Vegatopia Forum

Vegetarisch eten en een hongergevoel?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

parttime veggie

Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Gepost op: 30 april 2006, 21:42:58 »
Wat ik nu merk sinds ik helemaal vegetarisch eet, is dat ik sneller honger heb of last van een leeg gevoel...?
Is dit normaal? of moet ik meer granen ofzo eten?
Met vlees had ik dit niet.

graag een reactie.
thanks,
parttime veggie = nu fulltime veggie ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2006, 21:51:31 »
Vlees heeft langer nodig om te verteren, daardoor geeft het langere tijd een vol gevoel.

Volkoren graanprodukten en veel vezels geven ook langer een vol gevoel dan wittebrood etc.

 
« Laatst bewerkt op: 30 april 2006, 21:53:19 door Hizikigrrrl »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2006, 09:58:19 »
Bij het Atkins-dieet 'mogen' mensen zoveel eiwitten mogen eten als ze willen. (En dan zouden er allemaal vage dingen gaan gebeuren. Maar wat bleek:) Nu hebben ze een keer bijgehouden hoeveel die mensen aten, en het bleek dat die mensen gewoon minder calorieën binnenkregen, omdat ze langer vol zaten door al die eiwitten.

Van granen (ook volkoren) enzo zit ik zelf niet zo snel vol eigenlijk.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2006, 11:37:52 »
Daar heb ik eigenlijk nog niet echt op gelet.. Als ik spaghetti eet heb ik altijd terug snel honger, maar dat is het dan eigenlijk ook :P

parttime veggie

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2006, 11:48:09 »
Maar waar raken jullie dan wel vol van?
Als groenten snel verteren en spagettie ook niet echt helpt?
Ik wil nl. voorkomen om me met de verkeerde vetten te voeden om maar geen hongergevoel te hebben want ik wil eerlijk gezegd ook nog wat afvallen en dacht dat geen vlees eten me zou helpen?
Maar nu blijkt dat ik op 1 week tijd zelf een kilo erbij heb ???

parttime veggie = nu fulltime veggie  ;)

Gwennepen

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2006, 12:24:14 »
Ik vroeg een keer  aan iemand waar ik vegetarisch voor had gekookt of hij iets gemist had aan het ontbreken van vlees,en toen dacht hij na en hij zei:Het kauwen.Misschien dat als je minder hebt moeten kauwen dat je je minder bevredigd voelt.Ik vond het een best wel logisch antwoord.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2006, 12:49:54 »
Maar waar raken jullie dan wel vol van?

Eiwitten dus!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2006, 13:24:28 »

Maar nu blijkt dat ik op 1 week tijd zelf een kilo erbij heb ???

1 Week zegt nog niet alles. Misschien heb je wel gewoon minder lichaamsbeweging gehad?

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2006, 15:06:44 »
Afvallen hangt nou eenmaal niet enkel af van vlees :) (jammer genoeg, anders zouden we het vrij makkelijk hebben :P)
Maar het is wel zo als je langer kauwt op je eten, dat je dan sneller vol zit.. Met iets kazig zit ik wel vrij snel vol (maar dat is soms ook vrij vet  :-\).. Of ehm.. ovenschotels in het algemeen eigenlijk.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2006, 18:21:09 »
Maar het is wel zo als je langer kauwt op je eten, dat je dan sneller vol zit..

Je maag geeft pas na ongeveer 20 minuten een seintje aan je hersenen dat 'ie vol zit. Als je langer kauwt, doe je langer over je maaltijd (en je bent je er bewuster van dat je eet) dus dan heb je meer kans dat je tijdens je maaltijd dat seintje nog krijgt.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Wildflower

  • ***
  • 114
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #10 Gepost op: 01 mei 2006, 21:47:58 »
Sinds ik vooral veganistisch eet, heb ik wel sneller een hongergevoel ('s avonds dan). Eerlijk gezegd vind ik dat niet erg, het voelt prettiger aan dan zo'n vol gevoel.  ;D
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #11 Gepost op: 02 mei 2006, 00:11:14 »
Ik heb ook wel vaak honger en eet dan ook veel, ze staan er soms in mijn omgeving van te kijken. Dingen met kaas of eieren vullen wel makkelijker natuurlijk.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #12 Gepost op: 02 mei 2006, 10:56:57 »
maar als je minder gaat eten, of minder grote porties in een keer, dan past je maag zich daar snel aan aan en zul je dus sneller vol zitten.

