Vegatopia Forum

Zelf kaas maken / plantaardig stremsel

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hillela

Zelf kaas maken / plantaardig stremsel
« Gepost op: 20 augustus 2005, 15:22:27 »
hallo,
Ik zit te denken om zelf kaas te maken, met citroensap als stremsel..heb al gelezen hoe je dat kan doen.
Wat ik nergens lees is, hoe je het kan rijpen, hoe dat in z'n werk gaat... belegen, oud enz..
en hoe je die 'vetlaag'/beschermlaag, erom krijgt. is dat echt kaarsevet?
En hoe gaat het allemaal.
Ik vind vegetarische kaas duur, vandaar dat we het zelf willen maken, maar dan wel vegetarisch..

graag advies..

Hillela
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2005, 13:42:05 door Sander »

Kiwi

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2005, 15:25:42 »
Volgens mij maakt daltonhoeksteen zelf kaas, dus ff wachten tot die weer eens online is. :)

brenda_lelie

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2005, 15:28:01 »
vegetarische kaas hoeft toch niet zo heel duur te zijn? Wat vind jij duur? Volgens mij kan zelfgemaakte 'kaas' echt nooit zo lekker worden als echte. Ik heb er ooit over gelezen dat je het ook niet kunt smelten.

hillela

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2005, 15:28:04 »
dank voor je snelle bericht, misschien dat anderen het ook weten..anders wachten..

Hillela

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2005, 20:26:53 »
Kaas die je maakt met citroensap, rijp je niet. Die eet je meteen op.
Het lijkt me dat het zelf mogelijk is, het wordt immers ook op boerderijen gedaan enzo, maar dat je dan een speciale ruimte en vorm moet hebben waar je alles in doen en laat staan. Ivm met bacterieen en schimmels lijkt het me ook best gevaarlijk.

Kaas met vegetarisch stremsel is toch niet altijd duurder dan 'gewone' kaas?

hillela

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2005, 20:58:21 »
de prijs van vegetarische kaas is ongeveer,  € 12,50 tot 16,50 per kilo,
met stremsel veeel goedkoper.

Hillela

brenda_lelie

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2005, 21:57:41 »
Ik werk in een biologische winkel en onze vegetarische jonge kaas kost 9,50 per kilo. Dan is het dus en vegetarisch en biologisch. Niet biologische vegetarische kaas van de supermarkt zal nog goedkoper zijn.

hillela

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2005, 22:04:45 »
dat valt inderdaad erg mee, € 9,50
Misschien dat er verschil zit tussen de ene en de andere natuurwinkel. Ik schrok van de prjzen, maak ook vaak zelf 'broodsmeersels' zoals choemoes, en tahina, enz..of een "fijne eisalade'..
Het lijkt me zo ideaal om lekkere kaas te maken, kruiden enz.

Hillela

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2005, 23:21:24 »
Moet het perse biologisch zijn? Want in de supermarkt heb je ook kazen met vega stremsel, he?


Offline kimske

  • ***
  • 174
  • Geslacht: Vrouw
    • Kimske
Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2005, 01:57:45 »
Ik heb eigenlijk ook nooit echt vreselijke prijsverschillen gezien.. ja scheelt wel wat, maar niet noemenswaardig.. Maar miss. dat zelf kaas maken wel heel erg goedkoop is, dat weet ik natuurlijk niet.
Bij de natuurwinkel in Hilversum valt t iig best mee.. alleen de oudere kazen niet, maar die zijn altijd duurder..
geloven is zeker weten dat je twijfelt

hillela

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2005, 13:56:21 »
Moet het perse biologisch zijn? Want in de supermarkt heb je ook kazen met vega stremsel, he?


Hoi,
bedankt voor de info...we gaan zeker even informeren in de supermarkt.. ik wist dat niet van die (gewone kazen) met vegastremsel

Hillela

Kiwi

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2005, 13:58:36 »
Hier kun je zien van welke kazen we tot nu toe weten dat ze vegetarisch gestremd zijn.

Elsbeth

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2005, 19:30:18 »
Ik heb eigenlijk ook nooit echt vreselijke prijsverschillen gezien.. ja scheelt wel wat, maar niet noemenswaardig..
Nou dat vind ik wel. Een groot stuk AH kaas eigen merk (in zo'n plastic) is rond de 3 euro en daar doe ik zo'n drie weken mee en dan eet ik er bijna elke dag van. Een stukje vega kaas van AH is al snel zo'n 5 euro, doe ik niet langer mee dan 2 weken en droogt bovendien uit, waardoor de randen heel vies worden en ik ook dus ook nog stukken van de kaas afsnijd (dat gebeurt mij bij andere kazen niet). Voor mij reden genoeg om geen vega kaas te eten maar gewone kaas.

daltonhoeksteen

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2005, 13:34:35 »
Ik maak inderdaad zelf kaas maar dan wel paneer.En daar is volgens mij al een draad over.

