Vegatopia Forum

Eetwensen voor 2007

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Eetwensen voor 2007
« Gepost op: 07 december 2006, 12:36:51 »
Ik had al bedacht dat er nu eindelijk eens een fatsoenlijke vermelding op producten moet komen waaraan je kunt zien of een product al dan niet geschikt is voor vegetariërs.

En het leek me ook een fantastisch idee als de Jaarprijs van het Voedingscentrum voor het gezonde product van het jaar eens naar een echt gezond product ging, in plaats van, zoals dit jaar, naar een zak friet die wat minder frituurvet opslorpt.

En zo wil ik nog wel een stuk of acht vegetarische wensen formuleren. Wie helpt?

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2006, 12:52:12 »
Ik zou heel blij zijn als de eis breder geformuleerd wordt: ik wil weten wat ik wel/niet in mijn mond ga stoppen: vlees, gelatine (en voor gelovigen misschien zelfs van wélk dier), maar ik hoop ook dat een term als 'specerijen' verboden wordt... En ook zoiets als 'aroma's' zegt helemaal niks. Zet er dan geen ingredienten op!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2006, 12:55:18 »
Dat alle koekjes en andere producten waar eerst geen melk of (vlees-/ei-/melk-/vis-)aroma's inzaten en nu wel weer naar hun oude recept gemaakt gaan worden.

En dat producten waar de dierlijke producten makkelijk vervangen kunnen worden door vergelijkbare producten een andere samenstelling krijgen. (Waarom kan ik in Londen wel drilpuddingen krijgen die gemaakt worden met carrageen ipv gelatine en hier niet?)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2006, 13:01:31 »
En wat ook wel handig is, bedenk ik net: maak je troep eens wat duurzamer. Zodat ik niet binnen een paar maanden weer naar de Ikea kan sjouwen omdat de antiaanbaklaag van de roerbakpan begint los te laten.

Harry

Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2006, 13:03:45 »
Koop dan eens wat goeds. Duurzame troep blijft troep.

Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2006, 13:29:36 »
Dat de Nederlandse overheid eindelijk ook eens tot het inzicht komt dat dat totale rookverbod ook in de horeca het beste maar meteen en onverkort kan worden opgelegd, want het komt er toch wel van.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

mjets

Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2006, 14:17:04 »
Als eet geen vlees missie, zou het wellicht stimulerend werken als er op de verpakkingen ook staat of het beestje in kwestie genetisch gemanipuleerde zooi heeft moeten eten.  :Thumbsdown:
Wie weet weer een paar vleeseters minder??  :wave:

mjets

Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2006, 14:29:43 »
Kunnen we geen vegetarisch stremsel campagne hype starten? Want als ik ergens geen verschil in proef ...

mjets

Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #8 Gepost op: 07 december 2006, 14:42:41 »
tjee zet de raderen goed in werking, dit idee   8)

bedacht me dat we een fluisterbericht kunnen inzetten:  :gossip: pssstttt:

Van de koningin van iedere bijen-familie wordt haar vleugels afgeknipt (of uitgetrokken)... om vervolgens met van die lekkere chemische nagellak een dikke stip op d'r lijfje te krijgen. Het eerste omdat ze anders wegvliegt om elders zonder stropers door te leven en natuurlijk haar hele familie mee neemt.... en het tweede zodat ze lekker herkenbaar is...

Bruut die dan nog van die Oh Zo Natuurlijke honing eet...  :sadley:


Trouwens maak je van die overheerlijke, voedzame nectar de hele zomer... kilometer vliegen met zijn alle, alles dan in van die hokjes proppen.... Word de hele voorraad gejat en krijg je liters geraffineerd suikerwater om op te overwinteren....  :pukey: gadver zeg!


Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2006, 15:05:57 »
Ik hoop ook dat er een uitgebreide etikketering komt voor producten. Of het geschikt is voor vegetariers, veganisten, mensen met bepaalde allergie etc.. het zou mooi zijn als er een eerste stap voor gemaakt wordt.
Ook duidelijk moet er gemaakt worden waar aroma's vandaan komen en alle ingredienten moeten op lijst zichtbaar worden. Of het moet op een website gevonden worden of via een sms ter beschikking kunnen geroepen etc.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline moonflower

  • ***
  • 147
  • Geslacht: Man
Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2006, 15:15:41 »
De prijzen van biologische groenten en fruit omlaag, naar een redelijk niveau ten opzichte van de kosten.
You can never solve a problem on the level on which it was created. (Albert Einstein)

Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2006, 15:19:25 »
Of het moet op een website gevonden worden of via een sms ter beschikking kunnen geroepen etc.

Dat lijkt me erg omslachtig onder het boodschappen doen.
Dan zou ik liever terminals zien, waar je de barcode kunt scannen, en daar vervolgens de gewenste informatie op zichtbaar maken.
Voor mijn part kan je dan ook nog je klantenkaart scannen met daarop een aantal voorkeuren voorgeselecteerd, bijv. voor info betreffende vegetarisch/veganistisch, maar ook andere dieetinformatie (allergieën, natriumarm etc.)
Iedereen blij; de fabrikant hoeft de etikering niet (drastisch) te wijzigen (het lijkt me onwenselijk om voor ieder mogelijk dieet informatie kwijt te moeten kunnen op kleine etiketten), en bovendien is het voor de klant veel beter leesbaar als die toevallig zijn leesbril niet bij zich heeft.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2006, 15:19:47 door De C@ñtecler »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2006, 16:08:07 »

Het zoutgehalte van de diepvriespizza's van Oetker en van Lidl mag gedecimeerd.
Is dat iets typisch Duitsch, overmatig gezouten pizza's?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2006, 16:13:27 »
Of het moet op een website gevonden worden of via een sms ter beschikking kunnen geroepen etc.

Dat lijkt me erg omslachtig onder het boodschappen doen.
Dan zou ik liever terminals zien, waar je de barcode kunt scannen, en daar vervolgens de gewenste informatie op zichtbaar maken.
Voor mijn part kan je dan ook nog je klantenkaart scannen met daarop een aantal voorkeuren voorgeselecteerd, bijv. voor info betreffende vegetarisch/veganistisch, maar ook andere dieetinformatie (allergieën, natriumarm etc.)
Iedereen blij; de fabrikant hoeft de etikering niet (drastisch) te wijzigen (het lijkt me onwenselijk om voor ieder mogelijk dieet informatie kwijt te moeten kunnen op kleine etiketten), en bovendien is het voor de klant veel beter leesbaar als die toevallig zijn leesbril niet bij zich heeft.


ze hoeven voor mij niet na te gaan denken, als ze de ingredienten maar netjes vermelden... mag zelfs in kleine letterjes voor mij!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #14 Gepost op: 07 december 2006, 20:06:43 »
De prijzen van biologische groenten en fruit omlaag, naar een redelijk niveau ten opzichte van de kosten.

Ook zeker. Maar hoe goedkoop kan het?

Verder ook graag dat er ook in kleindere dorpen meer biologische groenten/fruit enzo variatie komt. Ik zag dat Lidl ook nu biologisch fruit en groenten heeft. Iemand idee of dat redelijk goedkoop is?
Stem op de Partij voor de Dieren

Harry

Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #15 Gepost op: 07 december 2006, 20:07:59 »
Ja, dat is goedkoop.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #16 Gepost op: 07 december 2006, 20:16:50 »
Ja, dat is goedkoop.

En kwalitatief ook? ;)

Maar is de prijs te vergelijken met niet bio-groenten? Of meer tussen niet-biogroenten en biologische groenten uit natuurwinkel in?
Stem op de Partij voor de Dieren

Harry

Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #17 Gepost op: 07 december 2006, 20:37:51 »
De prijs is soms vergelijkbaar met gangbare groenten bij duurdere supermarkten en soms ligt het wat hoger, maar altijd fors lager dan bij de natuurvoedingswinkel.
De kwaliteit is over het algemeen in orde.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #18 Gepost op: 07 december 2006, 20:49:13 »
ok.. dan ga ik daar maar eens kijken :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Eetwensen voor 2007
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2006, 21:11:41 »
Een Nederlande vestiging van Wholefoods  :hungry:
,,,,فلافل