijna) geen vleesvervangers in de vorm van 'nepvlees', dat vind ik vaak te duur en er zijn genoeg andere gezonde alternatieven. Ik eet zelf veel noten en bonen, dat is voldoende vervanging als je daarnaast over het algemeen gezond en gevarieerd eet. Kaas en eieren gebruik ik overigens ook.

Op zowel de Vegatopiasite als op het forum kun je veel informatie vinden over goede voeding... dus kijk even rond :)
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

proud-veggie

Re:vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #2 Gepost op: 01 april 2007, 19:05:09 »
De meeste vleesvervangers zijn over het algemeen wel gezond, maar het is niet noodzakelijk om ze eten. Je kunt op allerlei andere manieren aan je vitaminen komen. Ikzelf eet wel vaak vleesvervangers, maar dat is gewoon omdat ik ze lekker vind. :)

Ray

Re:vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #3 Gepost op: 01 april 2007, 20:45:42 »
Het is niet ongezond geen vleesvervangers te eten hoor. Ze zijn er alleen om het je makkelijker te maken en mee te kunnen draaien in de vlees-society (bbq's enzo).

Ik denk wel dat vleesvervangers veel vitamines bevatten, maar daar moet je niet totaal op af gaan. Denk er gewoon om dat je voldoende verschillende dingen eet. Als je precies wil weten wat, dan moet je even googlen zoals ik dat gedaan heb en dan weet je genoeg om de ultieme gezondheid te bereiken :hungry:

McCartney

Re:vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #4 Gepost op: 08 juli 2007, 20:19:40 »
De generaties vegetariërs van vóór de vleesvervangers maakten zelf gewoon hun producten hoor. In plaats van sojamelk maakte ze gewoon amandelmelk en volgens eigen recept. Het is altijd handig om in contact te kunnen komen met mensen waar vegetarisme al generaties een familietraditie is wat dat betreft.
Ik vind vleesvervangers zelf helemaal niet lekker en of ze nou gezond zijn vraag ik me ook wel eens af. Ik voel me doorgaans beter na het eten van wat yoghurt of een salade dan na het eten van Tivall of Quorn. 't Is alleen dat familie mij dit graag voorzet omdat ze het vegetarisch koken maar zo'n "gedoe" vinden.
Ik heb het vlees nooit gemist. Wellicht zijn die vlees-imitaties er alleen maar voor om die mensen die het vlees gaan missen het wat makkelijker te maken, of wellicht de bezorgdheid van die omnivoren die maar denken dat wij iets tekort komen weg te nemen, maar een essentiëel onderdeel van het vegetarische diëet zijn ze beslist niet, volgens mij.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #5 Gepost op: 08 juli 2007, 22:04:36 »
Ben het helemaal met McCartney eens. Ik kan me ook niet voorstellen dat iets wat door mensen is geproduceerd in een fabriek nou zo gezond kan zijn. Zo zet ik ook mijn vraagtekens bij vitamine supplementen, alhoewel ze soms gewoon noodzakelijk zijn. Maar naar mijn idee is dat voor de vegetariër niet zo.

Overigens vind ik die rare burgers best lekker. Maar dat is ook de enige reden dat ik ze af en toe eet. Dat het iets toevoegt aan nutritionele waarde betwijfel ik.

Puck

Re:vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2007, 23:41:09 »
In de consumentengids van juli/augustus een special over vlees en vleesvervangers inclusief een test van vleesvervangers.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2007, 14:01:19 »
En, welke kwam als beste uit de bus? (en welke als smerigste?)
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Puck

Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2007, 14:18:18 »
De lekkerste vond men AH tivall Oosterse wokblokjes en de Good Bite schnitzel.
SoFine Tofu Stripes licht gekruid vond men het minst lekker.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2007, 14:24:23 »
De lekkerste vond men AH tivall Oosterse wokblokjes en de Good Bite schnitzel.


Die heb ik allebei nog nooit gehad. Toch maar eens proberen dan.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2007, 16:43:26 »
Ze hebben zeker geen 'vleesvervangers' uit de natuurwinkel getest?
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2007, 16:46:01 door Draek »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline oceana

  • **
  • 35
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2007, 18:36:58 »
De lekkerste vond men AH tivall Oosterse wokblokjes en de Good Bite schnitzel.
SoFine Tofu Stripes licht gekruid vond men het minst lekker.

Best grappig, die SoFine Tofu Stripes zijn de enige die ik wél lekker vind!  Maar goed dat smaken verschillen...

