Vegatopia Forum

Werkt té strikt zijn juist averechts?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Erwin

Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Gepost op: 08 januari 2007, 15:42:39 »
Hey allemaal,

Ik ben nieuw hier, heb me een paar dagen geleden aangemeld maar sindsdien nog niets gepost. Naar aanleiding van dit artikel wilde ik even een vraag stellen. Namelijk, of té strikt zijn met je vegetarische/veganistische dieet juist averechts werkt?

De voornaamste reden dat wij vegetariër zijn zal voor de meeste mensen ongetwijfeld het massale dierenleed dat met de vleesproductie gemoeid is zijn. Dat wij als vegetariër of zelfs veganist enkele honderden dieren per jaar sparen is heel mooi, maar wat nog veel mooier zou zijn is als er geen enkel dier meer hoefde te lijden. De enige manier waarop dat zal gebeuren is als alle mensen overstappen op een vegetarisch dieet. Maar wat als ze ons nu zien zeveren over elk (voor hen) pietluttig detail, zoals E-nummers, niet in dezelfde pan voedsel bereiden waar vlees in heeft gelegen, etc. We weigeren onszelf bepaalde koekjes, snoepjes, ijs of soms zelf zeep. Vergroten we zo juist niet de drempel om voor hen over te stappen? Want dat is toch uiteindelijk het doel?
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2007, 16:00:02 door Erwin »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2007, 16:06:24 »
nee. Mensen die daar over zeuren  zijn meestal sowieso lastige mensen en zullen ook hele tijd letten of je wel consequent bent enzo.

Vaak beinvloed je juist door je gedrag mensen. Al is het maar een klein beetje.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2007, 16:26:04 »
Goede vraag!

Ik denk dat simpelweg geen vlees meer eten voor de meeste mensen het grootste minpunt is van het vegetarisme  :P. Of je dan nog wel of niet bepaalde koekjes en snoepjes en kaas mag eten, kan ze waarschijnlijk geeneens zoveel schelen.

Misschien dat heel strenge veganisten mensen afschrikken, maar dat komt dan, m.i., voornamelijk door hoe ze overkomen op andere mensen. Als jij een vrolijke veg*ist bent, zullen mensen eerder positief denken over veg*isme. Ga je de chagerijnige, bekritiserende veg*ist uithangen, dan zullen ze graag nog een extra balletje gehakt nemen. Al was het alleen maar om je te pesten.

Maak ook duidelijk dat jij misschien op alle e-nummers let, maar dat niet alle vegetariers dat doen. En dat als je een paar keer per week geen vlees gebruikt, dat dat dan al heel wat dierenleed bespaart.


Btw, welkom op het forum!

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2007, 17:24:29 »
Ik ben het volledig eens met Draakje en Hizikigrrrl (wat heb je trouwens een moelijke naam zeg)
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2007, 17:44:31 »
 ;D
Heeft Christiaan voor me bedacht omdat ik graag hizikirolletjes eet.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2007, 18:26:40 »
Ben je zelf ook vegetariër of veganist, Erwin? En wat is je eigen mening over het artikel?

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2007, 21:39:21 »
;D
Heeft Christiaan voor me bedacht omdat ik graag hizikirolletjes eet.

Is dat Japans?
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2007, 22:32:08 »
;D
Heeft Christiaan voor me bedacht omdat ik graag hizikirolletjes eet.

Is dat Japans?

Hiziki is een zeewiersoort. Het zit samen met sesamzaadjes in een broodjesrol Het is bij de biowinkel te koop.
Ingredienten: tarwevolkorenmeel, tarwebloem, ei B.D., plantaardige margarine, uien, zonnebloemolie, sesamzaad, water, hiziki, peper, zeezout, tamari

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2007, 10:24:44 »
Ik ben nieuw hier, heb me een paar dagen geleden aangemeld maar sindsdien nog niets gepost. Naar aanleiding van dit artikel wilde ik even een vraag stellen. Namelijk, of té strikt zijn met je vegetarische/veganistische dieet juist averechts werkt?
Ik ben het er helemaal mee eens dat we moeten uitstralen dat we gelukkige en respectvolle individuen zijn, die anderen kunnen inspireren. Maar waarom we een ober niet kunnen vragen hoe iets is klaargemaakt, dat zie ik niet zo. Ook zie ik niet hoe het vermijden van medicijnen, die dierlijke ingredienten bevatten of op dieren getest zijn, leidt tot begrip van niet vega's die zich vaak hiervan niet eens bewust zijn. Welke keuze leidt dan tot het minste lijden?

Volgens mij gaat het er met iedere keuze van leefstijl om wat jij accepteerbaar vindt. En dan doet het er niet toe hoe strikt je bent, maar dat je volgt wat je voor jezelf als norm stelt. Enkel met je integriteit kun je een voorbeeld zijn voor anderen.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Wildflower

  • ***
  • 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2007, 16:39:51 »

Volgens mij gaat het er met iedere keuze van leefstijl om wat jij accepteerbaar vindt. En dan doet het er niet toe hoe strikt je bent, maar dat je volgt wat je voor jezelf als norm stelt. Enkel met je integriteit kun je een voorbeeld zijn voor anderen.

