Vegatopia Forum

Vegetariërs bedrogen?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spacewolf

Vegetariërs bedrogen?
« Gepost op: 23 december 2005, 23:47:31 »
Ik was laatst even de ingrediënten van een pakje Cup A Soup aan het bekijken en ik ging de E-nummers even opzoeken op internet en toen zag ik dus dat er in iedergeval 1 nummer bij zat die zeker niet vegetarisch was en 1 was niet zeker, en dat terwijl het product als vegetarisch op de site van Cup a Soup staat.

En het lijk mij wel een goed idee om hier over die producten hier te bespreken, en ik zal ze dan toevoegen in deze post zodat het gemakkelijk terug is te vinden.

Offline Anand

  • ***
  • 112
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2005, 13:58:25 »
Heb unox al nooit vertrouwd en kocht het toch al niet.

Offline Anne

Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2005, 15:41:53 »
om welke smaak soep en welke E-nummers gaat het dan?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2005, 16:08:25 »
er was maar 1 of 2 smaken vegetarisch toch?
Stem op de Partij voor de Dieren

spacewolf

Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2005, 16:22:34 »
Volgens de cup a soup site zouden deze vegetarisch zijn:

  • Asperge crème
  • Champignon
  • Groenten
  • Prei Crème
  • Tomaat
  • Helder: Tuinkruiden
Bij Tomaat heb ik gemerkt dat er E-nummers bij zaten die niet vegetarisch waren.
Ik zal straks even kijken welke E-nummers het zijn.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2005, 16:25:01 door spacewolf »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2005, 16:50:12 »
Ik zou toch maar even informeren en doorvragen...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2005, 17:20:56 »
De NVB is net een campagne begonnen, door o.a. te stellen dat veel eigen v-kenmerken onduidelijk zijn en ze daarom het v-kenmerk van de NVB moeten gaan gebruiken. Unilever (o.a. Cup A Soup) doet dat overigens al, dus als daar V op staat is het ism de NVB.
,,,,فلافل

spacewolf

Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2005, 20:02:54 »
De NVB is net een campagne begonnen, door o.a. te stellen dat veel eigen v-kenmerken onduidelijk zijn en ze daarom het v-kenmerk van de NVB moeten gaan gebruiken. Unilever (o.a. Cup A Soup) doet dat overigens al, dus als daar V op staat is het ism de NVB.

Er staat op het doosje en logo met de tekst "vegetarisch" en "EVU" en een "V" in een plantvorm in het midden.

Deze E-nummers staan op de ingrediënten:
(smaakversterkers)

E-621

"Dieetbeperkingen :
Geen. Glutaminezuur en glutamaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten. Ze bevatten geen gluten."

E-627 (twijfelgeval)

"Dieetbeperkingen :
Hoewel guanylzuur en guanylaten vrijwel altijd van gist afkomstig zijn, wordt het ook gewonnen uit sardientjes. Ze zijn dus niet geschikt voor vegetariers en veganisten. "

E-631 (twijfelgeval)

"Dieetbeperkingen :
Inosinezuur en inosinaten zijn vrijwel altijd van vlees of vis afkomstig, hierbij zijn onreine dieren niet uit te sluiten. Ze zijn dus niet geschikt voor vegetariers en veganisten, en zonder de oorsprong te weten, niet altijd voor Moslims, Joden en Hindoes. Alleen de producent kan de oorsprong van het product aangeven. "
« Laatst bewerkt op: 28 december 2005, 20:04:19 door spacewolf »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2005, 20:11:21 »
Nou, eh, uhm, lijkt me allemaal okee, toch?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2005, 20:13:21 »
Het lijkt me niet dat e627 van sardientjes afkomstig is. Maar e631 zou ik wel gaan navragen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2005, 20:16:14 »
Maar e631 zou ik wel gaan navragen.
O ja. Ik zag alleen maar het twijfelgeval en dat de producent uitsluitsel kon geven. Ik word altijd zo ongeduldig met het trekken van conclusies als me veel informatie wordt aangeboden en er geen slotsom bij gegeven wordt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #11 Gepost op: 28 december 2005, 20:36:52 »
Maar als er een officieel Vkenmerk op staat (wat ook zo is) dan is er toch door de producent uitsluitsel gegeven? Anders was dat kenmerk niet afgegeven. Het is niet een eigen kenmerk dat ze gebruiken.
,,,,فلافل

spacewolf

Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2005, 20:42:32 »
Maar als er een officieel Vkenmerk op staat (wat ook zo is) dan is er toch door de producent uitsluitsel gegeven? Anders was dat kenmerk niet afgegeven. Het is niet een eigen kenmerk dat ze gebruiken.

Daar zit wel wat in ja, maar voordat ik het in dit topic hoorde over de keurmerk wist ik er nog niet van.
Het zou dan wel goed zijn denk ik maarja, heb je het verhaal van die scharrelkip eieren wel gehoord, dat is ook gewoon belazerij, maargoed ik weet niet hoe het zit met zo'n keurmerk.

Ik heb nog wel even gemailt naar cup a soup, en even zien wat daar uit komt.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #13 Gepost op: 28 december 2005, 22:13:17 »
Ik heb nog wel even gemailt naar cup a soup, en even zien wat daar uit komt.

Het zou me buitengewoon verwonderen als ze je terugmailen dat hun product helaas niet geschikt is voor vegetariërs. Want in dat geval kunnen ze bij de NVB hun keurmerk netjes in een doosje doen en diep diep diep in de Hilversumse grond begraven.

spacewolf

Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2006, 20:55:01 »
Sorry voor de delay maar had problemen met mn computer, en mail.

De quote van de mail:

"E627 en E631 zijn niet afkomstig van dieren. Het product is vegetarisch."

Aiko

Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2006, 20:58:03 »
Ze bedoelen veganistisch?

spacewolf

Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2006, 21:02:04 »
Niet afkomstig van dieren dat is toch duidelijk, ik neem aan dat ze snappen dat als het ook maar een kleine stof is oid dat het dan ook afkomstig is van dieren.

spacewolf

Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2006, 21:04:15 »
Ik had nog even wat nagevraagd over de knabbel noten van Duyvis, of E635 ook dierlijk is.

Het antwoord van hun is een beetje vreemd  ??? :

Citaat
Hartelijk dank voor uw mail, waarin u vraagt of de smaakversterker met E-nummer 635 van dierlijke of natuurlijk afkomst is.

E635 in de Klabbelnoten Oriëntal is niet van dierlijke afkomst. Wel de koemelk eiwit en lactose en varkensvlees dat erin zit.

Wel kom ik nog E621 tegen bij de ingrediënten alleen die zou volgens voedsel.net niet van dierlijke afkomst zijn, en kom dus helemaal geen varkensvlees tegen.  ???
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2006, 21:09:47 door spacewolf »

Aiko

Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2006, 21:06:41 »
Niet afkomstig van dieren dat is toch duidelijk, ik neem aan dat ze snappen dat als het ook maar een kleine stof is oid dat het dan ook afkomstig is van dieren.

Zeg dat nou niet al te luid.
Er zijn tenslotte ook 'koks' die vinden dat vis en kippenvlees in een vegetarisch menu past.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vegetariërs bedrogen?
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2006, 22:03:26 »
Dan zit het varkensvlees waarschijnlijk in de aroma. Staat er 'aroma' op de verpakking?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call