Vegatopia Forum

Houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Kobus

Houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Gepost op: 01 april 2007, 14:15:42 »
Ik heb al vaker vleesvervangers voorgeschoteld aan vleeseters en tot op heden heeft nog niemand geklaagd. Eigenlijk vroeg ik me af wat vleeseters nu echt denken van (lekker bereide) vleesvervangers (quorn, valess, tofu, tivall...). Hebben jullie daarover al eerlijke meningen gehoord? Zijn er werkelijk vleeseters die niet eens merken dat ze niet met echt vlees te maken hebben (ik kan het zelf niet beoordelen, ik ben namelijk al 17 jaar vegetariër).
Graag jullie mening hierover! :)
« Laatst bewerkt op: 02 april 2007, 15:59:58 door Hizikigrrrl »

Ray

Re:houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #1 Gepost op: 01 april 2007, 19:36:59 »
Ik ben zelf erg lang vleeseter geweest en ik weet dat ik die nep-burger eigenlijk altijd ook best lekker vond. Alleen verschilt het toch wel heel erg van echt vlees hoor, dat merk je wel. Het is ook niet zozeer de smaak, maar vooral de structuur die vlees uniek maakt. Die vegaburgers zijn allemaal in elkaar gedrukte groenten met wat kruiden.

Ik heb ook wat vleeseters meegemaakt die opmerkingen maken van 'waarom willen vegetariers dat hun vegaburger zo naar vlees smaakt?'. Dat zijn dus mensen die niet snappen dat je uit principe bepaalde lusten van je af kunt schuiven.

Ikzelf denk dat het bestaan van echte 'vleesvervangers' geen goede uitwerking heeft op de visie van vleeseters op het vegetarisme. Vooral omdat de naam al suggereert dat je eigenlijk vlees zou moeten eten om gezond te blijven, maar die kunstmatig in elkaargedrukte dingen blijkbaar als alternatief kunnen dienen. We moeten wat meer uitstralen dat vegetarisme niet onnatuurlijk/kunstmatig is.

Maar ja, echt anti ben ik natuurlijk ook niet, want ze smaken best goed en je mist vlees er toch wat minder door.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2007, 19:40:32 door Ray »

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #2 Gepost op: 01 april 2007, 21:47:02 »
Ik vind het woord 'vleesvervanger' ook zo dom, omdat er veel mensen zijn die denken dat we vlees nodig hebben en dat idee alleen maar wordt versterkt met dit woord.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #3 Gepost op: 01 april 2007, 22:13:04 »
ja dat klopt, waardoor je ook gauw bij een niet-vegetarier een vleesvervanger op je bord geschoven krijgt onder het mom van; hier heb jij ook een stukje nep-vlees zodat je alles binnenkrijgt :-\
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Kobus

Re:houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #4 Gepost op: 01 april 2007, 23:32:51 »
Citaat
Ik heb ook wat vleeseters meegemaakt die opmerkingen maken van 'waarom willen vegetariers dat hun vegaburger zo naar vlees smaakt?'. Dat zijn dus mensen die niet snappen dat je uit principe bepaalde lusten van je af kunt schuiven.

De meeste vleeseters begrijpen ook niet dat ik de smaak of de geur van vlees niet vies vind... iets niet eten doe je niet altijd omdat je het niet lust... Ik probeer het te vergelijken met iemand dat op dieet is en het gebak laat staan.. Dan krijg ik weer.. maar als je echt tegen het dierenleed bent.. dan moet je toch misselijk worden als je een biefstukje ziet? Nou niet dus.. jammer genoeg werkt dat niet altijd zo :-)

en jullie hebben wel gelijk.. vleeseters denken vaak dat vegetarër zijn ongezond is... en dat kan het ook wel zijn als je overdrijft met bijvoorbeeld kaas, room en eieren.. maar er zijn zoveel vegetarische eiwitbronnen... jammer dat het soms tot eeuwige discussies moet leiden...

Sommige mensen zijn gewoon nieuwschierig en andere mensen kijken op vegetariërs neer uit schuldgevoel ('ja maar ik doe het toch niet verkeerd ik heb het immers nodig!)

"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy

Maar de meeste vegetariërs bemoeien zich met hun eigen zaken... en gaan heus niet preken. Persoonlijk vind ik dat iedereen moet doen wat goed voelt.

Ik stelde de vraag eigenlijk omdat ik wilde weten of vleeseters liever iets voorgeschoteld krijgen met een vleesvervanger (voor het idee), of helemaal niets. Dan heb ik het bijvoorbeeld over mexicaans eten (met of zonder vegetarisch gehakt). Het is een beetje een dilemma.. ja ze weten dat het geen vlees is, maar vinden ze dat het toegevoegde waarde heeft, of net niet? Ja, voor het idee; of nee omdat ze zich blijven concentreren op de 'nep'-factor.






Ray

Re:houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #5 Gepost op: 02 april 2007, 00:25:18 »
Gehakt smaakt al bijna nergens naar, dus zal vegetarisch gehakt ook niet zo veel smaak geven :) En ja, vleeseters letten wel op de nep-factor. Dat deed en doe ik ook.

Kobus

Re:houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2007, 04:13:28 »
Citaat
Gehakt smaakt al bijna nergens naar, dus zal vegetarisch gehakt ook niet zo veel smaak geven  En ja, vleeseters letten wel op de nep-factor. Dat deed en doe ik ook.

