Vegatopia Forum

Kippen en eieren

Offline Dee

• 131
Re:Kippen en eieren
« Reactie #60 Gepost op: 17 juli 2014, 12:48:21 »
Me dunkt dat het niet aan ons is om uitspraken te doen over de (on)zinnigheid van de Kasjroet.

Ik zou niet weten waarom niet?
Omdat dat even zinnig is als discussieren over de smaak van water.  ::)

« Reactie #61 Gepost op: 17 juli 2014, 13:18:58 »
O, als ik alleen maar zinnige dingen zou willen doen in dit leven zou ik ongetwijfeld veel minder op dit forum aanwezig zijn.
En over smaak valt niet te twisten, over de (on)zinnigheid van godsdienstige regeltjes des te meer.
Overigens ging het mij niet om de (on)zinnigheid van die regels, maar in hoeverre die spijswetten een rationele achtergrond kennen, of ze ooit zulk praktisch nut gehad hebben. Gewoon omdat meisbaer's ideeën niet stroken met wat ik erover geleerd heb tijdens het godsdienstuur op school. Noem het nieuwsgierigheid, al kan ik een sceptische ondertoon niet ontkennen, maar ik laat me graag corrigeren als het gaat om de achtergrond van die regels.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #62 Gepost op: 17 juli 2014, 13:26:30 »
Wikipedia zegt: "Het nut van de Joodse spijswetten kan op twee manieren worden uitgelegd. Dat er bijvoorbeeld geen varkens mogen worden gegeten, kan een rationele verklaring hebben in het feit dat ze vaak ziektes hebben. De spijswetten kunnen dus worden opgevat als hygiënische maatregelen. Maar de algemeen aanvaarde uitleg is dat het nuttigen van onrein geachte dieren een slechte invloed zou hebben op de geest. Ook hebben de kasjroet-voorschriften tot gevolg dat men zich bewust is van de bijzonderheid van wat door God volgens Wiens voorschriften wordt gehandeld, aan de mens aan voedsel wordt geschonken. De beschikbaarheid van voedsel is niet onder alle omstandigheden en in alle tijden iets vanzelfsprekends."

Ik heb nog niet alle afleveringen van de Koosjere Hamvraag gezien, misschien kom ik er nog iets over te weten. En anders zeg ik de maker wel (ik moest de dvd na kijken teruggeven) dat ik een overtuigende antisemiet ben geworden na het kijken, vanwege al die rare regels die ze moeten volgen.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #63 Gepost op: 17 juli 2014, 13:35:48 »
Er zal vroeger best een goede reden zijn geweest om deze strenge voedselwetten in te stellen. Zoals dat je geen schelpdieren mag eten (bederven snel in warme landen, snel voedselvergiftiging) of datje geen zuivel en vlees tegelijk mag klaar maken (door zuivel bederft vlees sneller). Nu met hygiënische bereiding en gekoelde opslag is het niet meer nodig, maar vroeger zal het best zinnig zijn geweest.

Ik dacht dat kosher iets met reinheid te maken had, en ik heb bijvoorbeeld nooit kunnen begrijpen waarom het ene dier wel rein zou zijn en het andere niet.
En dat van dat vlees en melkprodukten scheiden, dat heeft voor zover ik weet iets te maken met het niet mogen mengen van melk en bloed van moeder en kalf of zo (sorry beetje klok en klepel), in ieder geval niet iets waaruit je zou kunnen destilleren dat er iets met voedselbereiding of voorkomen van bederf aan ten grondslag ligt (en ik heb er ook anders nog nooit van gehoord dat vlees sneller zou bederven als je het met melk verwerkt).
Plus, het lijkt er om te gaan dat je vlees en zuivel niet tegelijk mag nuttigen, daar moet eerst zoveel tijd tussen gezeten hebben. Zo mag je geen melk in je koffie doen tijdens een maaltijd waarbij je vlees eet, lijkt me ook heel weinig met voedselhygiëne te maken te hebben.
Goed, ik kan het mis hebben en dit borrelt allemaal op van wat ik in een ver verleden ooit op school heb geleerd, maar dat alle regels voor kosher (bestaat er een znw voor? kosherheid?) allemaal een rationele oorsprong hebben waag ik te betwijfelen.

