Klok is niet hetzelfde als Ecover he? Omdat je het met een / ertussen schrijft... Weet je zeker dat Klok dierproefvrij is? Ik kan dat nergens vinden op hun site die je aanhaalt. (Wel de ingredienten en dat het lief is voor je huid en het milieu.) En ook niet in het boekje van Proefdiervrij. Het zou wel handig zijn als het zo zou zijn, je hoeft er niet voor naar de natuurvoedingswinkel, en is goedkoper ook! (Overigens heeft de C1000 hier ook wat Ecover producten tegenwoordig!)
In het boekje van Proefdiervrij staan wel: Dr. Belter, Ecover, Froggy, Kruidvat Eigen Merk, Luna Cosmetics Nutriclean, Swipe, Trekpleister-Huismerk, Wiro, 't Zeepvat. Niet al deze merken zijn per definitie ook milieuvriendelijk (zoals die huismerken), maar bijvoorbeeld Ecover en Froggy dus wel (de andere ken ik niet).
Ecover was wel in opspraak wat betreft dierproeven: ze doen proeven op waterbeestjes (wat niet onder de dierproeven gerekend wordt omdat het om ongewervelden gaat, andere proefdiervrije merken doen dit mogelijk ook), en op konijnenbloed wat ze krijgen via een slachterij. Die laatste zouden ze ook op mensenbloed kunnen doen maar dat doen ze niet, er is al een tekort aan donorbloed zeggen ze dus niet ethisch. (Waarom gebruiken ze dan niet hun eigen bloed?) Uiteraard is Ecover nog altijd een stuk beter als andere merken, het zou voor mij geen reden zijn om het niet te kopen maar toch het vermelden waard.