Vegatopia Forum

Olijf olie vlekken op bodem pan

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

timsmits

Olijf olie vlekken op bodem pan
« Gepost op: 06 juni 2006, 10:00:30 »
Hallo,

Ik heb gisteren pasta klaargemaakt in een nieuwe pan. Hierbij heb ik olijfolie gebruikt. Na het omwassen v.d. pan zie ik allemaal olievlekjes op de bodem. Ik merk wel als ik een spons gebruik dat de vlekken lichter worden.

Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gehad/gezien met de vorige pannen die ik heb gebruikt. Weet iemand of dit normaal is?

Gr,

Tim

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.577
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Olijf olie vlekken op bodem pan
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2006, 11:34:35 »
Deze vraag past wellicht beter in de draad Huishoudelijke Vragen in Café Centraal...

Ik vermoed dat je de pan een poosje hebt laten staan voordat je hem hebt afgewassen; ik heb dat een keer met een ovenblik gehad - en die vertoonde dezelfde symptomen. Schrobben en boenen helpt niet. Een trucje uit grootmoeders kast wel: gooi een mengsel azijn en warm water in de pan, en laat dit korte tijd intrekken. Vervolgens laat de olie zich eenvoudig met een sponsje verwijderen.
Gemüse ist mein Fleisch

timsmits

Re:Olijf olie vlekken op bodem pan
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2006, 12:10:01 »
Hoi Eelco,

Bedankt voor je reactie. Ik ben nieuw op deze site, dus ik wist niet waar hij het beste geplaatst kan worden. Opzich heb ik de pan niet direct agewassen maar er zat geen nacht tussen. Ik ga vanavond kijken of het azijn helpt.

Gr,

Tim

Aiko

Re:Olijf olie vlekken op bodem pan
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2006, 20:59:52 »
Ik vermoed dat je de pan een poosje hebt laten staan voordat je hem hebt afgewassen; ik heb dat een keer met een ovenblik gehad - en die vertoonde dezelfde symptomen. Schrobben en boenen helpt niet. Een trucje uit grootmoeders kast wel: gooi een mengsel azijn en warm water in de pan, en laat dit korte tijd intrekken. Vervolgens laat de olie zich eenvoudig met een sponsje verwijderen.

Hmmm, geldt dat ook voor aanbaksels op een ovenplaat?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.577
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Olijf olie vlekken op bodem pan
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2006, 23:21:51 »
Ik vermoed dat je de pan een poosje hebt laten staan voordat je hem hebt afgewassen; ik heb dat een keer met een ovenblik gehad - en die vertoonde dezelfde symptomen. Schrobben en boenen helpt niet. Een trucje uit grootmoeders kast wel: gooi een mengsel azijn en warm water in de pan, en laat dit korte tijd intrekken. Vervolgens laat de olie zich eenvoudig met een sponsje verwijderen.

Hmmm, geldt dat ook voor aanbaksels op een ovenplaat?

Ehm, ik bedoelde eigenlijk ook een ovenplaat. Na het pizzabakken en pas-de-volgende-dag schoonmaken was mijn verhuurster niet zo blij. Vervolgens grootmoeders tips op Internet gezocht, en toen was ze aangenaam verrast  :)
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re:Olijf olie vlekken op bodem pan
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2006, 23:25:19 »
Als korte tijd lange tijd wordt, is dat erg?
Ik zit mij nu af te vragen hoe ik de randen van mijn bakplaat (jaja, die zijn ook niet de schoonste) mooi ontvet krijg. Dat past ook niet in een bak om in te laten soppen.

We moeten onze eigen Vegatopia-oma hebben voor parate tips, vind ik!