Vegatopia Forum

Omega 3 en 6 tijdens zwangerschap

Offline Viz

• 395
Omega 3 en 6 tijdens zwangerschap
« Gepost op: 02 april 2006, 18:22:24 »
Hoi, ik heb een vraagje voor (ex) zwangeren die 'gewoon' vegetarisch zijn blijven eten tijdens hun zwangerschap.
Hebben jullie omega 3 en 6 bijgeslikt? Het lijkt me toch wel goed om dit te gaan doen, voor de hersenopbouw van het kindje/omdat ik toch bang ben dat hij/zij anders wat te kort komt... Bij de natuurwinkel hadden ze alleen (gelatinehoudende) om. 6 capsules, en bij de drogist alleen capsules op basis van visolie. (Gewoon een fles olie kopen en die oplepelen is echt niets voor mij).
Hebben jullie om. 3 en 6 geslikt tijdens jullie zwangerschap en/of hebben jullie suggesties waar ik dan het beste kan slagen? (of toch maar een viscapsule moet gebruiken?... :/  ) Ik vraag het di nog even na bij mijn verloskundige, maar het kan zijn dat ze er ook niet zo veel van weet.

Groetjes, Isa
« Laatst bewerkt op: 03 april 2006, 16:05:00 door Hizikigrrrl »
'fish are friends, not food!'

Offline Selly

• 30.783
Re:Omega 3 en 6
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2006, 19:31:44 »
In de omegadraad onder lekker gezond staat dat Arkocaps (te bestellen door natuurwinkels zonder gelatine zijn.
Er is ook Becel met extra omega maar dan moet je niet de light nemen want die is niet vegetarisch.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2006, 19:32:00 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Viz

• 395
Re:Omega 3 en 6
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2006, 20:49:49 »
Die becel had ik idd al gevonden, maar ik vraag me af of dat voldoende is. Zoveel boter gebruik ik nl ook weer niet op een dag...
'fish are friends, not food!'

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega 3 en 6 tijdens zwangerschap
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2006, 16:06:34 »
http://www.vegetarisme.be/php/zwangerschap.html?menu=new&s=4&ss=3&sss=1

Tenslotte stippen we het belang aan van de essentiële vetzuren. Onze voeding voert twee essentiële vetzuren aan: linolzuur (omega-6) en alfalinoleenzuur (omega-3). Belangrijk is de balans tussen beide: doorgaans is er sprake van een overschot aan omega-6 vetzuren, gecombineerd met slechts de helft van de benodigde hoeveelheid omega-3 vetzuren.
Omega-3 vetzuren worden omgezet in langeketen omega-3 vetzuren (DHA), die noodzakelijk zijn voor de vorming van de celmembranen van de baby, in de eerste plaats die van de hersencellen. Omdat deze omzetting zeer inefficiënt gebeurt valt het aan te raden DHA rechtstreeks uit je voeding op te nemen. Niet-vegetariërs doen dat via vis. Vegetariërs kunnen ze halen waar de vis zelf ze haalt: uit micro-algen, die een hoge dosis DHA bevatten. Daarvan wordt aangeraden dagelijks 200-300mg in te nemen.
Let ook op je inname van omega-3 vetzuren, waarvan je nu dubbel zoveel nodig hebt (4-5 gram per dag): 2 theelepels lijnzaadolie dekken je behoefte.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4 Gepost op: 03 april 2006, 16:08:26 »
Ja maar ze schrijft juist toch dat ze geen olie wil slikken maar naar vega capsules op zoek is?
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2006, 16:17:59 »
Ah, hihi.

Nou ja, altijd handige info ;D.

