Vegatopia Forum

La Place (V&D)

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
La Place (V&D)
« Gepost op: 25 september 2006, 15:05:32 »
Er is via Air miles een actie gaande van V en D's  'La Place'. Indien iemand meer dan 30 euro in V en D besteedt dan kan diegene een gratis maal halen bij La Place. Alleen vlees dus.
Ik reageerde dat het toch ook wel handig was om een vegetarische maaltijd beschikbaar te stellen en kreeg het uitvoerige antwoord terug.

Geachte heer,

Wij bedanken u voor uw e-mail van 25-09-2006.
Hierin maakt u een opmerking over een vegetarische alternatief voor de gratis maaltijd tijdens onze PrijzenCircus koopavond. Graag gaan wij hierop in.

Met enige regelmaat ontvangen wij de vraag omtrent het opnemen van vegetarische gerechten in ons La Place assortiment. Als gevolg daarvan blijft de discussie hieromtrent actueel. Het lijkt eenvoudig voor een marktrestaurant om aan dergelijke wens te voldoen. De praktijk is echter anders. Bij de opening van het nieuwe La Place Restaurant te Amsterdam hebben wij als vast onderdeel in het maaltijdenassortiment een vegetarisch gerecht geïntroduceerd. Dit bleek echter geen succes en leidde tot verstoringen.

La Place is een ”marktformule” met dagverse leveringen waarbij geldt ”op is op”. Omdat de gerechten op bestelling vers worden bereid is het assortiment niet breed. Grote vestigingen hebben meer keuze in maaltijden dan de kleinere restaurants. De verse grondstoffen worden in de bereidingsomgeving gepresenteerd. Indien geen doorloopsnelheid van een gerecht te verwachten is dan kan versheid en efficiency niet gerealiseerd worden.

Problemen die zich voordeden waren o.a:

• Bij de bereiding van de maaltijden in de buffetten en in zicht van de gast ontstonden regelmatig discussie omtrent grondstoffen of hulpgrondstoffen. Het begrip vegetarisch kent meerdere definities.

• In het salade-/groentebuffet presenteren wij een keur van gerechten. Een deel van de salades zijn samengesteld met o.a. niet vegetarische componenten, bijvoorbeeld met spekjes of met zalmreepjes. Aan het einde van de dag is het salade/groenteassortiment smaller dan tijdens de lunch. Garanties dat altijd een voldoende vegetarisch assortiment beschikbaar is valt niet te geven.

Het marktrestaurant concept leent zich om te shoppen naar eigen keuze, maar niet om een specifieke doelgroep volledig te bedienen. De ervaring is dat de vraag en het volume van een vegetarisch maaltijdenassortiment geen mogelijkheden geven tot een permanente kwalitatieve en commerciële invulling. Het blijkt beter om geen verwachtingen hieromtrent op te roepen dan om teleurstellingen te veroorzaken. De mogelijkheden om aan vegetarische wensen te voldoen blijft daardoor afhankelijk van incidentele en lokale mogelijkheden.

Lokale mogelijkheden zijn o.a. aanwezig in de recent verbouwde restaurants te Utrecht, Enschede, Maastricht, Rotterdam Zuidplein. In deze vernieuwde restaurants staan een “Thai buffet” en een ”Pizza buffet” waarbij de gast naar eigen keuze de garnituren samenstelt. Hierbij kan gekozen worden om vlees of vis ingrediënten weg te laten en voor meer groenten te kiezen. Ook de variaties met de belegde panini’s en ciabata’s biedt diverse lunchmogelijkheden, waaronder de zeer populaire roomkruidenkaas.

