Vegatopia Forum

Niet-bruin vegetarisch eten

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Gerbina

Niet-bruin vegetarisch eten
« Gepost op: 10 februari 2006, 12:58:49 »
Hallo,

Binnenkort ga ik een lunch koken voor internationale overwegend niet-vegetarische groep van 60 personen. Ik wil een soep koken & een salade, beide gemaakt van groentes van het seizoen, liefst veganistisch. Bruin vegetarisch eten ben ik tegen, want geen reclame voor vegetarisme en dat is juist wél de bedoeling.  

Wie weet makkelijke recepten?

dank

Gerbina
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2006, 14:01:17 door Hizikigrrrl »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.917
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2006, 13:04:07 »
Wat is bruin vegetarisch eten eigenlijk?

Re:niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2006, 13:06:15 »

Aangebrande pizza's ;D
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2006, 14:00:55 »
Kijk eens rond hier, zou ik zeggen, want er wordt buitengewoon leuk gekookt. De Wat Eten We Vandaag is een goed begin.


Offline Bee

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2006, 16:08:26 »
Ben inderdaad wel heel nieuwsgierig naar dat 'bruine eten'. Bedoel je dan de kleur? Of de ingredienten?
Vertel, vertel!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2006, 16:17:07 »
Bruin eten: peulvruchten, zilvervliesrijst, een bruinig sausje. Bruin eten. Ik snap precies wat Gerbina bedoelt. Van dat macrobiotische-biologische-vegetarische-gezonde-vezelrijke eten.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

smikkeltje

Re:Niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2006, 16:49:40 »
soep is makkelijk, je maakt gewoon soep van de groentes die je wilt, beetje leuke pasta erbij ofzo en evt nog wat sojaroom of maizena om te binden.

Ik ben zelf heel dol op Harira, een Marokkaanse soep, met rijst, vermicelli, linzen, kikkererwten, citroen en tomaten! Alleen oppassen dat ie niet aanbrandt ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2006, 18:47:55 »
Ja wat kan niet?
Van het seizoen: sja wat is binnenkort: binnenkort en nog net winter, of binnenkort en al lente?
Pompoensoep kan, of bietensoep, of als het al lente is een aspergesoep, of paprikasoep of minestronesoep met zelfgemaakte pesto. Allemaal van te voren te maken en makkelijk op te warmen.
Salade: ik zou geen couscoussalade doen want een hoeveelheid voor 60 man gaat nogal vlug plakken. Een salade van allerei geroosterde groenten is lekker. Of een sperciebonensalade met truffelolie en zwarte olijf. Of een salade met Romeinse sla, spercieboontjes, zongedroogde tomaat, olijf, ei, en parmenzaanse kaas (ei en kaas er apart bijgeven, zodat ze vegans het er niet overstrooien). Ook heel lekker is salade van krielaardappeltjes met veldsla, avocado en dille-kwarkdressing. Dat laatste kan prima met yofu

« Laatst bewerkt op: 10 februari 2006, 18:48:38 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2006, 18:53:00 »
Ik ben zelf heel dol op Harira, een Marokkaanse soep, met rijst, vermicelli, linzen, kikkererwten, citroen en tomaten! Alleen oppassen dat ie niet aanbrandt ;)
Maar dat wordt juist zo bruin.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2006, 22:59:16 »
Pompoensoep is inderdaad een aanrader, dat geeft ook een gave kleur.
Wat betreft kleur zit je natuurlijk ook goed met een tomatensoep met mais en groene paprika erdoor.

Een salade van groene en rode slasoorten, avocado, tuinkers en geroosterde noten (pecan, gemalen amandel en hazelnoot).

Gerbina

Re:Niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2006, 12:55:11 »
Bruin eten: Van dat macrobiotische-biologische-vegetarische-gezonde-vezelrijke eten.
precies, en ook fantasieloos eten, dat in van die hele grote pannen uren heeft staan pruttelen.
Aanleiding voor de vraag was jmaicaanse bonensoep die ik kookte: (nierbonen, rooktofu, pepertje, aardappel, thijm, knoflook,uien): erg lekker maar erg bruin ook dwz niet echt aantrekkelijk.
Geprobeert als sla: rode bietjes geraspt met sinaasappelsap & een beetje zest, was lekker.

Volgens www.lhump.nl/proj-food_seizoen.php komen deze groentes van het nederlandse land in maart of zijn bewaard (b) tot die tijd : Aardappelen (b), boerenkool, broccoli, prei, rode biet (b), rode kool (b), spinazie, schorseneren, spruitjes, veldsla, winterpeen (b), winterpostelein, witlof, witte kool (b).


smikkeltje

Re:Niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2006, 16:32:39 »
Ik ben zelf heel dol op Harira, een Marokkaanse soep, met rijst, vermicelli, linzen, kikkererwten, citroen en tomaten! Alleen oppassen dat ie niet aanbrandt ;)
Maar dat wordt juist zo bruin.
het wordt knaloranje met blije pastavormpjes!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Niet-bruin vegetarisch eten
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2006, 18:01:24 »
pompoensoep is inderdaad een goed keuze. andere opties:
* tomatencreme soep met heel veel knoflook en basilicum.
* gevulde tomatensoep met witte (reuzen) bonen, roerbakgroente en pastaschelpjes of tortelinni erin.
* courgettesoep: kook de courgette in klein laagje bouillon, bak uien met (veel) knoflook, pureer alles, leng aan met water zodat gewenste dikte is bereikt, beetje room erdoor en klaar.