Vegatopia Forum

Van Dobben kaaskroket

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Van Dobben kaaskroket
« Gepost op: 09 november 2005, 22:05:35 »
Vandaag ontdekt in het vriesvak bij Super de Boer (met grote letters "NIEUW"): de van Dobben kaaskroket! Een lekkere pittige kaaskroket met de grootte van de groentekroket (die ik er niet bij zag staan, is die er uit of gewoon minder populair?).

Ik vond hem heerlijk, een kaassoufflee kan toch echt niet op tegen een kaaskroket!

PS: er zit geloof ik wel gelatine in...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2005, 22:33:36 »
PS: er zit geloof ik wel gelatine in...

Ik wou net een feestje gaan geven; makkelijk verkrijgbare kaaskroketten, maar ja..... :-\
« Laatst bewerkt op: 09 november 2005, 22:34:01 door Superguppie »
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2005, 09:05:13 »

PS: er zit geloof ik wel gelatine in...

 :( Ik ken best wat vega mensen die de Van Dobben kaaskroket op de uni eten, of is dat niet een echte merk-kroket?

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2005, 09:36:43 »
Volgens mij is dat een andere. Hij is veel dunner dan de Van Dobben. Maar de substantie er in lijkt erg op elkaar.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2005, 20:32:32 »
Jup er zit gelatine in grrrrrrrrr......
geloven is zeker weten dat je twijfelt

viv

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2005, 22:03:43 »
Lekker!! ;D

Daxe

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2005, 08:29:18 »
Ik koop altijd erg lekkere kaaskroketten bij de natuurwinkel, ik heb eigenlijk daar nooit er opgelet of er gelatine in zit  :-\

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2005, 15:54:35 »
Ik koop altijd erg lekkere kaaskroketten bij de natuurwinkel, ik heb eigenlijk daar nooit er opgelet of er gelatine in zit  :-\

Van Vetara denk ik? Die zijn okee.
Een kaaskroket heeft helemaal geen gelatine nodig, achterlijk dat ze bij Van Dobben zo lam zijn dat ze het met gelatine oplossen  :(
,,,,فلافل

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2005, 16:09:24 »
Nee, dat snap ik ook niet. Ik heb laatst voor het eerst zelf kroketten gemaakt en toen kwam ik ook recepten met gelatine tegen. Zo raar vond ik dat. Da's helemaal niet nodig.

Daxe

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2005, 18:26:14 »
Ik koop altijd erg lekkere kaaskroketten bij de natuurwinkel, ik heb eigenlijk daar nooit er opgelet of er gelatine in zit  :-\

Van Vetara denk ik? Die zijn okee.

Yes, die bedoel ik

Monique

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2005, 20:29:16 »
Ik heb em vandaag voor het eerst gegeten en vond em jummie.

Filiberke

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #11 Gepost op: 07 november 2006, 21:14:31 »
Ik ben nog niet echt veel langer vega dan een jaar en een paar maanden, maar wat is er eigenlijk verkeerd met gelatine?? Zit daar vlees in?? ???

blauw

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #12 Gepost op: 07 november 2006, 22:17:46 »
Gelatine wordt gemaakt van botten en dierenhuiden etc.

wikipedia:

Gelatine is een eiwitproduct dat wordt bereid door gedeeltelijke hydrolyse uit collageen. Collageen is een eiwit dat voorkomt in bindweefsels van zoogdieren, inclusief de mens (huid, botten en kraakbeen). Ook een meniscus bestaat voor een groot gedeelte uit collageen.

De gelatine wordt gewonnen door huiden en beenderen van vooral varkens en koeien na hydrolyse langdurig te laten trekken in heet water. Net zoals bij het trekken van een bouillon lossen de oplosbare bestanddelen op. Vervolgens wordt het resultaat ingedikt en gedroogd. (zie osseïne)

De meeste gelatine in voeding is afkomstig van huiden van varkens en kalveren (soms gevogelte of vis) en voor capsules van runderbotten.

Gelatine lost goed in warm water op en vormt bij afkoeling met dit water een gel. Op grote schaal wordt echter ook gelatine toegepast, die oplost in koud water (10 gr.C.). gelatine zit op veel glimmend snoep

De belangrijkste toepassingen in voeding zijn snoepjes, desserts (gelatinepudding) en bakkerijproducten. Gelatine komt voor in de meeste soorten drop. Voor een recept met gelatine, zie bavarois.

Ook wordt gelatine gebruikt voor de productie van harde en zachte capsules, respectievelijk voor medicijnen en cosmetische producten, zoals badparels.

Ook wordt gelatine toegepast op fotografische films en fotopapier.

