Vegatopia Forum

palmolie

Offline marcv

• *
  • 1
palmolie
« Gepost op: 01 april 2017, 04:18:54 »
Onlangs kocht ik enkele vegetarische slaatjes, tot mijn verbazing zat er ook palmolie in verwerkt.  Dit blijkt in vele vegetarische producten te zitten.  Dit vind ik ethisch niet correct.  Palmolie eten afkomstig van plantages waarvoor regenwoud is vernietigd, en bij uitbreiding dus ook  de oerang oetang en al het andere dierenleven, kun je volgens mij moeilijk verantwoorden als vegetariĆ«r... Wat is jullie mening hierover ?

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
Re: palmolie
« Reactie #1 Gepost op: 01 april 2017, 10:28:01 »
In deze video van The Vegan Zombie wordt de iets complexere situatie goed uitgelegd.

Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2017, 12:15:55 »
Ik probeer er tegenwoordig beter op te letten.

Overigens is de definitie van vegetarisme dat je geen producten eet waar dood dier in zit. Uiteindelijk worden voor zuivel en eieren (en granen, peulvruchten, fruit, groente, etc) ook dieren gedood, die dode dieren krijg je alleen niet direct binnen. Dus dat je als vega ook op palmolie moet letten, vind ik zelf niet kloppen. Als ethische consument zou je dat wel moeten doen.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2017, 10:49:08 »
Eens met Hiziki. Laten we de definitie van wat vegetarisch is alsjeblieft simpel houden: geen ingredienten afkomstig van dode dieren (en daar is al genoeg over te doen!) Dat je daarnaast ook ethisch, fair trade, biologisch, tegen kinderarbeid, voor de bijen, en tegen nare toevoegingen in voedsel bent is goed natuurlijk maar niet specifiek vegetarisch.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline eno2

• 758
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2017, 23:02:04 »
Dus dat je als vega ook op palmolie moet letten, vind ik zelf niet kloppen.
?

Snap ik niet.

Overigens: ik kan er niet op letten zo lang de ingrediĆ«ntenlijst de herkomst van  "plantaardige vetten" niet specificeert. Op zichzelf een schande.
Eet wat best is voor de planeet.