Een kleine salade met bijvoorbeeld geroosterd brood is snel en toch ietsjes bijzonderder dan alleen een boterham. Bijvoorbeeld wortel-kokos salade met walnoten en rozijntjes, gewone sla met augurt, tomaat, komkommer en een hard gekookt eitje, rode bietjes salade met zilveruitjes en bieslook.Je kan ook voor twee dagen salade maken, zoals couscous met kikkererwten, gierst met pompoen etc.
Ietsjes meer werk is sushi (met komkommer, avocado, paprika). Je neemt dan één rol (gemaakt van een velletje nori met ongeveer 50 gram rijst, aangemaakt met wat azijn, suiker en zout) voor een lunch. Als je de rol niet aansnijdt, dan is het best een avond van tevoren klaar te maken. Ik maak dan twee rollen voor twee dagen tegelijk, dat kan best, als je het meteen na het maken in plasticfolie in de koelkast legt.
Een omelet met restjes kaas of champignons is lekker snel klaar.
En zoals Eelco al zei, tosti's zijn ook geweldig. Je kan vanalles proberen. Ik vind een tosti op z'n Indonesisch, met pindakaas, sambal, beetje ketjap, komkommer en gebakken uitjes ook erg lekker.
Een japanse noedelsoep is ook erg lekker, met een beetje miso, sojasaus, lenteui, wortel en reepjes omelet en sesamzaadjes. Ik vind zelf van die kant en klare udon noodles het lekkerst. Er is ook kant en klare misosoep, ik weet alleen niet of er ook zonder vis (bonitovlokken) bestaan?