Vegatopia Forum

Peter Singer- Animal Liberation

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Peter Singer- Animal Liberation
« Gepost op: 04 april 2003, 13:29:42 »
Op de achterkant van Singer's beroemde werk staat dat 'dit filosofische werk ook vegetarische recepten bevat'. Dat is niet waar (de druk uit 1975 had ze wel), maar gezien de voorbeelden die hij noemt (bruine rijst met saus, spaghetti met tofuballen) mogen we de uitgever daarvoor dankbaar zijn.

Het boek geldt als bijbel voor de dierenrechtenbeweging, en het verbaast me dat het nog niet eerder hier besproken is. In hoofdstuk één trekt Singer een lijntje door. Het verschil in de manier waarop we met dieren omgaan is niet gebaseerd op intelligentie, vermogen om te lijden of het vermogen verwachtingen voor de toekomst te hebben. Het is louter en alleen gebaseerd op soort. Hij gebruikt hiervoor de  term 'speciesisme', om het lijntje van racisme en sexisme door te trekken. Er zijn geestelijk gehandicapten die stommer zijn dan dieren, en we zouden er niet van dromen om ze te behandelen als dieren.

In hoofdstuk twee en drie laat hij zien waar dit onderscheid toe leidt: de gruwelijke praktijken in de bio-industrie en dierenexperimenten. Later zal hij zeggen dat hij de rede gebruikt als instrument, maar deze twee hoofdstukken mikken op de maag in plaats van de hersenen. Plaatjes van ontstoken konijnenogen, vastgebonden aapjes en bio-industrievarkens maken het geheel af.

Hoofdstuk vier: Vegetarier worden. Zijn jullie allemaal al.

Hoofdstuk vijf: Peter Singer laat zien dat de bijbel en vegetarisme op gespannen voet staan. Jezus wordt afgeschilderd als speciesist. Niet zo slim om christenen zo voor het blok te zetten, want als ze moeten kiezen tussen Singer en Jezus zullen de meesten niet lang aarzelen.

Hoofdstuk zes: Speciesisme door de eeuwen heen. De opvattingen over dieren van filosofen als Kant, Aristoteles, Bentham en Descartes worden getest. Wie zich al sinds hoofdstuk één afvraagt waarom het nou zo erg is als je speciesist bent krijgt antwoord: (tromgeroffel...) 'Waarom niet?'
Pardon? Als je wil dat vrijwel de hele wereld drastisch haar gedragspatroon verandert zul je met iets betere argumenten moeten komen. Bovendien is er wel degelijk een antwoord op de vraag (zie Van Nature Goed door Frans de Waal.)

All in all: wie een pleidooi zoekt om vegetariër te worden kan beter te recht op www.vegatopia.com
Wie een pleidooi zoekt voor dierenrechten heeft aan dit boek een mooi startdocument. De meeste drogredenen die worden gebruikt door vleeseters worden netjes onderuitgeschoffeld (maar ja, ook dat gebeurt hier op het forum ook al), en filosofisch steekt het aardig in elkaar. Het pleit voor dierenrechten is echter nog lang niet beslecht door dit boek alleen. 'Animal Liberation' is dus zeker geen bijbel in de zin dat je geen ander boek nodig hebt voor je stroming.

ISBN: 0394583906
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Dick

• 517
    • plenty food
Re:Peter Singer- Animal Liberation
« Reactie #1 Gepost op: 04 mei 2003, 00:03:49 »
Is dit boek dan nog te verkrijgen dan?
Zou de bibliotheek dit boek ook in zijn bezit hebben?
Ik zal eens informeren. Wil het wel eens lezen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #2 Gepost op: 04 mei 2003, 14:16:37 »
Ik heb het besteld bij de alto-boekhandel hier te Utreg. Na slechts een half jaar wachten kwam er een lading binnen. De bieb zou het moeten hebben, lijkt mij. Je kan het boek natuurlijk ook gewoon kopen, Dick!
Bij www.bol.com bijvoorbeeld.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #3 Gepost op: 04 mei 2003, 14:57:34 »
Je kan het boek natuurlijk ook gewoon kopen, Dick!
Bij www.bol.com bijvoorbeeld.

Bol heeft 'm niet. Amazon wel voor $ 10,47. Tweedehands is ie er ook vanaf $ 7,39.

wendy25

« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2003, 08:46:26 »
De centrale bieb van Den Haag heeft hem, dus ik neem aan dat de andere grotere biebs (in andere steden) hem ook in hun collectie hebben.

ellen

« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2003, 12:12:48 »
Hoewel ik immer een "Ik ben een milieu-activist met okselhaar"- idee bij dit boek had, wilde ik het graag lezen. Maar het is een populair boek, want het was zowel bij de universiteits- als de gewone bieb immer uitgeleend.