Ray, geniet een gerecht met of zonder vleesvervanger dan je voorkeur? Dan heb ik het niet over aardappels en groenten en het vlees weglaten ;-), maar bv. een vegetarische moussaka, een burrito, spaghetti bolognese, chili sin carne (con carne substitute? :-p), taco's, ragout, ovenschotels, lasagne (met tomatensaus en groenten), BBQ, curry, bij stamppot etc etc...)
Ik had het eigenlijk niet alleen over gehakt :-)

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #7 Gepost op: 02 april 2007, 10:13:17 »
Citaat
Gehakt smaakt al bijna nergens naar, dus zal vegetarisch gehakt ook niet zo veel smaak geven  En ja, vleeseters letten wel op de nep-factor. Dat deed en doe ik ook.

Ray, geniet een gerecht met of zonder vleesvervanger dan je voorkeur? Dan heb ik het niet over aardappels en groenten en het vlees weglaten ;-), maar bv. een vegetarische moussaka, een burrito, spaghetti bolognese, chili sin carne (con carne substitute? :-p), taco's, ragout, ovenschotels, lasagne (met tomatensaus en groenten), BBQ, curry, bij stamppot etc etc...)
Ik had het eigenlijk niet alleen over gehakt :-)

De gerechten die je hier noemt maak ik soms met, soms zonder vleesvervanger. Gasten weten dat ze bij mij geen vlees krijgen en dat ik op zich geen slechte kok ben. Ik heb nooit klachten gehad over dat het nepvlees vies zou zijn of 'dat ze toch wat missen'. Er zijn wel vleesvervangers die ik mijn gasten niet snel voor zou zetten, maar die ik zelf wel eet. De aloude combinatie aardappelen-groente-vleesvervanger krijgen ze bijvoorbeeld niet. Ik denk dat ik stiekem een beetje bang ben dat ze het dan wel vies vinden of raar of eng.... het eten bij mij wil ik gewoon niet te veel laten afwijken van het eten dat ze zelf thuis eten. Misschien gaan ze dan inzien dat een vleesloze maaltijd helemaal zo slecht/raar/vies/eng/abnormaal nog niet is.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Ray

Re:houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2007, 17:47:03 »
Ray, geniet een gerecht met of zonder vleesvervanger dan je voorkeur? Dan heb ik het niet over aardappels en groenten en het vlees weglaten ;-), maar bv. een vegetarische moussaka, een burrito, spaghetti bolognese, chili sin carne (con carne substitute? :-p), taco's, ragout, ovenschotels, lasagne (met tomatensaus en groenten), BBQ, curry, bij stamppot etc etc...)
Ik had het eigenlijk niet alleen over gehakt :-)

Al die gerechten die je noemt heb ik tot nu toe zonder vleesvervanging gegeten (als ik ze al heb gegeten, ben slechts 6 maanden vega). Vooral met chili sin carne is het overbodig, dat vond ik al toen ik nog vlees at. Kijk met BBQ is een ander verhaal, maar dan eet ik toch liever van de broodjes en salades. Ragout neem ik champignonnenragout, geen subst nodig :)

Kobus

Re:Houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2007, 15:02:49 »
Ok, dat is precies het antwoord waar ik op gehoopt had :-)

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #10 Gepost op: 04 april 2007, 12:19:15 »
De meeste vleeseters begrijpen ook niet dat ik de smaak of de geur van vlees niet vies vind... iets niet eten doe je niet altijd omdat je het niet lust... Ik probeer het te vergelijken met iemand dat op dieet is en het gebak laat staan.. Dan krijg ik weer.. maar als je echt tegen het dierenleed bent.. dan moet je toch misselijk worden als je een biefstukje ziet? Nou niet dus.. jammer genoeg werkt dat niet altijd zo :-)

Het feit dat ik van verkrachting walg, betekent niet dat ik niet van seks kan genieten.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Nicknickcool

Re:Houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #11 Gepost op: 10 april 2007, 17:16:51 »
Ik maak het wel vaker mee, mensen die zeggen ik eet vlees omdat ik het lekker vindt. En ik zeg dan, Ja , vind ik ook ik hou van een goede steak of een stuk worst. Awel, waarom etre er dan niet van?

Vleeseters (sommige) begrijpen echt niet dat je dit doet uit principen en meestal niet omdat je het niet lust.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2007, 13:52:06 »
Ik vind het woord 'vleesvervanger' ook zo dom, omdat er veel mensen zijn die denken dat we vlees nodig hebben en dat idee alleen maar wordt versterkt met dit woord.
Misschien kunnen we vanaf nu praten over plantaardig en dierlijk eiwit. Dan zet je beide producten naast elkaar. Of je kunt ook vlees een eenzijdige vervanger gaan noemen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #13 Gepost op: 11 april 2007, 14:24:44 »
Ik heb het altijd over 'lekkergemaakte groente'.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #14 Gepost op: 11 april 2007, 15:22:00 »
Alsof alle andere groente vies is? Ik vind vleesvervangers (en zeker de groenteschijven...) juist viesgemaakte groente  :P
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #15 Gepost op: 11 april 2007, 15:26:24 »
Ik ben niet zo'n fan van groente...ik ben meer een fruitpersoon.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #16 Gepost op: 11 april 2007, 17:31:50 »
En dan heb je het ook alleen over een groenteburger, niet over al die andere burgers.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

proud-veggie

Re:Houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #17 Gepost op: 11 april 2007, 18:44:54 »
Ik ben gek op vleesvervangers maar ik eet ze niet iedere dag.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #18 Gepost op: 11 april 2007, 18:53:01 »
En dan heb je het ook alleen over een groenteburger, niet over al die andere burgers.

Je hebt gelijk. Ik ga mezelf aanleren om 'plantaardig eiwit' te zeggen ;)
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Houding van vleeseters tegenover vleesvervangers?
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2007, 19:02:53 »
Lekkergemaakt plantaardig eiwit toch wel, neem ik aan? :P
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call