Vegatopia Forum

Bambi is allergisch

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Bambi is allergisch
« Gepost op: 31 maart 2006, 18:49:38 »
Hoi, als je een lekker en makkelijk recept hebt zonder (..zie onder...) hoor ik het graag! Ik ga me er eens aan houden en kijken hoe ik me dan voel.
Danjewel!

Naast de huisstofmijt, de katten en de boompollen moet ik vermijden:
selderij
anijs
kummel
koriander
kamille
bijvoet
hazelnoot

en voorlopig schrappen in:
noten (wal-, hazel-, amandel, kastanje, pistache, kokos-)
fruit (appel peer perzik brikoos nectarine pruim mango braam aardbei kers kiwi)
groentes (aardappel tomaat wortel selderij)

en de kruiden:
andijvie
anijs
dille
karwij
kervel
komijn
koriander
lavas
peterselie
sla
schorseneer
venkel
witlof
wortel

sommigen staan dubbel, die vallen dan in 2 groepen


e pepers mochten al niet
« Laatst bewerkt op: 06 april 2006, 19:11:35 door bambi »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2006, 20:55:54 »
(Ik heb even je titel veranderd, dit is wat duidelijker)

Wat nog wel kan:

Zetmeel/koolhydraatbronnen:
pasta
rijst
granen (tarwe, gierst, quinoa, amaranth, haver bv)
brood
aardperen
knolselderij

Fruit:
Ananas
Sinaasappel
Mandarijn
Grapefruit
Zwarte bessen
Frambozen
Kruisbessen
Bosbessen
Rode bessen
Druiven
Physalis
Papaya

Eiwitbronnen:
soya
tofu
zuivel
vis en dat andere
peulvruchten



Mogen pinda's wel? En paranoten en pecannoten?
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2006, 21:01:23 door Hizikigrrrl »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #2 Gepost op: 01 april 2006, 10:51:25 »
Dankjewel Hizikigrrrl! Ik bedacht gisteravond ook al dat ik maar een positieve lijst moest gaan maken, ook met mooie plaatjes bv, want nu krijg steeds juist trek in wat niet mag...

Even kijken: de zetmeel klopt volgens mij, is knolselderij iets anders dan selderij? ja he?

Vanuit het 'para-berk'-  syndroom is er een ban op kiwi, en steenvruchten[/1]. Wikipedia heeft geen duidelijk lemma met steenvruchten, maar zegt dat het alles is met een harde pit, plus kokosnoten. Ik weet niet welke vrucht dan geen steenvrucht is ...


eiwit:
kokosnoot staat ook onder noten, die mogen ook allemaal niet. Tempe wel bedacht ik zo. Quorn misschien ook wel?

Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #3 Gepost op: 01 april 2006, 11:04:24 »
Vanuit het 'para-berk'-  syndroom is er een ban op kiwi, en steenvruchten[/1]. Wikipedia heeft geen duidelijk lemma met steenvruchten, maar zegt dat het alles is met een harde pit, plus kokosnoten. Ik weet niet welke vrucht dan geen steenvrucht is ...
Steenvruchten zijn dingen als perziken, abrikozen, pruimen, kersen en dat soort werk. Alles met één dikke pit in het midden, als ik het me goed herinner van brugklas biologie.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #4 Gepost op: 01 april 2006, 11:08:11 »
Vanuit het 'para-berk'-  syndroom is er een ban op kiwi, en steenvruchten[/1]. Wikipedia heeft geen duidelijk lemma met steenvruchten, maar zegt dat het alles is met een harde pit, plus kokosnoten. Ik weet niet welke vrucht dan geen steenvrucht is ...
Steenvruchten zijn dingen als perziken, abrikozen, pruimen, kersen en dat soort werk. Alles met één dikke pit in het midden, als ik het me goed herinner van brugklas biologie.

Ja zoiets dacht ik ook, maar wikipedia noemt ook sinasappels enzo, met harde pitten zeg maar...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2006, 11:27:00 »
Die tomaat, dat is vrij lastig, lastiger nog dan de aardappel die niet mag. Zelf zou ik een probleem hebben met komijn en al die andere curry-kruiden, maar goed.

