Vegatopia Forum

Haan gevonden

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

claudia67

Haan gevonden
« Gepost op: 11 januari 2007, 10:45:55 »
Hallo allemaal,

Ruim een maand terug vond ik, of beter gezegd mijn hond, een haan in het streekbos. Daar worden regelmatig kippen en hanen gedumpt. Deze haan was er erg slecht aan toe en al behoorlijk in shock. Ik heb hem mee naar huis genomen, de dierenarts gaf hem weinig kans maar na een paar dagen antibiotica, water en voedsel in zijn snavel druppen/proppen ging het al een stuk beter. Nu loopt hij rond op de bovenverdieping, eet en drinkt zelf, vliegt boven op de kast enz. 's Nachts stop ik hem in de hondenbench zodat ik zeker weet dat hond of kat hem niet grijpt maar overdag loopt hij lekker rond (en poept alles onder). Maar goed, nu mijn vraag. Weet iemand wat ik met hem aan moet?
Ik heb geen kippenhok voor in de tuin en ook geen geld daarvoor (minimuminkomen). Los durf ik niet met alle katten in de buurt. Bovendien heb ik al honden, katten en cavia's die via via bij mij terecht zijn gekomen en had ik besloten dat er geen dieren meer bijkomen (tot ik rijk ben en mijn boerderij heb natuurlijk). En misschien gaat hij wel kraaien en krijg ik ruzie met de buren. Op dit moment kan hij nog niet weg, want hij heeft nog een grote wond op zijn rug, die moet eerst helemaal genezen.
Weet iemand of er een plek is waar een haan terecht kan, waar hij een goed leven krijgt? Of als hij toch moet blijven, heeft iemand dan een tip over goedkope hokken en over niet gaan kraaien. Alvast heel erg bedankt!  

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haan gevonden
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2007, 12:35:55 »
Waarschijnlijk heeft de dierenarts,dierenambulance of dierenbescherming wel een aantal adressen van diereopvangcentra bij jou in de buurt. Je zou ook kunnen proberen of je in contact kunt komen met mensen die zelf hobbykippen hebben. Misscjien zit hier wel iemand op het forum die hem wil adopteren ;) Waar woon je?
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Haan gevonden
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2007, 13:02:57 »
Misschien kan je eens vragen aan www.stichtingmelief.nl

Die kunnen je denk wel helpen. Of hebben wel contacten waar het dier terecht kan.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2007, 13:03:29 door Draakje [zoekt Drakelien] »
Stem op de Partij voor de Dieren

claudia67

Re:Haan gevonden
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2007, 10:36:35 »
Bedankt voor jullie reacties!
De dierenambulance en de dierenbescherming heb ik al gebeld toen ik in het bos stond met de haan. Zij wilden hem niet op komen halen omdat ze geen plek weten waar hanen worden opgevangen. Lullig; moest ik in de stromende regen ruim een uur lopen met 2 honden naast me en een haan in mijn armen, voordat ik eindelijk thuis was. Zelfs een vriendin die ik belde wilde niet komen, haar advies was het zelfde als die van de dierenambulance: "Leg hem maar weer onder de struiken, hij moet het zelf maar zien te redden." Vrienden... Jammer genoeg was mijn vegetarische vriendin niet thuis, toen zij het verhaal later hoorde, baalde ze vreselijk, zij zou meteen in haar auto zijn gesprongen om me op te pikken, natte honden of niet.
 
De dierenarts weet ook geen plek, wel was hij zo aardig om geen kosten te berekenen voor de behandeling.
 
Ik heb net een mailtje gestuurd naar Stichting Melief. Wat een geweldig initiatief zeg, woonde ik daar maar in de buurt, kon ik een handje helpen. Ik wacht het mailtje even af, misschien mag de haan wel in het hanenbos komen wonen. Dan adopteer ik hem meteen op afstand.
Bedankt, ik houd jullie op de hoogte.

