Vegatopia Forum

Jij, milieubewust?

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jij, milieubewust?
« Reactie #320 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:15:27 »
ik was vandaag bij de AH XL en heb even goed opgelet en zag geen tassenbol!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #321 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:22:23 »
Was dat in Almere/Den Haag? Die zouden 'm volgens http://www.tassenbol.nl/ moeten hebben.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #322 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:54:37 »
nee, dat was in een andere stad! Ik heb net op de tassenbolsite gekeken, en heb maar gelijk een petitie ondertekent, haha wie weet.

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #323 Gepost op: 30 augustus 2011, 22:01:34 »
Ah hierzo, ook maar even gedaan :)

Aiko

« Reactie #324 Gepost op: 30 augustus 2011, 22:28:35 »
Zag 'm bij de Ekoplaza in centrum Den Haag. Was me nooit eerder opgevallen.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #325 Gepost op: 26 september 2011, 18:02:45 »
wat moet je nou met zo'n krakend klein tasje?

Die zijn volgens mij ideaal om in een tassenbol te doen. Ben je er mooi vanaf!
« Laatst bewerkt op: 26 september 2011, 18:31:17 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #326 Gepost op: 26 september 2011, 18:27:25 »
Hier heeft de natuurwinkel (ekoplaza tegenwoordig al weer een tijdje) volgens mij altijd al een tassenbol gehad. Ik vind het een heel goed concept en ook wel handig als ik zelf zakjes teveel heb. Maar ik neem er zelf nooit iets uit. Ik vind het vies, er hebben andere mensen aangezeten en je weet nooit wat ze ermee gedaan hebben. Plastieken zakjes van bekende mensen neem ik wel aan, dat vind ik op 1 of andere manier minder vies.
Hier krijg je bij de AH's overigens nog steeds gratis zakjes. Wel van die kleine dunne doorzichtige, maar ze zijn wel gratis.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
Re: Jij, milieubewust?
« Reactie #327 Gepost op: 27 juni 2015, 18:04:06 »
http://www.volkskrant.nl/buitenland/vliegen-moet-weer-elitair-worden~a4089268/

(artikel gratis te lezen na eenmalige registratie)

Een paar quotes: "Wie, zoals de Nederlander, gemiddeld twee keer per jaar in het vliegtuig stapt en jaarlijks samen 23 miljoen vliegbewegingen maakt, helpt de milieuwinst van andere maatregelen effectief om zeep."
"Uit onderzoek blijkt dat zelfs groene consumenten hun minder groene daden met gemak rechtvaardigen."

Vliegen is zo goedkoop omdat er geen belasting op zit en het zou beter zijn als de prijs flink omhoog gaat. Maar ja, dan gaat de burger klagen, dus de kans dat dat gebeurt is klein helaas...

Offline meisbaer

• 5.619
« Reactie #328 Gepost op: 03 juli 2015, 18:37:39 »
Ik heb in mijn leven nog maar één keer gevlogen, van Rotterdam naar Londen voor de bruiloft van mijn zusje. Ikzelf was liever met de trein gegaan, maar de rest van de familie wilde liever vliegen (minder lang onderweg). We zijn daarna wel met z'n tweën met de trein nog een keer geweest, en dat vond ik eigenlijk wel fijn. Helaas is vliegen soms veel goedkoper.

Ik denk dat ik als het met de trein goed kan (Duitsland, Frankrijk etc) ik altijd de voorkeur zou hebben voor de trein. Geen gedoe met bagagevoorschriften en lekker op het gemakje van de reis genieten. Maar als het echt verder wordt, of zoiets als IJsland, dan zal ik toch met het vliegtuig gaan. En me een beetje schuldig voelen.

Over het algemeen zijn we wel goed bezig, denk ik. We hebben geen auto, dus meestal met het OV of de fiets. Geen grote huisdieren (hamstertje is niet zo milieubelastend, denk ik?) en we hebben vrijwel nooit de verwarming aan (warme flat).
Het enige dat we veel aan hebben zijn computers, boxen voor muziek en de tv. Maar we hebben wel een erg klein digitaal tv'tje. Lampen zijn bijna allemaal spaarlampen of LED (ook wel lekker trouwens met dit hete weer, je kamer wordt er veel minder door verwarmd).

We zijn geen vegetariërs, maar eten weinig vlees, en dan vaak nog afgeprijsd bio. Eieren, melk etc sowieso bio. En af en toe eens veganistisch. En het afval wordt netjes gescheiden.

Verder doen we lang met onze spullen en kleding. Nu realiseer ik me dat we zo heel erg geitenwollensokken overkomen, maar dat zijn we dus helemaal niet :) We hebben een tijd heel zuing aan moeten doen en dat bevalt ons eigenlijk wel erg goed.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #329 Gepost op: 04 juli 2015, 11:15:48 »
In vergelijking met veel mensen in mijn omgeving ben ik ook wel redelijk geitenwollensokkerig, maar het kan natuurlijk altijd beter. En een deel van mijn milieubewustzijn is ook hier veroorzaakt doordat ik het een tijd heel krap had. Vroeger kocht ik veel meer gadgets en kleding, nu kan ik me ronduit ergeren aan een aldi/action bijvoorbeeld die een 'snijding' speciaal voor meloenen of bananen verkopen. En aan de mensen die daar vrolijk in meegaan, 'he leuk, dit hadden we nog niet.... '. Wat een kastenvullerij, wat een wegwerpproductie, en wat is er mis met een mes voor alle snijdoelen?

Offline keijmel

• **
  • 21
« Reactie #330 Gepost op: 23 augustus 2015, 19:27:18 »
Met alleen al het niet eten van vlees/vis ben je goed bezig!
Goed voor het milieu, goed voor het tropisch regenwoud, goed voor de dieren en goed voor jezelf ; )

Offline Yehudith

• 413
« Reactie #331 Gepost op: 23 augustus 2015, 22:38:56 »
We proberen zo milieubewust te leven, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan merk ik. Al denk ik dat wij in onze vriendenkring / familie wel het 'groenst' zijn. Geen vlees, wel af en toe vis (in mijn geval, vanwege de makkelijk opslabare hoeveelheid eiwitten en vet, maar dan wel het liefst duurzaam en lijngevangen), weinig melk en kaas, en sojatoetjes. Geen auto (met het OV is alles min of meer bereikbaar en alles binnen een straal van 10-15 km fietsen we).

Wel hebben we vaak onenigheid over het gebruik van water. Ik douche liever niet iedere dag, behalve met extreem warm weer en na het sporten, en als ik douche zo snel mogelijk. Mijn vriend daarentegen doucht 'om wakker te worden'. Iedere dag dus en dan nog met gemak 15-20 minuten. Ook het afwassen met hard stromend water ipv in een teil krijg ik er niet uit.. Achja, ik denk maar zo: hij bespaart al veel met zijn vegetarische levenswijze :P.

En vliegen, ja, zo in februari / maart ga ik toch graag even wat vitamine D oppikken in een warm land :).

Aiko

« Reactie #332 Gepost op: 10 mei 2020, 14:24:17 »
Voor de liefhebbers van milieuvriendelijke(re) kleding: tegenwoordig is de Sustainable Fashion Card te verkrijgen. Opgezet door een voormalige collega van mij.

Om deze cadeaukaart meer marktbekendheid te geven, is er een crowdfundingactie gestart (https://www.voordekunst.nl/projecten/10121-sustainable-fashion-gift-card-1). Ben benieuwd. Hopelijk slaat het aan.