Vegatopia Forum

Koelkast ontdooien

Offline linz

• 225
Koelkast ontdooien
« Gepost op: 08 januari 2006, 19:16:18 »
en een onbekende groente die ik in de diepvriezer had...).

Ja, dat heb ik ook wel eens achter in m'n koelkast, maar dan is dat en teken dat het tijd is om 'm schoon te maken...
Dapper om het in de soep te gooien ;)
Stiekem toch een banaan!

Aiko

Koelkast ontdooien
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2006, 19:20:10 »
Daarover gesproken: hoe maak je eigenlijk je koelkastvriezercombinatie schoon zonder dat je het risico loopt de inhoud te laten verderven, of zelfs te laten ontdooien? De kaas enzo kan ik wel even buitenleggen voor de duur dat mijn koelkast aan het ontdooien is, maar mijn ingevroeren groente die ik in grote zakken heb ingevroren dan? Mijn koelkast heeft best veel ijsvorming onderhand, dat moet toch echt eens weggehaald worden...

Offline linz

• 225
Koelkast ontdooien
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2006, 19:25:46 »
Eerst helemaal leegeten, dan pas schoonmaken!
(of anders wellicht diepvriestassen en koelelementen gebruiken?)

Edit: Kiwi was me voor!
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2006, 19:26:42 door linz »
Stiekem toch een banaan!

Offline linz

• 225
Koelkast ontdooien
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2006, 19:31:00 »
 ::)
Stiekem toch een banaan!

Aiko

Koelkast ontdooien
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2006, 19:36:19 »
Je kunt het of allemaal opeten (zoals ik altijd doe voor ik op vakantie ga, mijn koelkast is dus net weer helemaal schoon), of je wacht tot het flink vriest en legt dan alles buiten neer.
Wel oppassen voor hongerige buurkatten dan!

Leegeten is onbegonnen werk. Er ligt een complete witte kool ingevroren, een halve knolselderij, een halve bloemkool en eennogwattum. Dat duurt maanden voordat ik dat via soep heb weggewerkt. Zodra het eens vriest zal ik het dan maar eens op wagen het buiten te leggen. Welke normale kat zit nu aan de bevroren kool...?

(of anders wellicht diepvriestassen en koelelementen gebruiken?)

Heb'k niet.

Ik eet de laatste tijd overigens weer vele augurken. Lekker op brood en mijn pottenverzameling zwelt nu derhalve ook weer aan. Heb in een anderhalve week al tweeeneenhalve pot leeggewerkt. Dus weer een hoop opslagruimte in potten voor mijn granen!

smikkeltje

Re:Koelkast ontdooien
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2006, 16:16:13 »
kan je niet de buren lief aankijken en een beetje diepvriesruimte bij hun lenen voor een dagje?

Offline Sanja

• Forumkenner 2005
  • 2.541
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2006, 16:39:51 »
Ja Aiko, vraag het eens aan je bovenbuurman.  ;D
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2006, 16:55:25 »
Die bovenbuureikel mag van mij een koelkast in zijn strot krijgen!
Misschien moest ik eens makelaarkrantjes en verhuisbedrijffoldertjes door zijn brievenbus gooien...

bienne

« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2006, 16:56:30 »
koelbox in de aanslag en zorgen voor koude koelelementen. Zoveel mogelijk opeten en ontdooien met de fohn! Dan gaat het veel sneller en kan de koelkast/vriezer snel weer aan. Werkt perfect

Offline Jacqueline

• 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2006, 17:16:18 »
Ja, heb pas ook nog met de fohn ontdooit, werkt inderdaad goed. Je moet wel even geduld hebben maar als het eenmaal begint te smelten gaat het echt hard.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2006, 17:30:18 »
en ontdooien met de fohn! Dan gaat het veel sneller en ...

verbruikt lekker veel energie.

Buiten leggen van het eten (het is toch wel behoorlijk koud) en geduld hebben werkt ook uitstekend.

Macka

« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2006, 21:45:53 »
Wat wel werkt als je wilt dat de vriezer sneller ontdooit: een emmer heeft water erin zetten. Kost ook nog wat energie, maar alvast een stuk minder dan met een fohn.

the_disheaver

« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2006, 14:42:34 »
Wat wel werkt als je wilt dat de vriezer sneller ontdooit: een emmer heeft water erin zetten. Kost ook nog wat energie, maar alvast een stuk minder dan met een fohn.

Wat een totale energieverspilling... Eet het op, zet het buiten, ga naar een buur, leen een koeltas.

Warm water kan wel efficieter zijn dan een fohn. Maar waarom zou je?

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2006, 18:30:25 »
Omdat je niet de hele dag de tijd hebt?

Ik moet binnenkort ook de koelkast weer eens ontdooien, en ik ga voor dingen in kratjes ofzo buiten zetten, afgedekt met een iets. En dan grote (wijde, veel oppervlakte) pannen kokend water erin.
This is between me and the vegetable!

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2006, 21:44:16 »
Ik zet de ventilator altijd voor de te ontdooien vriezer. Gaat supersnel! En kost vast wel iets minder energie dan een fohn.

g11ling

« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2006, 21:55:27 »
Voor je begint stel je je vriezer op extra hard vriezen in. Dan wordt alles extra gekoeld en kun je het prima een tijdje goed houden buiten je vriezer.
Bij een beetje fatsoenlijk model vriesvak kun je na een paar minuten met een BOT mes de grote stukken ijs van de wanden afwippen. Niet te lomp werken maar gewoon beetje rielekst doen.
Kom met heet water werkt ook prima om het proces te versnellen.

bienne

« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2006, 17:27:28 »
 :-[ een fohn vreet idd wel energie. Maar omdat het vaak lang duurt en de boel gaat lekken ondanks een opvangbak en handdoeken doe ik het vaak zo. En het gaat best wel snel

« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2006, 17:43:35 »

IJs smelten kost altijd energie.
Of die nou van een föhn of van de verwarmde lucht afkomstig is, het zal niet heel veel uitmaken qua verspilling. Tenzij je buiten het stookseizoen gaat ontdooien, maar dan moet je nog een paar maandjes wachten. Of je moet de koelkast buiten laten ontdooien (op vorstvrije dagen), of op een onverwarmde zolder of zo, maar dan duurt het nóg langer.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Kim

• 114
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2006, 14:10:56 »
Maar ik dacht dat dat slecht voor je vriezer was, met extra warmte ontdooien??
Wij hebben gelukkig twee koelkasten en twee vriezers, en ontdooien ze om de beurt  :P

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2006, 16:27:06 »
Bij een beetje fatsoenlijk model vriesvak kun je na een paar minuten met een BOT mes de grote stukken ijs van de wanden afwippen. Niet te lomp werken maar gewoon beetje rielekst doen.
Vooral oppassen als je losse koelleidingen (zo van die dunne aluminium buisjes) in je diepvries hebt, als je er teveel kracht op gaat zetten, kun je die dingen beschadigen, gaat de gas eruit (onherstelbaar) en dan kan je een nieuwe diepvries gaan kopen. Das nog duurder dan een föhn.