Vegatopia Forum

Honden zijn carnivoren

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Honden zijn carnivoren
« Reactie #80 Gepost op: 04 maart 2013, 00:27:14 »
(Ik zou liever een kat zijn, maar toch ;D)
Mijn katten vinden dat ze hard moeten werken voor hun eten, ze krijgen dan ook nooit gepureerde appel, dus misschien zijn hondjes wel gelukkiger.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ed Raket

• **
  • 48
  • Geslacht: Man
    • Hondenschool Doggz
« Reactie #81 Gepost op: 04 maart 2013, 01:59:46 »
Bot is bij kleinere rassen als kooikerhondjes een beetje lastig. Dat wordt al snel iets te heftig en te moeilijk om te eten. Maar Lytse krijgt regelmatig yoghurt of kwark, of een ei met dop (uit de vijzel). Eet ze het niet als je gewoon een rauw eitje in haar bak stuk laat vallen?
Het ei gaat natuurlijk zo rauw in zijn bak (ik was trouwens blij met de informatie in je document waarom we niet bang hoeven te zijn voor salmonella), maar de dop vijzel ik dus even. Waarschijnlijk zou hij die ook zo opeten, maar ik zou plaatsvervangend last krijgen van splinters in mijn mond. Eigenlijk onlogisch, want Lytse kauwt ook graag op een touw of een stok, en houdt ook wel eens een sok (meestal met voet) in zijn mond (brrr, ik moet er niet aan denken  ;D ).

Zo lang de schil niet verhit is geweest kan hij hem goed ( en veilig) verteren hoor, alleen na verhitting wordt calcium hard en onverteerbaar voor een carnivoor. Denk aan de graat van een vis, onverhit is die voor een carnivoor zacht(!) en ongevaarlijk voor consumptie... maar eenmaal verwarmt geweest, worden de graten hard en scherp.... dus gevaarlijk  ;)
Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

Offline Ed Raket

• **
  • 48
    • Hondenschool Doggz
« Reactie #82 Gepost op: 04 maart 2013, 02:03:16 »
(Ik zou liever een kat zijn, maar toch ;D)
Mijn katten vinden dat ze hard moeten werken voor hun eten, ze krijgen dan ook nooit gepureerde appel, dus misschien zijn hondjes wel gelukkiger.

Katten zijn obligaat carnivoor, en die moeten dus "enkel" vlees en bot eten! je zou ze dus geen plezier doen met tafelresten (groenten/fruit/granen gepureerd of niet...)  ;)
Als varkens gestapeld moesten worden, waren ze wel vierkant...

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #83 Gepost op: 04 maart 2013, 09:43:42 »
Maar katten zijn ook ongelooflijke zeikerds die altijd wat aan te merken hebben op hun eten.
De mijne dan. Eerst moeten ze heel lang miauwen over het feit dat ik ze iets anders heb dan waar zij zin in hebben, maar daarna genieten ze enorm van hun eten. Maar niet proberen iets anders te krijgen is gewoon geen mogelijkheid.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #84 Gepost op: 04 maart 2013, 09:54:09 »
Op dat gebied zijn wij gezegend, gelukkig, hier eet het spook van haar korrels tot ze maar net genoeg heeft, dus doseren is helemaal niet nodig. En met alle andere dingen die ze krijgt is ze reuzeblij. Alleen het staaltje dure korrel voor katten na sterelisatie dat we van de dierenarts kregen, lijkt ze minder te lusten, al eet ze het wel op als ze honger heeft.
Ze zaagt alleen om deuren open te krijgen.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #85 Gepost op: 04 maart 2013, 10:35:50 »
hier eet het spook van haar korrels tot ze maar net genoeg heeft,

Voor een Nederlander is dat een vreemde zin....

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #86 Gepost op: 04 maart 2013, 12:18:23 »
Hallo Mensen,

Heeeeeel lang geleden zou ik nog een samenvatting plaatsen van mijn lezing over hondenvoeding... als het goed is kunnen jullie het .pdf bestandje nu downloaden uit dit skydrive mapje downloaden;

https://skydrive.live.com/redir?resid=BCB74300C41612D3!142&authkey=!AK8jnG2_JxPKh04

Draek, ga je het ook lezen?