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haan gevonden
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2007, 13:25:37 »
Wat vreselijk dat de dierenbescherming zei dat je die haan moest laten creperen...ik hoop dat hij in het hanenbos mag!
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Haan gevonden
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2007, 14:04:08 »
Foto's hanenbos staan hier: http://www.naturephotographer.nl/gallery/v/OpgevangenDieren/StichtingMelief/

Overigens zijn ze pas verhuist naar Duitsland (net over de grens). Ik weet niet hoe het er nu daar uit ziet. Geloof een stuk meer ruimte, dus zal wel een stuk mooier zijn dan wat er al was.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haan gevonden
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2007, 16:35:44 »
Ik heb geen tuin, anders mocht hij hier wel komen ;)
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Annemarie

Re:Haan gevonden
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2007, 19:51:16 »
Oh wat super dat je hem meegenomen hebt
Wij hebben ook een haantje gehad,. Calimero hebben we hem genoemd. Calimero was op een morgen onder onze poortdeur doorgewandeld maar had nog niet de beeldige uiterlijk van een haan, eerder van een bruin klein vogeltje. Mijn man was bezig in de tuin en vond hem en ging hem gelijk eten geven en een doos voor hem klaar maken
Algauw deed de kleine Calimero zijn intrede in ons huis, en ja hij poepte alles onder maar wou ook zo graag bij mij op schoot
Op een gegeven moment ging het niet meer, doordat onze jongste van toen nog 2 allergisch ging reageren :(
Daarom moest Calimero verhuizen naar de tuin en dat was weer zielig, vond ik, zo in zijn uppie buiten. Via via twee vriendinnetjes voor hem gekocht. We kwamen er namelijk achter dat het om een haan ging tegen de tijd dat hij savonds op de bank begon te oefenen :)
Dus twee vriendinnetjes erbij, ik had voor de nacht keurig een hok gekocht waar ze ook keurig ingingen om te slapen. Overdag mochten ze lekker de tuin door. (alles onder de kippepoep)
Dat hielden we niet lang vol helaas. De tuin werd rap omgeploegd en als de kinderen in de tuin speelden trapten ze geheid in kippepoep....
Via via iemand gevonden met een tuin drie keer zo groot als de onze waar de kippen ook los in mochten lopen.
Ik denk met liefde terug aan Calimero.
Als onze jongste niet allergisch reageerden hadden we hem nog steeds gehad, in huis wel te verstaan.
Hij wou alleen maar bij mij op schoot en rende savonds ook naar me toe, dat was erg komisch.
Misschien kun je hem houden?
Of misschien ook via via iemand met een grote kippentuin?
Heel veel succes in ieder geval en een knuffel voor je haan :D

claudia67

Re:Haan gevonden
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2007, 09:42:26 »
Bedankt voor jullie reacties! Grappig dat mensen in mijn omgeving vaak alleen maar verbijsterd reageren als ik vertel dat ik een haan heb opgevangen en het vooral erg vies vinden, terwijl jullie het juist geweldig vinden of hem zelf zouden willen opvangen als dat mogelijk was geweest. Hartstikke leuk!
Nou Rooster (zo heeft mijn zoontje hem genoemd) is er nog steeds. Van de Stichting Melief heb ik nog niets gehoord, misschien veel te druk met de verhuizing. Iemand raadde me aan eens contact op te nemen met de geitenboerderij in het Amsterdamse Bos, daar lopen heel veel hanen en kippen rond. Moet ik nog maar eens naar informeren. Iedere ochtend rond half acht geeft Rooster een concert weg van ongeveer twintig minuten maar verder hoor ik hem niet. Als dat zo blijft, zou ik hem wel in de tuin kunnen gaan houden. Want zo langzamerhand raak ik ook gehecht aan Rooster... Zoals hij 's morgens en
's avonds blaadjes spinazie en stukjes appel uit mijn hand eet... En ik ben zo'n trut die bang is dat wanneer ik hem bij een groep hanen en kippen zet, dat hij dan toch nog gepakt gaat worden door een kat of een hond of doodgepikt door de mede-hanen. Maak me nu al zorgen om hem! Misschien moet ik me om mijn buren iets minder zorgen maken. Verderop woont een ontzettend asociaal gezin met in de achtertuin een enorme papegaaienvoliere en zodra het weer het toelaat zitten die vogels de hele dag buiten van 's morgens tot 's avonds te krijzen. Mij ergert het niet, ik vind het wel leuk maar alle mensen erom heen ergeren zich enorm hieraan maar durven niets te ondernemen tegen de aso's. Dan moeten ze ook niet gaan zeiken over 1 haan die soms kraait.
Ik ben dus toch al een beetje aan het rondkijken voor een grote kippenren en een manier om een deel van de tuin af te zetten voor hem. Jullie horen het nog wel!      