Aan brood beleggen lijkt mij niet zo veel veranderd. Fruit uit het vuistje is ook nog steeds wel te doen, het kan alleen geen appeltje meer zijn, dus dan is het die warme maaltijd waar het advies over moet gaan losbarsten. Geen tomatensausjes voor je de komende tijd, dat is wel lastig. De wortel is ook wel vervelend. Je mag ook geen sla meer, geen andijvie, en ik zit me af te vragen of ze op hun lijstje alleen maar de standaard hollandse groentes hebben gezet, want bijvoorbeeld bij tomaat en aardappel zou ik ook aubergine verwachten (ook een nachtschade). Misschien zou je dat nog eens even kunnen navragen, want dat lijkt me wel belangrijk. Ik vrees nu namelijk dat het heel veel kool met uien voor je gaat worden. Qua smaakmakers kan ook niet zo veel meer, en om je nou het tot uitentetreure roerbakken met ketjap aan te gaan bevelen :P Nou zo erg is het ook weer niet. Bij pasta's kunnen ook nog andere dingen dan tomatensausjes, sowieso een roomsaus. God wat is dit lastig, ik dacht dat ik hier wel even wat zou neerkladden, maar alles wat ik zoal maak heeft wel één van de dingen die je noemt erin! Ik zou me te buiten gaan aan verse doperwtjes als ze weer op de markt zijn. Macaroni met ham-en-kaas-zonder-ham. Rauwkost (verdorie, je mag geen sla!) er bij.

Nog een korte aantekening: de pinda is geen noot, maar een peulvrucht ( :P) en tempeh smaakt misschien wel noterig, maar is gefermenteerde soja. Ik maak nergens uit op dat gefermenteerde producten niet kunnen, dus ik zou me uitleven! Misschien stripjes marineren in wijn, olie, citrussap, beetje peper, misschien een groen kruid dat je nog wel mag (oregano?) en dan hoog bakken en met pasta en (wederom) koolsla (ik kom qua groenten echt niet veel verder dan kool, kool en kool :-\)?

Tot zover deze poging je iets verder te helpen dan van de wal in de sloot :frusty:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2006, 11:56:35 »
Even kijken, vanaf einde van de week wou ik me eraan gaan houden, en ik zoek dus 7 recepten want 1 per week steeds hetzelfde is genoeg!

1. pasta met spinazie, gebakken ui, geitenkaas en ongekruide olijven

verder, sorry Christaan, ik ga even in je knippen en plakken! :D

2. kool roerbakken met ui, knoflook, ketjap,citroensap, rijst en tempe/tofu.

3 macaroni met nepham en kaas, roomsaus (met basilicum, lovelocker, denk je dat 'ie een aparte familie is?). En dan maar doperwtjes ofzo.... Oh en champi's
erbij komkommersla

4. pannekoeken! (lekker gezond....:confused: misschien maar niet meetellen met een eens per week menu)

5 taco met veel mais, bonen, zure room, quorngehakt of valless, beetje rijst, verse bosui.

6 broccoli (liever uit de wok dan uit een taart), couscous met rozijntjes?


en inderdaad, aubergine enzo ga ik eens vragen. Ik m�g ook wel naar de dieettist, misschien wel handig.
Misschien ook maar wel vitaminepillen klaar gaan zetten.


edit, komkommers met dank aan Macka
« Laatst bewerkt op: 01 april 2006, 12:15:28 door bambi »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #7 Gepost op: 01 april 2006, 12:02:58 »
ik zoek dus 7 recepten want 1 per week steeds hetzelfde is genoeg!
Voor ons niet!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #8 Gepost op: 01 april 2006, 12:07:27 »
ik zoek dus 7 recepten want 1 per week steeds hetzelfde is genoeg!
Voor ons niet!

ik bedoelde ook juist minimaal 7, want 4 rouleren in 2 weken  :-X
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Macka

Re:Bambi is allergisch
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2006, 12:09:05 »
Arelexed zeg :(
Misschien nog ergens een dagje maaltijdsoep? Probleem is alleen een beetje hoe je die op smaak brengt, want in bouillon zitten natuurlijk allemaal moeilijke kruiden...
Of hartige taart, broccolitaart of zo? Het deeg en de eieren zou geloof ik goed moeten gaan, en broccoli toch ook? Of anders met courgette of venkel misschien, en komkommersalade erbij.
Als ik meer bedenk, lees je het wel.
Succes!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2006, 12:19:53 »
- Je kunt risotto's maken!