Volgens mij is het proces het zelfde tot aan het persen.Als je wilt gaan rijpen moet je het alleen in een pekelbad dompelen.

hier is een link met een zelfmaak kaas set.

http://www.antenna.nl/~natmolen/NM/index.html

ze hebben hier ook een boekje erover enzo.

En deze site verkoopt ook kaas coatings  ik weet alleen niet of het biologisch is..

http://www.vinimare.nl/



Een korte beschrijving van goudse kaas maken

http://www.coquinaria.nl/kaasmaken/goudsekaas.htm

Als je het allemaal voor mekaar krijgt ben ik erg benieuwd naar het resultaat trouwens.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2005, 13:43:23 door daltonhoeksteen »

hillela

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2005, 13:59:17 »
Ik maak inderdaad zelf kaas maar dan wel paneer.En daar is volgens mij al een draad over.

Volgens mij is het proces het zelfde tot aan het persen.Als je wilt gaan rijpen moet je het alleen in een pekelbad dompelen.

hier is een link met een zelfmaak kaas set.

http://www.antenna.nl/~natmolen/NM/index.html

ze hebben hier ook een boekje erover enzo.

En deze site verkoopt ook kaas coatings  ik weet alleen niet of het biologisch is..

http://www.vinimare.nl/



Een korte beschrijving van goudse kaas maken

http://www.coquinaria.nl/kaasmaken/goudsekaas.htm

Als je het allemaal voor mekaar krijgt ben ik erg benieuwd naar het resultaat trouwens.

Ik maak inderdaad zelf kaas maar dan wel paneer??? Wat is dat dan..Ik moet denken aan paneermeel maar dat zal je wel niet bedoelen.
Dank je voor de info, ook de anderen.
Ik zal als ik tijd heb, de site's bezoeken, en kijken of ik het maken kan en je krijgt zeker een berichtje..bp, en hier..

Hillela

daltonhoeksteen

Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2005, 14:45:41 »
Citaat van: hillela
[quote

Ik maak inderdaad zelf kaas maar dan wel paneer??? Wat is dat dan..Ik moet denken aan paneermeel maar dat zal je wel niet bedoelen.
Dank je voor de info, ook de anderen.
Ik zal als ik tijd heb, de site's bezoeken, en kijken of ik het maken kan en je krijgt zeker een berichtje..bp, en hier..

Hillela
Citaat

Paneer  heet volgens mij in het nederlands wrongel of hangop (maar ik kan het mis hebben hoor) en bevat geen stremsel alleen maar citroen sap of yoghurt.
Melk koken ,citroen toevoegen (of de yoghurt),en weer aan de kook brengen,afgieten en klaar.
Dat pers je en bak of frituur je of gooi je door de curry of doet het nat. op brood.
Deze kaas kan je alleen maar vierentwintig uur bewaren.Voor typische (hollandse)kaas zou je volgens mij daar nog (microbieel) stremsel aan moeten toevoegen en na het persen moeten dompelen in pekel.(water met zout oplosing)
En dan natuurlijk laten rijpen (zes weken volgen mij)

« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2005, 15:01:37 door daltonhoeksteen »

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:kaas maken, ook rijpingsproces
« Reactie #16 Gepost op: 24 augustus 2005, 14:56:18 »
Paneer  heet volgens mij in het nederlands wrongel of hangop (maar ik kan het mis hebben hoor) en bevat geen stremsel alleen maar citroen sap of yoghurt.


wrongel ja, niet hangop. De citroen werkt als stemsel.

,,,,فلافل

hillela

Re:Zelf kaas maken
« Reactie #17 Gepost op: 24 augustus 2005, 15:20:45 »
oke,
wordt wel wijs hier op deze site, ik ken deze site nog niet zo lang, ben er erg blij mee,
lijkt me schitterend om zelf kaas te maken.

waar woon je daltonhoeksteen?
Wij wonen in de NOP.
Wie nog meer in de omgeving urk, Emmeloord, Dronten, lelystad?

HIllela

daltonhoeksteen

Re:Zelf kaas maken
« Reactie #18 Gepost op: 24 augustus 2005, 16:18:05 »
Ik kom uit Amsterdam  8)

hillela

Re:Zelf kaas maken
« Reactie #19 Gepost op: 24 augustus 2005, 16:47:19 »
okee.. daar halen we soms onze spullen, Mauwes..(koshere)
eind uit de buurt...hahaah
hillela