Vegatopia Forum

Je kind zindelijk voor zijn/haar eerste verjaardag

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Je kind zindelijk voor zijn/haar eerste verjaardag
« Gepost op: 09 oktober 2006, 15:37:16 »
In de NRC stond een interessant artikeltje over zindelijkheidstraining vanaf de geboorte. Of liever gezegd, zindelijkheidscommunicatie. De Amerikaanse Laurie Boucke heeft hier boeken over geschreven.

In het kort gaat het erom dat Westerse baby's pas rond hun 3e zindelijk worden, terwijl baby's bij bijvoorbeeld stammen in Oost-Afrika vrijwel altijd voor hun 1e verjaardag zindelijk zijn.

Dit heeft een aantal oorzaken:
*Het verwachtingspatroon van de ouders. Dit is zeer cultureel bepaald. Als ouders denken dat een kind niet voor zijn 2e zindelijk kan worden, dan wordt het dat ook niet. Afrikaanse en Aziatische ouders gaan ervanuit dat een kind veel sneller zelfstandig is en in deze culturen lopen en zitten kinderen eerder dan bij ons en zijn ze ook sneller zindelijk.
*De superabsorberende luiers
*Werkende ouders

Hoe werkt het?:
Ouders en baby's leren elkaars signalen op te vangen en die te begrijpen. De signalen van een ontlastende baby zijn bv. wriemelen, veranderend humeur, rare gezichten trekken of juist ineens heel stil zijn. De kunst is dat je je baby nauwkeurig observeert en ontdekt wanneer hij moet. vervolgens moet je proberen de ontlasting op te vangen in een bakje of potje. Hoe meer een baby deze methode beoefent, hoe meer hij zijn sluitspieren gaat gebruiken en controleren.

http://www.white-boucke.com/reviews/ipdutch.html
http://www.thoeris.nl/verschenen.htm#jebaby Het boek
Er is ook een Nederlands Yahoo-forum hierover. Het heet Baby's Op Het Potje
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2006, 15:39:18 door Hizikigrrrl »

Offline Hausfrau

• 704
Re:Je kind zindelijk voor zijn/haar eerste verjaardag
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2006, 10:17:37 »
Dit heeft ook te maken met het feit dat in een hoop Aziatische en Afrikaanse landen de ouders geen huis hebben maar een hutje, waarin geen meubels staan waar je de plas- en poepvlekken nooit meer uitkrijgt.
Dat zitten en lopen betwijfel ik een beetje. Dat is meer kindafhankelijk. Bij mij liepen ze met 1 jaar en met 14 maanden, dat kan weliswaar sneller, maar komt niet vaak voor. Het heeft wel een beetje te maken met hoe je als ouder je kind behandeld denk ik. Wij laten ze lekker (ok Isis gind nu met 8 maanden trapkruipen, daar ben ik niet zo blij mee) en je ziet wel dat dat positief werkt fysiek gezien. Alhoewel, Bart liep later en is veel motorischer ontwikkeld als Rosalie.
Rosalie was met ruim 2 zindelijk en bij haar heb ik bewust gewacht tot na de geboorte van de 2e, zij had dus met 1 wel zindelijk kunnen zijn. Bij Bart loopt het minder soepel, die is nu nog niet echt zindelijk (bijna 3) en draagt 's nachts dus ook een luier. Als hij de hele dag in zijn blootje had kunnen lopen had hij denk ik ook wel zindelijk geweest, maar daar zijn de buren niet zo blij mee  ;).
Hoor wie klopt daar kinders???

Gwennepen

« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2006, 10:37:46 »
Bij Simon was de zindelijkheidstraining vreselijk. Op een gegeven moment heb ik gewoon de cold turkey onder de zindelijkheidstraining toegepast. Zo van; Dit was je luiertijd. Zie maar waar je het laat. Nou, de pies hing twee weken tot in de gordijnen. Maar toen was het ook klaar ook. Hij was bijna vier. Als ik het niet zo had gedaan was hij denk ik nog niet zindelijk geweest. Terwijl hij het 's nachts gewoon wel op wist te houden, want 's ochtends bij het opstaan was z'n luier gewoon droog. Victor is nog niet helemaal zindelijk, maar maakt wel uit zichzelf aanstalten om naar het toilet te gaan. En hij vindt het ook leuk om zijn plas uit te zwaaien.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2006, 15:22:27 »
Dat Afrikaanse en Aziatische kinderen van bepaalde volken gemiddeld sneller lopen en zitten, is gewoon zo. Misschien dat het weer anders is bij rijke Afrikanen in de steden.
Er is iig geen enkele reden dat een kind niet voor zijn eerste jaar zindelijk zou kunnen zijn.

