Vegatopia Forum

Jamie Oliver elektrocuteert kuikens

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dee

Re:Jamie Oliver elektrocuteert kuikens
« Reactie #40 Gepost op: 21 januari 2008, 16:03:30 »
Vraag het haar.
Als de behoefte had bestaan om een antwoord te formuleren op mijn indirecte vraag dan was dat al wel gebeurd denk ik. M.i. zou een directe vraag een herformulering zijn van wat ik al geschreven had, en dus zeer weinig meerwaarde bieden.

Gisteren was trouwens "Eat to save your live" op tv, een andere uitzending van Jamie Oliver in die reeks. Wederom zullen er een aantal zieltjes geschokt zijn door dit programma (zeker door dr. Von Hagens en zijn dissectie van de "25 stone man") maar volgens mij was dit weeral een goed stukje televise van Oliver.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jamie Oliver elektrocuteert kuikens
« Reactie #41 Gepost op: 21 januari 2008, 16:09:12 »
NRC schrijft dat er in die week 7% meer kip is gekocht. Of het een met het ander te maken heeft, blijft onduidelijk.


Ze bedoelden (en schreven dat ook) dat het 7% meer was dan vorig jaar, gewoon over het algemeen gezien. Er stond volgens mij ook nog bij dat het te vroeg was om al effecten te zien.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Jamie Oliver elektrocuteert kuikens
« Reactie #42 Gepost op: 21 januari 2008, 16:16:10 »
Als de behoefte had bestaan om een antwoord te formuleren op mijn indirecte vraag dan was dat al wel gebeurd denk ik. M.i. zou een directe vraag een herformulering zijn van wat ik al geschreven had, en dus zeer weinig meerwaarde bieden.

Een directe vraag in eerste instantie daarentegen was wat mij betreft ook al waardevol geweest.

Dee

Re:Jamie Oliver elektrocuteert kuikens
« Reactie #43 Gepost op: 22 januari 2008, 12:32:10 »
Maar je kunt wel veel willen betalen, maar als je niet zo veel inkomen hebt, kun je niet altijd veel betalen. Terwijl mensen met niet veel inkomen ook door Jamie Olivers beelden van die kuikens worden geconfronteerd.
Dat Jamie Oliver nu eenmaal veel geld verdient, niet iedereen heeft zo veel geld als hij te besteden.
Deze uitspraak bevestigt wat ik al dacht: je hebt niets van zijn boodschap begrepen. Zijn programma’s in deze reeks zijn een soort aanklacht tegen de eetcultuur die nu heerst: te veel, te vet, te snel, te ongezond, …

Ja is dat zo? Had Jamie Oliver zich in plaats van tot het publiek te richten zich niet beter kunnen richten op de politiek die het in zijn macht heeft biologische producten voor iedereen toegankelijk te maken?
Zo’n paternalistische visie past niet echt in het politieke denken dat in de UK heerst. Misschien lukt dat nog wel hier (hoewel ik dat ook betwijfel), maar m.i. gaan de mensen in de UK echt niet lekker knikken als de politiek hun goedkoop vlees duur wil maken en iedereen aan de biologische kost wil krijgen.

Maar mensen met een hoog inkomen die Jamies boodschap willen uitvoeren kunnen dan wel alle dagen vlees eten, en mensen met weinig inkomen moeten dan maar noodgedwongen half vegetarisch gaan eten?
Hij zegt net heel duidelijk dat je beter minder eet, maar kwalitatief beter. Hij zegt ook niet dat je als rijke stinkerd gerust een halve kilo rosbief kan eten. Jouw redenatie hier slaat m.i. zoals een tang op een varken: mensen met een hoger inkomen kunnen toch altijd beter en meer consumeren… beetje een open deur die je daar intrapt.

Ik vond zijn stukje over de inhoud van het hedendaagse worstenbroodje toch ook wel goed gedaan. Iedereen weet dat daar slachtafval in zit, net zoals iedereen wel weet dat een kip niet altijd lekker heeft mogen rondlopen, maar het effectief door de hakmolen zien gaan van die slechte stukken en de toevoegingen zien gebeuren van zout, smaakversterkers enzo is toch net dat beetje confronterender voor de gemiddelde mens.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Jamie Oliver elektrocuteert kuikens
« Reactie #44 Gepost op: 22 januari 2008, 16:47:22 »
Hij zegt net heel duidelijk dat je beter minder eet, maar kwalitatief beter.

Ik volg het niet zo intensief als jij. Zou je eens kunnen aangeven waar Jamie aanspoort tot minder vlees eten? Zou ik hem een held vinden, want ik heb nog steeds het idee dat hij uitsluitend oproept om kwalitatief beter vlees te kopen. Van de boerderij van zijn mate Huppeldepup of mate Zusenmezo bijvoorbeeld.

Dee

Re:Jamie Oliver elektrocuteert kuikens
« Reactie #45 Gepost op: 23 januari 2008, 15:16:54 »
Ik beweer natuurlijk niet dat Jamie aanzet tot vegetarisch eten, maar welke zichzelf respecterende en succesvolle chef doet dit wel?

In een interview over het programma Fowl Dinners wordt deze vraag gesteld "Won't it be difficult for normal, hard-working families to afford to pay three times as much for a chicken?", waarop hij dit zegt: "I'm not asking people to pay three times as much, just what they can afford. I believe the conditions under which standard eggs and standard chickens are reared are morally wrong and if changing your habits means that you don't have chicken as often, so be it. The Italians on average eat meat three times a week whereas in the UK, meat-eaters will tend to have it six or seven times a week."

Hij spoort inderdaad aan om 'beter' vlees (niet alleen kip en eieren) te eten, maar hij stelt ook minder vlees eten niet slecht is. In Eat to Save your Life geeft hij het woord aan experten en die stellen ook dat je beter minder en goed vlees kan eten dan grote en goedkope hoeveelheden,  waarop hij lekker enthousiast meeknikt.

Sacha

Re:Jamie Oliver elektrocuteert kuikens
« Reactie #46 Gepost op: 29 januari 2008, 11:53:32 »
Je kunt je natuurlijk afvragen of het nodig is dat hij met woorden mensen aanzet tot vegetarisch eten. Beelden spreken vaak veel meer, en de beelden van vergaste kuikentjes die ik gezien heb zeggen meer dan genoeg. Mensen kunnen daaruit zelf wel hun conclusies trekken. Als je duidelijk zegt "eet geen vlees meer" of zo kan dat juist averechts werken, want de meeste mensen willen niet dat een ander ze vertelt wat ze moeten doen.