- Alle paddestoelen mogen, dus ook quorn want dat is een schimmelproduct.
Pompoen vind ik ook niet terug in je lijstje, en die zou je kunnen gebruiken ipv tomaat en/of wortel (m.n. in sauzen, soepen).

- Let op: knolselderij is familie van de selderij, dus dat risico zou ik niet nemen, en ik zou idd de adviezen wat breder trekken (aardappel/tomaat naar nachtschaden)

- Als pannenkoek variant kun je bloem of maistortilla's maken

- kool mag, en is lekker! Dus wat dacht je van groene koolrolletjes gevuld met quorngehakt en pompoensaus? Er bij een graansoort of rijs oid.

- kaas mag dus ook, dus bijv. gebakken brie met honing en erbij komkommersalade in yoghurtdressing

- pasta's mogen, dus lasagne met courgette, spinazie en ricotta

- spinazie-feta taart (of flapjes)

- qua kruiden: ga je te buiten aan de bieslook. Tijm zie ik niet in je lijstje, en idd basilicum en oregano kunnen denk ik ook.

- citroenen mogen ook blijkbaar, die kun je dus ook in je dressings gebruiken (en margarita's maken, of was alcohol nou weer uit den boze?  ::)

- zijn er ook nog dingen die je niet lust? Want broccoli is ook nog beschikbaar, en zooooo lekker.

Nou dit was het wel even voor nu geloof ik. (Heb er wel trek van gekregen!)

edit: broccoli heb je al genoemd zie ik.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2006, 12:20:50 door Modub »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2006, 12:34:26 »
Met nog meer ideeen erbij:

1. pasta met spinazie, gebakken ui, geitenkaas en ongekruide olijven


2. kool roerbakken met ui, knoflook, ketjap,citroensap, rijst en tempe/tofu.

3 macaroni met nepham (checken!) en kaas, roomsaus (met basilicum, lovelocker, denk je dat 'ie een aparte familie is?). En dan maar doperwtjes ofzo.... Oh en champi's!
erbij komkommersla

4. pannekoeken! (lekker gezond....:confused: misschien maar niet meetellen met een eens per week menu) Net als wentelteefjes!

5 taco met veel mais, bonen, zure room, quorngehakt of valless, beetje rijst, verse bosui, komkommer.

6 broccoli (liever uit de wok dan uit een taart), couscous met rozijntjes?

7 pasta's mogen, dus lasagne met courgette, spinazie en ricotta

8 spinazie-feta taart (of flapjes)

9. maaltijdsalade: Bulgur, komkommer, paprika, dressing van olijfolie en citroen of sinaasappel, feta, munt.

10 Salade van kort gekookte witte kool en een beetje mayonaise en yoghurt. Erbij los olijven.
Gebakken tofu (met knoflook of als dat niet mag met ui, en ketjap) Pitabroodjes. Erbij knoflooksaus en of hummus.

11 Stuk pompoen vullen met rijst, doperwten, een beetje geraspte kaas (of eventueel tofu) en tijm/oregano. Erbij salade van spercieboontjes met een honingdressing.

12 Penne of spaghetti met een roomsaus met saffraan, er doorheen kort gekookte spercieboontjes en/of tuinboontjes.

13 Filodeeg vullen met geitenkaas en tijm. Erbij met knoflook gebakken broccoli met munt en een rode bessensaus (van jam?) als de steenvruchten een beetje uitgecheckt zijn.... is bes/cranberry steeenvrucht????