Ben je ook al bij gezondsheidswinkels geweest? Het lijkt me toch dat het wel te koop zou moeten zijn.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2006, 16:37:45 »
« Laatst bewerkt op: 03 april 2006, 16:39:55 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2006, 16:39:15 »
En nog wat info:

http://www.vegetariers.nl/voeding_info_database_detail.asp?idid=23

Suppletie van “visvetzuren”

DHA (docosahexaeenzuur) en arachidonzuur zijn lange ketens sterk onverzadigde vetzuren die een gunstig effect hebben op hart- en bloedvaten. Ook zijn deze vetzuren belangrijk voor de groei en ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij het ongeboren kind. Dit proces vindt vooral tijdens de laatste drie maanden van de zwangerschap plaats. Vooral zwangeren hebben dus  een verhoogde behoefte aan DHA en arachidonzuur. Omdat deze vetzuren, als je ze via de voeding inneemt, alleen in vis voorkomen, worden ze ook wel “visvetzuren” genoemd. Een enigszins misleidende term, want ook niet-viseters maken deze vetzuren in voldoende mate aan uit plantaardige oliën die rijk zijn aan omega-3 vetzuur, ofwel linoleenzuur, en hoeven dus geen vis te eten of visoliecapsules te slikken. Linoleenzuur komt in grote hoeveelheden voor in lijnzaadolie, koolzaadolie en walnoten. Let wel op, lijnzaadolie is instabiel en mag je niet verwarmen, dan verdwijnen de goede vetzuren. Lijnzaadolie is wel geschikt voor in salades.

Voor zwangere vegetariërs is dit echter niet voldoende. De NVB heeft in overleg met buitenlandse vegetariërsorganisaties het advies opgesteld voor zwangere en borstvoeding gevende vegetariërs om dagelijks 100 tot 300 mg DHA in de vorm van een supplement in te nemen. Vegetarische DHA capsules zijn nog niet (d.d. januari 2006) in de winkel te krijgen, maar wel via internet. Er zit een leverancier in Nederland die via het internetadres www.mastercare.nl te vinden is. Dit bedrijf verkoopt veganistische DHA capsules (O-mega-zen3.dha) gemaakt van algen. De dosering aan DHA is 300 mg per capsule. Een van deze capsules per dag, of om de dag, is voldoende.
Daarnaast kunnen zwangeren hun vetzuurstatus optimaliseren door de hierboven genoemde oliën die rijk aan linoleenzuur zijn te gebruiken weinig te nemen van producten die rijk zijn aan linolzuur (omega 6) zoals zonnebloemolie en saffloerolie, omdat omega 6 vetzuren de omzetting van omega 3 vetzuren in de “visvetzuren” in de weg zitten.

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2006, 20:21:46 »
[...]arachidonzuur. Omdat deze vetzuren, als je ze via de voeding inneemt, alleen in vis voorkomen, worden ze ook wel “visvetzuren” genoemd.

Onjuist. Dit stukje rammelt sowieso aan alle kanten. :nosmile:

Arachidonzuur is een voorloper van zgn. eicosanoïden (prostaglandinen, tromboxanen, hydroxyvetzuren en leukotriënen). Deze stoffen spelen een rol bij immuunreacties, onstekingsprocessen, regulatie van de bloedstolling en de bloeddruk. De eicosanoïden die uit arachidonzuur voortkomen hebben over het algemeen een onstekingsbevorderende werking, dit in tegenstelling tot de eicosanoïden die uit de omega-3 vetzuren EPA en DHA gevormd worden.

Verder is er ook nog een sterke relatie tussen arachidonzuur-consumptie en kanker.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2006, 21:47:37 »
[...]arachidonzuur. Omdat deze vetzuren, als je ze via de voeding inneemt, alleen in vis voorkomen, worden ze ook wel “visvetzuren” genoemd.

Komt het ook niet alleen voor in vis, is dat ook onzin?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2006, 23:02:14 »
Ja in lijnzaadolie en zo toch? Dat staat toch in het stukje? Of misschien snap ik je vraag niet.
,,,,فلافل

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2006, 23:44:27 »
Komt het ook niet alleen voor in vis, is dat ook onzin?

Arachidonzuur zit vooral in vlees en magere vis, en in mindere mate in vette vis. In melk en ei zitten eiwitten zonder arachidonzuur.

