Hoe werkt dat precies?
Ik heb een enorm instabiele bloedsuikerspiegel, en de link met suiker had ik al wel gelegd. Maar eet jij helemaal geen fruit dan? Wie weet is dat voor mij ook iets om te proberen.
Alleen oppassen met fruit werkt dan niet. Je moet op alle koolhydraten letten.
Ik eet alleen op smokkeldagen fruit, heel soms tussendoor. Verder wel elke ochtend bijna 1 banaan (nijn krijgt ook een stukje mee), niet al te rijp, voornamelijk ook vanwege de kalium. Verder eet ik iedere maaltijd proteine met een beetje vet en koolhydraten. Dus als ontbijt een bak kwark met 3 el versgemalen zaden en een stuk banaan en als avondeten bv tofu in zelfgemaakte tomatensaus met een boel groenten. Geen rijst, pasta, granen, aardappels. (Tenzij het smokkeldag is .) Daarmee houd ik mijn levels en mijn hongergevoel het meest stabiel. Eet ik diezelfde maaltijd met daarbij als extraatje rijst ofzo, dan heb ik na een uur alweer honger.
Ik eet momenteel ook ongeveer zo, alleen dan in de vegan versie met sojayoghurt etc. Ook 100-150 gram KH per dag. Qua fruit houdt ik het meestal bij bessen en citrusfruit dat niet zo veel KH heeft. Op zich heb je geen fruit nodig als je veel groente eet. Op dagen dat ik veel beweeg (meerdere uren fietsen of wandelen) eet ik meer koolhydraten in de vorm van gedroogd fruit, crackers etc.
Ontbijt: pap van sojamelk met zemelen, gemalen noten en lijnzaad
Lunch: maaltijdsalade met veel bladgroente, tofu of tempeh, pitten of zaden en iets van blokjes gestoomde pompoen of bietjes
Avondeten: Seitan, peulvruchten of een commerciële vleesvervanger met veel (seizoens)groente en een lekkere saus
Tussendoor: nootjes, reepjes groente met een dip, soms een mandarijntje.