Vegatopia Forum

Vieze vliegende mieren

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Vieze vliegende mieren
« Gepost op: 18 augustus 2005, 12:23:07 »
Gatver! Vanmorgen ondekt: vliegende mieren in huis. Ze lijken vanuit 1 plek te komen en zitten soms met z'n 3-en op elkaar ???. Ik pak ze met een stukje pleepapier en knijp ze dan fijn :pukey:.
Iemand enig idee waar die beesten vandaan komen en wat ik eraan kan doen? Ik heb de vuilniszak al verwisseld en gekeken of er ergens iets lag te rotten (wat natuurlijk niet zo was...)
Ze zijn ook heel sloom, kruipen wat over de vloer en zitten soms gewoon ergens stil. Jég, en dat in m'n keuken! >:(
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2005, 12:26:21 »
Gatver! Vanmorgen ondekt: vliegende mieren in huis. Ze lijken vanuit 1 plek te komen en zitten soms met z'n 3-en op elkaar ???. Ik pak ze met een stukje pleepapier en knijp ze dan fijn :pukey:.

WHY?  :'(
Citaat
Iemand enig idee waar die beesten vandaan komen en wat ik eraan kan doen? Ik heb de vuilniszak al verwisseld en gekeken of er ergens iets lag te rotten (wat natuurlijk niet zo was...)
Ze zijn ook heel sloom, kruipen wat over de vloer en zitten soms gewoon ergens stil. Jég, en dat in m'n keuken! >:(

Gaten in de muur misschien? Dicht maken.
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2005, 12:26:45 »
Dat zijn mannetjesmieren en 1 koningin die uitvliegen om in de lucht te paren. De koningin sticht dan ergens anders een kolonie. En die komen inderdaad allemaal tegelijk uit het nest, dat heeft niets met je vuilniszak of zo te maken. Je zou moeten kijken of je het nest kan traceren.

Kiwi

Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2005, 12:30:07 »
Hier staan tips.

Aiko

Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2005, 15:42:39 »
Paar dagen geduld, dan zijn ze allen wel uitgevlogen. Is ieder jaar zo'n beetje. Anders zet je even een bak op de gat waar ze uit tevoorschijnkomen.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2005, 23:47:02 »
Zijn het wel mieren? Tja...ik kan het niet helpen, maar zoiets heb ik tegenwoordig. De kennis der natuur is erbarmelijk.
de tuin: dat ben ik

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2005, 00:18:38 »
Dit zijn ze
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2005, 12:09:43 »
Tegen de jaarlijkse oorwurmeninvasie bij mijn ouders heb ik dit jaar een spray tegen kruipende insecten gekocht bij de Welkoop. Het is natuurlijk gif, maar het werkt wel.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:34:40 »
Daar ging mijn bericht: de mist in, bij de verhuizing van de link...
Wat ik zei, zo ongeveer. Ik kan ze niet zien.

Ten tweede: oorwurmen zijn heel gemakkelijk te vangen onder natte lappen/een dweil.
's Avonds neerleggen, 's morgens zitten ze eronder. Ze hebben een voorkeur voor donkere holletjes ook - heten niet voor niets zo  :O Dan kun je ze op ebay zetten; menig tuinmens is blij met ze. Ze ruimen o.a. veel bladluizen op. Wat doen ze in dat huis, wat zo vervelend is, trouwens? Kan mij niet voorstellen dat ze in voorraden gaan zitten of zo. Nou ja: als het hele hordes zijn en je ouders netjes, snap ik het wel. Ze zouden mij niet in de weg zitten. Maar ja: ik laat spinnen meestal ook gewoon een web maken, zolang die niet in de weg zitten. Vliegen en muggen sla ik dood, nuttige beestjes gaan naar buiten of mogen blijven, naargelang hun aard. Ik ben een akelige specicist  :O
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2005, 13:35:16 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:44:00 »
Ze boren zich door appels en ander fruit heen, gaan in de macaroni en rijst zitten en lopen overal. Als je de deur opendoet, vallen ze op je, brrrr.
Ik kan mijn ouders en ondergetekende niet bestempelen als erg netjes, maar we vinden het gewoon kutbeesten. We hebben er in de tuin ook nog genoeg en zolang ze daar blijven en niet bij ons in de buurt komen, mogen ze daar blijven.


Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2005, 13:50:23 »
Volgens Lucas Reijnders zijn het "verdwaalde stakkers en geen bewuste insluipers". Hij beveelt de vochtige-doek-methode aan. Ze hebben inderdaad iets met appels, nu je het zegt. Misschien eerder omdat je daarin goed kunt verstoppen.
de tuin: dat ben ik

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2005, 15:22:06 »
Ze boren zich door appels en ander fruit heen, gaan in de macaroni en rijst zitten en lopen overal. Als je de deur opendoet, vallen ze op je, brrrr.
:O Ja, precies! Ik zit hier nu achter de pc en heb overal jeuk en het gevoel dat die beestjes op me kruipen. Ik wordt er gek van! Ze zitten op de vitrage in de keuken en als ik 's morgens die open doe, vallen ze naar beneden. Aaaaaah!
Ik heb nu milieuvriendelijk spul gekocht, iets wat qua structuur scherp schijnt te zijn, zodat ze er niet op willen lopen. En 2 mierenlokdoosjes (want er lopen nu ook gewone mieren), die zijn niet milieuvriendelijk.
Ik ben bang dat ze dadelijk in mijn keukenkastjes zitten en daar gezellg nieuwe gezinnetjes gaan stichten.....in mijn rijst!!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2005, 15:33:14 »
Dat doen ze zeker niet. Een koningin zal toch ergens de grond ingaan. Je gaat tocht geen staat stichten in een keukenkastje!? Ben je veel te kwetsbaar, bijvoorbeeld.
de tuin: dat ben ik

Neva

Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2005, 13:25:26 »
Ik vraag het hier maar even, want ik vind het een beetje onzin om er een nieuwe draad over te openen...

