Vegatopia Forum

Jamie's Italie - Jamie Oliver

Offline Selly

• 30.783
Jamie's Italie - Jamie Oliver
« Gepost op: 21 oktober 2005, 17:27:20 »
Nergens in het kookboekenforum wordt een Jamie Oliver kookboek beschreven? Dat is gek.
Ik heb zojuist de nieuwste Jamie Oliver gekocht: Jamie's Italie over Italiaans eten dus. Op het eerste oog ziet het er aardig uit. Originele recepten ook. Ik zal van het weekend een uitgebreide recensie schrijven, maar vroeg me in de tussentijd af: heeft iemand anders em ook al?
,,,,فلافل

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jamie's Italie - Jamie Oliver
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2005, 14:42:36 »
Nergens in het kookboekenforum wordt een Jamie Oliver kookboek beschreven? Dat is gek.
Ik heb zojuist de nieuwste Jamie Oliver gekocht: Jamie's Italie over Italiaans eten dus. Op het eerste oog ziet het er aardig uit. Originele recepten ook. Ik zal van het weekend een uitgebreide recensie schrijven, maar vroeg me in de tussentijd af: heeft iemand anders em ook al?

Ik heb 'm niet, maar wel andere boeken van 'm geprobeerd; over het algemeen vind ik dat hij weinig aandacht heeft voor de vegetarische keuken, of ligt dat aan mij?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2005, 18:04:58 »
Het zesde kookboek van Jamie Oliver is afgelopen week verschenen, gelijk ook in Nederlandse vertaling. Dit nieuwe kookboek richt zich helemaal op de Italiaanse keuken. Het boek bestaat uit zeven hoofdstukken: antipasti/voorgerechten; straatvoedsel & pizza; primi: eerste gangen, soepen, pasta, risotto; insalate/salades; secondi/hoofdgerechten; contorni/bijgerechten; dolci/desserts.

Net zoals de andere kookboeken van Jamie Oliver is het boek doorspekt met een populair toontje ('deze pasta zul je te gek vinden') en zijn er weer wat overdreven, niet ter zake doende foto's (Jamie op de foto met ranzige, accordionspelende zigeuners waarvoor je in het echte leven een blokje om zou lopen).  Er zijn redenen om dit kookboek als vegetarier niet te kopen. Zo is het geen vegetarisch kookboek, en heeft Jamie er een handje van grote vissen, speenvarkens en ander niet vegetarisch voedsel groot op de foto te zetten. Als je daar bij voorbaat misselijk van wordt kun je het kookboek beter niet kopen.

Ook ik ben geen groot fan van dit soort foto's, maar toch koop ik de kookboeken van Jamie Oliver altijd graag.  Hij verzint namelijk af en toe combinaties waar ik zelf niet op zou komen. Als je al een grote collectie kookboeken hebt, kom je in nieuwe kookboeken niet altijd originele recepten tegen. In dit kookboek wel. Ze zijn bovendien redelijk makkelijk te maken, zodat ik zo'n kookboek af en toe onder mijn vriends neus kan schuiven met de suggestie dat hij eens uit zo'n kookboek kookt. De niet vegetarische recepten die er in zitten, zitten apart in een hoofdstuk redelijk op het eind, dat je dus makkelijk over kan slaan. In de andere hoofdstukken komen ook wel niet vegetarische recepten voor, maar vaak kun je die gerechten met niet zo veel moeite vegetarisch maken. En zeker de Italiaanse keuken kent gewoon heel veel vegetarische recepten.
Voorbeelden van originele recepten vind ik de spaghettibeigneits, gebakken ricotta, gefrituurde pizza en bloemkoolrisotto.

Een ergernis is dat er net zoals bij de kookboeken van het River Cafe gebruik wordt gemaakt van ingredienten die hier niet of nauwelijks te krijgen zijn: jonge, kleine artisjokken die je in zijn geheel kan eten, cavolo nero, Italiaanse citroenen. Maar erg veel wordt hiervan niet gebruik gemaakt, dus dat is overkomelijk.

Jamie's Italie
Jamie Oliver
32,95 Culinaire Boekerij
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2005, 11:23:40 »
Ik heb alle boeken van Jamie, maar deze heb ik (nog) niet gekocht. Ik bladerde het boek door en vond het op het eerste gezicht nogal veel lijken op de vorige boeken. Ook de foto's met dode beesten stoten me af.
Ik heb het idee dat de recepten van zijn nieuwe boek een beetje een verzameling is van zijn vorige boeken. Ik weet niet hoor, misschien ben ik een beetje voorbaarig. Dit boek moet ik eerst nog eens goed bekijken voordat ik besluit of ik het écht wil hebben....voor 32,95.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2005, 14:20:40 »
Ik heb de andere kookboeken ook, behalve deel 2, en hoewel ik ze niet uit mn hoofd ken, ben ik nog geen dubbele recepten of recepten die enorm veel op elkaar lijken tegen gekomen.
,,,,فلافل

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2005, 19:58:53 »
 :gossip: J. is gauw jarig dus heb ik 'm voor zijn verjaardag gekocht. Het leek mij een mooi boek en hij kookt nog wel eens wat uit zijn andere J.O. kookboeken.

