Vegatopia Forum

Snoep een dilemma?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

freespirit87

Snoep een dilemma?
« Gepost op: 12 februari 2006, 14:07:58 »

Ik eet geen vlees, geen vis. Niets waar een stukje vlees of orgaan van een dier inzit.
Nou heb ik een probleem. Ik ben soort van een snoepverslaafde. Vooral van die kersensnoepjes.
Maar daar zit gelatine in. Ben ik dan extreem bezig en ik vraag me af of ik het wel volhoud.
Moet ik me schuldig voelen als ik snoep eet? Zijn er ook mensen die geen vlees eten maar wel snoep? En moet ik dan alle E-nummers kennen. Ik wist niet dat vergetarier worden zo veel mee bracht.
Wie kan me helpen een besluit te nemen?
 ??? :-\
Groetjes...

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2006, 14:32:49 »
Iedereen beslist voor zichzelf, er zijn geen regels voor. Dus een antwoord op je vraag, kan alleen jijzelf geven.

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2006, 14:52:54 »
Jup, helemaal mee eens, je moet datgene doen waar jij je goed bij voelt. Er zijn genoeg vega's die wel drop eten, of kaas, of wel leer gebruiken noem maar op. Gewoon doen waar jij je het lekkerste bij voelt! En als dat is door lekker snoep te eten, gewoon doen. Als je je er niet goed bij voelt: bij de eco winkel hebben ze ook die kersensnoepjes, maar dan vega!!
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2006, 15:13:37 »
De gelatine dat in snoep zit, is in principe afval. De dieren worden niet geslacht om de gelatine, maar voor het vlees. Je kan het niet prettig vinden om gelatine binnen te krijgen, maar er wordt eigenlijk geen beestje meer om geslacht.


Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2006, 15:26:55 »
Snoepen is een ramp voor je lichaam, dus waarom niet gewoon cold-turkey afkicken?  ;D
“it's strange how life makes sense in time...”

smikkeltje

Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2006, 16:36:40 »
als ik nooit meer snoep met gelatine zou mogen eten,  zou mijn leven weinig vreugde meer kennen. iedereen moet dat voor zichzelf bepalen, vind ik. ik hou mezelf altijd maar voor dat ik door geen melk te drinken al heel veel diertjes spaar, dan moet een snoepje op z'n tijd best kunnen :)

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2006, 19:33:11 »
Bij de natuurwinkel zijn kersjes zonder gelatine te krijgen en in de supermarkt zijn de aardbeien van Haribo zonder net als mentos en dummies. Daarnaast verkopen ze bij de jamin ook een hoop snoep zonder gelatine (althans dat zeggen ze) ook dat kan je zonder al te veel schuldgevoel wegwerken. Bij de v&d zijn colaflesjes zonder gelatine te krijgen, lange jan is ook zonder evenals zure matjes. Ik vergeet vast een hoop maar er is i.i.g. genoeg snoep zonder gelatine te krijgen. (en ja, ik geef het toe, ook ik ben bijzonder gek op snoep)

Edit: het al dan niet hebben van een schuldgevoel is jouw keuze, heb je het wel dan zijn er genoeg soorten snoep zonder gelatine te krijgen, heb je het niet: geniet er van!
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2006, 19:35:41 door Superguppie »
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2006, 19:40:16 »
De Jamin heeft inderdaad een leuk assortiment vega snoep!! Lange jan vega? Dat wist ik niet, ga straks meteen naar de appie!
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2006, 20:29:56 »
V&D heeft ook eko snoepjes, o.a. framboos en aardbei staafjes en zoete en zoute drop. Allemaal zonder gelatine enzo.

freespirit87

Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2006, 14:07:34 »
 :) Jullie hebben me veel geholpen! Bedankt, ik zal zeker die vega-snoepjes proberen. Proberen doet geen kwaad, toch? :P
Doeiiiiiiiii
Groetjes Laura. een vega-pieper

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2006, 16:50:38 »
Ik vergat nog huismerk kruidvat, daarvan zijn er pondszakken drop zonder gelatine.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2006, 19:38:47 »
Vanmiddag heb ik in Duitsland Kokindjes met agar-agar gescoord!  :cheer: Ze zijn van het merk Katjes en heten Katzenfötchen.  :heart:

Van de site:
Katzen Pfötchen enthalten Auszüge aus wohltuenden Kräutern der Natur wie Kamille, Salbei und Enzian und den Saft der Süßholzwurzel. Das eingesetzte Geliermittel Agar-Agar ist rein pflanzlich. Genießen Sie die samtweichen Katzen Pfötchen mit ihrem würzigen Geschmack.

www.katjes.de

Terwijl op de Nederlandse site (Katja) wel gelatine staat.  :(

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2006, 03:22:33 »
Ik vergat nog huismerk kruidvat, daarvan zijn er pondszakken drop zonder gelatine.

dat meen je!~:P:P:P
geloven is zeker weten dat je twijfelt

freespirit87

Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2006, 15:24:24 »
jammer dat ik geen drop lust ;D

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2006, 20:44:47 »
Ikke wel  :D

Straks onderweg naar Nederland maar even een paar zakken scoren :hungry:
Hoor wie klopt daar kinders???

Ruurdje

Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #15 Gepost op: 01 maart 2006, 21:46:46 »
Ik vergat nog huismerk kruidvat, daarvan zijn er pondszakken drop zonder gelatine.

dat meen je!~:P:P:P

*bevestigd*

En ook het huismerk van de poiesz en faamdrop (dus ik denk de wat goedkopere soorten)

Trouwens, ik zag laatst toevallig dat in pepermunt ook gelatine zit. Dat had ik helemaal niet verwacht, dus ik was nogal verbaasd!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #16 Gepost op: 01 maart 2006, 22:20:20 »
In de kilozak van de Aldi zit ook geen gelatine. En lekker dat die dropjes zijn...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #17 Gepost op: 05 maart 2006, 19:15:29 »

Trouwens, ik zag laatst toevallig dat in pepermunt ook gelatine zit. Dat had ik helemaal niet verwacht, dus ik was nogal verbaasd!

Bij Erica verkopen ze pepermunt zonder, maagpepermunt noemen ze die, ik vind ze wel minder lekker. Dessertpepermunt (van die kussentjes) zijn wel zonder.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2006, 19:15:51 door Superguppie »
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #18 Gepost op: 07 maart 2006, 15:44:15 »

Bij Erica verkopen ze pepermunt zonder, maagpepermunt noemen ze die, ik vind ze wel minder lekker.

Hoe komt iemand erbij om zoiets 'maagpepermunt' te noemen? Of is het een product voor mensen met maagklachten?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Snoep een dilemma?
« Reactie #19 Gepost op: 07 maart 2006, 17:59:24 »
Pepermunt (het kruid) zorgt voor betere vertering. Volgens mij was maagpepermunt van oudsher bij drogisterijen en reformzaken te koop waar je het kocht zodat je het na je eten kon op eten ten behoeve van een goede werking van je maag.
,,,,فلافل