Vegatopia Forum

Vegetarisch eten en extreme fietsers

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Gepost op: 07 november 2005, 21:23:46 »
Een Vegatopia-bezoeker maakte me attent op een tekstje op vakantiefietser.nl. Het is de site annex webwinkel van wereldfietser Eric Schuijt die momenteel onderweg is naar Myanmar (Birma). Als je dit soort extreme afstanden aflegt, moet je geen vegetariër zijn, zegt hij, want dan trek je dat niet. Dit schrijft hij:

Citaat
Vegetarisme op reis
Al even over de grens wordt het als vegetariër al moeilijk om vleesvervangende producten te vinden. Zeker als fietser nemen je krachten snel af als je niet gebalanceerd eet. Marijke, die vegetariër is, heeft zelf al eens ondervonden wat de gevolgen hiervan zijn. Ondanks twee maanden fietsen door Thailand, Maleisië en Indonesië hield ze vast aan haar principes, maar raakte ze sterk verzwakt. Na twintig kilometer fietsen was ze al afgepeigerd. Daarom is het noodzaak om je principes tijdelijk aan de kant te schuiven. Marijke snijdt tijdens vakanties haar vlees altijd in minuscule stukjes en prakt deze dan door haar eten. Zo krijgt ze wel de nodige vezels en mineralen binnen, maar merkt ze niet dat ze vlees eet.

Nu weet ik niet zoveel van dit soort extreme sporten en wat je daar allemaal wel en niet voor nodig hebt, maar ik neem aan dat je dat met een gedegen voorbereiding als vegetariër ook makkelijk moet kunnen. Als je wekenlang alleen maar op salades leeft, kan ik me voorstellen dat je op een gegeven ogenblik van je fietsie kukelt. Iemand daar goed onderbouwde ideeën over?
« Laatst bewerkt op: 07 november 2005, 21:26:49 door J@n »

Aiko

Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2005, 21:33:52 »
"Na twintig kilometer fietsen was ze al afgepeigerd" klinkt meer als een algeheel conditieprobleem. Ik ben vooral even benieuwd hoe ze 'afgepeigerd' in meer woorden zal omschrijven. Verzuring in de benen? Spierpijn? Algehele zwakheid, een zwak gevoel? Dan misschien iets gewoon iets meer eten?

Als ik fiets, fiets ik vijfendertig tot vijftig kilometer in één zitting. Dat fietsen is weliswaar niet zo 'extreem' (vanuitgaande, ik zie verder geen aantallen van gefietste kilometers per dag) als in bovenstaand voorbeeld, maar naast hardlopen en wandelen toch wel tweemaal per week. Dit doe ik nu al vier en een half jaar vrij intensief. Ik heb er dus - net als de schrijver een eigenervaring, geen hele concrete objectieve onderbouwing - in ieder geval een geheel andere mening over.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2005, 21:36:39 »
Wat knap dat Marijke vezels binnenkrijgt als ze vlees eet. Geen wonder dat het arme ding van haar fiets kukelt met zo'n speciaal darmstelsel dat vezels haalt uit vlees!

Ik vind het nonsens wat hij schrijft en veel duursporters hebben dat al bewezen.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2005, 23:58:47 »
Iemand daar goed onderbouwde ideeën over?

Iets met Tour de France en héél véél koolhydraten.

“it's strange how life makes sense in time...”

Aiko

Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2005, 23:59:24 »
Was die Michael Rasmussen niet een vegetarier / veganist?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2005, 22:04:08 »
Ik weet niet hoeveel zij normaal zou willen fietsen op een dag, maar toen ik op mijn dertiende en veertiende op fietsvakantie ging heb ik toch aardig wat kilometertjes afgelegd (2e keer 1000 km in drie weken). Ik was toen geen vegetarier, maar we kookten zelf, zonder pitje, dus het kwam neer op veel salade en stokbrood. Afgezien van mijn gebruikelijke middagdip rond 1300 smiddags hield ik het prima vol!

Ik denk dat je gewoon moet zorgen dat je in ieder geval genoeg koolhydraten binnenkrijgt, veel pasta en rijst dus, en verder op je eiwitten letten. Dat moet als vegetarier echt geen probleem zijn lijkt me.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2005, 09:35:42 »
Ik wat ik van de reisverhalen begreep van mensen die in Zuid oost Azie waren geweest is het nogal lastig daar een zeer uitgebalanceerd dieet te eten als je het vlees weg wilt laten. Ik vraag me af of je daar bijvoorbeeld genoeg ijzer bij binnenkrijgt. Wat best een beangrijk mineraal is zeker als je veel beweegt en op grotere hoogten bevindt.
Zo.

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2005, 09:37:19 »
Zeker dat je er al even over de grens, zoals hij schrijft, problemen mee kan krijgen, lijkt me wat overdreven. In Duitsland of Frankrijk moet je toch echt aan voldoende plantaardige voedingsstoffen kunnen komen, ook om extreme afstanden te kunnen fietsen. En in het verre oosten lijkt het me zeker moeilijk om genoeg binnen te krijgen, maar dat geldt dan ook voor vleeseters en daarop moet je je toch ook voorbereiden bij zo'n onderneming.

10 jaar geleden gingen twee meisjes van mijn school op stage in India en die kwamen wel enigszins ondervoed terug; maar die waren geen vegetarier en deden ook niet aan extreem fietsen!

Maar helaas, een onderbouwing ontbreekt bij mij ook :(

Offline Anne

Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2005, 15:48:28 »
In thailand en indonesie wonen veel boedisten. Maleisie weet ik zo niet. In thailand is het iig de grootste godsdienst.
Boedisten zijn van hun geloof uit vaak vegetarier, of zelfs veganist.
Mijn ervaring toen ik in Thailand was, was dat het geen probleem was om degelijk vega maaltijden te krijgen. Veel met tofu herinner ik me.
Heeft met fietsen natuurlijk niks te maken, maar het lijkt me stug dat je daar geen fatsoenlijk voedsel kan krijgen. Dan zoekt ze gewoon niet goed genoeg.

Offline Kupu-kupu

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2005, 16:16:49 »
Mijn zus en zwager hebben zo'n 1.5 jaar gefietst door z.o Azie e.v
Natuurlijk hadden ze wel eens hun zwakkere dagen, maar dat zal een vleeseter ook hebben en zeker als je door Azie reist . De hitte , ander voedsel etc.  (Is het trouwens extreem om je fiets als vervoersmiddel te gebruiken in het buitenland ? )
Gemiddeld fiets je tussen de 60 en 110 km per dag. En je komt niet altijd aan in een toeristen plaatsje met keuze uit allerlei menus. Het is veel lastiger om buiten de deur te eten, de taal niet te spreken en  iets zonder vlees of vis  te vinden. Toch is het hun altijd gelukt.  Supermarkten en lokale winkeltjes verkopen koek etc. Pinda's noten en vers of gedroogd fruit lukt ook wel . Rijst en noedelgerechten vind je vaak wel op lokale markt of eethuisjes. Op een gegeven moment weet je wel de naam van een gerecht . Het is lastig en het zal per land verschillen hoeveel moeite het kost . China en Tibet lijken mij bijvoorbeeld moeilijker dan Thailand en Maleisie.  ???

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2005, 15:18:13 »
Ik vind het vooral raar hoe ze ermee omgaat. Je vlees in kleine stukjes snijden zodat je het niet merkt.....het gaat toch niet om de smaak van vlees maar om de achterliggende gedachte. Vind het nogal vreemd om te denken "zolang ik niet merk dat ik vlees eet is het wel ok".

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2005, 19:01:06 »
Ik vind het een kulverhaal. Er zijn voldoende topsporters die keer op keer bewijzen dat je ook zonder vlees topprestaties kunt leveren. En die worden echt niet volgepompt met vleesvervangers, die eten ook normale maaltijden. Als je je goed voorbereid hoeft het geen enkel probleem te zijn, ook in die landen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Kupu-kupu

  • **
  • 47
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2005, 12:34:48 »
In thailand en indonesie wonen veel boedisten. Maleisie weet ik zo niet. In thailand is het iig de grootste godsdienst.
Boedisten zijn van hun geloof uit vaak vegetarier, of zelfs veganist.
Mijn ervaring toen ik in Thailand was, was dat het geen probleem was om degelijk vega maaltijden te krijgen. Veel met tofu herinner ik me.
Heeft met fietsen natuurlijk niks te maken, maar het lijkt me stug dat je daar geen fatsoenlijk voedsel kan krijgen. Dan zoekt ze gewoon niet goed genoeg.

In Indonesie wonen nagenoeg geen boedisten, het is het grootste moslimland in de wereld. Je kunt er trouwens wel heerlijk vegetarisch eten. En in Thailand zijn er weinig mensen die vanwege het boedisme vlees / vis laten staan. Best lastig om iets te vinden als je niet in een toeristenplaats bent.  Moet Eric als vleeseter ook nog op zoek na een dag fietsen naar vleesloze gerechten, heeft ie vast geen zin in.

ufo

Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #13 Gepost op: 08 december 2005, 19:13:14 »
tijdens het wielrennen (geen wedstrijden) heb ik nooit gemerkt dat ik minder energie had dan mijn vleesetende metgezellen, sterker nog, ik leek meer te hebben en op veel minder eten te kunnen functioneren dan de anderen.


is die armstrong niet vegetariër ?

Flien

Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #14 Gepost op: 08 december 2005, 22:25:43 »
Dan zal Marijke pasta moeten eten, pasta pasta pasta pasta.. dat eten de fietsertjes van de Ronde van Frankrijk ook.. ;)

Ik dacht dat in die Oosterse Landen veel vegi wordt gegeten.. ???

Flien..

Flien

Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #15 Gepost op: 08 december 2005, 22:27:03 »


Ik dacht dat in die Oosterse Landen veel vegi wordt gegeten.. ???



Sorry de vraag was al gesteld.. Excuses hiervoor..

kabir

Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2006, 22:52:41 »
Wat knap dat Marijke vezels binnenkrijgt als ze vlees eet. Geen wonder dat het arme ding van haar fiets kukelt met zo'n speciaal darmstelsel dat vezels haalt uit vlees!

Ik vind het nonsens wat hij schrijft en veel duursporters hebben dat al bewezen.

haha
Slim opgemerkt. :D

Na 20 km afgepiegeld, dan heb je een heel slechte conditie.  :o
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2006, 22:53:07 door kabir »

Macka

Re:Vegetarisch eten en extreme fietsers
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2006, 19:12:50 »
Wat knap dat Marijke vezels binnenkrijgt als ze vlees eet. Geen wonder dat het arme ding van haar fiets kukelt met zo'n speciaal darmstelsel dat vezels haalt uit vlees!

Ik vind het nonsens wat hij schrijft en veel duursporters hebben dat al bewezen.

haha
Slim opgemerkt. :D

Na 20 km afgepiegeld, dan heb je een heel slechte conditie.  :o
Mwah, dat hangt er een beetje vanaf hoe je fietst hoor. Als je 20 km 'zo hard mogelijk' gaat, heb je het daarna echt wel even gezien hoor...