Vegatopia Forum

Kunnen avocado's overrijp zijn?

Offline Viz

• 395
Kunnen avocado's overrijp zijn?
« Gepost op: 30 augustus 2005, 14:28:41 »
Zie vraag hierboven...
Ik had nl vorige wk 2 avocado's op de markt gekocht. Deze waren toen nog onrijp. Vreemd genoeg werd de ene veel sneller rijp dan de andere. Omdat ik dacht dat de ander ook wel snel rijp zou worden heb ik nog een paar dagen gewacht. Maar vreemd genoeg is nr 2 nu nog bijna even hard als toen ik hem kocht. Nr 1 is ondertussen echter helemaal zacht geworden.
Kan ik hem nu nog wel eten? Ik wilde voor mezelf dan maar van 1 avocado guacamole maken...

Groetjes, Isa
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2005, 22:50:57 door Annemieke »
'fish are friends, not food!'

Offline bloempjuh

• 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Kunnen advocado's overrijp zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2005, 15:13:19 »
Even stukje afsnijden en ruiken?
Zacht kan betekenen dat 'ie goed is, maar kan ook idd overrijp zijn.
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline maud

• 373
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2005, 16:21:12 »
Wat raar dat ie weer hard geworden is. Misschien is ie een beetje uitgedroogd? Ik zou hem idd gewoon even openmaken en kijken/ruiken/proeven.  ;)
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2005, 16:21:27 door maud »

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2005, 17:23:22 »
Nr 1 is ondertussen echter helemaal zacht geworden.
Kan ik hem nu nog wel eten? Ik wilde voor mezelf dan maar van 1 advocado guacamole maken...

Doen. Hoe zachter de avocado, hoe beter, welhaast.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Viz

• 395
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2005, 17:39:06 »
Wat raar dat ie weer hard geworden is. Misschien is ie een beetje uitgedroogd? Ik zou hem idd gewoon even openmaken en kijken/ruiken/proeven.  ;)

Nou, hij is niet 'weer' hard geworden hoor, gewoon altijd hard gebleven...

Hoelang duurt het trouwens normaal ongeveer als je een advocado koopt voordat hij rijp is?

Offline Viz

• 395
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2005, 17:40:52 »
Ik had trouwens inderdaad guacamole gemaakt van de zachte advocado en hij was nog gewoon goed. Toch vond ik deze guacamole minder gelukt dan de laatste keer. Volgende x koop ik dus weer advocado's bij de AH. (Daar had ik trouwens die al rijpe advocado's gekocht die je gelijk kon gebruiken,handig :)  )

Groetjes, Isa

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2005, 18:23:27 »
Als ze echt te ver heen zijn wordt het vruchtvlees zwart. Dan wil je er al geen guacemole meer van maken.

(Daar had ik trouwens die al rijpe advocado's gekocht die je gelijk kon gebruiken,handig :)  )
Wat? Rijpe avocado's bij de Albert Heijn? Zelfs in de zakjes waarop staat dat ze rijp en klaar zijn voor gebruik zitten bij mij altijd donkergroene stenen waar je iemand een gat mee in zijn hoofd kan gooien.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2005, 18:24:39 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2005, 21:08:38 »
ik zie bij AH ook alleen keiharde avocado's die je eerst een week moet laten rijpen. Alsof je een week van te voren bedenkt dat je avocado wil. Gelukkig heeft de Turk wel rijpe.
,,,,فلافل

Offline Viz

• 395
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2005, 21:20:40 »
ik zie bij AH ook alleen keiharde avocado's die je eerst een week moet laten rijpen. Alsof je een week van te voren bedenkt dat je avocado wil. Gelukkig heeft de Turk wel rijpe.

Nee hoor, ze hebben ook per 2 stuks verpakte die gelijk 'eetrijp' zijn. Die had ik vorige keer. Ze zijn iets kleiner dan de 'normale'.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2005, 21:21:49 »

Nee hoor, ze hebben ook per 2 stuks verpakte die gelijk 'eetrijp' zijn. Die had ik vorige keer. Ze zijn iets kleiner dan de 'normale'.

Nou ja, dat merk heet eetrijp ofzo, ik ken die, maar zowel de mango's als avocado's van eetrijp zijn altijd superhard en oneetbaar.
Scheelt wellicht per AH. Ach ik haal dat soort dingen gewoon elders.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2005, 22:44:33 »

De AH heeft al jaren het rijpe avocado beleid. Ze hebben nu dus ook die eetrijpe Hass dingen. Maar bij de AH's waar ik kom, liggen ook altijd gewone avocado's waarvan een groot deel rijp.

Een overrijpe avocado is echt goor, zwart met draden erin. Bij de islamitische winkels in Leiden koop ik liever geen avocado's meer, want die zijn echt heel vaak overrijp.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2005, 22:47:56 »

De AH heeft al jaren het rijpe avocado beleid.

hier in verschillende AH's echt alleen harde avocado's. Nou ja, incidenteel zal er es een rijpe bij liggen maar dat is echt uitzondering.
Misschien is het een Amsterdams probleem.

In een documentaire of artikel over AH zag ik dat de groentenverkopers op cursus geleerd krijgen dat ze hun klanten moeten zeggen dat al het fruit van AH rijp is. Dat is natuurlijk ontzettende onzin. Voor perziken gaat het ook niet op. Idioot dat die mensen hun klanten verkeerd moeten voorlichten.
Ik ga eigenlijk een steeds grotere hekel aan AH krijgen, en dat voor een winkel waar ik zowat dagelijks mn boodschappen doe. Misschien moet ik daar eens verandering in brengen.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2005, 22:50:14 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Annemieke

• 18.716
Re:Kunnen avocado's overrijp zijn?
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2005, 22:51:25 »
Overigens is het avocado, niet advocado. Heb het in de titel en je bericht aangepast, isa.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2005, 22:57:39 »
Ik ga eigenlijk een steeds grotere hekel aan AH krijgen,
Ik ben echt al zo lang niet meer bij Appie geweest. Dure pretentieuze grootgrutters zijn het, allemaal. Gelukkig hebben we hier in Eanske de Food Factory.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2005, 22:58:40 »
 :'(

Die willen wij hier ook wel!

Offline Viz

• 395
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2005, 10:16:12 »
Overigens is het avocado, niet advocado. Heb het in de titel en je bericht aangepast, isa.
Ow, hihi, zal wel door mijn studieachtergrond komen...   ::)   :)

Offline Viz

• 395
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2005, 12:53:41 »
Kan je guacamole eigenlijk een dag in de ijskast bewaren?

Offline Viz

• 395
« Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2005, 12:55:00 »
Ik ben echt al zo lang niet meer bij Appie geweest. Dure pretentieuze grootgrutters zijn het, allemaal. Gelukkig hebben we hier in Eanske de Food Factory.

Toch vind ik dat de AH een breder aanbod vega producten heeft, vooral als je naar het vega broodbeleg kijkt (muv de 'vega-vis'-producten dan....  ::)  )

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2005, 13:12:04 »
Toch vind ik dat de AH een breder aanbod vega producten heeft, vooral als je naar het vega broodbeleg kijkt (muv de 'vega-vis'-producten dan....  ::)  )
Ja, maar ik koop geen "vega-producten" ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Viz

• 395
« Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2005, 13:21:36 »

Ja, maar ik koop geen "vega-producten" ;D

En je krijgt geen airmiles bij de Foodfactory :P