Vegatopia Forum

Basis voor vegetarisch

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

the_disheaver

Basis voor vegetarisch
« Gepost op: 01 juli 2005, 02:17:52 »
Een ander wel in de zelfde richting gaande topic werd gesloten, toch wil ik proberen diezelfde richting op te gaan. Doch wel alleen basisproducten.

Dus geen kant-en-klare vleesvervangers maar de normale basisingredienten.

Welke zijn nou goede vervangers, (dwv ze voedingstoffen in dierlijke etensmiddelen goed vervangen.

Pasta's door eiwitrijkheid, maar komt het door toevoeging van ei (maar volgens mij in veel pastasoorten is dat niet toegevoegd).
Noten,
Ei (weer niet geschikt voor veganisten, toch het vermelden waard. Net als Kaas (pas wel op voor dierlijk stremsel)
Paddestoelen? Wel of niet goede vleesvervangers??

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2005, 12:36:34 »
Paddestoelen zijn uitstekende groenteproducten met voedingswaarde vergelijkbaar met andere groentes alleen zit er weinig vitamine A in. Geen vleesvervanger.
Voor de rest is het van belang om goed gevarieerd te eten dan krijg je vanzelf genoeg binnen. Er zijn meer draden die over dit onderwerp gaan.
Voor één ding oppassen, gebrek aan vitamine B12. Ook daar is een aparte draad over.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #2 Gepost op: 02 juli 2005, 17:48:17 »
Met een gewone vegetarische voeding is er geen kans op vitamine B12 tekort hoor, daar hoef je je pas zorgen over te maken als je (bijna) geen zuivel eet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #3 Gepost op: 02 juli 2005, 18:05:58 »
ik heb een kookboek, waarin wordt gesproken oven heldenvoedsel: voedsel dat veel belangrijke voedingsstoffen bevat, waardoor ze voor vegetariers heel handig zijn.

* linzen: eiwit, vezels, meervoudige koolhydraten, vit-B, kalium, magnesium, zink.
* sojabonen: eiwitten, vit-B, meerv onverz vet, vezels.
* havervlokken: eiwit, thiamine, niacine, ijzer, vezels, koolhydraten.
* tarwezemelen: vezels, ijzer, thiamine, niacine.
* eieren: ijzer, fosfor, vit-B12, vit-A, vit-D, eiwit.
*gedroogde abrokozen: beta-caroteen, vezels, vit-C.
* amandelen: enkelv onverz vet, vezels, vet-E.
* spinazie: vezels, vit en mineralen die veel in vlees voorkomen.
* ongepeld sesamzaad: calcium, vit-E, magnesium, fosfaat, zink.
* tofoe en tempe: magnesium, calcium, fosfor, ijzer, eiwit.
* gistextract: vit-B.
* melk, yoghurt, kaas: calcim, fosfor, eiwt, vit-A.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #4 Gepost op: 03 juli 2005, 12:24:22 »

* tarwezemelen: vezels, ijzer, thiamine, niacine.

Je kan beter iets nemen wat van de hele tarwekorrel is gemaakt. Zo krijg je ook de kiemen en de rest binnen.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2005, 14:30:38 »
Met een gewone vegetarische voeding is er geen kans op vitamine B12 tekort hoor, daar hoef je je pas zorgen over te maken als je (bijna) geen zuivel eet.
Klopt helemaal. Als je onder de drie zuivelpoducten per dag (of één van die drie is een ei) dan moet je er op gaan letten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2005, 14:42:33 »
Met een gewone vegetarische voeding is er geen kans op vitamine B12 tekort hoor, daar hoef je je pas zorgen over te maken als je (bijna) geen zuivel eet.
Klopt helemaal. Als je onder de drie zuivelpoducten per dag (of één van die drie is een ei) dan moet je er op gaan letten.

tenzij je vegetarische burgers eet verrijkt met B12 (en dat zijn ze best vaak) dan tellen die natuurlijk ook weer mee. Idem voor sojamelk verrijkt met B12
,,,,فلافل

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #7 Gepost op: 05 juli 2005, 22:49:55 »
Met een gewone vegetarische voeding is er geen kans op vitamine B12 tekort hoor, daar hoef je je pas zorgen over te maken als je (bijna) geen zuivel eet.
Klopt helemaal. Als je onder de drie zuivelpoducten per dag (of één van die drie is een ei) dan moet je er op gaan letten.

tenzij je vegetarische burgers eet verrijkt met B12 (en dat zijn ze best vaak) dan tellen die natuurlijk ook weer mee. Idem voor sojamelk verrijkt met B12
Dat is ook zo. Dan  kom je samen met andere dingen al veel sneller aan de gewenste hoeveelheid. Je moet er alleen wel aan denken dat je van de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) met de burgers maar 20% binnenkrijgt en met zuivel of ei 35%. het zelfde geldt voor marmite, per mespunt is dat ook 20%.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #8 Gepost op: 05 juli 2005, 22:56:32 »
het zelfde geldt voor marmite, per mespunt is dat ook 20%.