Annemarie

Re:Haan gevonden
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2007, 21:48:34 »
Gefeliciteerd met je leuke plannen :D  Zoek je dan binnenkort ook wat soortgenootjes voor hem erbij? Het zijn sociale dieren ;)

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haan gevonden
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2007, 22:00:51 »
Grappig dat mensen in mijn omgeving [..] het vooral erg vies vinden

 :o Maar hanen eten vinden ze dan weer niet vies ::)

Maar ik ben blij te horen dat het weer goed gaat!
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haan gevonden
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2007, 22:05:08 »
Hou je er wel rekening mee dat kippen opgehokt moeten zijn vanaf zondag? Je mag hem dus niet meer los buiten laten lopen, alleen onder een afdakje. Het zou toch jammer zijn als er een wilde vogel op zijn hoofd zou poepen en hij vogelgriep krijgt ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

claudia67

Re:Haan gevonden
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2007, 17:26:50 »
Voorlopig blijft Rooster nog maar even binnen voordat ze opeens weer met een enorme razzia beginnen, dan is hij mijn onderduiker. Als hij inderdaad blijft, kan ik zo wat vriendinnetjes voor hem zoeken in het Streekbos. Er worden daar achter elkaar kippen gedumpt (moet ze dan alleen wel zien te vangen...). In de zomer zie je daar soms cavia's en huiskonijnen rennen. Hoe achterlijk zijn mensen toch om te denken dat al die dieren het daar wel redden! Mag ik die mensen ook midden in de wildernis droppen, "Wacht maar tot je dierlijke instincten boven komen, dan vind je wel eten, drinken en een schuilplaats." Kan me daar erg boos over maken!
Mijn zoontje schrok zich laatst rot (8 jaar), hij hoorde iemand zeggen dat hij net een half haantje had gekocht. Heh! Half haantje! Hij werd zo boos toen hij hoorde dat mensen ook hanen eten; "Eten ze soms alle dieren op!?" Ja jochie, jammer genoeg wel...  

claudia67

Re:Haan gevonden
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2007, 17:26:08 »
Ben bang dat Rooster toch niet kan blijven. Heb bijna de hele dag de tuindeur open staan en dus loopt Rooster overdag vaak even de tuin in (geheel omheind) en daar kraait hij dus ook. Steeds meer... In huis begint dat al om 4.30. Buren gaan nu vragen stellen, heb ze verteld over die zielige haan die nu bij mij woont maar de reacties zijn vooral negatief. Zo zei de buurman van twee huizen verderop dat hij zijn luchtbuks van zolder gaat halen als hij 's morgens wordt wakker gekraaid. (Sukkel!)
Van Melief heb ik gelukkig een reactie gehad, Rooster kan daar terecht! Alleen wonen ze nu in Duitsland en ik woon in het westen dus de afstand is behoorlijk. Helemaal als je geen auto hebt. Met het openbaar vervoer red ik het niet eens om in 1 dag op en neer te gaan. Moet dus nog even rustig kijken hoe ik dat kan doen. Misschien een weekendje Duitsland van maken. Blijft voorlopig dus lastig, een haan in huis!