Over dat sneller lopen en zitten: ik las net dat Amerikaanse kinderen van African-American ouders ook sneller lopen, zitten en zich aankleden dan blanke kinderen, ondanks dat ze gemiddeld iets vroeger geboren worden. Het komt waarschijnlijk doordat ze veel gespierder zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2006, 15:29:05 door Hizikigrrrl »

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2006, 18:01:18 »
Er is iig geen enkele reden dat een kind niet voor zijn eerste jaar zindelijk zou kunnen zijn.

O jawel hoor. Een (heel) trage ontwikkeling van de zindelijkheid is een bekend fenomeen bij kinderen met 'iets' uit het mooie autistisch spectrum. Sprak hij uit ervaring :(

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2006, 20:02:09 »
Dit soort algemeenheden geldt sowieso alleen voor 'normale' kinderen. Maar we moeten nou eenmaal van die algemeenheden uitgaan, anders is de discussie snel weg.
Ik denk dat dat eerder staan/ zitten en aankleden hem meer zit in het feit dat die kinderen vaak meer 'gelaten' worden. Dat zie ik bij ons ook. Aankleden gaat best goed vanaf een jaar of 2 (behalve veters strikken). Blijf je ze daarentegen aankleden tot ze 6 zijn dan leren ze het ook niet.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2006, 20:43:39 »
Als hij de hele dag in zijn blootje had kunnen lopen had hij denk ik ook wel zindelijk geweest, maar daar zijn de buren niet zo blij mee  ;).

Waarom zouden de buren daar niet blij met zijn geweest?
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2006, 20:44:04 door Ligfietsertje »

Harry

« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2006, 21:11:43 »

O jawel hoor. Een (heel) trage ontwikkeling van de zindelijkheid is een bekend fenomeen bij kinderen met 'iets' uit het mooie autistisch spectrum. Sprak hij uit ervaring :(
Dat kan ik, ook uit ervaring, bevestigen.

Gwennepen

« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2006, 07:54:32 »

Dat kan ik, ook uit ervaring, bevestigen.

Opeens weer een bevestiging van een vermoeden. :-\

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2006, 08:13:11 »
Dit vraagt om testen  :-\.

En de afschaffing van het consultatiebureau  >:(

Mijn achterneefje heeft ook 'iets', maar die is naarmate de jaren vorderde toch redelijk opgefleurd. Wordt weliswaar nooit helemaal 'normaal', maar wat is normaal? Hij kan wel 'normaal' functioneren.

Gwennepen

« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2006, 08:17:26 »
Hij is wel eens geobserveerd. Maar dat is zo'n momentopname. Ik denk dat hij net een klein tikje asperger heeft. Genoeg om op te vallen, maar te weinig om echt iets aan te kunnen doen.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2006, 10:09:16 »
Hij is wel eens geobserveerd. Maar dat is zo'n momentopname. Ik denk dat hij net een klein tikje asperger heeft. Genoeg om op te vallen, maar te weinig om echt iets aan te kunnen doen.

Met een observatie schiet je meestal niet zoveel op. Het is bedoeld om een beslissing te nemen als: moet er nu accuut iets gebeuren of kijken we het nog een paar jaar aan. Als een kind een stevige autistische stoornis heeft, merk je dat wel, maar bij de meesten zie je alleen wat 'odd behaviour' dat met de leeftijd te maken kan hebben. Wie hebben nu na 9 jaar een 'definitieve diagnose', maar het zou me niks verbazen als die weer bijgesteld wordt.

Overigens is Asperger, net als andere autistisch spectrum stoornissen, niet iets waar je wat aan kunt doen in de zin van verhelpen. Je kunt trainen op situaties en proberen gedrag wat bij te sturen, maar een miracle cure bestaat niet.

Wat het p&p-gebeuren betreft: alle deskundigen die ik erover gesproken heb, zeggen dat de 'hersenbanen er rijp voor moeten zijn' en anders kun je trainen tot je een ons weegt en gebeurt er gewoon niks.

Sommige kinderen zijn gewoon laat zindelijk en dat heeft niets te maken met 'achterlijkheid' of met tekortschieten van de ouders.

