Vegatopia Forum

Aubergine

Offline Apraxia

• 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Japanse restaurants voor vegetariers
« Reactie #20 Gepost op: 25 februari 2007, 10:35:52 »
Ja! Dankje Kiwi :)
Tis echt heerlijk!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Vegatopia

[Koken] Gestoomde, Aziatische aubergine
« Reactie #21 Gepost op: 02 juni 2015, 13:00:10 »
Gestoomde, Aziatische aubergine

We horen altijd dat aubergine een probleemgroente is. Daar vinden wij niks van waar, wij zijn dol op aubergine en geven graag originele recepten. Zoals deze Aziatische.

Source: Gestoomde, Aziatische aubergine

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: [Koken] Gestoomde, Aziatische aubergine
« Reactie #22 Gepost op: 02 juni 2015, 13:42:42 »
We horen altijd dat aubergine een probleemgroente is.

Dit had ik nog nooit gehoord, dus ik googlede op aubergine probleemgroente. De enige hit was dit bericht van Vegatopia. Wie zijn dan de mensen die dit (blijkbaar offline) vertellen?

Ik vind aubergine juist een makkelijke groente (ik koop het niet voor niets vaak).

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #23 Gepost op: 02 juni 2015, 14:19:23 »
Mensen vinden het bitter, dat het veel olie absorbeert bij het bakken, een te stugge schil heeft, te hard blijft bij grillen en te zacht wordt bij stoven... Google vindt daar best wel wat hits op hoor, zeker in het engels (eggplant). Ik ben zelf ook een beetje een zeur wat aubergine betreft, maar een goede baba ganoush mag je me wel voor wakker maken.

Stomen heb ik nog nooit geprobeerd, maar dit recept ga ik eens maken!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #24 Gepost op: 02 juni 2015, 15:18:10 »
Ha, ik had dat ook nog nooit gehoord hoor, dat het een probleemgroente zou zijn. Misschien kan Vegatopia even voor bronvermelding zorgen? ;)
Ik koop heel vaak aubergine, eet het ook wel regelmatig meermalen per week. (So much for een afwisselend dieet...)
Bitter snap ik ergens wel, maar had ik eigenlijk nog nooit iemand horen noemen. (Als ik mensen te eten krijg die iets niet lusten of lekker vinden, kan dat echt van alles zijn (tomaat, paprika, witlof, spruitjes, meloen, bietjes...) maar aubergine heb ik nog nooit gehoord als liever-niet-ingrediƫnt.)
En ja, het kan wel veel olie absorberen als je het bereidt als elke andere groente, maar in dat ene Isa-Chandra-recept dat ik vaak maak, gebruik je echt superweinig olie en dat ging de eerste keer weliswaar niet helemaal soepel, maar alle keren erna wel (de truc is kort gezegd: een beetje zout erop mikken en een deksel eroverheen zetten en dan op een laag pitje laten garen in o.a. z'n eigen vocht, dat vrijkomt vanwege dat zout; later doe je er nog wat tomaat bij ook, in dat kibbeh-recept althans).
Dit neemt natuurlijk niet weg dat ik het harstikke leuk vind om een recept voor gestoomde aubergine uit te proberen, dus dat zal ik zeker binnenkort eens doen! :D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #25 Gepost op: 02 juni 2015, 15:31:28 »
We horen altijd dat aubergine een probleemgroente is.

Dit had ik nog nooit gehoord, dus ik googlede op aubergine probleemgroente. De enige hit was dit bericht van Vegatopia. Wie zijn dan de mensen die dit (blijkbaar offline) vertellen?

Ik vind aubergine juist een makkelijke groente (ik koop het niet voor niets vaak).

Ik hoor vaak dat mensen het niet gaar krijgen, inderdaad bitter vinden etc of dat het te vet wordt. En ik hoor vaak mensen klagen dat ze het half rauw voorgeschoteld krijgen van anderen. Dus vandaar.  :)
(Edit: wat Sam zegt dus)
Ik koop het ook vaak, heerlijk juist! Fijn dat hier meer aubergine-enthousiasten zijn  :D
,,,,فلافل

Aiko

« Reactie #26 Gepost op: 02 juni 2015, 15:43:05 »
Ik vind aubergine stom.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #27 Gepost op: 02 juni 2015, 15:49:02 »
Ik vind aubergine stom.
Het is dan ook geen pompoen.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #28 Gepost op: 02 juni 2015, 21:57:00 »
Ik vind aubergine stom.
Het is dan ook geen pompoen.

of brood
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #29 Gepost op: 02 juni 2015, 22:03:31 »
Ik kan me overigens best voorstellen dat mensen aubergine een lastige groente vinden. In de grillpan moet hij altijd net wat langer dan je denkt, anders blijkt hij toch nog te rauw te zijn. In stoofpotjes is de tijd tussen 'te kort, nog niet gaar' en 'snot' relatief kort (15-20 minuten vind ik een mooie tijd). Maar ik vind goed klaargemaakte aubergine wel lekker (net voor de eerste keer baba ganoush gemaakt - een basisversie, nog voor verbetering vatbaar, verder wel prima).