Aiko

Re:Haan gevonden
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2007, 17:52:01 »
Een weekendje Duitsland met een geleende of gehuurde auto lijkt mij wel een goed idee. Kom je daar ook eens.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haan gevonden
« Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2007, 20:02:15 »
Waar zitten ze in Duitsland dan?
Is er niet iets van een kinderboerderij die de haan zou willen? Of wil je dat liever niet?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Haan gevonden
« Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2007, 11:34:20 »
He wat rot! Zeker ook dat het jou nu zoveel tijd en moeite moet kosten om een goed thuis voor hem te regelen! Ik vind het heel goed dat je voor hem hebt gezorgd, maar het ziet er inderdaad naar uit dat hij weg moet. Jammer hoor! Ik hoop dat je een goede plek voor hem vindt, misschien is het A'damse bos niet zo'n slechte plek? Dan kun je hem ook nog eens opzoeken. En als je hem echt naar Melief wilt brengen, maak er dan inderdaad een leuk vakantieweekend van! Succes ermee in ieder geval.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

claudia67

Re:Haan gevonden
« Reactie #17 Gepost op: 28 april 2007, 19:37:18 »
Nou, Rooster is er nog steeds. Een auto lenen om naar Duitsland te gaan is heel leuk, mits je je rijbewijs hebt en die heb ik niet. Bovendien heb ik erg weinig centjes dus even een weekendje Duitsland zit er ook niet zo snel in. Heb alle kinderboerderijen in de omgeving al afgebeld maar die hebben allemaal al een of meerder hanen plus kippen en een haan erbij wordt dan oorlog. Het zijn nogal felle dieren met een sterke territoriumdrift. Dit begin ik thuis ook te merken. De katten jaagt hij het huis al uit. Hij valt de hond die het laagst in rangorde staat aan als die gaat eten (knap dat zo'n dier dus weet hoe de rangorde bij mijn 2 honden in elkaar steekt) en sinds twee weken valt hij de vriendjes van mijn zoontje aan.... Dat is minder leuk. Gisteren viel hij voor het eerst zelfs mijn zoontje zelf aan, die wordt de tuin door hem uitgejaagd. Het is wel heel bijzonder hoor om mee te maken hoe zo'n haan zich ontwikkeld. Tegen mij is hij heel lief (nog wel?); 's morgens staat hij me onder aan de trap op te wachten en wandelt dan mee naar het toilet, als ik achter de computer zit gaat hij aan mijn voeten liggen en soms komt hij zelfs op schoot. Zo ontzettend leuk! Ik heb altijd dieren opgevangen, honden, katten, cavia's, konijnen en tamme ratten; geen probleem. Maar dit is dus iets anders.
Hem uitzetten in het Amsterdamse bos zoals Roodbaard zei, betekent waarschijnlijk in het wild, omdat er daar veel kippen en hanen rondlopen. Alleen komen er dan telkens kuikentjes en nog meer kippen en hanen totdat er weer ingegrepen moet worden. Zo heeft Daphne Westerhof van het Beloofde Varkensland jaren geleden tig hanen gered, volgens mij ook uit het Amsterdamse Bos, omdat die gedood zouden worden. Vind ik dus eigenlijk geen optie. Bovendien raak ik natuurlijk steeds meer gehecht aan dit malle beest en wil ik er zeker van zijn dat hij straks niet alsnog wordt doodgebeten door een hond o.i.d.
Ben dus nog steeds op zoek.      

Zjest en Zjaar

Re:Haan gevonden
« Reactie #18 Gepost op: 22 juni 2007, 09:10:03 »
Hier pink ik (zjest) alweer even een traantje weg...k vind het toch een aangrijpend verhaal....Ikzelf heb geen auto maar moest ik kunnen ik bracht jullie zo naar duitsland...Hoe zit het nu met rooster?