Het lastige is - denk ik - vooral dat ijsberen in principe alle solitair leven. Het mannetje zoekt alleen het vrouwtje op in de paartijd. Het kleintje blijft bij berin zolang berin dat nodig acht en wordt dan verstoten.
Dus beertje kan het niet leren van andere beer dan zijn moeder. Beertje leert nu van mensen. Beertje denkt een soort mens te zijn. Dat kan grote problemen gaan geven. Ook gevaarlijk worden, vermoed ik.
Kijk, je kunt discussieren over apen weer terug brengen in de natuur enz. Dat schijnt al vaak te mislukken. Zeer intensieve begeleiding in trajecten is noodzakelijk. Dan heb je het over een sociaal dier, dat bovendien als het meest intelligent zo ongeveer wordt beschouwd. Wezen worden vaak liefdevol verzorgd door tante of een pleegmoeder.
Ach ja, dat meten met maten, wat @n aanhaalt. Men gaat zwaar gestoorde ex-proefdieren opvangen. Kost vermogens. Ik denk nuchter: koop een stuk tropisch regenwoud aan met goede beveililging. Heb je meer aan. Men schrobt olieslachtoffers schoon. Het lijkt mij zeer wreed. Zo ziet het er althans uit. Een klein percentage slechts, redt het bovendien. Afmaken lijkt mij verstandiger, is althans mijn indruk. En dan reservaat kopen en toezicht verbeteren op olietankers e.d.
Voor een gewonde duif wordt de dierenambulance besteld, elders doet men van alles aan bestrijding. In een gemeente, beide...is "gewoon".
Om een gemiddelde kip, maalt vrijwel geen mens.
Ik vraag mij trouwens af: hoe denken autisten over dit soort zaken? Serieuze vraag. Men vindt autisme een afwijking, bovengenoemde inconsequenties vind ik ook aardig getikt. Ik ken van autisme verdachten die ik normaler vind denken dan Lenie 't Hart en ook wel mensen hier. Vanuit mijn brein gezien en gedacht dan, voor wat dat dan weer waard is. Het is allemaal wel lievig en zo, maar de weg naar de hel, we weten waar die mee geplaveid is. Wij mensen kunnen helaas op de stoel van God gaan zitten en dat voelt ongemakkelijk. Dat pleit tegen het bestaan van een Schepper overigens, antropomorf(of hoe het heet) gedacht, want je geeft als chauffeur toch ook niet het stuur aan een kind.