Je leest altijd dat je de aubergine met zout moet bestrooien, om de bitterstoffen er uit te laten trekken. Dat doe ik zelf eigenlijk nooit, ik vind aubergine ook niet te bitter of zo. Wel zorg ik altijd voor een tegenhanger qua smaak. Champignons, of tomatensaus met rozemarijn, of de foul medames dus.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #30 Gepost op: 03 juni 2015, 09:08:57 »
Je leest altijd dat je de aubergine met zout moet bestrooien, om de bitterstoffen er uit te laten trekken. Dat doe ik zelf eigenlijk nooit, ik vind aubergine ook niet te bitter of zo.

Aubergine is dan ook niet zo bitter meer en daarnaast is het zouten ook van invloed op het vochtgehalte en vet opzuigen enzo. Ik vond aubergine nooit zo lekker, tot ik een Indisch huisgenootje kreeg. Het gerecht waardoor ik het echt heb leren waarderen, probeerde ik laatst weer eens te maken en toen sloeg ik het zouten over. Dat is geen slim idee als je het gaat frituren :nooo:

Ik eet het niet zo vaak, want mijn mede-eters zijn meer courgetteliefhebbers. Al begint eentje het nu wel meer te waarderen, dankzij het Indische gerecht :D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #31 Gepost op: 06 juni 2015, 12:10:28 »
Mijn vriend vindt aubergine vaak een beetje saai, als je het alleen maar meestooft ofzo. Maar lekker goed gebakken (met een beetje zout en bv paprikapoeder) vindt hij het wel lekker. Gefrituurd vind ik het lekkerst (op z'n indiaans, eerst door kikkererwtenbloem met zaadjes gehaald). Het is een van de weinige groenten waar ik altijd wat zout op doe.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #32 Gepost op: 08 juni 2015, 09:42:31 »
Ik heb gisteravond de gestoomde aubergine gemaakt. Was erg lekker! :D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #33 Gepost op: 08 juni 2015, 09:55:17 »
Ik heb gisteravond de gestoomde aubergine gemaakt. Was erg lekker! :D

:D wat leuk!
,,,,فلافل

Vegatopia

[Koken] Auberginesoep
« Reactie #34 Gepost op: 17 juni 2015, 13:00:28 »
Auberginesoep

Wat kan je zoal doen met aubergines? Meestal kom je niet veel verder dan een ratatouille of een ander groentestoofpotje. Wist je dat je aubergines ook kan gebruiken voor een aromatische soep? Deze soep combineert de aubergine met de zoetige smaak van rode paprika.

Source: Auberginesoep

Vegatopia

[Koken] Rokerige aubergine met ei en tomaat
« Reactie #35 Gepost op: 24 december 2016, 13:00:10 »
Rokerige aubergine met ei en tomaat

Gisteren kreeg het vegetariër-vriendelijke kookboek De Perzische Keuken van Yasmin Khan het maximum aantal van 5 sterren. Vandaag plaatsen we een recept uit dit boek voor een auberginegerecht uit de noord-Iraanse provincie Gilan. Het 'roken' doe je in de oven, je hebt dus geen speciale rookoven nodig. Je kunt de aubergines ook roosteren op de barbecue.

Source: Rokerige aubergine met ei en tomaat

Vegatopia

[Koken] Aubergines van de imam met hummus-wortelsalade en pilav-rijst
« Reactie #36 Gepost op: 27 maart 2017, 13:01:14 »
Aubergines van de imam met hummus-wortelsalade en pilav-rijst

Wie graag kookt, krijgt een ander hoofd. Normale mensen denken bij Grieken aan de Eurocrisis, ik aan moussaka en walnotenyoghurt. Prettig is dat, zo’n meer positieve bedrading. Van al dat piekeren en discussiëren krijg je maar rimpels, en een hoefijzermondje, daar knapt niemand van op. De afgelopen weken ging het tijdens de verkiezingsstrijd onophoudelijk over de islam. Gék werd ik ervan, tot ik ineens bedacht dat ik al tijden geen Aubergines van de imam (ook wel bekend als "imam bayildi") had gemaakt. Ik maakte er wortelsalade met hummus bij en pilav-rijst en had zo ineens hartverwarmend, multi-cultureel eten dat iedereen lust, zelfs de grootste islam-sceptici. Eten verbindt. Dat hopen we dan maar, tenminste. 

Source: Aubergines van de imam met hummus-wortelsalade en pilav-rijst