Offline veggiesara

• 225
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
« Reactie #6 Gepost op: 28 april 2006, 22:10:36 »
Ookal is het geen vegetarisch kookboek, ik vind er behoorlijk wat heerlijke recepten in terug! Mijn ouders eten de receptjes met vlees, ik de vegetarische! Ik hou van Jamies kookkunst (l) maar sommige foto's vind ik ook nogal 'juk' ja..

anjo

« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2006, 10:36:17 »
Vond ik ook, om er plezierig in te bladeren
heb ik ze er netjes uitgehaald.

Offline veggiesara

• 225
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2006, 20:23:51 »
Is een goed idee ;) maar ik vermoed dat mn ouders het niet zo leuk zouden vinden moest ik met knipwerk gaan beginnen in het boek :p
De pasta's die er in staan zijn trouwens heerlijk

anjo

« Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2006, 16:54:05 »
Dat kan ook alleen als het je eigen boek is,
daar ging ik van uit.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2006, 18:22:07 »
Ik heb de andere kookboeken ook, behalve deel 2, en hoewel ik ze niet uit mn hoofd ken, ben ik nog geen dubbele recepten of recepten die enorm veel op elkaar lijken tegen gekomen.

Als je het helaas niet uit je heeft kent, is het zeker lastig als ik vraag hoe je dat feta broodbeleg van hem maakte?
Het was een weckpot met feta, in de olijf-olie met (oorspronkelijk) pepertjes. Ik heb dat ooit lang geleden zo'n pot van iemand gekregen en was zo'n heerlijk broodbeleg ....
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 06 mei 2006, 14:47:28 »
Volgens mij heb ik dat recept op mijn pc staan. Klopt het dat het uit zijn tvprg kwam?
Over een paar dagen ben ik weer thuis en dan zal ik eens kijken.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #12 Gepost op: 06 mei 2006, 14:57:18 »
De engelstalige versie ligt in de ramsj.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #13 Gepost op: 06 mei 2006, 15:16:02 »
Volgens mij heb ik dat recept op mijn pc staan. Klopt het dat het uit zijn tvprg kwam?
Over een paar dagen ben ik weer thuis en dan zal ik eens kijken.

Ik weet het niet, het was van mijn schoonzusje met wie niet een al te goede band heb. Ik heb het wel een keer geprobeerd na te maken, maar dat was het toch niet....

Offline veggiesara

• 225
« Reactie #14 Gepost op: 07 mei 2006, 14:15:25 »
Ik denk ook dat het van zn TV programma kwam.. je kan altijd eens op zijn site kijken :)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #15 Gepost op: 07 mei 2006, 14:20:23 »
het feta-beleg moet uit deel 2 komen, want ik heb de andere delen nageslagen en daar staat het niet in.
Ik moet ook ergens een deel 2 op mn comp hebben staan, maar waar... maar goed Hiziki had het dus waarschijnlijk.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #16 Gepost op: 08 mei 2006, 19:57:56 »
De engelstalige versie ligt in de ramsj.

Dat wilde ik weten inderdaad! Voor 20 euro ofzo bij de Slegte?
yeuh, dan kan ik die kado gaan doen aan iemand.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #17 Gepost op: 08 mei 2006, 20:10:28 »
Deze komt uit de 2e:

Marinated Feta Cheese Salad

1 pound feta cheese
Flaked dry red chili
Dried oregano
Dried parsley
Bay leaf
Dried lemon thyme
Dried purple basil
Freshly ground black pepper
Fennel seeds
Remove the feta cheese from the pack and pat as dry as possible with kitchen towel. Press the flavours into it. Pack the cheese tightly into a jar and cover with olive oil. It will keep in the fridge for up to two months.
Tips: Don’t use bought dried herbs, instead make your own by drying leftover fresh herbs on a baking sheet. Leave them somewhere warm; e.g. on top of your boiler, washing machine, or oven and they will dry within a week. Or put them in the oven at 200 to 225 degrees for 1 hour.
Uses: On a big plate, covered in fresh basil – served with lots of other salads. As a cheese course, with crusty bread and fruit Don’t throw away the oil – use it in your dressing.

Bedoelde je die?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2006, 22:34:06 »
Ja! Dat was hem! Ik kan hem iedereen van harte aanraden, maar of ik hem zonder peper en zonder venkelzaadjes nog maak, moet ik even over nadenken.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2006, 22:40:42 »
je mag ook geen anijs? Want anijszaad en venkelzaad kun je uitwisselen. Ipv de peper kun je wellicht mierikswortel/scherpe mosterd/wasabi als dat wel mag gebruiken.
,,,,فلافل