De gratis maaltijd is een afspiegeling van de dagelijks aangeboden gerechten. Betreffende uw idee omtrent een vegetarisch alternatief voor de gratis maaltijd tijdens de PrijzenCircus koopavond zullen wij meenemen in de evaluatie van het PrijzenCircus.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Xxxx Xxxxxxx
Medewerker Klanten Contact Center
« Laatst bewerkt op: 27 september 2006, 14:13:40 door Sander »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

• 30.783
Re:La Place (V&D)
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2006, 15:11:23 »
Er is hier al vaker over Laplace gepraat. Op zich geven ze wel een net antwoord vind ik, het zou niet zo moeilijk zijn ook iets veggie's te hebben, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het toch lastig is in zo'n concept: dan is er weer gedoe woksauzen, een wok is niet goed afgewassen, etc. Ik vind hun saladebuffet altijd wel lekker, alleen wilde ik er laatst een keer lunchen (Amsterdam) en toen was het zo idioot druk en viezig, overal vieze borden en dingen, toen ben ik maar naar Maoz gegaan.
,,,,فلافل

Offline willem

• 2.430
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2006, 15:15:22 »
Er is hier al vaker over Laplace gepraat.
In de zoekfunctie kon ik niets vinden. Ook niet in jouw spelling. Anders had ik daar wel bij aangesloten.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2006, 15:28:00 »
Er is hier al vaker over Laplace gepraat.
In de zoekfunctie kon ik niets vinden. Ook niet in jouw spelling. Anders had ik daar wel bij aangesloten.

Oh nee, ik denk dat dat al zo lang geleden is dat het geruimd is  :). Maar ik bedoelde meer: toen was er ook altijd gedoe, de ene keer was er wel iets veggie's en de andere keer niet, of er werd een verkeerd ingredient gebruikt..
,,,,فلافل

Offline willem

• 2.430
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2006, 15:32:46 »
I(k ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen. Hier in Assen is het goed mogelijk vegetarische alternatieven te krijgen. Wel veel kaas dingen. Gegratineerd en zo. De salades zijn niet zo vol met vlezige dingen. Ook de gebakken aardappelen zijn prima. Bovendien vind ik het wel uitnodigend om de ingrediënten zo te zien liggen. Wel prijzig voor mensen met een smallere beurs.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2006, 00:33:58 »
Ik was vandaag bij een La Place vestiging in de hoofdstad en daar hadden ze een Siamees buffet waarbij nadrukkelijk ook de mogelijkheid werd aangegeven om voor een vegetarische variant te kiezen.

Het geheel werd ter plekke voor je gewokt. Dat oogt leuk, maar het roept natuurlijk wel veel meer commentaar op van vegetariërs. Je ziet hoe ze onder je neus vlees gooien in de wok waarin ze straks ook jouw maaltje gaan maken. En daar houden veel vegetariërs gewoon niet zo van. Zelfs niet als het wokkende personeel de pan na elke wokbeurt schoonmaakt. Als er nou uit het zicht in een keuken gewokt werd, zou er waarschijnlijk geen vegetarische haan naar kraaien. Maar zo open en bloot... tja, dan krijg je discussies. Zo zit de mens nou eenmaal in elkaar: een visuele impuls heeft veel impact.

Ik vond het overigens goed te eten.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2006, 13:37:30 »
Ja, dat denk ik ook: je moet als vegetarier niet weten hoe je vegetarisch berecht bereid is en waarin. Het beste is een vegetarier-kok te vertrouwen. Vertrouwen is een groot woord, het is vaak een kwestie van niet nadenken, niet verdiepen.
Dan denk ik weer aan de zeldzame vegetariers die ik heb helpen verzorgen en hoe vaak mijn collega's in de fout gingen. "Oh ja, sorry!" hoe vaak ik dat niet gehoord heb. Iedereen hier zal wel ervaringen hebben met familie en vrienden die je iets aanbieden en dan roepen: "Oh ja, sorry!"

Ik zie een verband met die gratis spaarlampen. Had V & D bijv. een alternatief aangeboden aan vegetariers: een vegetarisch kookboekje of zo, dan worden wij gekend, dat vindt een mens altijd fijn: gekend te worden.
Een Groenlinkser dient trouwens Air Miles te boycotten  :P Ik boycott ze, vanwege de naam, ik weet dat ik er niet mee hoef te vliegen. Ben anders wel dol op kortingen, maar doe niet meer eer het Fair Miles wordt.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2006, 13:41:20 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Tijani

« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2006, 03:18:10 »
La Place is heerlijk. Ik eet er vaak de gegrilde zalm of tonijn (sorry, ik ben geen vegetariër, maar een moslim die buitenshuis geen vlees of kip eet). De salades en de broodjes met kruidenkaas zijn ook wel lekker. Ik zag laatst dat ze daar ook vegetarische wokschotel hebben met noodles. Ik ga het eens proberen. Zag er wel lekker uit.

