Vegatopia Forum

Vegetarisch worden en ouders

Chantal2304

Vegetarisch worden en ouders
« Gepost op: 28 juni 2014, 22:12:24 »
Hallo! Al jaren lang wil ik graag vegetarisch worden. Echter woon ik nog thuis, dus besloot ik te wachten tot de tijd dat ik op kamers zou zijn. Nu ben ik 20 jaar. Ik woon nog thuis en denk daar de komende 1/2 jaren ook nog wel te wonen. Ik heb het prima thuis, paard staat aan huis en studie dichtbij dus geen reden om nu weg te gaan. Toch zou ik echt graag vegetariër worden, de laatste tijd houd het me veel bezig en dat ik dit wil weet ik zeker. Mijn ouders vinden het prima, maar willen niet elke avond twee keer koken. Dat snap ik wel, maar dit houd mij nu tegen. Hoe doen jullie dit?

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Re:Vegetarisch worden en ouders
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2014, 22:18:18 »
Eh, zelf koken. Je bent 20! Dat kun je best. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2014, 22:43:19 »
Ja.

Maar ik denk dat Chantal wil weten hoe het gaat in huishoudens waarin er tegelijk voor een vegetarier en vleeseters wordt gekookt?

Als ik bij mijn ouders eet kookt mijn moeder b.v. bami, met apart vlees voor mijn ouders, vleesvervanger voor mij. Dat is niet veel extra moeite.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2014, 23:15:38 »
,,,,فلافل

« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2014, 07:52:16 »
Heel veel dingen kun je prima vegetarisch koken en dan op het laatst wat vlees erbij doen voor de vleeseters. Een curry met groente en kikkererwten of een chili met kidney bonen zijn bijvoorbeeld een volwaardige vegetarische maaltijden en voor de veeseters kun je er dan wat kip/gehakt bij bakken o.i.d.

Als je eenmaal een paar lekkere vegetarische recepten gevonden hebt willen je ouders misschien ook af en toe vega met je mee-eten. Dan hoeft er helemaal niet apart gekookt te worden. Gehakt kun je bijvoorbeeld in heel veel recepten best vervangen door vegetarisch gehakt zonder dat de vleeseters daarover gaan klagen.

En ik ben het wel eens met calimero, dat je 20e levensjaar een mooi moment is om te leren koken als je dat nog niet kunt.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Chantal2304

« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2014, 12:24:14 »
Bedankt voor de reacties! Natuurlijk kan ik zelf koken, maar ik kan moeilijk tegelijk met mijn ouders koken en wil wel graag gezellig samen eten :) ik heb het er met mijn ouders over gehad en zij staan gelukkig achter mij. Als we aardappel, groente, vlees eten kan ik een vervanger eten. Bij bijvoorbeeld spaghetti en macaroni zal ik zelf mijn sausje maken en ik zal zelf vaker vegetarisch koken. Dat vinden mijn ouders geen probleem. Vanavond ga ik het bij mijn schoonouders aankaarten. Echte vleeseters. Ben toch wel een beetje bang voor de reacties.
Andere vraag, is het raar als ik wel gewoon de Jus eet die van het vlees gemaakt wordt? Ik denk zelf van niet, want ik vind het belangrijk dat er voor mij geen vlees gekocht is. Jus maken mijn ouders toch wel, en als ik dat niet eet doet ze er minder water bij maar veranderd dat verder niks. Ik blijf ook gewoon kaas, snoep en ijs eten.

Ik zit me gewoon de laatste tijd goed in te lezen, maar stel toch grenzen.. Overal zit gelatine en dergelijke dingen in. In hoeverre zijn jullie vegetarisch?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2014, 12:34:31 »
Iedereen bepaalt zijn eigen grenzen. Vleesjus zullen de meeste vega's hier niet eten, maar ze gebruiken wel kaas met dierlijk stremsel. De een eet geen gelatine, de ander maakt het niet uit en een derde eet het alleen buitenshuis, in restaurants en bij anderen bv. Veel vega's hier vinden het ook niet prettig als hun vegaburger gebakken wordt in de pan waar net het bieflapje heeft liggen sudderen.

Over het algemeen geldt dat een vegetariër geen vlees en vis eet (pescotariërs eten geen vlees, wel vis) en dat veganisten niets dierlijks gebruiken. Dus ook geen honing en lederwaren. Maar ook daar heb je weer allerlei tussenvormen in, aangeduid met de term flexitariërs en flexanisten.

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2014, 19:02:42 »
Het zal ook van je redenen afhangen: als je het vies en zielig vindt, is een eigen pan logisch. Als je de markt niet wil aanjagen, is het niet (laten) kopen genoeg.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken