Vegatopia Forum

Wat valt onder dierlijk vet?

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline linz

  • ***
  • 225
Wat valt onder dierlijk vet?
« Gepost op: 18 april 2006, 18:40:38 »
Hoe zat het ook alweer: Valt boter nou wel of niet onder de noemer dierlijk vet?
Ik haalde vandaag uit een snoepautomaat een wafel, en uiteraard moest ik de ingrediëntenlijst even lezen...
Daarin stond: mengsel van plantaardige en dierlijke vetstoffen.
Maar door een wafel gaat toch geen reuzel ofzo?   :pukey:
« Laatst bewerkt op: 19 april 2006, 13:52:57 door Hizikigrrrl »
Stiekem toch een banaan!

Aiko

Re:dierlijk vet
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2006, 18:46:41 »
Wellicht vetten dat afkomstig is van afgeroomde melk. Vanuitgaande dat dit ook gebeurt bij melk dat gebruikt wordt voor magere zuilvelproducten zoals 20+ kaas en magere melk, moet het restproduct ook ergens voor / in gebruikt worden.

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:dierlijk vet
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2006, 18:49:43 »
Dus vet uit zuivel valt inderdaad onder de noemer dierlijke vetten?
Stiekem toch een banaan!

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:dierlijk vet
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2006, 19:31:53 »
Dank je, maar daar staat niet echt een duidelijk antwoord....
Het komt dus vaker voor bij koekjes begrijp ik uit die draad.
Maar als er echt beest inzit, zou je dat dan niet proeven? (getver!)

De vraag blijft dus: is vet uit zuivel dierlijk vet?
Stiekem toch een banaan!

smikkeltje

Re:dierlijk vet
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2006, 19:39:34 »
ja toch?
het is iig geen plantaardig vet, dunkt me, en meer soorten zijn er niet ;)

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:dierlijk vet
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2006, 19:41:22 »
Ergens onderaan staat een bericht van g11ling, die  heeft het eens bij de nvb gevraagd, dierlijk vet is volgens hen nooit geschikt voor vegetariers.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:dierlijk vet
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2006, 20:43:43 »
mmm, ben eens flink aan het rondgoogle-en geweest, en dierlijk vet komt dus uit vlees (duh!), zuivel en eieren.

Ga er dan maar vanuit dat in de wafel geen reuzel ofzo zit. Boter, melkvet of ei lijkt me logischer, toch? (wishful thinking)

Stiekem toch een banaan!

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:dierlijk vet
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2006, 09:05:12 »
mmm, ben eens flink aan het rondgoogle-en geweest, en dierlijk vet komt dus uit vlees (duh!), zuivel en eieren.

Ga er dan maar vanuit dat in de wafel geen reuzel ofzo zit. Boter, melkvet of ei lijkt me logischer, toch? (wishful thinking)



Melkvet wordt vaak als ingrediënt met naam genoemd, dus lijkt mij niet logischer. Toch maar de NVB mailen?
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:dierlijk vet
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2006, 10:53:08 »
Melkvet wordt vaak als ingrediënt met naam genoemd, dus lijkt mij niet logischer. Toch maar de NVB mailen?

Is zojuist gebeurd!
Ben benieuwd...
Stiekem toch een banaan!

Offline linz

  • ***
  • 225
Re:Wat valt onder dierlijk vet?
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2006, 17:59:30 »
Ok, wel snel antwoord van de NVB, maar helaas nog steeds geen duidelijkheid.
Dit mailde de NVB:

Dierlijk vet is inderdaad een moeilijke term. Ook bijvoorbeeld melkvet valt hieronder, wat voor vegetariërs wel acceptabel is. Het is dus lastig om aan een etiket te zien of een product wel of niet geschikt voor je is, vandaar dat wij het Vegetarisch Keurmerk uitgeven (zie http://www.vegetariers.nl/keurmerk_producten.asp). Het assortiment van producten met het keurmerk wordt nog steeds uitgebreid, maar producenten moeten wel bereid zijn de jaarlijkse vergoeding voor het gebruik te betalen.
In jouw geval zit er niets anders op dan de producent te bellen met de vraag welk dierlijk vet is gebruikt. Je kun hem – als consument - natuurlijk ook wijzen op het keurmerk, wie weet levert het ons een nieuwe klant op?!

Stiekem toch een banaan!

kabir

Re:Wat valt onder dierlijk vet?
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2006, 13:22:21 »
Ik zou het niet eten bij onduidelijkheid. Je kunt misschien contact met de fabrikant opnemen.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Wat valt onder dierlijk vet?
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2006, 23:42:55 »
Dierlijk vet is inderdaad een moeilijke term. Ook bijvoorbeeld melkvet valt hieronder, wat voor vegetariërs wel acceptabel is.

Ga er maar van uit dat een producent echt wel 'melkvet' op het product zet als ie het dat is, want dat verkoop gewoon beter. Volgens mij moet 'melkvet' in het kader van de allergenen-info ook echt zodanig genoemd worden.

Citaat
Het is dus lastig om aan een etiket te zien of een product wel of niet geschikt voor je is, vandaar dat wij het Vegetarisch Keurmerk uitgeven (zie http://www.vegetariers.nl/keurmerk_producten.asp). Het assortiment van producten met het keurmerk wordt nog steeds uitgebreid, maar producenten moeten wel bereid zijn de jaarlijkse vergoeding voor het gebruik te betalen.