Offline braam

• 460
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2006, 08:41:25 »
Aha, nu ik dit bericht van je lees, snap ik de kipfilet thuis. Eet je ook geen rundvlees?

Offline Daphne

• 438
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2006, 10:51:09 »
La Place is heerlijk. Ik eet er vaak de gegrilde zalm of tonijn (sorry, ik ben geen vegetariër, maar een moslim die buitenshuis geen vlees of kip eet). De salades en de broodjes met kruidenkaas zijn ook wel lekker. Ik zag laatst dat ze daar ook vegetarische wokschotel hebben met noodles. Ik ga het eens proberen. Zag er wel lekker uit.

Raar dat je onderscheid maakt tussen 'kip' en 'vlees'...
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Yessica

• 703
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2006, 19:39:35 »
Willem, de brief die jij hebt ontvangen lijkt heel persoonlijk, maar ik heb exact dezelfde brief jaren geleden al ontvangen. Alleen daar stond niets in over een evaluatie van het prijzencircus, omdat ik toen schreef n.a.v. speciale aanbiedingen bij Air Miles koopavonden.

Vreemd toch dat als ze zo vaak brieven hierover krijgem, het dan toch zo onmogelijk lijkt aan de vraag tegemoet te komen.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2006, 20:02:20 »
Willem, de brief die jij hebt ontvangen lijkt heel persoonlijk, maar ik heb exact dezelfde brief jaren geleden al ontvangen. Alleen daar stond niets in over een evaluatie van het prijzencircus, omdat ik toen schreef n.a.v. speciale aanbiedingen bij Air Miles koopavonden.

Vreemd toch dat als ze zo vaak brieven hierover krijgem, het dan toch zo onmogelijk lijkt aan de vraag tegemoet te komen.

Ik weet niet hoeveel V&D klanten vego willen eten. Als dat zo'n 5% is, verlept het denk ik wel.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Tijani

« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2006, 23:49:24 »
De Thaise wokschotel vandaag geproefd. Was wel lekker. Alleen jammer dat er niet meer saus inzit.

Daphne, ik ben geen vegetariër. Ik lust gewoon geen vlees, kipfilet lust ik wel, maar dat eet ik niet buiten de deur (vanwege geloof).

Bram, rundvlees vind ik ook niet echt lekker. Hooguit gedoog ik het thuis als het in de soep zit. Soms probeer ik het er zoveel mogelijk uit te halen.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2006, 23:50:40 door Tijani »

Tijani

« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2006, 23:57:04 »
Ik was vandaag bij een La Place vestiging in de hoofdstad en daar hadden ze een Siamees buffet waarbij nadrukkelijk ook de mogelijkheid werd aangegeven om voor een vegetarische variant te kiezen.

Het geheel werd ter plekke voor je gewokt. Dat oogt leuk, maar het roept natuurlijk wel veel meer commentaar op van vegetariërs. Je ziet hoe ze onder je neus vlees gooien in de wok waarin ze straks ook jouw maaltje gaan maken. En daar houden veel vegetariërs gewoon niet zo van. Zelfs niet als het wokkende personeel de pan na elke wokbeurt schoonmaakt. Als er nou uit het zicht in een keuken gewokt werd, zou er waarschijnlijk geen vegetarische haan naar kraaien. Maar zo open en bloot... tja, dan krijg je discussies. Zo zit de mens nou eenmaal in elkaar: een visuele impuls heeft veel impact.