Ik zal de taak van Hiziki maar even op me nemen... ben je dit alweer vergeten soms?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #9 Gepost op: 05 juli 2005, 23:21:08 »
Het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen geeft aan dat wat geclaimd wordt op een etiket er ook in moet zitten. In Marmite zit dus ook B12. Op een gesmeerde boterham met Marmite zit dan 20% van de ADH.
Nee, maar misschien ben jij het vervolg op de discussie vergeten.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #10 Gepost op: 05 juli 2005, 23:57:29 »
Ben je al lid van de Marmite-fanclub?  :laugh:

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2005, 01:06:01 »
Ben je al lid van de Marmite-fanclub?  :laugh:
Wel van een heleboel andere clubs. Ook een leuk idee overigens.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

smikkeltje

Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2005, 21:39:00 »
peulvruchten zijn ook altijd goed toch? en spinazie, voor je ijzer.

AR

Basisingrediënten voor veggies?
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2006, 09:25:11 »
Welke basisingrediënten dien ik ten allen tijde in mijn voorraadkast te hebben indien ik vegetarisch wil gaan leven?

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Basisingrediënten voor veggies?
« Reactie #14 Gepost op: 05 april 2006, 09:32:23 »
Welke basisingrediënten dien ik ten allen tijde in mijn voorraadkast te hebben indien ik vegetarisch wil gaan leven?

Daar is niet veel zinnigs over te zeggen, want er is niet zoiets als 'de vegetarische manier van leven' waarvoor je absoluut die en die producten nodig hebt.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Basisingrediënten voor veggies?
« Reactie #15 Gepost op: 05 april 2006, 09:39:55 »
Met andere woorden, als je aangeeft hoe jij eet/kookt, wordt het makkelijker op de vraag in te gaan. Zo eet ik veel kant-en-klaar-voedsel, mijn voorraadkast bevat daarom nauwelijks meer dan zout en suiker.

AR

Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #16 Gepost op: 05 april 2006, 10:29:24 »
Wel, ik maak steeds zoveel mogelijk vers.
Dat wil zeggen: geen sausjes uit pakjes, geen bereide diepvriesmaaltijden, veel verse groenten en fruit, ...

Gedroogde vruchten en gedroogde paddestoelen heb ik in huis, net zoals veel verschillende soorten pasta, rijst, granen en peulvruchten.

Ook tofu en diverse soorten olie heb ik steeds voorradig.

Qua kruiden heb ik peper, kruidenzout, basilicum, thijm, oregano, kerrie, paprika, kipkruiden, pastamengeling, groentenbouillon, nootmuskaat, komijn, ... En waarschijnlijk vergeet ik nog wel enkele kruiden.

Nog dingen die ontbreken indien we voor een volwaardig en evenwichtige vegetarische levensstijl willen gaan?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #17 Gepost op: 05 april 2006, 10:32:49 »
Nog dingen die ontbreken indien we voor een volwaardig en evenwichtige vegetarische levensstijl willen gaan?

Als voorraad klinkt het wel als een prettige en goede voorraad. Het gaat natuurlijk ook erom wat je dagelijks met elkaar combineert. Ook genoeg verse dingen gebruiken (die je natuurlijk niet in je voorraad hebt, vandaar dat je ze ook niet noemt).
,,,,فلافل

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Basis voor vegetarisch
« Reactie #18 Gepost op: 05 april 2006, 10:35:40 »
Een jaar geleden hadden Annemieke en Selly al eens op een vergelijkbare vraag geantwoord trouwens:

Ik zou zorgen voor een goede voorraad kruiden (alle groene gedroogde, komijn, koriander, kurkuma, chilipoeder, cayennepeper enz.) plus een lekker olijfolie, balsamico of andere wijnazijn, mosterd, citroensap, sojasaus, bloem,  blikje kokosmelk, suiker, honing of ahornsiroop... om maar eens wat te noemen.


- blikjes gepelde tomaten om een lekkere tomatensaus te maken, blikjes mais, olijven, kidneybonen, artisjokken, maar dit zijn dingen die je als niet vega ook kunt hebben
- als je ze lust sojabrokjes, om bv groenten mee te vullen (moet eerst wel goed op smaak gebracht worden), seitan kan ook, maar is wat duurder
- gedroogde tomaatjes, gedroogde chinese paddestoelen, gedroogde abrikozen en rozijnen om door Oosterse gerechten te mikken
- aan andere gedroogde zaken als je er van houdt kikkererwten, roze linzen of groene linzen of allebei, tortilla's, penne, spaghetti, basmatirijst, zilvervliesrijst. Misschien bulghur of couscous of quinoa, in die laatste zit veel eiwit maar ik vind het zelf niet zo lekker.
- inderdaad een voorraad gedroogde kruiden, bij een toko halen, is niet zo duur: oregano, tijm, kaneel, komijn, een echt pepermolentje, zout
- andere smaakmakers: sambal (let op dat er geen garnalen/ trassi in zit), zoete en zoute ketjap, 1 of meerdere azijnen (bv een kleurloze als ciderazijn en een donkere als balsamico), olijfolie, mosterd, gembersaus, tabasco, chilisaus, bruine basterdsuiker, kappertjes.

Staan geloof ik wel een paar dingen in die je zelf nog niet genoemd had.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2006, 10:36:38 door Poek »