14 Gado gado:
Pindasaus met citroen maken
Spitskool kort blancheren
Spruiten of peulen roerbakken, in ketjap en gembersaus gemarineerde tofu bakken
Erbij rijst en erover heen pindasaus.
Lekker met gekookt eitje

15 Linzensoep gekruid met ketjap, vetsin, kaneel, gember en zout met citroensap en rasp en uiringen. Erbij bruin stokbrood en bieslookkruiden-boter.
 
16 Bietensoep met zure room en bieslook, kikkererwtenkroketjes (gekruid met kaneel, bosui, knoflook, zout) en gepofte aardpeer uit de oven.

17 Gepofte zoete aardappel met huttenkase/bieslook,
bietensalade met bosui   en gegrillde aubergine (of als die niet mag: courgette) = beide nachtschade? met honingdressing.

18 Met paksoi, (Chinese) paddestoelen, bosui en mie (en eventueel seitan of ander veggiespul naar keuze)

19 Pasta koken. Ondertussen paddestoelen (champignons, oesterzwammen, wat je lekker vindt!) in plakjes snijden en zacht gaarbakken in olijfolie (met knoflook als je dit mag), plus zout en oregano. Gare pasta afgieten en erbij doen, veel verse fijngesneden basilicum er doorheen scheppen, alleen nog even doorwarmen. Opdienen met vers geraspte Gruyere kaas (of parmesan) Erbij: spinaziesalade met bieslook-yoghurtdressing.

20 bladspinazie wokken met rozijnen en pijnboompitten, met bv pasta.

21  kaasuientaart

22 asperges, met gekookt ei erbij en hollandaisesaus.

23 gepofte bieten uit de oven met zure room of roomkaas (zonder kruiden dan) is ook lekker

24 spinazie met mosterdzaad, knoflook en paneer (om toch iets indiaas te kunnen maken)

25 portobella's met cranberrie en geitenkaas

26 pasta met champignons en prei, zure room en basilicum/pesto

27 Mie met roerbakgroente (paksoi, kastanjechamps, shiitake, bosui) verse gember en tofu/tempe.

28 raapstelen, met creme freche, pasta (zie odin)

29 pasta met paddo's, ui, knoflook en een zacht kaasje. Erbij salade met zwarte olijven en komkommer met yoghurtdressing.

toe:
- rabarbercrumble
- flenjes
-  tiramisu


extra's:
-spinazie/feta flapjes
-papadums
-gevulde champignons uit de oven met kaas
- spaanse knoflook champignons
- courgetterolletjes met mozarella en pesto-citroendressing uit de mediterrane hapjes draad


kruidenrekje:  bieslook. Tijm, basilicum en oregano. Kaneel, ook lekker!

voor als er nog/weer pompoenen zijn: groene koolrolletjes gevuld met quorngehakt en pompoensaus? Er bij een graansoort of rijst oid. Of pompoensoep met jus d'orange en zure room en toast/ lekker brood.

« Laatst bewerkt op: 10 april 2006, 23:37:22 door bambi »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2006, 12:54:55 »
prei en kool salade zouden ook kunnen?
Mag je kerrie?
Zo.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #13 Gepost op: 01 april 2006, 12:59:46 »
prei en kool salade zouden ook kunnen?
Mag je kerrie?

prei en kool mag, al vind ik kool niet onwijs lekker, maar ja.

kerrie niet, er zit ten eerste al peper peper in, vaak ook koriander.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #14 Gepost op: 01 april 2006, 13:00:11 »
Pannenkoeken kunnen heel gezond zijn! Als je ze maakt van volkoren meel ipv bloem bijvoorbeeld, en magere melk ipv volle.

Pas je wel op met de nephammetjes enzo? Er zitten vaak een hoop kruiden in en de smaakversterker E621. Fem heeft al eens verteld dat dat laatste niet alleen de smaak versterkt, maar ook de allergie.

@Christiaan: tuurlijk weet ik dat een pinda een peulvrucht is, maar ik noemde het omdat het een bekende allergeen is.