Ik vond het overigens goed te eten.
Ik vind het juist prettig dat je kunt zien hoe ze het bereiden. Ik heb vroeger in mijn studententijd in een paar restaurants gewerkt, en als ik dan de inhoud van teruggebrachte borden in de afvalbak stopte, zei de manager dat ik de garnering niet weg moest gooien. Beetje afspoelen en hup op het volgende bord. Dat was ik een afgesloten restaurant. Ik heb ook in een restaurant met open keuken gewerkt en daar was het allemaal heel netjes. Ik heb de indruk dat het bij La Place ook wel netjes en hygenisch is.

Offline Daphne

• 438
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2006, 11:21:52 »
Daphne, ik ben geen vegetariër. Ik lust gewoon geen vlees, kipfilet lust ik wel, maar dat eet ik niet buiten de deur (vanwege geloof).
Ik doelde ook helemaal niet op je voedingsvoorkeur. Het ging er meer om dat je onderscheid lijkt te maken tussen 'vlees' en 'kip', terwijl 'kip' ook 'vlees' is. Je lust van alle vlees, dus alleen kip.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

rochelle

« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2007, 17:37:45 »
bij la Place is tegenwoordig ook een veggie hot sandwich en een paprikabroodje en verder kan je het altijd vragen.
verder is de La Place niet echt voor vega's
ik weet het ik werk er.  :-[
 over de salades zit trouwens zuiveldressing (voor de veganisten)
verder kunnen ze nooit zeggen dat ze het niet weten of iets vegetarisch is want alles word via recepten gemaakt..

vegadeedee

« Reactie #16 Gepost op: 04 april 2007, 23:57:34 »
Ik vind het juist prettig dat je kunt zien hoe ze het bereiden. Ik heb vroeger in mijn studententijd in een paar restaurants gewerkt, en als ik dan de inhoud van teruggebrachte borden in de afvalbak stopte, zei de manager dat ik de garnering niet weg moest gooien. Beetje afspoelen en hup op het volgende bord. Dat was ik een afgesloten restaurant. Ik heb ook in een restaurant met open keuken gewerkt en daar was het allemaal heel netjes. Ik heb de indruk dat het bij La Place ook wel netjes en hygenisch is.

Ik heb bij La Place in A'dam gewerkt en een vriendin van mij werkt er nog steeds. Geloof mij; La Place is absoluut niet hygienisch. Het hangt ook heel erg af van wie er werken. Ze willen wel graag hygiene, maarja als van die 16-jarigen daar niks om geven, dan is het dus niet schoon. Die vriendin van mij heeft er zelfs kakkerlakken gesignaleerd... Ik zou lekker ergens anders gaan eten!  :-X
« Laatst bewerkt op: 05 april 2007, 12:03:39 door Sander »

Tagine

« Reactie #17 Gepost op: 05 september 2009, 13:14:39 »
Ben er achter gekomen dat de vegetarische Siam (Thaise wokschotel) bij La Place toch niet vegetarisch is. Een medewerker vertelde dat ze kip in de bouilloun doen voor de noodles. Gelukkig was ze zo vriendelijk om voor mij wat noodles in water te koken. Ze zei dat heel veel moslims en vegetariërs die wokschotel nemen. Zo zie je maar dat je niet altijd kunt vertrouwen op etiketten als 'vegetarisch'.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18 Gepost op: 05 september 2009, 13:22:45 »
Ben er achter gekomen dat de vegetarische Siam (Thaise wokschotel) bij La Place toch niet vegetarisch is. Een medewerker vertelde dat ze kip in de bouilloun doen voor de noodles. Gelukkig was ze zo vriendelijk om voor mij wat noodles in water te koken. Ze zei dat heel veel moslims en vegetariërs die wokschotel nemen. Zo zie je maar dat je niet altijd kunt vertrouwen op etiketten als 'vegetarisch'.

Even mailen naar V&D? Misschien passen ze de bouillon dan wel aan.
,,,,فلافل

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #19 Gepost op: 05 september 2009, 13:30:56 »
Oei, en dan is het voor mij ook niet veilig want dan kunnen er ook kruiden aan de noodles kleven ....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken