Vegatopia Forum

Aardappels

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2005, 11:40:32 »
Wat ik vaak doe is een middelgrote biologische aardappel in de schil in de magnetron. Anderhalve minuut op hoogste stand. Dan in blokjes en bakken met rookpaprika poeder. Je hebt dan het nadeel niet dat die stukjes uit elkaar vallen. En is zo klaar.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Gabs

• 796
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 29 mei 2005, 13:10:52 »
reifkoeken van mn oma:

aardappels en uien raspen, ei en wat bloem erdoor en dan deze prut als platte schijven bakken in olie. tenslotte zout erover... mmmm...

Kiwi

« Reactie #22 Gepost op: 29 mei 2005, 13:13:30 »
Dat klinkt me een beetje rösti-achtig in de oren.

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #23 Gepost op: 29 mei 2005, 15:05:09 »
reifkoeken van mn oma:

aardappels en uien raspen, ei en wat bloem erdoor en dan deze prut als platte schijven bakken in olie. tenslotte zout erover... mmmm...
Dat klinkt me een beetje rösti-achtig in de oren.
Nee hoor, dat is een Duits gerecht en heet daar Reibenkuchen. Reiben is Duits voor raspen. Het wordt tijdens markten verkocht in kraampjes. Lekker vegan (als er geen ei inzit) snack voor als je daar bent.
Je kunt er nog meer doordoen, zoals kaas, kleingesneden tofu stukjes, Quorngehakt e.d.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2005, 15:06:02 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

« Reactie #24 Gepost op: 29 mei 2005, 15:13:53 »
Rösti is volgens mij ook gebakken geraspte aardappel met ui in de vorm van een plat rondje.

Monica

« Reactie #25 Gepost op: 29 mei 2005, 15:41:05 »
Kugel is een Joods aardappelgerecht en wij eten het regelmatig. Er zitten wel eieren in. Het lijkt op rösti, maar dan met minder werk. Ik heb het recept trouwens wat aangepast zodat het wat minder vet bevat (er moest nl. nog extra olie/vet doorheen, maar zo is het ook al erg lekker)

Voor ongeveer 4 personen heb je nodig:

1 1/2 kilo aardappelen
4 eieren
1 grote ui
1 of 2 teentjes knoflook
peper en zout
boter om de vorm mee in te vetten

Vet een lasagnevorm in en zet de oven op 180 graden.
Kluts de eieren. Schil de aardappelen en maak de ui en knoflook schoon. Rasp de aardappelen en de ui in de keukenmachine ('t kan natuurlijk op de hand, maar je moet heel snel werken omdat de aardappelen anders verkleuren). Pers het teentje knoflook bij de aardappelen/uimassa en doe er de geklutste eieren, peper en zout door.
Dan de massa in de lasagnevorm doen en een uur onder in de oven op de laagste riggel zetten. Anders wordt het te snel bruin. Daarna de oven op 230 graden zetten en nog 10 minuten bruin laten bakken.
Als ik dit recept veganistisch zou maken dan zou ik er denk ik wel een flinke scheut lekkere olie (sesam of goede olijfolie) door doen. Dit heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, maar ik heb zo het idee dat het dan ook lekker wordt. En misschien een flinke hand verse kruiden, of couscouskruiden en verse koriander, zongedroogde tomaatjes en salie, olijven en salie erdoor doen. Volgens mij kun je met dit recept alle kanten op.
Jullie nog ideeën?  ::)

Vegatopia

[Koken] Hartige aardappelscones
« Reactie #26 Gepost op: 08 december 2014, 13:00:45 »
Hartige aardappelscones

Van gastredacteur Jessi kregen we een recept voor aardappelscones. Ze noemt het een origineel feesthapje (of onderdeel van een buffet) dat lekker is met geitenkaas, tapenade of kruidenboter. Het recept is ideaal om een restje aardappelpuree mee op te maken. Voor een vegan versie gebruik je margarine en plantaardige melk, en besmeer je de scones met hummus of vegan kruidenboter.

Source: Hartige aardappelscones

Offline jol

• 2.653
Re: Meer dingen om met piepers te doen
« Reactie #27 Gepost op: 08 december 2014, 21:38:16 »
Aardappelgoulash met zuurkool en lente-ui

Goulash is het nationale gerecht van Hongarije en kan in zowel soep- als stoofpotvorm gegeten worden. Gastredacteur Jennifer bedacht deze vega stoofpotversie met krieltjes, zuurkool, paprikapoeder, zure room en peterselie.

Source: Aardappelgoulash met zuurkool en lente-ui