Vegatopia Forum

Vegetarische 'light'-kazen

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Vegetarische 'light'-kazen
« Gepost op: 06 mei 2006, 15:36:45 »
Een diëtist vroeg me gisteren of ik wist welke kaassoorten vegetarisch en mager zijn, dus 20+ of 30+ . Ik kwam tot het volgende lijstje:

Aurora light kaas 30+
Boursin Light
Philadelphia Naturel Light
Philadelphia Bieslook Light
Philadelphia Paprika & Kruiden Light
Westland X-Tra Light

Iemand nog aanvullingen? Het gaat dus om vegetarisch gestremde kazen met plantaardig of microbieel stremsel.


Harry

Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #1 Gepost op: 06 mei 2006, 16:04:28 »
Bastiaansen heeft ook een vetarme kaas, waarvan ik niet 100% zeker weet of die vegetarisch is. Ik weet wel zeker dat ik 'm niet lekker vind, maar dat vind ik maar weinig 'light'-kazen. De Bastiaansen is gewogen en te 'light' bevonden, hetgeen ik niet van mezelf kan zeggen.  :-[
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2006, 19:45:33 door Meneer De Uil »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #2 Gepost op: 06 mei 2006, 19:50:46 »
Is philadelpia veggie gestremd? Cool!

Is er bij de Natuurwinkel niet nog iets lights? Dat streich-fein gebeuren? Moet ik maandag even kijken?
,,,,فلافل

Harry

Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #3 Gepost op: 06 mei 2006, 19:54:42 »
De natuurvoedingsbranche doet weinig tot niets aan light producten. Volgens mij kun je ook beter weinig 'gewone' kaas met smaak dan veel 'light' kaas zonder smaak op je brood doen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #4 Gepost op: 06 mei 2006, 21:34:31 »
De natuurvoedingsbranche doet weinig tot niets aan light producten.

Ik vind dit erg zonde. Volgens mij laten ze hier een mooie niche in de markt liggen.


Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #5 Gepost op: 06 mei 2006, 22:32:20 »
ik denk dat het er deels mee te maken heeft dat ´light´ in de ´normale´ supermarkt vaak betekent dat er ipv suiker kunstmatige zoetstoffen gebruikt zijn etc, en dat wordt bij biolgische producten volgens mij niet gedaan. ik denk dat de meeste mensen die biologische producten eten ook voorkeur geven aan natuurlijke voedingsstoffen ipv bijv kunstmatige zoetstoffen.
Za Zemiata!

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2006, 22:54:25 »
Bastiaansen heeft ook een vetarme kaas, waarvan ik niet 100% zeker weet of die vegetarisch is. Ik weet wel zeker dat ik 'm niet lekker vind, maar dat vind ik maar weinig 'light'-kazen. De Bastiaansen is gewogen en te 'light' bevonden, hetgeen ik niet van mezelf kan zeggen.  :-[

In de nieuwe lijst die ik heb samengesteld met vegetarische kazen (bijna 130 stuks trouwens) staat ook een selectie Bastiaansen-kazen, maar ik zie er niks 'lights' tussen staan:

Bastiaansen Pikant 50+
Bastiaansen Old Bastiaansen 50+
Bastiaansen Ribeau Pierre (van geitenmelk)
Bastiaansen Ribeau Pierre Original
Bastiaansen Ribeau Pierre Mild
Bastiaansen Bärlauch (50+ kaas met wilde knofloof)
Bastiaansen Basilicum (50+ kaas met basilicum en knoflook)
Bastiaansen Charmeux (50+ kaas met fenegriek)
Bastiaansen Italiano (50+ kaas met kruiden en tomaten)
Bastiaansen Goudse Demeter
Bastiaansen Demeter Goudse met kruiden

Misschien moeten we een speciale Vegatopia-kaas op de markt brengen die aan al onze eisen voldoet. Is niet eens zo gek ingewikkeld begrijp ik.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2006, 23:00:54 door J@n »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2006, 23:11:11 »
ik denk dat het er deels mee te maken heeft dat ´light´ in de ´normale´ supermarkt vaak betekent dat er ipv suiker kunstmatige zoetstoffen gebruikt zijn etc, en dat wordt bij biolgische producten volgens mij niet gedaan. ik denk dat de meeste mensen die biologische producten eten ook voorkeur geven aan natuurlijke voedingsstoffen ipv bijv kunstmatige zoetstoffen.

