Vegatopia Forum

Jij, milieubewust?

Wen-wen

Jij, milieubewust?
« Gepost op: 20 maart 2007, 11:07:31 »
Ok,weet niet of er al een soort-gelijk onderwerp is, if so.. sorry

Goed, we zien het overal, vuil op straat... En iedereen gooit wel eens 'per ongeluk' een verpakking van een snoepje op straat.

Wat vind jij hiervan? en wat is jou 'aandeel' hier nou eigenlijk in? En ben je iemand die het troep van een ander zou opruimen? of gooi je het zelf op straat als er even geen vuilnisbak is en denk je er niet over na? en waar beland jou kaugom

Ik ben zelf wel mileubewuster als vroeger, ik probeer altijd mn kaugom in de vuilnisbak te gooien (het duurt echt zo lang voor de kaugom restjes van de stoep af zijn!) En als ik een papiertje/plastic zakje/noem het maar op heb, gooi ik het ook altijd in de vuilnisbak (en anders hou ik het in mn jaszak) en ook dit blijft jaren lang rondzwerven wat stik slecht is voor het milieu.

Ik ruim soms troep op van een ander... (laatst b.v.. er las een 2l Ice Tea pak in de bosjes,die heb ik gewoon op gepakt,het halve dorp mee rondgelopen om ein-de-lijk een vuilnisbak tegen te komen en hem er in te gooien)... en een gratis boodschappenblad in de vuilnisbak gegooid (had eigenlijk in de papierbak gemoeten,maarja beter daar dan op straat?)

Ik zal dit niet zo snel doen als er vrienden bij zijn.. .die vinden het 'suf' en 'iemand anders ruimt het wel op'. maar het is en blijft een kleine moeite.

En hoe zit het bij jullie thuis?
wij hebben wel een groenbak en een normale.
En oud-papier wordt eens in de zoveel maanden (? ) opgehaald.... Ook stoken we het wel eens op in de open-haard.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2009, 08:42:06 door Sander »

Offline Anna

• 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij, Milieubewust?
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2007, 11:50:42 »
Ja lastig onderwerp dat zwerfvuil! Ik gooi zelf nooit iets op straat, kauwgom doet er inderdaad jaren over net zoals verpakingen. En dingen als glas en piepschuim zullen nooit 'vergaan'!

In mijn eigen buurt ruim ik wel eens dingen op, als ik bijvoorbeeld een paar bierflesjes zie liggen of blikjes, maar die flesjes bijvoorbeeld neem ik niet mee naar huis, die gooi ik dan gewoon in zo'n gemeente prullenbak! Ik paste vroeger wel eens op zo'n jochie en als we dan naar de kinderboerderij gingen moedigde ik hem ook altijd aan om dingen op te ruimen, en deden we dat samen, dat zag er dan meteen wat minder 'gek'uit.  :) Terwijl het eigenlijk helemaal niks geks is. en het jammer is dat we dit niet zo snel zouden doen als vrienden in de buurt zijn!!

Ik denk ook dat als jij iets opruimt je andere mensen ook aanmoedigt om iets op te ruimen, of juist even aan het denken zet van: hey mijn afval hoort niet op straat. Ik zeg er trouwens niet echt wat van als ik iemand iets op de grond zie gooien, tjah je weet toch niet wat er tegenwoordig allemaal kan gebeuren. Staan er meerdere mensen omheen (en dus wat veiliger) dan mompel ik wel eens: ja hoor, gooi het maar weer op de grond.