Ik begrijp niet zo goed waarom de NVB toch altijd maar weer al z'n kaarten op het eigen keurmerk zet. Er zijn ondertussen 17 producenten die het op hun producten zetten. Hoeveel prodcten hebben we het dan over? Stuk of vijftig? Hoeveel producten liggen er in een gemiddelde supermarkt? Paar duizend? Wat heb je aan een keurmerk dat je met een lantaarntje moet zoeken?

Het lijkt me zinvoller om te lobbyen voor een verplichte vermelding en een wetelijke afbakening van het begrip 'vegetarisch'.
 

Citaat
In jouw geval zit er niets anders op dan de producent te bellen met de vraag welk dierlijk vet is gebruikt. Je kun hem – als consument - natuurlijk ook wijzen op het keurmerk, wie weet levert het ons een nieuwe klant op?!

Het is eigenlijk van de ratten besnuffeld dat je als vegetariër maar overal achteraan moet gaan bellen. Je zou als consument het recht moeten hebben om bij aankoop voldoende geïnformeerd te worden over wat je koopt.

baby_becca

Dierlijk vet??
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2010, 14:08:35 »
Hallo,

Ik vroeg mij af of er in sommige produkten van bijvoorbeeld de AH dierlijk vet zit en dat je dit niet terug kan vinden op de verpakking of dat produkten bijvoorbeeld gebakken worden in dierlijk vet en dat je dit niet terug kan vinden. Wie weet hier meer over en over de wetgeving hierover, moet dit niet op het etiket vermeld worden? Of kan je alleen producten met een vegetarisch keurmerk vertrouwen??

Groetjes

baby_becca

Re:Wat valt onder dierlijk vet?
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2010, 16:51:42 »
Misschien is het zo dat als je de E-nummers nagaat dat je dan alle dierlijke vetten hebt nagegaan, en dat een product te vertrouwen is?

Re:Wat valt onder dierlijk vet?
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2010, 17:05:40 »
Je mag toch wel aannemen dat bak- of frituurvet/olie als ingredient gedeclareerd dient te worden. Maar ik ben even te lui om het op te zoeken. In ieder geval staat er zonnebloemolie als ingredient vermeld op het zakje chips waar ik nu achter verscholen zit.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:dierlijk vet
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2010, 00:53:47 »
Ik ben wel eens merken tegengekomen die stellen dat in hun product geen dierlijke ingrediënten zitten, terwijl er wel ei- of melk-bestanddelen inzaten. Zij zelf reageerden op opmerkingen daarover dat alleen onderdelen van vlees dierlijk zijn, en melk en ei niet, omdat die geen onderdeel van het dierlijk lichaam zijn; dat melk en ei dus wel van dierlijke afkomst zijn, maar zélf niet dierlijk zijn.
Tja, niet iedereen gebruikt blijkbaar dezelfde definitie...

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Wat valt onder dierlijk vet?
« Reactie #16 Gepost op: 05 september 2010, 03:26:33 »
Dierlijk vet zoals vermeld in sommige koekjes is volgens mij van slachtvet; ofwel: van het gedode dier.

Fabrikant Enkhuizer Banket en andere goedkope koeken werden er mee gevuld i.p.v. met plantaardig vet. Tegenwoordig is de fabrikant Lotus Bakeries; het merk van de goedkope koffiekoekjes zonder opgave van ingrediënten op de koekjes bij de koffie in goedkopere restaurantjes. :(  Of deze fabrikant wel of geen dierlijk vet toepast, kun je dus helaas niet even controleren, ik vertrouw het dus niet, als veggie.

Een artikel over slachtvet lees je in een artikel van vetsmelterij SMILDE:  http://www.dierlijkvet.nl/pdf/NB%2002%20feb%202007%20bis.pdf

Meer info over dierlijk vet vind je op: http://www.dierlijkvet.nl/

En dat dierlijk slachtvet ook in brood wordt verwerkt >:(, lees je hier:  http://www.dierlijkvet.nl/afzet.html
« Laatst bewerkt op: 05 september 2010, 05:57:29 door Vega-Robbie »

Offline Vega-Robbie

  • ***
  • 144
  • Geslacht: Man
Re:Wat valt onder dierlijk vet?
« Reactie #17 Gepost op: 07 september 2010, 02:33:55 »
Nog meer nieuwsbrieven door en over de industrie die zich met dierlijk vet bezig houdt:  http://www.vvsonline.nl/nieuwsbrief/index.html

En dan staat er op hun foto zo'n onschuldig kalfje. ??? Dat is waarschijnlijk ook al in het destructieve slachtproces aan haar noodlottig einde gekomen... :( >:( >:(

Meer info, het MVO Kenniscentrum:  http://www.mvo-kenniscentrum.nl/


Een rapport met merknamen frituurolie met dierlijk slachtvet:  http://edepot.wur.nl/18383
O.a. Remia Blauw en Wit/Geel, Ossewit, Risso Speciaal en Salino Econoom zijn (of waren ten tijde van het onderzoek) niet vegetarisch!
« Laatst bewerkt op: 07 september 2010, 03:11:48 door Vega-Robbie »