Als ik tijd heb. Maar is het een pro-rauw vleesvoeding stuk enzo?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #87 Gepost op: 04 maart 2013, 12:20:54 »
Mara is nu een jaar bij mij. Ze eet al een jaar vegan dus. Goede vacht, goed postuur, goede ontlasting etc. Dierenarts vind haar gezond.

« Laatst bewerkt op: 04 maart 2013, 12:25:40 door Draek »

Offline Edda

• 159
« Reactie #88 Gepost op: 01 april 2013, 22:59:56 »
ik heb hier bijna 50 kg posterboy voor vleesch lopen ...
hij is ook nog eens allergisch voor kip en overgevoelig voor granen, dus brok is gewoon geen optie..simpel.
toch wel makkelijk als de keuze uit handen genomen word, ik hoef geen schuldgevoel te hebben tov van die 750 gram vlees dat hij per dag eet, want van graan word hij ziek, krijgt hij jeuk, diarree en een nare vacht.

en trouwens , wel eens gekeken hoeveel brokkenhondjes er tandsteen hebben?
dat komt dus grotendeels door het graan waar brokken grotendeels uit bestaan, ook de niet vega brokken, waar dan wel 4 procent vlees in zit (waar heb je het dan nog over)
ik ben van mening dat de hond een naar het carnivore , neigend dier is gezien de biologie van het beestje , vlees zou het hoofdbestanddeel van de voeding moeten zijn
, in het wild zie je hondachtigen ook geen akker met graan leeg knagen , waarom zou ik een hond daar dan wel toe verplichten.
ik ben zelfs van mening dat als je een dier niet afgestemd op zijn behoeften wenst te voeren, je niet aan dat dier zou moeten beginnen.
misschien erg cru..maar het beestje is nu eenmaal wat het is... aan de eventuele verzorger de keuze of die in staat is idd te voorzien in de behoeften van het dier .
dus bestel ik eens in de zoveel tijd 75 kg KVV voor hem en krijgt hij gewoon iedere dag zijn 650 gram vlees en 100 gram groentemix.moet zeggen dat ik nog geen enkele hond ben tegengekomen hier in de buurt die ook maar ergens in de buurt komt kwa glanzend vachtje en verdere extreem gezonde uitstraling... en wittere bijtertjes ben ik ook nog niet tegen gekomen...

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #89 Gepost op: 13 april 2013, 17:29:13 »
Edda als er een veld ligt met brood, wortels ofzo, dan zou Mara dat hele veld leeg eten. Dus... ;)

Honden zijn gewoon opportunistische eters. Net als vossen die lekker aan rottend fruit knagen als ze dat tegen komen.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #90 Gepost op: 13 april 2013, 19:18:08 »
Edda als er een veld ligt met brood, wortels ofzo, dan zou Mara dat hele veld leeg eten. Dus... ;)

Honden zijn gewoon opportunistische eters. Net als vossen die lekker aan rottend fruit knagen als ze dat tegen komen.

Mijn hond at graag zeebanket, je weet wel van die chocolaatjes. En het paard kattenbrokjes, boterhammen ongeacht wat er op zat en zelfs voorbijgangers. Dus...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #91 Gepost op: 13 april 2013, 19:23:29 »
Er is geen touw aan vast te knopen dus. Geen enkele reden voor of tegen. Daarom dus...

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #92 Gepost op: 13 april 2013, 20:22:05 »

Mijn hond at graag zeebanket, je weet wel van die chocolaatjes. En het paard kattenbrokjes, boterhammen ongeacht wat er op zat en zelfs voorbijgangers. Dus...