Wat mij zelf enorm geholpen had was dat ik op diezelfde kinderboerderij een poster zag hangen met duidelijke tekst:
1 appelklokhuis ---> 3 jaar
1 bananenschil ---> 5 jaar
Kauwgom ----> 60 jaar (als ik me niet vergis)
Piepshuim ---> nooit

Nou en zo was dat lijstje nog wel langer en dat liet mij wel even stil staan, ik denk dat als ze nou van dat soort posters in de stad hangen meer mensen hun vuil in de prullenbak gooien. Ook ben ik voor boete's uitdelen. In sommige landen mag je niet eens op de grond spugen laat staan vuil op de grond gooien, iets voor Nederland?!  ;)

Ik woon dan bij mijn ouders thuis, maar we hebben hier inderdaad zo'n groene en een zwarte afavlbak. Verder oud papier dat volgens mij om elke maand word opgehaald en we scheiden glas/batterijen. Ook wij hebben een houtkacheltje en stoken daar bijna de hele winter op. Mijn vader heeft gelukkig voor hem een hoop adresjes voor hout. Maar ik heb persoonlijk mijn twijfels over de milieuvriendelijkheid van houtkachels, als je ziet hoeveel hout er door heen vliegt in een winter!! Maargoed het is wel een warmtebron die weer terug groeit, maar ook niet super snel natuurlijk!
« Laatst bewerkt op: 08 april 2007, 15:23:01 door Anna »

Aiko

« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2007, 19:16:26 »
Ik let heel goed op verpakkingsmateriaal (koop geen minitroep en 'handige' meeneemverpakkingen), papieren gaan in het papierarchief, glas richting -bak.

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2007, 20:01:01 »
Ik gooi nooit iets op straat en neem altijd mijn eigen tas mee als ik boodschappen ga doen. Papier en glas spaar ik netjes op om me vervolgens een hernia te sjouwen richting dumppunt.

Groente-, fruit- en tuinafval scheiden heeft hier geen zin, want wordt niet apart opgehaald.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2007, 21:03:29 »
Ik rijd geen auto, ik heb nog nooit gevlogen en ik heb geen kinderen. Wie biedt meer  :P
de tuin: dat ben ik

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2007, 21:06:19 »
Dat top ik niet; geen auto, geen kinderen... maar wel vliegen.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2007, 21:14:28 »
En 25... :O

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2007, 21:17:17 »
En 25... :O

Tja, bieden doe ik over het hier en nu. :)
Maar ook geen plannen om milieu-onbewuster te gaan worden.

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2007, 14:03:57 »
Ik probeer afval zoveel mogelijk te scheiden, zelfs kassabonnetjes gaan bij mij bij het oud papier. GFT wordt hier niet apart opgehaald, dat vind ik jammer maar ik laat het verder maar zo. Wel probeer ik mijn huisgenoten aan te sporen om hun afval ook zoveel mogelijk te scheiden (soms gooien ze gewoon glas in de prullenbak!), spaarlampen te kopen, te wassen met een volle trommel en 's avonds de kachel lager te zetten. Ik heb geen auto (zelfs geen rijbewijs), vlieg niet (heb ik toch ook geen geld voor) en geen kinderen (hell, ik ben 22!). Wat ik wel erg vind, is dat wij thuis geen groene stroom kunnen krijgen, omdat het woonbedrijf een of ander stom contract heeft met een leverancier van grijze stroom (zo noem je dat toch?). Ik heb daar wel eens achteraan gebeld, maar dan zeggen ze 'we zullen het meenemen in onze volgende vergadering', wat dan natuurlijk niets oplevert. Ik koop wel spullen in 'handige meeneemverpakking', maar ze verkopen mueslirepen nu eenmaal niet anders. Oh, en ik heb oplaadbare batterijen in mijn discman.

Jee, dit lijkt wel een kijk-mij-eens-goed-bezig-zijn-stukje, bleegh! Nou goed, dan ook nog even wat beter kan: ik zou misschien meer biologisch moeten eten, meer erachteraan gaan dat ik groene stroom krijg, gewone koekjes meenemen naar mijn stage, beter op mijn boodschappen letten zodat ik minder weg hoef te gooien, blik apart inzamelen en toch eens wat vaker tegen mijn vriend zeggen dat hij niet zoveel moet roken omdat dat echt niet alleen slecht is voor hém. En ouwe zooi naar de kringloop/leger des heils brengen in plaats van naar de container.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

brenda_lelie

« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2007, 16:03:21 »
Ik rijd geen auto, ik heb nog nooit gevlogen en ik heb geen kinderen. Wie biedt meer  :P

