Vegatopia Forum

Sojagehakt Naturana

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jipjanneke

Sojagehakt Naturana
« Gepost op: 23 november 2011, 16:34:51 »

Mijn huisgenoten hier zijn gek van de gehaktbroodjes, balletjes etc. .. die ik maakt met naturana sojagehakt.
Nu is dat precies nergens meer te vinden.. Heb het al in verschillende winkels nagevraagd, maar blijkbaar komt er niks meer binnen.

Iemand die weet waar het nog wel te vinden is, of iemand die een geschikt alternatief kent?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Sojagehakt Naturana
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2011, 16:47:46 »
zit jij in NL of Belgie? Ik ken het merk niet, kom het vooral tegen op Belgische sites.
,,,,فلافل

jipjanneke

Re:Sojagehakt Naturana
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2011, 17:07:27 »

België. Je vindt het eigenlijk alleen in natuurwinkels.
Het verschil met ander 'gehakt' is dat het zo'n soort grof 'poeder' is waar je water moet bijdoen. Dan krijg je echt zo'n aaneenhangende massa zoals gehakt van de slager. Je kan het ook heel makkelijk kruiden.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Sojagehakt Naturana
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2011, 17:26:51 »
In NL kan je bij menig biowinkel doosjes burgermix oid (Joannusmolen?) kopen. Volgens mij is het procedé ongeveer hetzelfde. Ik heb er geen idee van of ze dat ook in BE hebben.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Sojagehakt Naturana
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2011, 17:37:33 »
,,,,فلافل

jipjanneke

Re:Sojagehakt Naturana
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2011, 18:29:25 »

Die burgermix hebben ze in België ook. Niet slecht, maar de smaak en textuur zijn toch wel anders.

Naar die winkel amisana heb ik net gebeld. Ook daar is het (al een tijdje) uit voorraad. En deze mevrouw wist me te vertellen dat ik niet de enige ben die er naar op zoek is :-) Ze hadden vanuit de groothandel beloofd dat het begin november terug binnen zou komen, maar nu was het er nog niet. Afwachten, en hopelijk is het er nog voor Kerstmis (ik maak daar namelijk ook namaak- gevulde kalkoen mee)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Sojagehakt Naturana
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2011, 20:24:32 »
(ik maak daar namelijk ook namaak- gevulde kalkoen mee)
wil je daar het recept van delen?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Sojagehakt Naturana
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2011, 09:45:27 »
Ik heb soortgelijk spul ook welleens uit Ierland laten meebrengen :) Inderdaad heel veel beter dan die droge burgermixen uit de Nederlandse biowinkel.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Sojagehakt Naturana
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2011, 18:40:42 »
Ik heb in Schotland ook waanzinnige gehaktmix gehad, dat spul was echt 10 keer zo lekker als het lekkerste dat we hier in Nederland hebben. Helaas geen idee hoe het heette, dus nu kan ik het niet proberen te bestellen.

jipjanneke

Re:Sojagehakt Naturana
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2011, 18:58:02 »
(ik maak daar namelijk ook namaak- gevulde kalkoen mee)
wil je daar het recept van delen?

Het is eigenlijk vrij eenvoudig.
Je hebt dus dat sojagehakt nodig. Dat bereid je zoals op de verpakking staat: gewoon water toevoegen, mengen en wachten. Dan kan je dat nog wat 'opmaken': een eitje erbij, paneermeel of broodkruimels.. zoals je met gewoon gehakt doet, maar dat hoeft niet als je geen ei wil eten.
Je voegt ook alles toe wat je aan een vulling voor kalkoen zou toevoegen, bvb. champignons, gehakte nootjes,..
En vooral goed kruiden natuurlijk: ik gebruik een poederbouillon van het merk Biofood en 'kippekruiden' van Biotime (daar zit in: zout, kerrie, paprika, ui, koriander en witte peper).
Dan heb je dus uw 'vulling'.
Dat leg ik op bakpapier en leg er hier en daar een lapje seitan (vb. van Maya, niet die in zo'n bruin sausje) tegen. Dat stelt dan de stukjes 'kalkoen' voor. Ik gebruik niet zo veel seitan omdat iedereen hier de vulling lekkerder vindt.
Als je dat zo bakt, dan droogt het gehakt helemaal uit, dus leg ik over het geheel een lap bladerdeeg, wat dan een lekkere korst vormt.

En dat is dan mijn 'kalkoen' met Kerstmis, heel klassiek geserveerd met champignonsaus, kroketjes en peertjes met veenbessensaus. En iedereen (ook de 'vleeseters') is er weg van..
Maar de smaak van die vulling is dus essentieel..