Daarnaast wordt arachidonzuur uit een omega-6 vetzuur (linolzuur) gemetaboliseerd, en niet zoals hierboven staat, uit omega-3 vetzuren. Voldoende omega-3 (met name alfa-linoleenzuur) remt juist de omzetting van linolzuur in arachidonzuur. DHA wordt overigens wel uit alfa-linoleenzuur (omega-3)gemaakt (via EPA), maar dan moet je wel over een uitstekend werkende spijsvertering beschikken.  Dat het "in voldoende mate" wordt aangemaakt bij niet-viseters is dus niet per definitie waar.

DHA supplement is dus zeker geen overbodige luxe, en is zeer aan te raden tijdens zwangerschap.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2006, 14:34:41 »

Arachidonzuur is een voorloper van zgn. eicosanoïden (prostaglandinen, tromboxanen, hydroxyvetzuren en leukotriënen). Deze stoffen spelen een rol bij immuunreacties, onstekingsprocessen, regulatie van de bloedstolling en de bloeddruk. De eicosanoïden die uit arachidonzuur voortkomen hebben over het algemeen een onstekingsbevorderende werking, dit in tegenstelling tot de eicosanoïden die uit de omega-3 vetzuren EPA en DHA gevormd worden.

Verder is er ook nog een sterke relatie tussen arachidonzuur-consumptie en kanker.

Misschien even doorgeven aan de NVB?

Monie

« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2006, 21:12:18 »
Weet iemand of die van Mastercare beter zijn dan die van akrocaps? Of zijn die van akrocaps niet veganistisch? De prijzen verschillen nogal.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2006, 21:12:54 door Monie »

Offline Wup

• 138
« Reactie #14 Gepost op: 27 april 2006, 23:34:20 »
Groot gelijk meis, zie het maar gewoon als medicijnen. Mijn dochter van 7 slikt ook visoliecapsules. Verder is ze helemaal vega. Ik heb haar ook gezegd dat ze die maar moet zien als medicijnen.
Succes met je zwangerschap!
Liefs, Wup
Dit jaar wil ik helderheid!

Monie

« Reactie #15 Gepost op: 29 april 2006, 14:52:15 »
Toch zou ik het niet door mijn keel kunnen krijgen dus ik vrees dat ik tegen die tijd meer geld kwijt zal zijn aan capsules. Tenzij er tegen die tijd  meer veganistische capsules op de markt zijn en de prijzen zijn gezakt :).

Monie

« Reactie #16 Gepost op: 03 augustus 2006, 10:48:38 »
Een tip van mijn dietiste: gewoon pure lijnzaadjes gebruiken! Waarom ben ik daar zelf niet op gekomen. Het is te koop in biologische winkels, het is niet duur (1.50 euro voor 325 gram en daar doe je wel een poosje mee), je hoeft er maar een eetlepel per dag van door de yoghurt of iets dergelijks te doen en het is nog beter ook dan capsules omdat de lijnzaadjes vezelrijk zijn. Ik ben niet zwanger maar gebruik het wel omdat het heel gezond schijnt te zijn.

Harry

« Reactie #17 Gepost op: 03 augustus 2006, 15:29:49 »
Je lichaam neemt het alleen minder makkelijk op uit lijnzaadolie, maar als vegetariër moet je toch wat. Het is in ieder geval verreweg de goedkoopste oplossing.

Offline Indira

• 520
« Reactie #18 Gepost op: 03 augustus 2006, 18:45:04 »
Een tip van mijn dietiste: gewoon pure lijnzaadjes gebruiken! Waarom ben ik daar zelf niet op gekomen. Het is te koop in biologische winkels, het is niet duur (1.50 euro voor 325 gram en daar doe je wel een poosje mee), je hoeft er maar een eetlepel per dag van door de yoghurt of iets dergelijks te doen en het is nog beter ook dan capsules omdat de lijnzaadjes vezelrijk zijn. Ik ben niet zwanger maar gebruik het wel omdat het heel gezond schijnt te zijn.

Volgens mij kan je dan om opname te bevorderen beste geplet lijnzaad (of zelf pletten) nemen
Za Zemiata!