Ik bied hetzelfde :)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2007, 17:47:11 »
22  ::)

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2007, 17:48:54 »
Wat een ontzettend flauw antwoord.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

brenda_lelie

« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2007, 17:50:19 »
46  ::)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2007, 17:50:19 »
Ik weet nog - toen ik zoiets was - hoeveel idealen iedereen had en wie allemaal wat allemaal niet wel en niet zou. Intussen ben ik zo ongeveer de enige lovelocker, voor zover ik het kan weten uiteraard. Een bekend gegeven overigens, van alle tijden.
De vriendin die nooooooooooit auto zou leren rijden en....degene die altijd heel links zou stemmen en zeker niet op de...en jawel! Enz. enz. Het is jammer dat je niet in de toekomst kunt reizen. Aan de andere kant: wie weet wat dat dan weer voor een energie kost.
Het is misschien flauw en men wil dat graag niet aannemen, maaaaar...let maar op....en ik daag ook een beetje uit. Wie weet helpt dat  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2007, 17:54:02 door Lovelocker »

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2007, 17:53:16 »
Maar dat maakt het nog niet minder flauw om iemand die idealen heeft zo denigrerend en hooghartig te behandelen.

Waarom kun je niet gewoon zeggen: geweldig, Brenda_lelie?
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2007, 17:55:06 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

brenda_lelie

« Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2007, 17:53:49 »
weet je, bij mij zijn het geen idealen. Ik kan me gewoon écht niet voorstellen dat ik ooit auto ga rijden. Het past niet bij me, ik vind mn fiets al eng. Vliegen ook, heb best wel vlieganst, hoewel ik het wel vaak gooi op idealen, uhum. Dus eigenlijk he, ben ik best wel heel zeker dat ik die dingen nooit ga doen. Kinderen weet ik nog niet, maar ik denk het niet, vind dat de kat al veel aandacht nodig heeft, maar wellicht krijg ik nog weleens last van mn moedergevoelens.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2007, 17:54:30 »
 :-*

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2007, 17:55:41 »
Maar dat maakt het nog niet minder flauw om iemand die idealen heeft zo denigrerend en hooghartig te behandelen.
Zo is het niet bedoeld. Al snap ik dat het zo over komt. Het is meer nuchter, realisme of zo je wilt: cynisme. Te vaak gezien, kan ik ook niets aan doen.
Het is misschien niet helemaal het zelfde: maar kijk maar eens wat de mensen nu doen van de Actie Tomaat die grote acteurs van toen soms levenslang beschadigd hebben. Of de mensen van Nieuw Links, of de bezetters van het Maagdenhuis. Zoals ik zei: het is een veelvoorkomend gegeven. Er zijn altijd enkelingen die hun principes van toen, vrij trouw zijn gebleven. Dat kan overigens natuurlijk in zowel positieve als negatieve zin zijn.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2007, 17:59:29 door Lovelocker »

brenda_lelie

« Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2007, 17:57:38 »
Op mij kwam het zo niet over trouwens.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2007, 18:04:59 »
Ik maak mij al zo lang ik mij kan herinneren druk om het milieu en ik neem het mensen erg kwalijk dat ze verpesten wat voor mij heilig is. Dat doet pijn. En ik heb het niet over een enkeling. Het is normaal de boel de vernieling in te helpen. Dus behoorlijk gefrustreerd.
Ik weet dat ik arrogant over kan komen in deze. Maar ja: IRL laat ik mij dan ook nauwelijks over dit soort zaken uit, wijselijk. En arrogantie kan een soort van zelfbescherming zijn, he. Ik ben ook best onzeker. Vroeger dacht ik vooral dat er een steekje aan mij los was en sinds een aantal jaren, denk ik dat op dit stuk het gros niet helemaal spoort.
Het is voor mij een prettige bijkomstigheid dat ik steeds meer mijn gelijk zie in media e.d.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2007, 18:06:16 door Lovelocker »