« Laatst bewerkt op: 01 april 2006, 13:02:18 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #15 Gepost op: 01 april 2006, 13:11:38 »
Maaltijdsalades:

Spinazie, hardgekookte eieren, komkommer, ui, knoflook, paprika, courgette, parmezaan, dressing.

Bulgur, komkommer, paprika, dressing van olijfolie en citroen of sinaasappel, feta, munt.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #16 Gepost op: 01 april 2006, 13:16:50 »
Groenten:

Andijvie
Artisjok
Asperges
Aubergine
Bleekselderij
Bloemkool
Boerenkool
Bospeen
Bosui
Broccoli
Champignons
Chinese kool
Courgette
Doperwten
Kapucijners
Knolselderij
Komkommer
Koolraap
Koolrabi
Kousenband
Lente-ui
Maïs
Paksoi
Paprika
Pastinaak
Peulen
Pompoen
Postelein
Prei
Raapstelen
Rabarber
Radijs
Rettich
Rode bieten
Rode kool
Savooienkool
Schorseneren
Sla
Snijbonen
Sperziebonen
Spinazie
Spitskool
Spruiten
Taugé
Tomaten
Tuinbonen
Tuinkers
Uien
Veldsla
Venkel
Waspeen
Winterpeen
Witlof
Witte kool
IJsbergsla
Zeekraal
Zuurkool
 


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #17 Gepost op: 01 april 2006, 13:33:29 »
Linzen!
Hier vind je een heleboel lekkere recepten die je aan je dieet aan kan passen:
http://www.ah.nl/allerhande/recepten/

Bijvoorbeeld:

Italiaanse linzenburgers

Italiaans, hoofdgerecht, 4 personen

Ingrediënten
200 g spinazie (deelblokjes, diepvries
1 blik linzen (400 g)
2 eieren (M)
125 g havermout (pak a 500 g)
4 eetlepels groene pesto
1 eetlepel olijfolie


Bereiden
Spinazie ontdooien volgens gebruiksaanwijzing, in zeef overdoen en zoveel mogelijk vocht eruit drukken. Linzen laten uitlekken. Grill voorverwarmen. In kom eieren loskloppen. Spinazie, linzen, havermout en pesto erdoor roeren. Mengsel pittig op smaak brengen met zout en peper en er platte koekjes van vormen. Burgers rondom met olie bestrijken en onder grill in ca. 5 minuten per kant lichtbruin roosteren.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2006, 13:39:17 door Hizikigrrrl »

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bambi is allergisch
« Reactie #18 Gepost op: 01 april 2006, 13:35:42 »
wow! ik ga hem nog een klein beetje bijsnijden, met de adviezen van anderen erbij:

Groenten:

Andijvie
Artisjok
Asperges
Aubergine : mag toch!
Bleekselderij
Bloemkool een van de weinige dingen die ik echt vies vind
Boerenkool
Bospeen
Bosui
Broccoli
Champignons
Chinese kool
Courgette
Doperwten
Kapucijners
Knolselderij
Komkommer
Koolraap
Koolrabi
Kousenband
Lente-ui
Maïs
Paksoi
Paprika : mag toch
Pastinaak
Peulen
Pompoen
Postelein
Prei
Raapstelen
Rabarber
Radijs
Rettich
Rode bieten
Rode kool
Savooienkool
Schorseneren
Sla
Snijbonen
Sperziebonen
Spinazie
Spitskool
Spruiten
Taugé
Tomaten
Tuinbonen
Tuinkers
Uien
Veldsla : is ander ras
Venkel
Waspeen
Winterpeen
Witlof
Witte kool
IJsbergsla
Zeekraal
Zuurkool heeft zelfde effect als peper, er schijnt veel histamine in te zitten.
 


« Laatst bewerkt op: 15 april 2006, 10:04:31 door bambi »
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

Re:Bambi is allergisch
« Reactie #19 Gepost op: 01 april 2006, 13:40:13 »
Zuurkool is toch gewoon witte kool? Of is het verzuren hetgeen die extra enge ingrediënten toevoegt?