Vegatopia Forum

Week v/h Brood

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
Week v/h Brood
« Gepost op: 29 oktober 2006, 23:36:04 »
Het is de Week van het Brood, zo schalt ons vanaf morgenochtend vanuit de radio tegemoet. En dus hebben we daarover niet alleen een cynisch stukje geproduceerd, maar willen we ook nog eens weten: wat koop jij? Waar koop je het? En wet leg of smeer je d'r op? In huize Jan moeten we het morgen doen met oerspelt en daar kwakken we wat kaas op en mogelijk vegetarisch bieslookgehakt.

Aiko

Re:Week v/h Brood
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2006, 23:40:38 »
Kopen? Huize Aiko doet aan eigengebak. Bij vers brood of als er dadels of vijgen inzitten, is het beleg geheel afwezig.

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2006, 11:52:34 »
wij eten weinig brood, waardoor het snel oud wordt (eigenlijk wordt het daardoor niet sneller oud, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel) en onze diepvries is niet groot genoeg om er een voorraadje in aan te leggen, dus doen we het meestal met afbakbrood.

maar een lekkere, grote panini gaat er wel in op zijn tijd...
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2006, 11:53:17 door Gabs »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2006, 11:54:38 »
In Huize Herder-Schliep wordt brood van de bakker gegeten. In Brotland Deutschland is het supermarktbrood om te huilen, maar het brood van de bakker (zelfs van de grote bakkerijketens die de zelfstandige bakkers de kaas van het brood eten) is bijzonder lekker; steviger en smaakvoller dan dat van de Nederlandse bakkers.

Kürbiskernbrot, Schwarzbrot, Dinkelbrot en Weltmeisterbrot behoren tot de favorieten. Kartoffelbrot is op zijn tijd ook erg lekker.

Ik eet brood mèt, Kristof zonder - margarine dus. Mijn favoriete beleg is kaas (brie, camembert, peperkaas en Goudse kaas). Observatie: de Gouda die in Nederland verkocht wordt, is véél lekkerder dan de Gouda 'van Antje' die hier in de schappen ligt. Kristof houdt het bij pindakaas (PCM, van de toko) met honing, en zo af en toe ananassmeerkaas.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline braam

• 460
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2006, 17:03:24 »
Ik koop mijn brood overal. Het is maar net waar ik langs fiets. Aldi, Lidl, AH, de bakker, de natuurvoedingswinkel, daar hebben ze speltbrood, heel lekker. Beleg: tomaat, ei, kaas, pindakaas met komkommer, sla.

Offline bloempjuh

• 196
    • b-log
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2006, 07:17:34 »
Ik werk bij een Echte Bakker (bijbaan) en neem daar regelmatig brood mee. Bosbrood (fijn volkoren met geroosterde mout) is erg lekker, maar ook waldkorn of gildekorn (heeeeel donker) gaat er prima in. Ik eet jonge kaas van de markt of zoet beleg (honing, appelstroop).
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:09:56 »
Ik haal vaak turx bruin brood of oerbrood. Owja...en blue band goede start.

Verder altijd crackers in huis.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2006, 12:10:24 door Apraxia »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:14:39 »
Tesco Wholemeal.
Indien niet voorradig of andere supermarkt:
Brennan's, of Pat the Baker.
En zo af en toe een baguetje van Cuisine de France.

Klinkt allemaal beter dan het smaakt.
En dat terwijl het al niet geweldig klinkt.

Ik moet er nog aan toevoegen dat er wel fantasievoller brood te vinden is, maar dat kost een veelvoud dus dat acht ik niet geschikt voor dagelijks gebruik.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2006, 12:20:14 door J@ñe »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Gabs

• 796
« Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:31:23 »
duits brood is eigenlijk veel lekkerder dan nederlands, maar ja, ik ga niet speciaal naar duitsland rijden voor wat brood...

Offline Agnesje

• 278
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:54:32 »
Als je toch eens gaat rijden Gabs, neem dan wat voor mij mee !!? ;)

Offline Indira

• 520
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2006, 12:54:54 »
natuurwinkels in Wageningen en Bennekom (en misschien meer..?) verkopen een paar dagen in de week vers biologisch brood van een Duitse bakker..  veel verschillende soorten en erg lekker.. ook 'banket'.
Za Zemiata!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2006, 13:24:13 »
Hartog!
Met stip op één in het favorietenlijstje, gevolgd door sommige natuurwinkeldingen en anders ongesneden ekobrood van de appie.

Erop? Oude kaas, hagelslag of lemon curd. Of roze-witte muisjes.
This is between me and the vegetable!

Offline Gabs

• 796
« Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2006, 13:39:18 »
roze-witte muisjes???

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2006, 15:25:15 »
Of blauw-witte.
This is between me and the vegetable!