Mooi gezegd! Hier sluit ik me helemaal bij aan!  :thumbsup:
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2007, 17:27:21 »
Ik ben het eigenlijk wel met het artikel eens. Als je in bijzijn van een niet-vegetarier veel eisen stelt kan dat een lastige indruk wekken, zeker als het gaat om dingen die hij niet begrijpt (zoals in wat voor pan het klaargemaakt is of E nummers), en kan net zo goed onbegrip en afkeer opwekken als bewondering van de integriteit.
Je kan ook een negatief voorbeeld zijn.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet op E nummers mag letten, of uit een vleespan met eten, hoor.
Zo.

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2007, 03:57:00 »
Als je in bijzijn van een niet-vegetarier veel eisen stelt kan dat een lastige indruk wekken ... en kan net zo goed onbegrip en afkeer opwekken als bewondering van de integriteit.
Je kan ook een negatief voorbeeld zijn.
positief en negatief zijn slechts relatieve begrippen.
In een gemiddeld restaurant kan men ook zijn/haar stukje vlees terugsturen naar de keuken als die nog te rauw of te doorbakken is. dan kijkt er niemand raar op van "lastig" gedrag.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2007, 13:03:29 »
Want dat wordt begrepen, waarom de persoon dat vervelend vind, maar er zijn mensen die niet begrijpen wat er mis is met groenten uit een vleespan, en het zeuren vinden als je dat terugstuurt.
Zo.

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2007, 06:03:25 »
Want dat wordt begrepen, waarom de persoon dat vervelend vind, maar er zijn mensen die niet begrijpen wat er mis is met groenten uit een vleespan, en het zeuren vinden als je dat terugstuurt.
Dus ook: omdat het merendeel van de mensen niet wil begrijpen hoe we ook gezond kunnen zijn als vegetarier, zullen we dan maar weer met zijn allen vlees gaan eten om wat meer begrip te krijgen?
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2007, 13:30:21 »
Het heeft mij nooit tegengehouden om vegetarier te worden (zo'n 2 jaar terug) dus ik hoop ook niet dat het andere mensen tegenhoudt!

Als je beginnend vegetarier bent is het soms best wel eens overweldigend (mijn ervaring althans) want je komt er steeds opnieuw weer achter dat dat ene product en dat andere product ook van iets dierlijks gemaakt zijn. Dus vandaar dat de meeste mensen rustig beginnen, langzaam opbouwen en steeds meer producten schrappen...

Je hebt vast gelijk dat sommige vleeseters afgeschikt zullen worden door de stricten onder ons, maar zoals je verschillende vleeseters hebt zijn er ook verschillende vegetariers en het zou wel erg kortzichtig zijn als ze dat niet begrijpen!

Ik denk wel dat we ons als vega's bewust moeten zijn van de invloed die we hebben! Wij kunnen iemand's beeld over vegetariers maken/breken. Niet dat er nou continu een zware last op je schouders moet liggen maar je er af en toe even bewust van worden kan geen kwaad!

Ik persoonlijk probeer wel zoveel mogelijk van die dierlijke e nummers te mijden, en wil mijn vegetarische hapje ook niet in een vlees pan hebben liggen...gewoon omdat het me niet aanstaat. Maar als andere vega's daar geen moeite mee hebben is dat toch prima. Laatst lag er een zak snoep in huis waar ook wat van die zure beertjes in zaten, zit natuurlijk gelatine in wat ik normaal echt niet eet maar heb er ook 3 naar binnen gewerkt, omdat ik er enorme zin in had...en nu hoef ik ze voorlopig niet meer, haha. Iedereen legt zo zijn eigen grenzen!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.583
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Werkt té strikt zijn juist averechts?
« Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2007, 14:41:51 »
Tja, wat is eigenlijk het doel van vegetariër zijn... mijn insteek was om een bewuste vleeseter te worden (zo af en toe een stukje biologisch vlees van varkentjes of kippetjes die van de wieg tot de steekpen of hakblok verwend zijn, is in mijn optiek niet zo heel verkeerd, de natuur is toch een beetje 'eten en gegeten worden'). Ondertussen staat het eten van vlees en vis me zo tegen dat ik daar - mijnentwille - behoorlijk streng in ben. Alle beetjes helpen, en hoe meer vega's en deeltijd-vega's die de dagelijkse kiloknaller vervangen door biologisch vlees, des te beter.

Hoe strikt je voor jezelf bent, is je eigen keuze. Ik zal nooit proberen een vleeseter aan te praten dat hij/zij vegetariër zou moeten worden; wanneer de gelegenheid daar is, ben ik echter niet te beroerd te vertellen waar kiloknallervlees vandaan komt. En wat betreft moeilijk doen in restaurants en bij anderen thuis: met een glimlach verklaren 'dat ik nu eenmaal een moeilijke eter ben' doet wonderen, en kweekt begrip.

Belangrijk vind ik het in ieder geval om niet de moraalridder uit te hangen. Ik confronteer mensen graag met de feiten (vooral wanneer ze het thema vegetarisme zelf aansnijden), maar zal ze nooit vertellen wat ze moeten doen of laten. Dan was ik wel predikant geworden, of zo  :P
Gemüse ist mein Fleisch