Mijn wijlen Pluisje Konijn at ook graag kattenbrokjes, en op het laatst zelfs natvoer... En ik heb een verzorgpony wel eens de ham uit een tosti gegeven, omdat ik liever wel vega at. Ze at het ook gewoon op.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.654
    • Mijn Homepage
« Reactie #93 Gepost op: 14 april 2013, 00:50:55 »
Mijn hond at graag zeebanket, je weet wel van die chocolaatjes.
Ehm, je weet dat chocolade (net als uien en rozijnen) giftig zijn voor honden? Dat honden chocola wél lekker vinden, doet daar niets aan af...
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #94 Gepost op: 14 april 2013, 10:31:12 »

??? Ehm.......niet ok.
Want a sugarcube?

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #95 Gepost op: 14 april 2013, 10:57:57 »
Ehm, je weet dat chocolade (net als uien en rozijnen) giftig zijn voor honden? Dat honden chocola wél lekker vinden, doet daar niets aan af...

Dank je Eelco, dat is exact mijn punt.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.654
    • Mijn Homepage
« Reactie #96 Gepost op: 14 april 2013, 12:43:23 »
Dank je Eelco, dat is exact mijn punt.
Waar is de ironiesmiley als je hem nodig hebt?  ::)

Offline Eelco

• Admin
  • 20.654
    • Mijn Homepage
« Reactie #97 Gepost op: 10 augustus 2013, 00:57:20 »
Ik heb vanavond de eerste pompoen van het jaar aangesneden (ja, een beetje vroeg nog). En wie probeert er ineens tegen me op te klimmen? Juist ja. Onze grote pompoenliefhebber. Ik heb een aardige portie voor meneer gestoomd, zijn groente voor de komende dagen. Gewoon té lief hoe hij, alvorens zich op het vl33s te storten, eerst zorgvuldig de pompoen stukje voor stukje uit zijn bakje plukt.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #98 Gepost op: 07 juni 2014, 20:28:09 »
Op dat gebied zijn wij gezegend, gelukkig, hier eet het spook van haar korrels tot ze maar net genoeg heeft, dus doseren is helemaal niet nodig. En met alle andere dingen die ze krijgt is ze reuzeblij. Alleen het staaltje dure korrel voor katten na sterelisatie dat we van de dierenarts kregen, lijkt ze minder te lusten, al eet ze het wel op als ze honger heeft.

hier eet het spook van haar korrels tot ze maar net genoeg heeft,

Voor een Nederlander is dat een vreemde zin....

Dit is voor een Nederlander ook best typisch hoor, en al helemaal als je ontdekt dat de 'ze' waarnaar hier verwezen wordt niet een vrouw met een zaag is. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Edda

• 159
« Reactie #99 Gepost op: 08 september 2014, 14:14:21 »

die van mij zou het eten , dat brood,   en zich de opvolgende week het ongans poepen , jeuk hebben , last van haar uitval en schilfers krijgen etc, dat het opportunisten zijn, absoluut , maar dat ze in principe alles zouden eten indien nodig, wil niet zeggen dat alles dan maar voldoende moet zijn om als voeding te dienen   :)
dat rottende fruit heeft trouwens weinig met voeding van doen, meer recreatieve doeleinden, een vos (net als andere dieren die bewust rottend/gistend fruit tot zich nemen)weet namelijk prima dat ie zich daar lollig van gaat voelen ...  maar jezelf op regelmatige basis te buiten blijven gaan aan liters wijn is nog steeds niet goed voor je

van mij mag iedereen lekker zelf weten wat ze voeren, maar wat ik wel een heel goed plan vind, is als mensen zich gewoon verdiepen in wat ze in huis halen en zich moeten beseffen dat dieren behoeftes hebben , als je als eventueel baasje niet in die behoeftes kunt voorzien, is het dan wel een wijs idee om dat dier in huis te halen ?

brokken komen er hier in ieder geval, buiten een zakje beloningsbrokjes die zo zuiver mogelijk zijn en zo min mogelijk bewerkt, niet in, er zit mij te veel onzinnige zooi in brokken, het gros van de brokken is op een paar procent vleesmeel na, geheel vegetarisch en als ik iets granen wil voeren, gooi ik wel een hand vogelvoer de tuin in voor de mussen  ;)
(en daar naast, zie maar eens normaal betaalbare brok zonder kip en zonder allerlei enge toevoegingen maar te vinden,. is nog best een uitdaging )