en inderdaad gerechten met veel kaas, room, pasta en eieren zijn erg machtig en vullen daarom snel... van alleen groente en rauwkost blijf je vaak toch een beetje een leeg gevoel houden.

parttime veggie

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #13 Gepost op: 02 mei 2006, 11:03:27 »
Sinds ik vooral veganistisch eet, heb ik wel sneller een hongergevoel ('s avonds dan). Eerlijk gezegd vind ik dat niet erg, het voelt prettiger aan dan zo'n vol gevoel.  ;D

Daar zit wat in, het voelt zeker prettiger aan dan een vol gevoel.
Maar echte honger willen we natuurlijk niet ;D

Monique

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2006, 11:44:06 »
Wat ik nu merk sinds ik helemaal vegetarisch eet, is dat ik sneller honger heb of last van een leeg gevoel...?
Is dit normaal? of moet ik meer granen ofzo eten?
Met vlees had ik dit niet.

Het is maar net wat je eet...bijvoorbeeld fruit en sla etc. vult maar heel kort, maar bijvoorbeeld granen en soja producten vult veel langer.

MeDieViL

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #15 Gepost op: 03 mei 2006, 17:56:28 »
Bij het Atkins-dieet 'mogen' mensen zoveel eiwitten mogen eten als ze willen. (En dan zouden er allemaal vage dingen gaan gebeuren. Maar wat bleek:) Nu hebben ze een keer bijgehouden hoeveel die mensen aten, en het bleek dat die mensen gewoon minder calorieën binnenkregen, omdat ze langer vol zaten door al die eiwitten.

Van granen (ook volkoren) enzo zit ik zelf niet zo snel vol eigenlijk.
euhm, dat is niet echt de reden dat je afvalt, als je minder koolhydraten heeft gaat je lichaam meer vet als energiebron gebruiken, je lichaam gebruikt koolhydraten eerst zodat de colrieen van vet als energie kunnen worden opgeslagen, vet/vlees heeft ook meer voedingsstoffen/calorieen in een gram, dus logisch dat je er sneller vol van zit

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #16 Gepost op: 03 mei 2006, 22:00:50 »
De reden die Sanja geeft is wel degelijk de reden waarom Atkins werkt. Atkins had een hoop semi-wetenschappelijke rompslomp erbij gedaan, maar het bleek gewoon dat Atkinners minder Kcal binnen kregen.

Vet heeft meer kcal in een gram, maar eiwitten en koolhydraten hebben even kcal/gram.

MeDieViL

Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #17 Gepost op: 04 mei 2006, 18:07:56 »
De reden die Sanja geeft is wel degelijk de reden waarom Atkins werkt. Atkins had een hoop semi-wetenschappelijke rompslomp erbij gedaan, maar het bleek gewoon dat Atkinners minder Kcal binnen kregen.

Vet heeft meer kcal in een gram, maar eiwitten en koolhydraten hebben even kcal/gram.

verklaar dan is waarom het onmogelijk is om te verdikken op een zero koolhydraat dieet!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #18 Gepost op: 04 mei 2006, 20:57:37 »
Waarom zou dat onmogelijk zijn?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten en een hongergevoel?
« Reactie #19 Gepost op: 04 mei 2006, 21:30:53 »
vet/vlees heeft ook meer voedingsstoffen/calorieen in een gram, dus logisch dat je er sneller vol van zit

Is dat zo logisch?  Stel dat je een hongergevoel hebt, zal je dan een vol gevoel krijgen indien je uitsluitend zuivere suiker tot je neemt?  Nochtans is suiker heel calorierijk.
Vezels zin dan weer calorie-arm maar zorgen dan weer wel voor een 'vol gevoel'.
Ik denk dus niet dat er een eenvoudig verband is tussen de hoeveelheid calorieën in voedsel en hoe snel men het gevoel heeft vol te zitten.  Wel is het zo dat veel van het voedsel dat een 'vol gevoel' geeft tevens calorierijk is, maar dat betekent niet dat het 'vol gevoel' veroorzaakt wordt door de energierijkdom van dat voedsel.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2006, 21:37:02 door Ligfietsertje »