Sommigen claimen een effect van de stof bij de gewrichtsziekten artrose en reuma, indien dagelijks gebruikt in hoeveelheden van circa 10 gram. Een internationaal uitgevoerd dubbelblind onderzoek met controlegroep liet echter geen significante verschillen zien met placebomedicatie, hoewel er in bepaalde deelgroepen mogelijk wel een effect waar te nemen was [1]

Gelatine wekt geen allergische respons op. Vermelding in de ALBA lijst is daarom niet nodig. Het hypoallergene karakter maakt het product uitermate geschikt voor medische toepassingen.

Uit ecologisch oogpunt is gelatine zeer interessant: varkens en koeien worden niet geslacht voor hun huiden of botten. Van een bijproduct van de vleesindustrie wordt dus een veelzijdig toepasbaar product gemaakt. Indien er geen gelatine-industrie bestond, zou elk varken circa 20 kg anderszins onverwerkbaar afval opleveren.

Rond het jaar 2000 zijn er twijfels gerezen of overdracht van BSE via gelatine theoretisch mogelijk is; voor zover bekend is dit echter niet het geval.

Leden van sommige religieuze groeperingen die geen varkensvlees mogen eten willen geen gelatine gebruiken die mogelijk van varkens afkomstig is; ook veganisten en vegetariërs gebruiken het niet vanwege de dierlijke oorsprong. Het vele gebruik maakt het lastig voor hen dit soort producten te vermijden. In de keuken kan het vaak worden vervangen door agar-agar, dat van zeewier wordt gemaakt.

San-dra

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #13 Gepost op: 14 november 2006, 14:47:38 »
Maar in kaas zit stremsel he.. voor die mensen die daar ook op letten.. Stremsel word gemaakt uit de maag van een kalf.. (behalve bij engelse kazen word er bijna altijd van dat stremsel gebruikt)

kimigirl

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2006, 15:27:42 »
Lang leve de Biologische kaas!!  ;D
En dan lekker zelf kroketten maken....
Die van de natuurwinkel zijn inderdaad ook best lekker.

Veppie

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2006, 19:46:26 »
Lang leve de Biologische kaas!!  ;D
En dan lekker zelf kroketten maken....
Die van de natuurwinkel zijn inderdaad ook best lekker.

recept recept :hungry:

beroepskok

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #16 Gepost op: 18 november 2006, 16:28:16 »
Basis voor ragout (vulling):

50 g boter
30 g bloem
0,75 l bouillon/gastrique (naar keuze)

boter smelten, bloem toevoegen en enkele minuten garen. Bouillon (koud!) erbij en doorroeren tot een stevige massa is ontstaan.

Je favoriete ingredient toevoegen: paddestoelen, kaas, garnalen, mosterd, tomatenpuree, kruiden, enz enz zolang de ragout niet veel dunner wordt.
Elke kaas is bijna wel geschikt.
Kruiden als dille, marjolein of tijm zijn bij bepaalde combinaties goed toe te voegen (experimenteer!)

1-Daarna de ragout in kroketvorm of bitterbalvorm "kneden".
2-Door bloem halen en beetje aandrukken.
3-Door eiwit halen (geen geel, want dan begint hij te soeffleren).
4-Door paneermeel halen en wederom lichtjes aandrukken.
5-Stap 3 & 4 herhalen tot er een stevig laagje omheen zit.
6-Frituren voor maximaal 4 minuten op 175 graden.

Ipv van ragout kan ook stevige (niet droog!) aardappel -  knolselderij of wortelpuree gemaakt worden, goed opsmaak brengen en je hebt groente/aardappelkroketten.

Knapt hij uitelkaar?
ragout te dun, iets meer bloem gebruiken.
te zachte panneerlaag, volgende keer beter aandrukken.





sjaakv

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #17 Gepost op: 24 december 2006, 22:06:55 »
hoi,
de reden dat er soms gelatine gebruikt wordt in kroketten is omdat dan de vulling iets vloeibaarder is als hij gefrituurd wordt, dit geeft voor het oog een iets mooier resultaat en dat wil uiteraard ook wat.
groeten sjaak

Veppie

Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #18 Gepost op: 25 december 2006, 09:58:15 »
hoi,
de reden dat er soms gelatine gebruikt wordt in kroketten is omdat dan de vulling iets vloeibaarder is als hij gefrituurd wordt, dit geeft voor het oog een iets mooier resultaat en dat wil uiteraard ook wat.
groeten sjaak

wat wil je hier mee zeggen? dat vegetariers geen oog voor kroketten hebben omdat ze liever geen gelatine eten? ???

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Van Dobben kaaskroket
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2006, 10:55:29 »
Hij reageert vast op 'Een kaaskroket heeft helemaal geen gelatine nodig, achterlijk dat ze bij Van Dobben zo lam zijn dat ze het met gelatine oplossen'. Het is niet per se nodig dus, maar ook niet zinloos om gelatine te gebruiken voor kroketten.