Vegatopia Forum

Courgette (zucchini)

Offline Mysteriaaa

• 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
Courgette (zucchini)
« Gepost op: 29 juli 2005, 19:07:46 »
Mijn schoon moeder wilt graag weten wat kan zij met courgettes doen....

iemand?

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Piek

• 2.510
Re:Courgette (zucchini)
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2005, 19:39:44 »
Wat zoekt ze precies? Iets bijzonders of heeft ze geen ervaring met courgette?

Bij de receptensite van AH staan eenvoudige, doch lekkere recepten met courgettes, misschien goed om mee te beginnen? Klik hier voor de zoekresultaten in het AH-receptenbestand
Eet gezond & eet taartjes

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2005, 19:48:15 »
beetje uithollen en vullen met een gebakken paddestoelen, tomatenpuree, rozenmarijn en parmezaanse kaas en dan in de oven?
soep van maken, warm met bijvoorbeeld prei of koud met veel munt?
grillen en dan als salade eten met gegrillde paprika en balsamicoazijn en eventueel een beetje zachte geitenkaas?
een quiche van maken?
kort roerbakken met knoflook, doperwten en dan door de pasta (met saffraan  :yummie:) scheppen?
In de risotto doen?
Een paprika er mee vullen en in de oven?
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2005, 19:50:29 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Mysteriaaa

• 148
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2005, 20:08:58 »
ik weet precies wat errmee te doen, alleen zij niet... of zij vind dat het niet iets voor haar (!)...

bedankt voor de tips, ik zal verder kijken...

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2005, 20:22:23 »
Het meest simpele wat je kan doen is ze in de soep stoppen. Courgettes binden nl. (net zoals aardappels).

Een voorbeeld: 1 courgette, 1 ui, teentje knoflook, 1 à 2 aardappels, wat wortels. Stoof de groenten aan doe er water bij en meditaanse bouillonblokjes van Knorr. Laten gaarkoken, pureren en bijkruiden.

Daarnaast kan je ze ook gewoon in plakken snijden, kruiden met zout, peper en knoflook en bakken in de pan. Je kan er ook dan een omelet van maken.

Nog een tip:
500 gr aardappels geschild en in schijfjes
500 gr courgette in dun plakjes
2,5 dl melk
3 eieren
boter
50 gr geraspte kaas
1/2 tl kerriepoeder
peper & zout

Kook de aardappels +/- 5 min en spoel ze dan af met koud water.
Klop de eieren op met melk en de kruiden. Verwarm de oven voor op 175°
Beboter een ovenschaal en schik daarin om en om de aardappel en de courgette. Schenk hierover het eiermengsel en bestrooi met de kaas.
Zet de schaal 40min in de oven.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2005, 21:02:30 »
In stukjes snijden, bakken en dan door de pastasaus.

Courgette in de lengte in plakken van een halve cm snijden, grillen in de oven of in de pan. Ondertussen stukjes feta mengen met verse munt, wat olijfolie en balsamico en dit in een schaaltje mengen met de courgette.

Courgette, aubergine, venkel, paprika, paddestoelen etc. grillen en aanmaken met een dressing.

« Laatst bewerkt op: 29 juli 2005, 21:08:01 door Hizikigrrrl »

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2005, 21:30:05 »
Ook wel lekker: Courgettesalade met munt, knoflook, rode spaanse peper, citroen en olijfolie extra vierge. Het recept is van Jamie Oliver

Voor 4 personen:

4 courgettes
olijfolie extra vierge
(zee)zout
vers te malen zwarte peper
1 spaanse peper
half teentje knoflook
handje munt
kneepje citroensap

Snijd 4 courgettes in de lengte in zo dun mogelijke plakjes (gebruik een kaasschaaf oid). Gril ze in een gloeiendhete grillpan of op de barbecue (of in de oven onder de grill, dat heb ik zelf gedaan) tot ze licht verkoold zijn. Spreid de plakjes uit op een grote schaal, zorg er daarbij voor dat ze elkaar niet overlappen want dan kunnen ze niet uitdampen en worden ze slap. Strooi er als ze nog een beetje warm zijn zeezout en zwarte peper uit de molen over.
Verwijder de zaadjes uit de spaanse peper en hak de peper fijn. Hak ook de knoflook fijn en strooi dit samen met de spaanse peper over de courgettes (naar smaak). Snipper er een handje verse munt over en besprekel het met olijfolie en een kneepje citroensap.

Ook lekker met rauwe erwtjes (heb ik zelf wel eens gemaakt) of een andere tip van Jamie: geblancheerde tuinbonen.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2005, 10:02:57 »
Ik heb (volgens mij ook van de AH-site) wel een lekker recept voor gegrilde courgetterolletjes met een vulling van mozzarella in een citruspestodressing. Lekker als borrelhapje of vooraf.

Effe zoeken.... hier staat het recept.

Tjeerd

« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2005, 10:06:57 »
Mijn schoon moeder wilt graag weten wat kan zij met courgettes doen....

Mijn favoriete courgette-recept:
Makkelijk, snel en errug lekker

In dunne (3-4mm) plakken snijden (in de lengte of breedte), genoeg zout op beide kanten strooien, half uur laten staan, zodat t vocht eruit komt, afnemen met keuken/wc-papier o.i.d.

en dan in veel olijfolie bakken (bijna frituren) totdat ze (aan beide kanten) bruin worden -
dan nog even wat provencaalse/italiaanse kruiden erop strooien, en opdienen als antipasta - voorgerecht

"alsof ze smelten op je tong..."
 :P

Veel succes ermee!

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2005, 10:48:40 »
Mijn vader heeft een leuke courgette in de tuin gezaaid, hij heet table king. En hij smaakt kennelijk naar gewone courgette (ik heb hem nog niet geproefd, omdat de ene helft van de eerste vrucht in een visschotel ging en de andere helft werd gevuld met een gehaktmengsel), maar dat zal binnenkort wel komen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2005, 11:26:13 »
Ja dat is leuk aan zelf zaaien. Ik heb pattisons in de tuin. Zien er niet echt eetbaar uit, maar zijn heel lekker!

Offline bart

• 2.585
« Reactie #11 Gepost op: 01 augustus 2005, 01:11:22 »
Mijn favoriete toepassing van courgettes:

1-10 courgettes
1 diepvriespizza naar keuze

Verwarm de oven voor
Flikker alle courgettes in de biobak
Bereid de diepvriespizza volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Als dat je te duur is:
Roosteren met veel knoflook en goede olijfolie, want dan smaken ze naar knoflook en olijfolie.

Als rauwkost hebben ze op zich wat minder die snotterige consistentie. Met radijsjes en een vinaigrette.

It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Kiwi

« Reactie #12 Gepost op: 01 augustus 2005, 05:41:28 »
Flikker alle courgettes in de biobak

* Bart is geen fan van courgette
 :heehee:

Marietje

« Reactie #13 Gepost op: 01 augustus 2005, 08:28:35 »
Nou, ik ben wel fan!

Courgetterösti
1 flinke aardappel * 1 kleine courgette * 1 ui * 1 ei * 2 el geraspte kaas * 2 el bloem * ½ tl gedroogde dragon * zout en peper * olie om te bakken

Schil de aardappel en was de courgette. Rasp de aardappel en de courgette op de grove rasp. Druk in een theedoek een deel van het vocht er uit. Snipper de ui, splits de ei. Meng in een kom de aardappel, courgette, ui, eidooier, kaas en bloem. Breng op smaak met dragon, zout en peper.
Klop het eiwit stijf.
Verhit een scheut olie in een koekenpan. Spatel het eiwit in 2 gedeelten door het courgettemengsel. Schep met een lepel koekjes in de hete olie en druk ze iets plat. Bak ze aan beide kanten bruin, schep ze uit de pan en laat ze op keukenpapier uitlekken. Houd ze wam in een oven van 100 graden terwijl de resterende koekjes worden gebakken.

Courgette gevuld met kruidenkaas  

1 courgette * 1 pakje smeerbare kruidenkaas * verse basilicum * verse rozemarijn * olijfolie * peper uit de molen * zeezout uit de molen

Verwarm de oven voor op 200 graden. Schaaf met een kaasschaaf lange brede plakken van de courgette. Dep ze droog en leg op een beginkant een beetje kruidenkaas. Bestrooi de plak vervolgens met klein gesneden basilicum en rozemarijn, peper en zout. Rol vervolgens de plak op tot een klein rolletje. Van een flinke courgette krijg je ongeveer 20 rolletjes. Leg deze stijf tegen elkaar aan in een klein ovenschaaltje. Sprenkel hier olijfolie over en bak dit in ongeveer 10 min. gaar in de voorverwarmde oven.

Gevulde Courgetterolletjes

2 mooie rechte courgettes * 6 el olie * 2 vleestomaten * 2 uien * 2 teentjes knoflook * 2 zakjes verse basilicum (a 15 g) * 2 el rode pesto * 2 el kappertjes * 3 el paneermeel * 4 el geraspte parmezaanse kaas * 1 pakje verse roomkaas (200 g)

Oven voorverwarmen op 175 graden of stand 3. In een pan water aan de kook brengen. De courgette wassen en in plakken van ca. ½ cm snijden. De buitenste plakken in blokjes snijden De plakken bestrooien met zout en peper en dun bestrijken met olie en op een bakplaat leggen. In het midden van de oven 15 min. bakken. Tomaten inkruisen, onderdompelen in kokend water, afspoelen onder de koude kraan en ontvellen en in blokjes snijden.
De courgette uit de oven nemen en laten afkoelen. De ui pellen en snipperen, knoflook pellen en grof hakken, de helft van de basilicum fijn knippen.
In een koekenpan 2 el olie verhitten, de ui, knoflook en courgetteblokjes ca. 5 min. roerbakken. De tomatenblokjes, pesto en gesnipperde basilicum toevoegen en nog ca. 5 min. zachtjes laten sudderen. De kappertjes erdoor roeren en op smaak brengen met zout en peper. Laten afkoelen tot gebruik.
Paneermeel en parmezaanse Kaas mengen. Roomkaas in piepkleine blokjes snijden.
De courgetteplakken op het aanrecht uitspreiden. Op elke plak ½ el roomkaas en ½ el tomatenmengsel leggen. Plak oprollen en met de naad naar beneden in een braadslee of ovenschaal leggen. Dit met alle plakken doen. De rolletjes dun bestrijken met olie en bestrooien met het kaas-paneermeel. In elk rolletje een blaadje basilicum leggen. Schaal in de voorverwarmde oven zetten en in ca. 25 min. warm en gaar laten bakken. Serveren met stokbrood en een frisse salade.

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #14 Gepost op: 02 augustus 2005, 22:06:27 »
Ik vind dit onderwerp zo ' :o', ik eet om de paar dagen wel courgette geloof ik. In wok, ratatouille, bij couscous, met currykokossaus en dadels, bij chili sin carne... je hoeft het niet ver te zoeken.

Offline Ona

• 271
« Reactie #15 Gepost op: 02 augustus 2005, 22:14:17 »
Een tip: in de nieuwe allerhande staat een courgette-topic met overheerlijke gerechten.

Offline Sil

• Godswonder
  • 452
Wat te maken van zoveel courgettes?
« Reactie #16 Gepost op: 03 september 2007, 11:02:54 »
In de categorie 'wat te maken met zoooveel...': courgettes, als het mag.
Niets mis met courgettesoep hoor, maar ik wil ook weleens wat anders  ;D
:koffie: 35, nog steeds veg@

Offline Meneer de Uil

• 794
Re:Wat te maken van zoooveel druiven
« Reactie #17 Gepost op: 03 september 2007, 11:04:16 »
In de ratatouille ermee!
Forumkenner 2007 8)

Gwennepen

« Reactie #18 Gepost op: 03 september 2007, 11:10:12 »
Nee, in de lengte halveren en dan uithollen en de inhoud samen met champignonnetjes en paprika en ui en wat je maar wil, bakken en dat dan in die uitgeholde courgette doen. Dun laagje paneermeel en daar weer paar klontjes bak en braadprodukt op doen en dan in de oven.

Mensen die niet vegan zijn kunnen ook wat voor soort kaas dan ook eroverheen doen.

Offline Meneer de Uil

• 794
« Reactie #19 Gepost op: 03 september 2007, 11:11:22 »
Betweter. :P
Forumkenner 2007 8)