De ellende is dat er bij ons zo'n enorme druk op komt te liggen naarmate de basisschoolleeftijd dichterbij komt. Het moet en zal dan gebeuren, wat voor sommige kinderen dan juist weer averechts werkt.

« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2006, 10:09:57 door J@n »

Gwennepen

« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2006, 10:17:33 »

Overigens is Asperger, net als andere autistisch spectrum stoornissen, niet iets waar je wat aan kunt doen in de zin van verhelpen. Je kunt trainen op situaties en proberen gedrag wat bij te sturen, maar een miracle cure bestaat niet.

Ben ik ook al achter. Ik heb veel gezocht op internet en kwam hierbij uit. Door het feit dat ik nu weet dat hij niks aan het gedrag kan doen, ga ik er zelf niet meer zo hysterisch mee om. Ik bewaar nu de kalmte en merk dat de '"buien" niet in aantal afnemen maar wel dat ik het op die manier weet te bekorten.

Harry

« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2006, 11:39:35 »
Het is inderdaad zaak om als ouder zo min mogelijk emotie te tonen bij kinderen met een autistivorme stoornis. Dat valt zeker in het begin niet mee, maar als je merkt dat jouw emotie je kind alleen maar banger maakt, dan leer je het wel af.  Joost heeft als diagnose MCDD, maar dat wordt niet alleen door ons betwijfeld. Er is gewoon zoveel wederkerigheid in het contact dat we zelf meer denken aan een gegeneraliseerde angststoornis. Dat had Julian toch als diagnose, J@n of is de diagnose bijgesteld?

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2006, 13:41:32 »
Er is gewoon zoveel wederkerigheid in het contact dat we zelf meer denken aan een gegeneraliseerde angststoornis. Dat had Julian toch als diagnose, J@n of is de diagnose bijgesteld?

Ja, dat is weer bijgesteld naar ASS.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #15 Gepost op: 11 oktober 2006, 17:19:41 »

Wat het p&p-gebeuren betreft: alle deskundigen die ik erover gesproken heb, zeggen dat de 'hersenbanen er rijp voor moeten zijn' en anders kun je trainen tot je een ons weegt en gebeurt er gewoon niks.

Dat geldt misschien voor kinderen met afwijkingen, maar niet voor 'normale' kinderen. In het artikel worden een hoogleraar sociale psychiatrie, een emeritus hoogleraar ontwikkelingspsychologie, en uroloog een een sociaal psychiater aangehaald die dat allemaal bevestigen, dus het kan wel. Of het lukt is een ander verhaal.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2006, 17:24:48 door Hizikigrrrl »

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2006, 07:55:37 »
dus het kan wel. Of het lukt is een ander verhaal.

Precies: het kan dat de hersenbanen er rijp voor zijn en dat het dus lukt.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2006, 15:07:35 »
Ik bedoelde meer of dat de ouders de techniek onder de knie krijgen...

Jammer dat er een beetje negatief op gereageerd word. Ik wist niet dat het mogelijk was om je kind voor zijn/haar eerste zindelijk te krijgen, maar mocht ik ooit in die positie komen, dan zou ik het wel willen proberen. Geen jarenlang gedoe met luiers etc. Dat is toch fijn?!

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2006, 16:08:12 »
Ik denk dat de omgeving en kleding er heel veel mee te maken heeft. In China zijn kinderen ook snel zindelijk. Ze krijgen vaak geen luier aan, maar hebben een broek met een opening aan de achterkant, zodat als ze hurken, ze meteen hun behoefte kunnen doen. Moeders hangen hun kinderen als ze nog niet kunnen hurken gewoon boven de goot of boven de prullenbak als ze buiten zijn :) Je hoeft een kind met dergelijke kleding (of een bloot kind) niet te leren zich uit te kleden en naar de wc te gaan. Het kind hoeft alleen maar te leren waar je wel en niet mag hurken, en dat is een stuk makkelijker denk ik, dan wanneer het ingepakt is in luiers. De tijd tussen het signaal "ik moet plassen" en het kunnen plassen is maar een paar seconden als je bloot bent, en een paar minuten als je ingepakt ben in een luier.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2006, 13:03:02 »
Het gebruik van superabsorberende luiers heeft wel aardig wat invloed op hoe snel kinderen zindelijk worden. Ze voelen letterlijk geen nattigheid en krijgen dus geen prikkels meer nadat de plas geloosd is.