Dit is ook hoe ik het begrepen heb, niet zozeer bij de godsdienstles, maar wel van de tijd dat ik bij een joodse familie woonde. Over sneller bederven van het vlees heb ik die nooit wat horen zeggen, maar wel over dat het gescheiden houden van melk en vlees idd verband houdt met het jong, voor wie de melk bedoeld was, en dat dat dan niet samen kon gaan met het dode dier. De details heb ik ook niet paraat, maar wie weet kan Ona ons dit wel verduidelijken?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #64 Gepost op: 17 juli 2014, 14:28:05 »
Qua vlees en zuivel: Er staat een aantal malen in de Torah dat je een geitje niet mag koken in de melk van de moeder, dat is de basis van die spijswet.
Qua eieren: Het niet eten van bloed uitstrekken tot eieren met een bloedstolseltje vind ik niet zo vreemd, als je geen bloed wilt eten, dan ook geen klein spikkeltje. Ik vind het dan uit oogpunt van zuinigheid en het voorkomen van verspilling wel logisch dat je voor eieren kiest waar minder vaak een bloedstolseltje in zit, in plaats van veel weggooien na het breken van het ei. Het is jammer dat je met doorlichten van eieren dit stolseltje niet kunt zien, dat zou een hoop schelen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Laurie

• 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kippen en eieren
« Reactie #65 Gepost op: 03 juli 2015, 10:56:05 »
Na weken klussen aan een kippenhok hebben we sinds deze week legkippen; de dames waren voorheen werkzaam als scharrelkip (in een grote schuur, geen vrije uitloop) maar zouden met pensioen gaan (oftewel naar de slacht). J.vindt het heel leuk om kippen te hebben en een van de katten vraagt zich af of ze die grote duiven ook kan vangen. Ik ben zelf niet zo heel dol op ei al zal ik nu misschien wel iets vaker een gebakken ei eten of met ei koken of bakken. De eieren die we over hebben (tot nog toe leggen ze dagelijks dus dat krijgen we met zijn tweeën echt niet weggewerkt) geven we weg. 

We nemen geen haan erbij: buren verderop hebben wel een haan en het schijnt dat als hanen elkaar horen ze tegen elkaar op gaan kraaien. Dat willen we de buurt niet aandoen.

Aiko

« Reactie #66 Gepost op: 03 juli 2015, 11:11:37 »
We nemen geen haan erbij: buren verderop hebben wel een haan en het schijnt dat als hanen elkaar horen ze tegen elkaar op gaan kraaien. Dat willen we de buurt niet aandoen.

Hanen zijn sowieso irritant. Ook in hun eentje. En volkomen nutteloos, behalve als je bevruchte eieren wil hebben. Verder heb je niet zoveel aan die mannen.

Als het goed is zijn jouw hennen redelijk tam. Misschien hebben ze nog wat aanpassingen nodig, maar binnenkort kun je ze waarschijnlijk redelijk makkelijk oppakken.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #67 Gepost op: 03 juli 2015, 11:32:25 »
Haantjes dienen ook om de rust in de groep te bewaren en ze beschermen de hennen. Maar in een woonwijk worden ze idd niet altijd gewaardeerd door de buren;).

Leuk, Laurie! En wat zullen ze nu een fijn leven krijgen :D.
Zou die kat ze echt te pakken nemen of piept ze wel anders als ze dicht in de buurt komen?

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #68 Gepost op: 03 juli 2015, 11:49:44 »
Ze zijn inderdaad al wel redelijk tam en heel erg op mensen gericht om te bedelen voor lekkere hapjes. Tot nog toe worden ze alleen blij van een 'snackmix' voor kippen van meelwormen en garnaaltjes. Groente en fruit hoeven ze niet echt, ze pikken een beetje en laten het dan liggen: misschien ook omdat ze het niet kennen? Wat voor aanpassingen bedoel je Aiko? Dat ze nog moeten wennen aan de nieuwe omgeving en nieuwe mensen?

De kat heeft eergisteren één serieuze aanval gedaan en knalde met haar kopje tegen het gaas van de ren: ik denk dat ze voorlopig wel genezen is. Ze is een binnenkat die alleen onder toezicht naar buiten mag dus we houden haar goed in de gaten. De kippen mogen voorlopig ook nog niet los in de tuin en ik zou haar er niet zo maar bij laten.

We hebben twee redelijk dominante hennen waarvan eentje een kam heeft waar menig haan jaloers op zou zijn. We dachten eerst dat zij wel de baas zou worden maar het lijkt erop alsof de andere misschien wel echt de touwtjes in handen heeft. Gelukkig lijken ze het wel redelijk met elkaar te kunnen vinden dus ze zijn redelijk rustig en tolerant naar elkaar.

Aiko

« Reactie #69 Gepost op: 03 juli 2015, 18:19:45 »
Groente en fruit hoeven ze niet echt, ze pikken een beetje en laten het dan liggen: misschien ook omdat ze het niet kennen? Wat voor aanpassingen bedoel je Aiko? Dat ze nog moeten wennen aan de nieuwe omgeving en nieuwe mensen?

De mogelijkheid een zandbad te kunnen nemen, veel zonlicht, veel geluid, meer of juist minder vluchtmogelijkheden voor anderen, ander voer, kennismaking met regen, hitte, kou.

Wat betreft groenten, misschien kan je er ophangen aan een touwtje, dat het een beetje bungelt en ze erin kunnen pikken. Dat vinden ze leuker dan zo rechtstreeks van de grond. Hang bijvoorbeeld een krop sla op een hoogte van dertig tot vijftig centimeter (kunnen ze ernaar gaan springen). Of een pol met gras.