Vegatopia Forum

De Mironov vlees-kweek methode

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_the_Duke

De Mironov vlees-kweek methode
« Gepost op: 16 februari 2004, 11:31:22 »
Ik vind het erg vreemd dat ik hiervan niets op 't forum heb kunnen vinden (of heb ik erover heen gelezen misschien?). Waar het om gaat is een methode om vlees te kweken op een manier waarbij dieren nog maar amper betrokken hoeven te zijn.

het gaat ongeveer als volgt:
1. Men neme gekweekte myoblasten (speciale cellen die nog net geen spiercellen zijn)
2. Voeg dit samen met bolletjes collageen (belangrijkste bestanddeel van bindweefsel
3. gooi het geheel in kweekvloeistof
4. oogst het resultaat

Met het resultaat zou je zo worstjes of hamburgers kunnen maken. Met nog wat meer ontwikkeling zou het maken van een echte malse biefstuk zelfs mogelijk zijn.

Het mooiste eraan is dat het allemaal vele malen goedkoper is dan het maken van vlees via échte dieren! Dit zorgt ervoor dat, als het vlees écht zo lekker is, misschien toch de wetenschap de vleesindustrie zal verdrijven :)

Als alle ontwikkeling goed verloopt zal ik waarschijnlijk over een jaar of 20 geen vegetarier meer hoeven zijn en de lekkerste malse biefstukjes weer kunnen eten zonder schuldgevoel :)

Lees de Kijk (2-2-2004) voor meer info. Op het internet ben ik er verder niet direct iets over tegengekomen.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2004, 12:05:23 door Sander »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2004, 11:43:33 »
Lees de Kijk (2-2-2004) voor meer info.
Kijk, al een jaar of 30 de hofleverancier voor natte dromen van pukkelige rekenbollen...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Luke_the_Duke

Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2004, 11:45:06 »
hahaha :) ja sorry, maar dit was wel zó erg in m'n straatje dat ik 't toch even gemeld wou hebben. :)

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2004, 12:29:40 »
Het is op Vegatopia twee keer eerder aan de orde geweest. Circa twee jaar terug en al een keer een jaar of vier geleden. Kan zijn dat er inmiddels op het forum niets meer van terug te vinden is.

Het ging toen om een dermatoloog (iets van Wiebe Westhof o.i.d.) verbonden aan het AMC die er mee bezig was. Ik heb ooit nog ergens een patent op die methode (of een vergelijkbare) op het net gevonden.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2004, 13:24:48 »
Ik ben tegen zoiets.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2004, 13:33:40 »
Ik ben pro! Behoudens dat het wel veilig voor de mens moet zijn.

Mensen blijven toch wel vlees eten, ze vinden het immers zo lekker en dan is dit toch een heel stuk diervriendelijker.



Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2004, 13:35:34 »
Ik ben tegen zoiets.
Dat klinkt erg resoluut, kan je dat toelichten?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2004, 14:49:26 »
Dat klinkt erg resoluut, kan je dat toelichten?

Zoals hierboven beschreven vind ik het idee niks dat men toch dieren er voor gebruikt.
En waaruit zal het kweekvloeistof bestaan?
Vind het hele gekloot met cellen enzo, maar niks. We denken alles te weten in een korte tijd.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2004, 15:02:03 »
Nou, voorlopig is er helemaal geen bewijs dat die Mironov-methode wèrkt. Eerst maar eens zo'n apparaat zien.
Daarnaast bestaan er al een heleboel methoden om structuurloze prut te maken om dode dieren mee te vervangen, en gaat er nog steeds echt vlees op onze pizza's en in onze frikandellen, terwijl je het verschil echt niet hoeft te proeven. Nepvlees maken is domweg te duur. De Kijk mag wel voorrekenen dat je geen koeienwei nodig hebt, maar Quorn heb je dat ook niet.
Vlees met structuur (dat veel lekkerder is) kun je niet maken met de Mironov-methode.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Luke_the_Duke

Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2004, 15:31:33 »
over die stuctuur hebben ze het ook wel... een paar andere wetenschappers zijn er al mee bezig en verwachtten dat het wel uit te vogelen is.

Daarbij wil ik toch nog van Dragonfly weten wat ie op de methode tegen heeft als je zélf die paar celletjes zou afstaan? Klinkt misschien wat luguber want uiteindelijk zal je dan je eigen vlees min of meer eten :)

Maar komop, als dit allemaal goed ontwikkeld word denk ik toch dat het probleem waar de meeste vegetariërs mee zitten toch opgelost... het probleem word dan toch in ieder geval tot, in vergelijking, nagenoeg niets gereduceert. Want in plaats van 1000 dieren zal er dan nog hooguit 1 dier het slecht hebben. Daarbij hoeft zo'n dier helemaal niet vetgemest of niets te worden... Achja, dat het een erg positieve ontwikkeling is hoef ik eigenlijk verder niet uit te weiden.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2004, 16:01:34 »
Volgens dat Kijk-artikel hebben ze helemaal geen idee hoe ze dat met die structuur moeten doen...

En dan nog. De allerslimste manier om koeienvlees te maken is een koe, geloof me. Daar zijn miljoenen jaren van evolutionaire fine-tuning overheengegaan. Het is domweg niet zo dat een paar knappe koppen in een paar jaar een goedkopere manier kunnen bedenken. Vlees zal nog heel lang goedkoper blijven.
Dan is de enige markt voor je produkt: vegetariërs. Quorn probeert wanhopig om zijn produkt ook aan vleeseters te slijten, wat er al op wijst dat er blijkbaar niet zo'n grote markt is aan vega's die zich blauw willen betalen voor nepvlees...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2004, 16:10:48 »
Daarbij wil ik toch nog van Dragonfly weten wat ie op de methode tegen heeft als je zélf die paar celletjes zou afstaan? Klinkt misschien wat luguber want uiteindelijk zal je dan je eigen vlees min of meer eten :)

Nou het moet al helemaal niet zijn dat ik wat moet af staan, waarom?
Nou om dat mijn lichaam me heilig is :)
En omdat het eten van 'vlees' vervaardigd uit menselijke bestandsdelen niet goed is en tegennatuurlijk. En denk dat er dan vele ziekten ontstaan. Bij het halen van cellen uit een ander idem. En het zal dan toch gewoon een 'vleesvervanger' worden en dan zou er eerst een goede marketingcampagne moeten komen wil men overstappen van vlees naar ongeveer nepvlees.

Maar deze productiemethode staat me gewoon tegen omdat ik het dus niet vindt kunnen om maar een 'tussenoplossing' te verzinnen en dan nog dieren gebruiken voor een behoefte die niet nodig is. Misschien is het ook wel mogelijk zonder enige vorm van dierlijke cellen te gebruiken een vleesachtige vervanger te maken. Maar waarom moet alles op vlees lijken enzo. Beter is gewoon een product dat zeer gezond is van plantaardige materialen en dan gewoon populair krijgen. Kost denk wel wat moeite.

Stem op de Partij voor de Dieren

Luke_the_Duke

Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2004, 16:39:46 »
En dan nog. De allerslimste manier om koeienvlees te maken is een koe, geloof me. Daar zijn miljoenen jaren van evolutionaire fine-tuning overheengegaan. Het is domweg niet zo dat een paar knappe koppen in een paar jaar een goedkopere manier kunnen bedenken. Vlees zal nog heel lang goedkoper blijven.
Zoals het uit het artikel naar voren komt geven ze het juist als een pluspunt van dit product dat het waarschijnlijk goedkoper zal zijn. Wat ik ook best wil geloven, aangezien die plek en onderhoud van koeien niet meer nodig zou zijn. Zo kan je het ook zien als een nieuwe ontwikkeling op het gebied van vlees productie.
Ook zal het dan zeker aanslaan bij het publiek, want er stond ook dat het er net zo uit zag als vlees en als dat het geval is dan denk ik niet dat mensen zich er druk om gaan maken waarom het opeens zo goedkoop is. Op dat gebied is het dan misschien wel vergelijkbaar met genetische manipulatie, een lekkerder uitziend gemanipuleerd product word ook graag gekocht en dan gaan mensen zich er niet om druk maken waarom die tomaten er nou zo mooi rood uit zien vegeleken met de andere tomaten.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2004, 00:15:12 »
En omdat het eten van 'vlees' vervaardigd uit menselijke bestandsdelen niet goed is en tegennatuurlijk.

Nou als je kijkt naar de aminozuren: in mensenvlees komen die allemaal voor, precies in de juiste verhoudingen. Daar kan geen dierenvlees tegenop. Het beste van het beste dus.

Luke_the_Duke

Re:De Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2004, 20:29:42 »
Als je je eigen vlees eet kan het toch niet op anderen overgedragen worden?

Re:De Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2004, 21:25:44 »

M'n eigen vlees is me niet mals genoeg  :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Iknik

  • *****
  • 1.241
    • Ikniks blog
Re:De Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2004, 16:45:57 »
Ik vind het maar wat mooi, mocht het ooit zover komen. Een malse biefstuk waar geen koe voor geleden heeft en die stukken goedkoper is dan the real thing. Ik ben voor!
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2004, 16:46:13 door Iknik »
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:de Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2004, 22:21:12 »
Citaat
Zoals het uit het artikel naar voren komt geven ze het juist als een pluspunt van dit product dat het waarschijnlijk goedkoper zal zijn.

Joehoe? Het is een artikel uit de Kijk!, okee? Zo'n Mironov machine bestaat er niet, en het wordt pas goedkoper als je het op enorme schaal doet - als het ueberhaupt veel goedkoper kan dan de één à twee euro die rundvlees nou doet bij de groothandel - , maar het komt er niet op grote schaal omdat op het moment dat het op kleine schaal gebeurt, zelfs vegetariers niet in de rij zullen staan om het te kopen.

Citaat
Op dat gebied is het dan misschien wel vergelijkbaar met genetische manipulatie, een lekkerder uitziend gemanipuleerd product word ook graag gekocht en dan gaan mensen zich er niet om druk maken waarom die tomaten er nou zo mooi rood uit zien vegeleken met de andere tomaten.

Goh, ik maar denken dat de genetisch gemodificeerde Flavr-Savr-tomaat gruwelijk geflopt was...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Tamara

Re:De Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #18 Gepost op: 25 december 2004, 16:47:52 »
Ik vind het erg vreemd dat ik hiervan niets op 't forum heb kunnen vinden (of heb ik erover heen gelezen misschien?). Waar het om gaat is een methode om vlees te kweken op een manier waarbij dieren nog maar amper betrokken hoeven te zijn.


Wat? Op dit iedee is mijn vader ook al gekomen.
Ik wist wel dat mijn vader een Einstein is :D

Pien

Re:De Mironov vlees-kweek methode
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2004, 20:32:43 »
Ik vind het maar wat mooi, mocht het ooit zover komen. Een malse biefstuk waar geen koe voor geleden heeft en die stukken goedkoper is dan the real thing. Ik ben voor!

Afgezien van het feit dat het hele vleeskweek-verhaal nog in ontwikkeling is en er nog een hele tijd overheen zal gaan voor het zover is: na al die jaren weer een malse biefstuk op mijn bord?!!  Bleg, moet er alleen al vanwege de associatie al niet aan denken....