Ruurdje

« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2006, 18:04:21 »
Tesco Wholemeal.
Indien niet voorradig of andere supermarkt:
Brennan's, of Pat the Baker.
En zo af en toe een baguetje van Cuisine de France.

Klinkt allemaal beter dan het smaakt.
En dat terwijl het al niet geweldig klinkt.

Ik moet er nog aan toevoegen dat er wel fantasievoller brood te vinden is, maar dat kost een veelvoud dus dat acht ik niet geschikt voor dagelijks gebruik.

Brennan's dat pompoenbrood vond ik altijd wel lekker  :)

Verder: Ik eet wat mn moeder koopt maar het lekkerste vind ik van dat donkere brood met lekker veel pitten.. hmm!

Zijn er trouwens ook mensen die hun eigen  brood bakken? Want ik doe het wel eens alleen het heeft bij mij altijd zo weinig smaak. Ik doe het altijd met water, meel, gist & zout.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2006, 18:12:44 »

Kürbiskernbrot, Schwarzbrot, Dinkelbrot en Weltmeisterbrot behoren tot de favorieten. Kartoffelbrot is op zijn tijd ook erg lekker.

:yummie: Kartoffelbrood is idd af en toe erg lekker  :yes:
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2006, 18:25:14 »
Hier eten we brood van de natuurvoedingswinkel, vaak Keltisch pompoenpit of Keltisch sesam of een enkele keer een wit brood of een notenrozijn. In het weekend is er vaak brood van een eigenlijk achterlijk dure bakker op de boerenmarkt (hij zegt niet hoe hij heet), en ook kopen we wel brood van bakker Paul Annee, dat is dan meteen ook het enige zuurdesem brood dat er wel eens in komt, mijn vriend is niet dol op zuurdesem brood en ik hoef het ook niet dagelijks.
Verder halen we brood bij Albert Heijn, ik koop er wel bioAllison, mijn vriend koopt er vaak brood in van die papieren zakken, dat vind ik dan niet heel erg lekker omdat ik het brood rooster en dan wordt het raar bros, maar hij vindt Albert Heijn brood (niet zijnde Allison) weer het lekkerst van al het brood, dus zo wisselen we wat af zodat iedereen tevreden is.
We kopen vaak brood, vaak halfjes maar net voor het weekend en in het weekend hele broden, en hebben geen voorraden in de diepvries.
Ik eet mijn brood altijd geroosterd.
Vroeger hadden we een broodbakmachine, maar die ging toen steeds stuk dus daar zijn we maar van af gestapt want ik vond het toch veel gedoe zo'n ding.

Doordeweeks 's ochtends moet er iets op wat er vlug in kan, dus dan eet ik vaak smeerkaas, humus, roomkaas, wel eens baba ganoush, of soms ajvar als we dat hebben. 's Middags maak ik heel vaak een tosti met kaas (2 om precies te zijn). Soms brood met boursin. In het weekend in de ochtend kan er van alles op: de bovengenoemde dingen, maar ook hummus met komkommer, Surinaamse hete pindakaas, marmite met peterselie. In het weekend 's middags als ik er ben maak ik uitgebreide broodjes gezond met allerlei slasoorten en verse kruiden, al dan niet met gegrillde kaas en anders smeersels zoals mangochutney erbij.
2 Weken geleden heb ik voor het eerst vegetarische plakjes Velamispul gehad, durfde ik nooit te kopen, maar nu wel, dat gaat er wel vaker komen vanaf nu denk ik. Maar dan wel van Viana, nog niet een ander merk. Ik heb laatst ook sandwichspread gekocht voor m'n vriend maar die wilde dat toch niet, dus die sandwichspread heb ik nu half op gegeten maar dat komt er niet meer, want ik vind het hinderlijk om in m'n eentje voor zo'n pot verantwoordelijk te zijn.

Margarine is in huis (hoort eigenlijk in de bekentenissendraad) maar dat is omdat m'n vriend dat op rijstcrackers en beschuit doet, boter is ook in huis maar eerder om een incidenteel ei mee te bakken of iets anders te maken met boter, niet voor op brood, behalve bij het broodje met marmite, daar gaat boter onder de marmite.
,,,,فلافل

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2006, 18:39:12 »
Wat vindt de culinaire politie dan van margarine?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2006, 18:43:44 »
Wat vindt de culinaire politie dan van margarine?

:laugh: de stijlpolitie in de keuken vindt dat natuurlijk niks. En terecht. Heb je margarine wel eens geproeft? Wie zei ook al weer dat je iets wat met geen mogelijkheid wil gaan schimmelen niet moet vertrouwen?
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2006, 18:43:58 door Selly »
,,,,فلافل

« Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2006, 19:19:44 »
Brennan's dat pompoenbrood vond ik altijd wel lekker  :)

O ja, die is er ook nog.
Maar dat valt toch beslist al in het dure segment. Nog net betaalbaar, ik koop het af en toe.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner