Ja lastig onderwerp dat zwerfvuil! Ik gooi zelf nooit iets op straat, kauwgom doet er inderdaad jaren over net zoals verpakingen. En dingen als glas en piepschuim zullen nooit 'vergaan'!
In mijn eigen buurt ruim ik wel eens dingen op, als ik bijvoorbeeld een paar bierflesjes zie liggen of blikjes, maar die flesjes bijvoorbeeld neem ik niet mee naar huis, die gooi ik dan gewoon in zo'n gemeente prullenbak! Ik paste vroeger wel eens op zo'n jochie en als we dan naar de kinderboerderij gingen moedigde ik hem ook altijd aan om dingen op te ruimen, en deden we dat samen, dat zag er dan meteen wat minder 'gek'uit.
Terwijl het eigenlijk helemaal niks geks is. en het jammer is dat we dit niet zo snel zouden doen als vrienden in de buurt zijn!!
Ik denk ook dat als jij iets opruimt je andere mensen ook aanmoedigt om iets op te ruimen, of juist even aan het denken zet van: hey mijn afval hoort niet op straat. Ik zeg er trouwens niet echt wat van als ik iemand iets op de grond zie gooien, tjah je weet toch niet wat er tegenwoordig allemaal kan gebeuren. Staan er meerdere mensen omheen (en dus wat veiliger) dan mompel ik wel eens: ja hoor, gooi het maar weer op de grond.
Wat mij zelf enorm geholpen had was dat ik op diezelfde kinderboerderij een poster zag hangen met duidelijke tekst:
1 appelklokhuis ---> 3 jaar
1 bananenschil ---> 5 jaar
Kauwgom ----> 60 jaar (als ik me niet vergis)
Piepshuim ---> nooit
Nou en zo was dat lijstje nog wel langer en dat liet mij wel even stil staan, ik denk dat als ze nou van dat soort posters in de stad hangen meer mensen hun vuil in de prullenbak gooien. Ook ben ik voor boete's uitdelen. In sommige landen mag je niet eens op de grond spugen laat staan vuil op de grond gooien, iets voor Nederland?!
Ik woon dan bij mijn ouders thuis, maar we hebben hier inderdaad zo'n groene en een zwarte afavlbak. Verder oud papier dat volgens mij om elke maand word opgehaald en we scheiden glas/batterijen. Ook wij hebben een houtkacheltje en stoken daar bijna de hele winter op. Mijn vader heeft gelukkig voor hem een hoop adresjes voor hout. Maar ik heb persoonlijk mijn twijfels over de milieuvriendelijkheid van houtkachels, als je ziet hoeveel hout er door heen vliegt in een winter!! Maargoed het is wel een warmtebron die weer terug groeit, maar ook niet super snel natuurlijk!