Hoe kom ik af van fruitvliegjes? Ik bewaar fruit in een schaal op mijn (kleine) kamer en er zitten nu allemaal fruitvliegjes en het worden er steeds meer...Ik vind het nogal een vies gezicht om al die beestjes rond te zien vliegen en ik vind het ook niet echt een fris idee dat ze op m'n eten zitten. Doodslaan vind ik zielig (en ik krijg dan vlekken op m'n muur). Heeft iemand een idee?

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #14 Gepost op: 23 augustus 2005, 13:35:03 »
Ik vraag het hier maar even, want ik vind het een beetje onzin om er een nieuwe draad over te openen...

Hoe kom ik af van fruitvliegjes? Ik bewaar fruit in een schaal op mijn (kleine) kamer en er zitten nu allemaal fruitvliegjes en het worden er steeds meer...Ik vind het nogal een vies gezicht om al die beestjes rond te zien vliegen en ik vind het ook niet echt een fris idee dat ze op m'n eten zitten. Doodslaan vind ik zielig (en ik krijg dan vlekken op m'n muur). Heeft iemand een idee?

Het enige (milieuvriendelijke) dat je volgens mij kan doen tegen deze beestjes is zorgen dat er geen overrijp fruit ter beschikking is.  Fruitvliegjes zelf leven niet zo lang, als je dus langdurig last hebt van fruitvliegjes betekend dat dat ze zich ergens kunnen voortplanten en dit doen ze altijd in gistende plantenresten, fruit, compostbak, ...  En hoewel de vliegjes ook vers fruit best interessant vinden is het niet geschikt om zich op voort te planten.

Als je er voor zorgt dat er alleen maar goed (vers) fruit in je fruitschaal zit dan zullen de fruitvliegjes automatisch verdwijnen.

Neva

Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #15 Gepost op: 23 augustus 2005, 13:39:35 »
Ik vraag het hier maar even, want ik vind het een beetje onzin om er een nieuwe draad over te openen...

Hoe kom ik af van fruitvliegjes? Ik bewaar fruit in een schaal op mijn (kleine) kamer en er zitten nu allemaal fruitvliegjes en het worden er steeds meer...Ik vind het nogal een vies gezicht om al die beestjes rond te zien vliegen en ik vind het ook niet echt een fris idee dat ze op m'n eten zitten. Doodslaan vind ik zielig (en ik krijg dan vlekken op m'n muur). Heeft iemand een idee?

Het enige (milieuvriendelijke) dat je volgens mij kan doen tegen deze beestjes is zorgen dat er geen overrijp fruit ter beschikking is.  Fruitvliegjes zelf leven niet zo lang, als je dus langdurig last hebt van fruitvliegjes betekend dat dat ze zich ergens kunnen voortplanten en dit doen ze altijd in gistende plantenresten, fruit, compostbak, ...  En hoewel de vliegjes ook vers fruit best interessant vinden is het niet geschikt om zich op voort te planten.

Als je er voor zorgt dat er alleen maar goed (vers) fruit in je fruitschaal zit dan zullen de fruitvliegjes automatisch verdwijnen.

Nou ja die fruitschaal staat er net een week en er zit geen overrijp fruit in....hm misschien komen ze op m'n afwas af   :o

Irma

Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #16 Gepost op: 17 juli 2006, 16:44:06 »
Paar dagen geduld, dan zijn ze allen wel uitgevlogen. Is ieder jaar zo'n beetje. Anders zet je even een bak op de gat waar ze uit tevoorschijnkomen.

Aiko

Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #17 Gepost op: 17 juli 2006, 19:13:22 »
Het gat, natuurlijk.

Voor wie echt vieze vliegende beesten wil beleven, kan het beste eens rond augustus naar Cadzand op het strand gaan. Donderbeesten, worden die krengen (interlokaal?) genoemd. Niet alleen vies doordat ze je echt op elke plekje kruipen, maar ook hoogst irritant.

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #18 Gepost op: 13 augustus 2009, 14:45:43 »
Op kantoor last van fruitvliegjes. Geen idee waar ze vandaan komen, want het is een kantoor, er valt niets te eten en de vuilnisbakken worden dagelijks geleegd. Ben nu maar even aan het soppen met open raam, wil voorkomen dat er meer vliegjes komen en collega's ze doodmeppen. Maar vies zijn ze wel!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vieze vliegende mieren
« Reactie #19 Gepost op: 13 augustus 2009, 18:39:24 »
Stofzuigen werkt ook wel eens hier...