Kunstmatige zoetstoffen hoeft ook niet (mag misschien ook niet?), maar meerdere 30+ kazen zou geen kwaad kunnen.

Harry

Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #8 Gepost op: 07 mei 2006, 07:24:21 »
Bastiaansen heeft ook een vetarme kaas, waarvan ik niet 100% zeker weet of die vegetarisch is. Ik weet wel zeker dat ik 'm niet lekker vind, maar dat vind ik maar weinig 'light'-kazen. De Bastiaansen is gewogen en te 'light' bevonden, hetgeen ik niet van mezelf kan zeggen.  :-[
In de nieuwe lijst die ik heb samengesteld met vegetarische kazen (bijna 130 stuks trouwens) staat ook een selectie Bastiaansen-kazen, maar ik zie er niks 'lights' tussen staan:
Misschien is 'ie gesaneerd. Hij verkocht in ieder geval nauwelijks en dat was volkomen terecht.

brenda_lelie

Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #9 Gepost op: 07 mei 2006, 10:55:14 »
ik denk dat het er deels mee te maken heeft dat ´light´ in de ´normale´ supermarkt vaak betekent dat er ipv suiker kunstmatige zoetstoffen gebruikt zijn etc, en dat wordt bij biolgische producten volgens mij niet gedaan. ik denk dat de meeste mensen die biologische producten eten ook voorkeur geven aan natuurlijke voedingsstoffen ipv bijv kunstmatige zoetstoffen.

Kunstmatige zoetstoffen hoeft ook niet (mag misschien ook niet?), maar meerdere 30+ kazen zou geen kwaad kunnen.

Er is wel biologische light-kaas maar in de winkel waar ik werk hebben we die bewust niet omdat er weinig vraag naar is en de kaas schimmelt relatief snel, dus geen optie
Ook vinden we het niet echt 'passen' bij biologisch, in ieder geval niet bij de biologische gedachte die wij willen overbrengen
Ik ben het er ook helemaal mee eens dat je dan beter een beetje gewone kaas kan nemen, dat hele light gedoe, ik moet er niks van hebben

Harry

Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #10 Gepost op: 07 mei 2006, 13:19:51 »
Misschien moeten we een speciale Vegatopia-kaas op de markt brengen die aan al onze eisen voldoet. Is niet eens zo gek ingewikkeld begrijp ik.
Niet ingewikkeld ??? Als ik zie over wat voor een onbenulligheden hier op het forum wordt gesteggeld, lijkt het me een 'mission impossible'. Als je het woordje 'onze' vervangt door 'mijn' is het inderdaad wel te doen. ;D
Over Vegatopia-producten gesproken; waar blijven de Vegatopia t-shirts, sjaaltjes, petjes, badhanddoeken en beddengoed, die je in de Vegatopia Shop kunt bestellen?
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2006, 15:39:45 door Meneer De Uil »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #11 Gepost op: 08 mei 2006, 21:33:44 »
Philadelphia light, daar zit toch gelatine in? Zoiets kan ik me herinneren...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #12 Gepost op: 08 mei 2006, 21:39:41 »
Nee, juist niet.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #13 Gepost op: 08 mei 2006, 21:41:03 »
Hoezo juist niet? Zit er in de gewone dan gelatine? Of kluts ik met een ander merk?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #14 Gepost op: 08 mei 2006, 21:42:08 »
Nee je klutst met een ander merk  :)
Ehm.. hoe heet ie ook al weer, oh ja: St Moret Light denk ik
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #15 Gepost op: 09 mei 2006, 14:01:53 »
Ik heb even in de natuurwinkel gekeken: Bastiaansen heeft wel een veggie 30+ kaas: gewoon, komijn en Italiaans.
,,,,فلافل

Harry

Re:Vegetarische 'light'-kazen
« Reactie #16 Gepost op: 09 mei 2006, 14:05:35 »
Gelukkig, ik dacht al dat ik dement aan het worden was. Het is nog maar een jaar dat ik niet meer in de plaatselijke natuurvoedingswinkel werk. Al moet ik zeggen dat ik wel geschrokken ben hoe snel ik namen van klanten weer vergeten ben.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2006, 14:11:38 door Meneer De Uil »