Ikzelf snijd met Zwilling, dat zijn goede messen vind ik en niet duur.
Nogmaar 1x geslepen in 8 jaar. Je ziet op een koksmes een slijprandje, dit verdwijnt door het aanzetten. Ik zet mijn messen elke week 4x aan waardoor ze scherper worden, maar het randje verdwijnt. Een bot mes hoeft dus niet geslepen te worden (ongeveer 4 euro), maar kan ook aangezet worden op een aanzetstaal.
Global's zijn ook erg goed, ik vind ze zelf erg licht in de hand. Globals worden in dezelfde fabriek gemaakt als Samurai zwaarden, het is dus een Japans merk en kan worden gebruikt bij diverse oosterse snijtechnieken. Het nadeel van global is dat ze bot worden van een normaal aanzetstaal, je kan dus alleen globals aanzetten met global aanzetstaal.
Sabatier worden ook veel door professionals gebruikt. Ikzelf heb er nognooit mee gewerkt. Sabatier heeft een assortiment van ongeveer 300 verschillende messen.
Victorinox is een uitgebreide collectie en ook redelijk bekend.
Na intensief gebruik altijd je messen aanzetten op een aanzetstaal, dus moet je leren en een goede verkoper kan je dit voordoen. Hierdoor wordt je snijvlak dunner en dus scherper.
Doe je messen nooit in de vaatwasser, ondanks dat er "dishwasher proof" op staat.
www.firmajorna.nl is een messenslijperij waar ze je eerlijk antwoord geven op al je vragen, ik vind ze goed en niet duur.