Online Sam

  • ******
  • 7.154
Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2007, 11:16:29 »
Het rare van de test was dat er twee merken veel te veel zout bevatten, maar dat mensen de merken met minder zout als flauw en minder lekker bestempelden. Als we terugwillen naar minder zout eten, maar producenten afstraffen die minder zout eten maken, dan hebben we toch een probleem.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Puck

Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2007, 11:26:59 »
"Een flink deel van de vleesvervangers smaakt volgens het smaakpanel prima" Daar zijn er ook bij die minder zout bevatten.
Hoe zit het nou eigenlijk met zout? Volgens de laatste berichten, die ik erover gelezen heb, heeft het helemaal geen invloed op je bloeddruk.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2007, 11:28:21 door Puck »

Online Sam

  • ******
  • 7.154
Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #14 Gepost op: 15 juli 2007, 12:12:22 »
"Een flink deel van de vleesvervangers smaakt volgens het smaakpanel prima" Daar zijn er ook bij die minder zout bevatten.
"Vleesvervangers die weinig zout bevatten, de Food for Freedom sojaburger seitan en de Quorn Schnitzel worden flauw gevonden" Eindigen op plaats 6 van 7 en 3 van 4, dus mensen vinden ze minder lekker dan de anderen. De oosterse wokblokjes bevat meer dan de helft meer zout dan het maximum aanbevolen, en eindigt op plaats 1 van 7. Die worden dus lekkerder gevonden dan de anderen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Sam

  • ******
  • 7.154
Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #15 Gepost op: 15 juli 2007, 12:20:08 »
Ze hebben zeker geen 'vleesvervangers' uit de natuurwinkel getest?

Ja, ook producten van de natuurwinkels zijn getest:

Testresultaten:
Hamburgers:
1. AH Tivall (72)
2. Provalmel Sytana (68)
3. Quorn burgers southern style (67)
4. Good Bite hamburger (67)
5. Valess hamburger (66)
6. Food for Freedom sojaburger seitan (60)
7. Vivera vegaburger (54)

Schnitzels:
1. Valess (74)
2. Good Bite (69)
3. Quorn (65)
4. Vivera (54)

Roerbakproducten:
1. AH Tivall (75)
2. Quorn (74)
3. Valess (67)
4. AH Toful roerbakreepjes fijn gekruid (63)
5. Provamel Finesse reepjes (63)
6. De Hobbit licht gekruide reepjes (61)
7. Sofine Tofu Stripes (57)

(tussen haakjes testresultaat 0 - 100 punten)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Puck

Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #16 Gepost op: 15 juli 2007, 12:23:12 »
"Een flink deel van de vleesvervangers smaakt volgens het smaakpanel prima" Daar zijn er ook bij die minder zout bevatten.
"Vleesvervangers die weinig zout bevatten, de Food for Freedom sojaburger seitan en de Quorn Schnitzel worden flauw gevonden" Eindigen op plaats 6 van 7 en 3 van 4, dus mensen vinden ze minder lekker dan de anderen. De oosterse wokblokjes bevat meer dan de helft meer zout dan het maximum aanbevolen, en eindigt op plaats 1 van 7. Die worden dus lekkerder gevonden dan de anderen.


Er zijn er ook bij met het smaakoordeel 'goed', die minder zout bevatten dan de twee met het smaakoordeel 'zeer goed'. Er is dus een middenweg. Dat is het enige wat ik zeg. Bovendien blijft het een kwestie van smaak. De een wil nu eenmaal zouter eten dan een ander.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2007, 12:29:56 door Puck »

Online Sam

  • ******
  • 7.154
Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #17 Gepost op: 15 juli 2007, 12:48:23 »
De enige twee producten die van het panel een "zeer goed" kregen voor de smaak, zijn ook de enige twee producten die meer dan *anderhalf keer* de aangeraden hoeveelheid zout bevatten. Dat doet niets af aan de andere resultaten, maar is wel tekenend voor hoe lekker mensen zout vinden. Als ze het voor het kiezen hebben, kiezen ze op smaak het product met het meeste zout. QED in deze test.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #18 Gepost op: 15 juli 2007, 12:57:44 »
Ja, ook producten van de natuurwinkels zijn getest:

Ze hadden dan ook eens de producten van viana moeten testen m.i.

Provamel scoort ook hoog. Die zijn ook lekker.
Stem op de Partij voor de Dieren

Puck

Re:Vleesvervangers, niet lekker?
« Reactie #19 Gepost op: 15 juli 2007, 13:01:54 »
De enige twee producten die van het panel een "zeer goed" kregen voor de smaak, zijn ook de enige twee producten die meer dan *anderhalf keer* de aangeraden hoeveelheid zout bevatten. Dat doet niets af aan de andere resultaten, maar is wel tekenend voor hoe lekker mensen zout vinden. Als ze het voor het kiezen hebben, kiezen ze op smaak het product met het meeste zout. QED in deze test.

Er zijn nog drie  producten met een matige beoordeling voor het zoutgehalte, die slechts een goede smaakbeoordeling krijgen. Kijk maar eens goed in de tabel.