Maar nu is de reservering binnen. Nu niet vergeten hem op te halen... ;)

Offline heliofoor

• 249
    • Diggin' for Dirt
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2003, 20:08:42 »
Citaat
Maar het is een populair boek, want het was zowel bij de universiteits- als de gewone bieb immer uitgeleend.

hehe, dat was ik. Had het boek al geleend in de centrale bieb voor een maand of 2 maar ben die toen kwijtgeraakt, heb toen hetzelfde boek maar weer geleend maar nu op de universiteit, ook weer voor een maand of 3 :)

hmm sjah allemaal nodig voor mijn eindwerkstuk voor het 1e jaar filosofie. Heb dat verslag gelukkig wel naar behoren voltooid, jeej.

ellen

« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2003, 14:59:21 »
hmm sjah allemaal nodig voor mijn eindwerkstuk voor het 1e jaar filosofie. Heb dat verslag gelukkig wel naar behoren voltooid, jeej.

:)

Gefeliciteerd!

Ga hem zo ophalen bij de centrale bieb.

mel723

« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2003, 13:52:56 »
Ik heb ook een tijdje gezocht naar dit boek. Volgens mij is er maar 1 Nederlandse druk geweest van dit boek, die dus ook niet meer te koop is maar wel te leen bij de bieb. Voor de Engelse druk moet je ook goed zoeken, maar ik heb hem van de week voor 15,69 euro (verzendkosten gratis) bij proxis.nl besteld.

ellen

« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2003, 16:56:00 »
Ben net begonnen aan wat de tweede uitgave moet zijn. Hij heeft het immers over "20 jaar geleden" enzo.

Het verbaast me eigenlijk dat hij begint met de dierproeven en niet met het vegetarisme, maar dat kan te maken met mijn vegetarische vooringenomenheid. :)
« Laatst bewerkt op: 16 september 2003, 16:57:04 door LL de Ling »

ellen

« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2003, 15:29:25 »
Op de achterkant van Singer's beroemde werk staat dat 'dit filosofische werk ook vegetarische recepten bevat'. Dat is niet waar (de druk uit 1975 had ze wel), maar gezien de voorbeelden die hij noemt (bruine rijst met saus, spaghetti met tofuballen) mogen we de uitgever daarvoor dankbaar zijn.

Hij geeft zelf aan de recepten niet meer nodig zijn omdat er al heel wat veranderd is en er tegenwoordig genoeg goede vegetarische kookboeken zijn. Een waar woord natuurlijk.

Ik vind het jammer dat Singer mijns inziens te weinig ingaat op de vegetarier vs veganisme-discussie. Hij is voor het vegetarisme, maar geeft aan dat iedereen de grens persoonlijk moet trekken. Veganisme is volgens hem wel nastrevenswaardig, maar ook erg moeilijk.

Dat vind ik ook, maar je zou je toch kunnen voorstellen dat je gezien al zijn voorbeelden pas echt iets betekent als je veganistisch gaat leven.

Jammer dat een "echte" ethicus er zich net zo gemakkelijk afdoet als ik ;)

Offline bart

• 2.585
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2003, 08:43:28 »
Zelf is hij veganist. En er staat me bij dat hij het eten van scharreleieren als acceptabel omschrijft in het boek. Hij gaat de discussie niet uit de weg, maar hij wil er ook niet zijn hele boek aan wijden.

ellen

« Reactie #12 Gepost op: 02 oktober 2003, 16:50:22 »
Hij gaat de discussie niet uit de weg, maar hij wil er ook niet zijn hele boek aan wijden.

Toch een gemiste kans, want mijns inziens de enige interessante filosofische vraag. Van mij mag er best een boek aan gewijd worden :)

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #13 Gepost op: 03 maart 2004, 08:03:01 »
Ik zocht de Nederlandse vertaling en die heb ik nog niet gevonden.
In de de Rooie Rat  http://www.rooierat.nl/  zag ik  twee weken geleden nog de Amerikaanse uitgave.
Mijn Engels is niet zo best.  
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline heliofoor

• 249
    • Diggin' for Dirt
« Reactie #14 Gepost op: 04 maart 2004, 22:13:31 »
bij de bieb hebben ze wel nederlandstalige exemplaren.

dus als je er heel gemakkelijk aan wil komen: gewoon lenen en dan gelijk 'kwijtraken'.  :) Kost uiteraard wel geld maar is wel erg makkelijk.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #15 Gepost op: 04 maart 2004, 22:18:46 »
Hé, doe es effe niet zo evil, jij! :biebjuffie:

Ik ga er direct een noot bij zetten als-ie binnenkort 'toevallig' kwijtraakt hoor!  :alien:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline iammars

• 288
« Reactie #16 Gepost op: 08 maart 2004, 20:50:53 »
BOL heeft hem nu wel!
Maar helaas niet in de Nederlandse taal.