Vegatopia Forum

Reeks 'Heerlijk vegetarisch'

Katleen

« Gepost op: 08 oktober 2002, 21:35:00 »
De reeks 'Heerlijk vegetarisch' bestaat uit drie leuke en aantrekkelijk vormgegeven kookboeken, waarmee iedereen gemakkelijk aan de slag kan:
- Pizza pasta pomodoro
- Koken met de wok
- De mediterrane keuken

Hieronder bespreek ik ze wat meer in detail.

Katleen

« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2002, 21:54:00 »
'Pizza Pasta Pomodoro', met zo'n titel kan het niet anders dan over de Italiaanse keuken gaan. In dit kookboek vind je recepten voor antipasti, pasta's, groentengerechten, pizza's en nagerechten. Het leuke aan dit boek is dat het vooral 'nieuwe' recepten bevat, en een aantal Italiaanse klassiekers die in een nieuw kleedje gestopt worden. Tussen de recepten door krijg je informatie over typisch Italiaanse producten (amaretti, marsala, kazen zoals Bel Paese en Taleggio, ...). Ook handig is de wijnwijzer: voor een aantal types van gerechten worden verschillende witte en/of rode wijnen aanbevolen. Voor wie op de lijn let, is telkens het caloriegehalte per portie aangeduid. O ja, niet schrikken als je hier en daar een variant van een gerecht met vis ziet staan...

Titel: Pizza Pasta Pomodoro
Auteur: Johanna Handschmann
Uitgeverij: Deltas
95 p., met kleurenfoto's
Prijs: 9,95 euro

[ Dit Bericht is bewerkt door: Katleen op 2002-10-10 16:03 ]

Katleen

« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2002, 17:02:00 »
Het tweede boekje in de reeks 'Heerlijk vegetarisch' dat ik hier bespreek, is 'Koken met de wok'. Verwacht je niet alleen aan oosterse gerechten, maar ook aan gerechten uit Spanje, Italië, Griekenland, Zwitserland en Oostenrijk. De gerechten zijn geordend volgens de gebruikte wokmethode: roerbakken, stoven, frituren of stomen. Daarnaast is er nog een speciale sectie met rijst- en pastagerechten. Origineel zijn de desserten die met de wok bereid worden, zoals ricottakoek met kiwipuree en appelragoût op vanillegries. De bereidingstijd en het caloriegehalte worden telkens aangegeven, en vaak is er ook een tip om het gerecht wat aan te passen.
Bij elk deel krijg je een goede uitleg over de woktechniek en over typische ingrediënten. Bovendien staan er ook nog tips in voor het inkopen, bewaren en voorbereiden van de groenten en worden een aantal snijtechnieken beschreven. Een praktisch en mooi kookboek voor weinig geld!

Titel: Koken met de wok
Auteur: Marlisa Szwillus
95 p. met kleurenfoto's
Prijs: 9, 95 euro

cake

« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2002, 20:03:00 »
Quote:

Op 2002-10-21 17:02, schreef Katleen:
Het tweede boekje in de reeks 'Heerlijk vegetarisch' dat ik hier bespreek, is 'Koken met de wok'.

Is dit boek de moeite waard? (lees: ik heb al een aantal kookboeken, is dit een goede aanvulling?) En worden er eenvoudige ingrediënten gebruikt? Of moet ik eerst het halve land rondlopen om de nodige ingrediënten te vinden?

Katleen

« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2002, 13:07:00 »
Of het een goeie aanvulling is, hangt natuurlijk af van welke kookboeken je al hebt. Ik heb zelf ook veel kookboeken (wel geen wok-kookboeken) en vind het toch nog de moeite.
De gerechten uit dit boek worden zo goed als altijd bereid met ingrediënten die gemakkelijk te vinden zijn, ook in de supermarkt.

Katleen

« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2002, 08:45:00 »
Het laatste boekje in de reeks is 'De mediterrane keuken' en bevat recepten uit Frankrijk, Spanje, Italië, Turkije, Griekenland voor voorgerechten, soepen en éénpansgerechten, gerechten met pasta, aardappelen of rijst, groentegerechten en nagerechten. Mensen die al kookboeken met zuiderse gerechten hebben, zullen waarschijnlijk wel al vrij veel recepten kennen (auberginetartaar, knoflooksoep, lasagna met spinazie en ricotta, snijbiet met rozijnen, amandelkoekjes). Net zoals in de twee andere boekjes uit de reeks krijg je tussen de recepten door heel wat kooktips. Met handige seizoenskalender voor groenten en fruit en uitleg over mediterrane kruiden.

Titel: De mediterrane keuken
Auteur: Cornelia Schinharl
95 p., met kleurenfoto's
Prijs: 9,95 euro

Offline animal lover

• 592
  • Geslacht: Vrouw
Heerlijk vegetarisch De mediterrane keuken
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2004, 19:10:44 »
Ik heb gisteren een nieuw kookboek gekocht en ik zag er nog geen recensie van dus hierbij.

Een kookboek met recepten uit het Middelandse zeegebied. Op de voorflap staat aan de binnenkant een kalender met wanneer welke groentes verkrijgbaar zijn en op de buitenflap aan de binnenkant nog wat info over verschillende ingrediëten uit het Middelandse zeegebied.
Er staan moeilijkere en makkelijkere recepten in. Bij moeilijk wordt dat ook aangegeven en wanneer het pittig is ook. Staan foto's in en het ziet er allemaal lekker uit.
Een aantal voorbeelden van recepten zijn:
Gegrilde paprika met schapenkaas, Tzatziki, Auberginetartaar, Knoflooksoep, Ravioli met pompoenragout, Snijbiet met rozijnen en Griesmeelhalva.

Titel:    De Mediterrane keuken (heerlijk vegetarisch)
ISBN: 90-243-6946-0
Prijs: 9,95
Aantal blz.: 96
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Katleen

Re:Heerlijk vegetarisch De mediterrane keuken
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2004, 09:24:34 »
Voor de recensie van dit boek moet je al een paar pagina's terug... 'De mediterrane keuken' maakt samen met twee andere boekjes deel uit van de reeks 'Heerlijk vegetarisch'. Ze worden allemaal hier besproken.
Ik hoop dat je evenveel plezier hebt aan dit boekje als ik. Ik grijp er nog vaak naar terug. Het wokboekje gebruik ik ook regelmatig.

Offline animal lover

• 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Reeks 'Heerlijk vegetarisch'
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2004, 17:50:40 »
Ik had in de kookboekenlijst gezocht, maar waarschijnlijk niet goed genoeg omdat ik hem niet vinden kon. Ik vond het al zo vreemd dat zo'n leuk boekje nog niet beschreven was, maar dat was ie dus wel. De gerechten spreken mij wel aan. Ik heb nu de spaghetti met ricotta gemaakt en dat viel wel een beetje tegen. Ik ga binnenkort eens wat anders proberen, want er staan volgens mij een heleboel andere wel lekkere dingen in. De mousaka lijkt mij heel lekker, maar zag er wel moeilijk uit.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.